hoeveel en wat voorn eten ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

P_A_R_Love

hoeveel en wat voorn eten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:38

geef jij aan je cavia of konijn?
ik zal beginnen met mijn konijn en cavia:
een paar blaadjes groeten\worteltjes
een sinasappel stukje
een bakje cavia voer s'avonds en s'ochtens
en een plak hooi s'avonds en s'ochtens

p.s. het is een cavia en een konijn samen

mirriejj

Re: hoeveel en wat voorn eten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:53

Cavia voer is niet goed voor konijnen, door de vitamine c als ik het goed heb.

Mijn konijnen krijgen brok en hooi. 1 keer per dag.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:57

mirriejj schreef:
Cavia voer is niet goed voor konijnen, door de vitamine c als ik het goed heb.

Mijn konijnen krijgen brok en hooi. 1 keer per dag.

weet ik het is ook zonder vitamine c
de cavia krijgt trouwens ok 1 keer perdag een vitamine c pilletje speciaal voor cavia's om zijn vitamine c op pijl te houden

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:31

mijn 3 konijnen krijgen 'smorgens 1 bakje voer voor hun 3en. want die brokjes maken je konijn echt dik dus daar krijgen ze niet veel van. en ;avonds krijgen nieuw stro en hooi in hun hok. en tussendoor krijgen ze wortels en droog brood.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 16:39

miekelover schreef:
mijn 3 konijnen krijgen 'smorgens 1 bakje voer voor hun 3en. want die brokjes maken je konijn echt dik dus daar krijgen ze niet veel van. en ;avonds krijgen nieuw stro en hooi in hun hok. en tussendoor krijgen ze wortels en droog brood.

ik denk da t het er aan licht wat voor een brok
die van ons in namelijk eerder te dun dan te dik

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:07

lisaamor schreef:

Wat eventueel zou kunnen, is dat doordat jouw konijn veel brokjes krijgt, hij te weinig ruwvoer eet en daardoor de kiezen niet goed slijten. Hierdoor zouden er kleine haakjes kunnen zitten en eet ie niet voldoende.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:22

ik heb bij de dierenarts stage gelopen. en ze zeiden dat die brokken die je in de dierenwinkel kan kopen meer is om je konijn vet te mesten. daarom adviseren ze ook. 30gr per kilo gewicht. als ze 'smorgens bij mij eten krijgen vliegen ze echt op het bakje af en hebben ze binnen 10min hun bakjes leeg. ze krijgen van mij meer hooi dan brokken. mijn konijn zijn mooi van gewicht niet te dik niet te dun en mooi glazend

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 17:50

wij hebben van onze dierenarst de broken gekregen
en glanzend is ze zeker

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:44

Mijn cavia's krijgen elke morgen bakje met brokken & hooi. S' avonds kijk ik of er nog wat bij gedaan moet worden. Ook krijgen ze wel droog brood. Ze zijn bij mij niet te dun en niet te dik Lachen.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:34

hooi, hooi, hooi, hooi, hooi en hooi.
O ja, af en toe een klein handje brokjes (niet die gezellige gekleurde vol kleur- geur- en conservaringsmiddelen, maar gewone groene/bruine).
Af en toe een stukje groente of wat anders lekkers zoals brood.

Het dieet moet sowieso voor minimaal 70% bestaan uit hooi.

Veel plezier met je caaf! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:57

Mijn konijn krijgt elke ochtend en avond een klein handje biks ( gewoon pure konijnenkorrels ) en verder onbeperkt hooi. Heel soms wel een klein beetje gemengt voer omdat ze dat lekker vind maar dat is hoogstens 1 keer per week. En soms een heel klein stukje droog brood, knäckebröd of groente/ fruit.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:32

s'morgens krijgen de konijnen (het zijn er nu 4) een potje brokjes dat ze delen en een berg vers hooi. Tegen de avond toe komen ze naar het terras om hun snoepje te kriijgen, kan een rozijntje zijn of zoiets. Omdat ze in de zomer voortdurent gras ter beschikking hebben, geven we niet elke dag groenvoer of fruit. Zo'n 2 a 3 keer per week dan wat broccoli, koolrabie, appel, peer, witloof, peterselie, paardebloem, verse fruitboomtakjes, ...

