Hond wil bijna niet eten (alleen lekkere dingen)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Hond wil bijna niet eten (alleen lekkere dingen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 08:48

Ik heb een witte herder welke extreem moeilijk is met eten. Hij wil soms gewoon hele dagen niet eten (en zit ik in de stress Haha! ) Hij is 2 keer helemaal nagekeken en heeft geen medische gebreken, en is verder gewoon gezond. Hij eet dan overigens wel alle lekkere dingen, maar ik wil niet naar het punt gaan dat hij verwend raakt, en dat hij alleen nog maar blikvoer en dergelijke eten wil. Ik vind droogvoer ook erg belangrijk.

Echter wanneer hij stopt met eten valt hij af als een baksteen, en met dit weer is het helemaal erg.
Ik ben inmiddels al verschillende keren van eten veranderd. Op dit moment krijgt hij Pedigree complete, en Veterinary Scienceplan formulated van Hills. Het advies van de DA is om hem hier voorlopig gewoon op te houden, want het blikvoer eet hij wel (en andere "lekkere dingen" ook Haha! ) maar brokken eet hij maar mondjesmaat. Hij heeft ze 2 weken lang verslonden, en opeens moet hij ze dan niet meer.

Vers voer heb ik ook geprobeerd, maar dat houdt hij niet binnen. Stoppen met het blikvoer (1 blik per 2 dagen) doe ik liever niet. Hij gaat er niet meer brok van eten en ik gebruik het momenteel een beetje als buffer omdat ie zo slecht eet Bloos

Wat is volgens jullie een goede manier om je hond meer aan het eten te krijgen?

Leandra

Re: Hond wil bijna niet eten (alleen lekkere dingen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 08:53

Een hond gaat meestal vanzelf weer eten als hij honger krijgt. Ik zou het eten na een 10 minuten weer weghalen, als hij niet heeft gegeten en dan pas weer eten geven als het weer tijd is voor zijn eten. Als hij honger krijgt, zal hij wel gaan eten.
Het hondje van mijn opa had dat ook. Binnen 1 dag begon hij weer te eten.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 08:54

mischien blikvoer en brokken door elkaar heen doen.
en de blikvoersteeds verminderen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 08:55

idd, als ze honger hebben gaan ze nromaal gesproken wel weer eten
bedenk me net, heb je al eens geprobeerd om droogvoer en blikvoer te mengen? Zo krijgt hij toch brok binnen en kun je misschien het blikvoer langzaam aan afbouwen.

edit zelfde idee al als hierboven iemand

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 08:55

Pedigree is niet echt een premium voer, dat zou ik gelijk aan gaan afbouwen en de hond volledig op Hills gaan zetten. Pedigree vinden ze meestal lekkerder, doordta er meer vetten in zitten maar is niet zo gezond als de premium merken. (wat je ook betaalt natuurlijk, maar dat is jopuw keuze).
Kan je geen lekkere dingetjes (of wat blikvoer, moet echt niet veel zijn) goed mengen met de brokken, dat blikvoer plakt er dan aan en de hond moet de brokken opeten om ook het blikvoer binnen te krijgen. Steeds wat minder blikvoer erdoor mengen, tot de hond de brokken gewoon opeet. Niet eten zou ik daarna niet meer achter kijken, als ze honger hebben gaan ze heus wel eten. Laat de bak zo'n 10 minuutjes staan, wat dan niet op is gegeten, mag terug in de doos. Dit twee maal per dag. Als de hond naar de voerbak loopt, of hij dan eet eruit of niet, dan zou ik er geen aandacht aan besteden. Want sommige honden stoppen met eten omdat ze dan weten dat ze aandacht gaan krijgen van de baasjes.
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 05-08-07 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 08:55

Dat was ik er vergeten bij te zetten Haha!
Ik heb ook geprobeerd het weg te halen, maar daar reageerde ie eigenlijk niet op. Het probleem is ook dat wanneer hij een dag of 2 niet eet, ik hem bijna ook niet meer aan het eten krijg (ook blik eet hij dan slecht en ik ben bang dat zijn darmen dan stil gaan liggen) dus daar ben ik nogal huiverig voor.

Mengen doe ik ook, maar dan vreet ie het blik er tussenuit en laat het droogvoer (welk merk dan ook) gewoon staan.
Premium merken droogvoer heb ik ook geprobeerd, maar dat at hij nog slechter dan Pedigree, vandaar dat ik op dit moment Pedigree heb. (en ik heb er een 15 kilo zak van staan Nagelbijten / Gniffelen )

Volgens mij heb ik een echte probleemeter Nagelbijten / Gniffelen Maar ik wil hem echt niet alleen op blikvoer houden. Ik merk dat hij dan evengoed af gaat vallen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 05-08-07 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 08:58

raar dat dit dat geen medische oorzaak heeft, z'n tanden zeker in orde ?

_Denies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 08:59

Je geeft hem nu blikvoer Hill's A/D begrijp ik?
Zou hem hier op houden, dit is speciaal voor honden/katten die na operatie verzwakt/vermagert zijn of aan 'anorexia' (gewoon niet willen eten) leiden.

Over het brokvoer kan je schapenvet doen, veel honden vinden het dan lekkerder. Onze hond kreeg het ook toen ze liever niet haar brokvoer at (ze krijgen hier alleen geen blik voor, alleen Reza Hypo Allergen brok Knipoog ) Dat kan je dus altijd proberen Lachen Of idd het voer mengen met elkaar, eerst dus paar brokjes erdoor, en dat langzaam opbouwen, en dan blikvoer ook langzaamafbouwen dat het straks gewoon 50-50 is, zou hem voorlopig zelf nog wel op dat blikvoer houden als je zegt dat ie echt zo snel afvalt Knipoog

Als mijn vader uit zijn bed is en ik thuis ben, zal vanavond dus worden zal ik nog wel even aan hem vragen offie wat weet, denk alleen dat hij ook schapenvet zegt Knipoog

Zou ook overgaan op een ander voer (premium), dit hoeft natuurlijk niet speciaal bij de DA vandaan te komen, je kan altijd informeren bij een dierenspeciaalzaak in de buurt Lachen

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 08:59

helpt astronauten voer niet dan??
dat gebruiken we ook bij magere katten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 09:02

Zijn tanden zijn allemaal goed in orde Ja Hij heeft nog wel eens tandsteen, maar dat komt ook omdat hij nu voornamelijk alleen maar blikvoer wil. Ik heb er al 2 keer speciaal naar laten kijken maar het zag er allemaal goed uit. Hij stinkt verder ook niet uit zijn bek.

Wat is astronautenvoer? Ik heb er wel eens van gehoord, maar geen idee wat het precies inhoudt Bloos Het probleem is met hem dat hij verder goed gezond is, maar hij vertikt het gewoon om normaal te eten Haha!
Ik heb op dit moment het gevoel dat ik een verwende hond aan het kweken ben, omdat ik hem graag ook maar iets wil laten eten zodat ie iig wat binnen heeft. Ja, en worst en dat soort dingen gaan er dan weer prima in natuurlijk Haha!
Schapenvet is ook een goed idee, ik ga er eens wat meer over lezen Lachen
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 05-08-07 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 09:06

Neem eens contact op met tinley. Die kunnen je wel verder helpen.
http://www.tinley.nl/
Succes met je lastige eter.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:43

Ik volg dit dopic even. Mijn hond vertikt het ook om alleen maar de lekkere dingen te eten en zijn gewone voer laat ie staan.
Helaas heeft mijn hond iets met zijn darmen waardoor die eigenlijk alleen van nutro lamb en rice mag eten. Mara dat eet ie dus bijna niet meer. Ook niet als we een lange tijd stoppen met lekkers en ook niet als we blik en hardvoer met elkaar mengen dan spuugt ie de brokjes uit en likt het vlees eraf.

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:09

Bekend verhaal!! Hoe oud is de hond? De mijne is 14 en wordt heeeeeeeel erg kieskeurig. Je word vanzelf creatief. S'ochtens kreeg ze altijd een boterham pindakaas (goed voor haar vacht) en s'avonds droge brokken. Allebei liet ze ineens staan. Toen deden we smeerworst op haar brood smorgens en dat at ze toen weer een tijdje en toen ok weer niet meer. Toe heb ik er een beetje, een dopje melk overheen gedaan en toen ad ze het weer als een hond die 6 weken niet gegeten had. Ook doen wij nu een dopje melk over haar voer en ze eet het gewoon weer. Af en toe eet ze helemaal niet maar we laten het gewoon staan , en ja als ze een avond niet eet, pech....Als ze écht honger gaat krijgen eet ze vanzelf wel weer!!