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 11:18

AstraGirlie schreef:
s'morgens krijgen de konijnen (het zijn er nu 4) een potje brokjes dat ze delen en een berg vers hooi. Tegen de avond toe komen ze naar het terras om hun snoepje te kriijgen, kan een rozijntje zijn of zoiets. Omdat ze in de zomer voortdurent gras ter beschikking hebben, geven we niet elke dag groenvoer of fruit. Zo'n 2 a 3 keer per week dan wat broccoli, koolrabie, appel, peer, witloof, peterselie, paardebloem, verse fruitboomtakjes, ...

lopen ze gewoon los ?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 18:01

wij hebben onze tuin helemaal afgerastert tot op de cm. na. Ze graven wel holletjes (onder het tuinhuis vinden ze het leuk), maar niet aan de zijkanten. Onze konijnen hebben nog nooit van hun leven in een hok moeten zitten, en dat gaat prima zo. Ze zijn zelfs baas over onze kat. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 19:29

Heerlijk AG.. Ik wou dat onze konijnen dat konden.. Helaas is onze tuin daar niet bepaald geschikt voor Maar ze hebben wel een groot hok, wel apart helaas, en ze mogen vaak in de binnenren Lachen

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 15:06

Iris82 schreef:
lisaamor schreef:

Wat eventueel zou kunnen, is dat doordat jouw konijn veel brokjes krijgt, hij te weinig ruwvoer eet en daardoor de kiezen niet goed slijten. Hierdoor zouden er kleine haakjes kunnen zitten en eet ie niet voldoende.

hij is net een week geleden ne gekeken dus dat denk ik niet
en hij eet meer ruwvoer dan brok

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 15:17

S'ochtends een schep brokken. Dan alle balletjes vullen met hooi. En s'avonds appelschilletjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 15:20

Normaal gesproken kreeg ze vooral gras, maar onze hond laat haar steeds ontsnappen.

Ze krijgt s; ochtends een flinkt pluk kruiden hooi, een verse bak water en een handje brokken. Verder krijgt ze zo nu en dan een pluk gras, oud brood, sla, witloof, wortels komkommer, kool ect.

Ze krijgt deze groentes al van af dat ze een paar maanden is, ze is nu negen en kiplekker.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 22:38

Mijn cavia's wonen in de tuin met een zelfgemaakte ren erom heen. Haha! Ze krijgen elke dag een flinke pluk hooi, groente en fruitafval uit de keuken, om de dag een bakje caviavoer (ze doen er 2 dagen mee voordat ie leeg is) en het waterbakje wordt door de regen bijgevuld. Knipoog Verder krijgen ze 'onkruid' uit de tuin en af en toe iets lekkers uit de dierenwinkel.
Het zijn meer 'minivarkentjes' dan knuffeldieren Bloos , wel altijd erg gezellig in de tuin dat gepiep. En erg leuk om naar ze te kijken als ze ruzie maken over het lekkerste hapje! Clown

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 23:07

Mijn groep konijnen van 12 krijgen 's avonds een kilo biks soms wat meer. Hierbij zitten 2 grote Franse Hangoren die zoiezo al 200 a 250 gram per konijn krijgen. Deze dieren leven in een hele grote ren van 6x4meter en zijn niets te dik. Daarnaast krijgen ze hooi en lucerne. Af en toe een takje ergens van of een klein beetje groen.

De konijnen in de flats krijgen met jongen onbeperkt biks en de andere dieren 30 gram per kilo lichaamsgewicht biks.
Daarnaast krijgen al deze dieren bijna dagelijks een groentemix bestaande uit stukjes witlof, klein plakje wortel, blaadje andijvie, paardenbloemblaadjes en maar net wat ik in huis heb. Vooral de dieren met jongen doen het hier goed op. Verder hooi, hooi, hooi, hooi en wat lucerne Haha!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:59

Mijn cavia en konijn krijgen zoveel brok als ze willen, dus als ze hun voerbakje leeg hebben word die bijgevuld. verder krijgen ze ook zo veel hooi als ze willen en overdag mogen ze op het gras. ze kunnen dan zelf bepalen hoeveel ze eten. dus ze kunnen het mooi zelf regelen. en ze zien er gezond uit Knipoog

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:08

Heb het idee dat iedereen verkeerd om denkt (eerst brok ipv hooi).
Het is in de eerste instantie hooi, hooi hooi en nog eens hooi (minimaal 70% van het dieet moet hieruit bestaan).
Daarna pas iets brok of fruit/groente.
Lachen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:22

Fielychi schreef:
Het is in de eerste instantie hooi, hooi hooi en nog eens hooi (minimaal 70% van het dieet moet hieruit bestaan).
Lachen

mijn beesten zijn niet op dieet Haha! Vork

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 12:52

saskiakefie schreef:
Fielychi schreef:
Lachen

mijn beesten zijn niet op dieet Haha! Vork

mijne ook niet Pling

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:39

Onze cavia's krijgen iedere dag een bakje cavia brokken, (die is dan ook echt op) een volle bal hooi, en nog hooi onder in het hok, en of 1 hele witlof of een stuk komkommer, iig 1 stuk groente per dag.

En idd in konijnen voer zit geen vitamine C, maar als je ze iedere dag groenten geeft dan is dat niet zo'n hele erg grote ramp.

Maar eingelijk kunnen konijnen en cavia's niet goed samen, ten eerste willen ze graag met soort genootjes samen zijn, en ten tweede de konijn draagt een bacterie bij zich die dodelijk voor de cavia kan zijn.