Veel succes ermee misschien is dit een optie... gewoon van alles proberen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 18:10

Quinn is bijna 7 Lachen

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:28

xdenisex schreef:
Bekend verhaal!! Hoe oud is de hond? De mijne is 14 en wordt heeeeeeeel erg kieskeurig. Je word vanzelf creatief. S'ochtens kreeg ze altijd een boterham pindakaas (goed voor haar vacht) en s'avonds droge brokken. Allebei liet ze ineens staan. Toen deden we smeerworst op haar brood smorgens en dat at ze toen weer een tijdje en toen ok weer niet meer. Toe heb ik er een beetje, een dopje melk overheen gedaan en toen ad ze het weer als een hond die 6 weken niet gegeten had. Ook doen wij nu een dopje melk over haar voer en ze eet het gewoon weer. Af en toe eet ze helemaal niet maar we laten het gewoon staan , en ja als ze een avond niet eet, pech....Als ze écht honger gaat krijgen eet ze vanzelf wel weer!!

Veel succes ermee misschien is dit een optie... gewoon van alles proberen

Mijn hond wordt in november ook 14, melk over zijn voer hebben we ook geprobeerd en daar trapt ie ook niet meer in Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:26

Heb je al eens vers vlees van Prins geprobeerd? Dat eet echt 99% van de honden. En het is ook nog eens hartstikke gezond.

Je schrijft dat hij vers vlees niet binnen houdt, maar wij geven juist aan alle honden die problemen hebben met de spijsvertering etc. Prins, en hun problemen zijnd an direct over.

Momenteel zit er een Husky in pension die al jaaaaaren diaree had, de eigenaar zei dat dit normaal was voor deze hond en ze hadden alles al geprobeerd. Wij zetten hem één dag op prins vlees en weg was de diarree..

Nu weet ik niet wat voor vers vlees jij geprobeert hebt? Misschien heb je ook wel rpins geprobeert hoor, maar ik vind het nogal vreemd dat je hond er dan niet tegen zou kunnen want dat heb ik nog nooit gehoord. Ja

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 08:28

Dat was toendertijd inderdaad vlees van Prins. Dat is inmiddels al een jaar geleden, dus ik zou het nog eens kunnen proberen, maar ik zie het eigenlijk somber in.
Hij houdt het ongeveer een half uur binnen en dan gooit ie het eruit.
Schrokken doet hij niet, hij eet van zichzelf heel rustig.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 06-08-07 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:32

Onze bordercollie is ook een slechte eter.
Op dit moment gaat er een beetje (zoutarme, zonatura of zo) bouilion over zijn voer, maar het blijft een probleem.
Hond loopt 20 tot 40 km per dag en laat dan nog gerust alle brokken staan.
Van die dinerbrokken waar water bij moet gaat ook beter.

Greet1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:49

Wij hebben een Tibetaanse terrieërt die ook een slechte eter is. Bij haar gaat het wel met perioden, soms eet ze haar potje leeg, en dan kan ze een week bijna niets eten. Maar wij geven haar dan niets anders, ze gaat na een tijdje wel zelf terug eten. Maar Tibetaanse terriërs zijn blijkbaar wel meer slechte eters, die eten om te overleven. En wij merken dan ook niet zo direct dat ze erg vermagert als ze weer een periode heeft dat ze slecht eet.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:52

Misschien kan je proberen om rauw vlees gewoon van de slager te proberen. Aangezien hij het momenteel niet binnenhoudt zou ik het nog niet proberen met botten, maar rundergehakt kan makkelijk naar binnen.
Wat je anders ook kan proberen is bijvoorbeeld KVV van Bibi.

Je zou eventueel wat kunnen bestellen via canis naturalis.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:26

Bekend verhaal! Mijn oudste Welsh Springer Spaniel reu is ook ontzettend kieskeurig en heeft daarnaast een gevoelige spijsvertering. We hebben inmiddels verschillende soorten brok geprobeerd (Prins, Eukanuba, Hills, Royal Canin) en voeren nu Nutro Choice, dit lijkt hij best lekker te vinden! Het is wat aan de prijzige kant, maar hij doet het er prima op. Onze pup van 14 weken zijn we nu ook aan het overschakelen op Nutro Choice puppybrok.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:40

Tja, ik snap hoe je je daarbij voelt, maar waarschijnlijk is het beste gewoon voet bij stuk houden en hem niets extras lekkers erbij geven. Ik vrees inderdaad dat je ook een verwende hond aan het kweken ben. Honden hebben dat TE snel in de gaten wanneer zijn baas toch maar toegeeft en dan houden ze het lang vol hoor. Maar hij gaat heus niet dood aan de honger. Haha! Maar goed, als hij weet dat jij uiteindelijk toegeeft dan zal hij het voorlopig het niet eten langer volhouden. Ik zou gewoon zn brok in zn bak doen, wat lekker er boven op en thats it. Heeft 'ie honger, eet ie maar. Niet? Dan niet. Ook de bak niet weghalen, laat 'm maar mooi staan.

Wel raar dat hij vers voer niet binnen houdt. Mijn hond deed het er werkelijk super op, vond het ook onwijs lekker.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 00:26

Nutro vinden mijn zeur-poezen ook erg lekker Ja

Ik zou gewoon verschillende merken goede brokken afgaan om te proberen wat die wel eet , en dan kun je er altijd nog creatief mee zijn door de brokken op te leuken met wat warm water of bouillon of een ei of sperciebonen ofzo om er doorheen te roeren maar vreten zal die Lachen

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 00:30

Ik heb ook zo'n moeilijke eter, wij doen nu iedere maaltijd een blokje schapenvet door zijn eten (snijden we in stukjes) en hij eet nu redelijk goed.
eten weghalen hielp bij ons ook niet, hij heeft het in het begin een week volgehouden om niet te eten.
soms doen we een beetje blikvoer door zijn droge brok dit gaat ook prima.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 00:54

Cayenne schreef:
Dat was ik er vergeten bij te zetten Haha!
Ik heb ook geprobeerd het weg te halen, maar daar reageerde ie eigenlijk niet op. Het probleem is ook dat wanneer hij een dag of 2 niet eet, ik hem bijna ook niet meer aan het eten krijg (ook blik eet hij dan slecht en ik ben bang dat zijn darmen dan stil gaan liggen) dus daar ben ik nogal huiverig voor.

Dit maakt bij honden niet uit. Het is geen paard/konijn/planteneter, maar een wolf/vleeseter (van de binnenkant Knipoog ). Wolven eten soms dagen niets/weinig, als ze niets kunnen vangen of vinden. Daar zou ik me dus niet zoveel zorgen over maken. Over het afvallen wel.

Cayenne schreef:
Mengen doe ik ook, maar dan vreet ie het blik er tussenuit en laat het droogvoer (welk merk dan ook) gewoon staan.

Herkenbaar. Doet mijn spook ook, die enkele keer dat hij blik krijgt.

Als hij het Prins versvlees eruit gooit komt dat waarschijnlijk doordat hij al zo lang op blik/brok zit. Dat is allemaal erg steriel voer. De maag van je hond is dus nergens aan gewend en zal inderdaad gevoeliger reageren op kvv en het eruit gooien. Een manier om dit overgeven tegen te gaan, is beginnen met het geven van probiotica, ongeveer een week of wat vóór je overschakelt. Op die manier krijgt de maag vast wat goede bacteriën binnen en kan deze straks ook beter het kvv verdragen.
Hoe je het ook wendt of keert, een hond is wel een carnivoor. Die eten vlees. Dat is beter voor ze dan blikvoer waar minimaal 4% vlees in zit (lees: maximaal 4% kippenveren en ander afval) of brokken, waar meestal minimaal 23% vlees in zit.

Ik zou dus eens kijken hoe hij het mét probiotica op KVV doet. En dit dan ook een week volhouden.
Eventueel kun je nog tussne het overschakelen 2 dagen pens geven. Dat wordt vaak aangeraden om de maag de tijd te geven om te schakelen (plus dat honden het heerlijk vinden, in tegenstelling tot mensen *gruwel* Knipoog ). Smuldier heeft goede vuile pens, die niet duur is.