uilen als huisdier???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xje_kim

uilen als huisdier???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 20:04

hallowaa mensen
ik had al topic met foto's van mijn uiltjes : viewtopic.php?p=28312612#p28312612
maar wat vinden jullie?
als huidier of niet? en waarom niet?
ze komen niet uit het wild, maar zijn grootgebracht met de hand vanaf dat ze uit het ei kwamen.
ze zijn harstikke tam, en komen als het droog is dagelijks buiten.
's nachts zitten ze allebei(wel apart) in een grote voliere (binnen)
ook hebben we een GROTE voliere buiten (4 x 3)
ze zijn de hele dag bij ons. en zijn ze dan ook helemaal niet bang.
gizmo (hebben we nu 1 jaar) is een echte knuffel, als je haar een kusje geeft dan gaat ze helemaal terug knuffelen.
dopey (hebben we nu ong. 1 maand) is nog wat minder knuffelig, maar als hij eenmaal bij je zit gaat hij helemaal op zijn zij liggen om geaaid te worden. haha!

maarja wat vinden jullie? een uil als huisdier of niet?
en waarom wel of niet?

groetttjjess kim

Gwen

Re: uilen als huisdier???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:57

Van uilen heb ik niet zo heel veel verstand, behalve dat ik het erg mooie dieren vind Lachen . Als ze bij mensen geboren zijn zal het iig al heel anders zijn dan wanneer ze uit het wild geplukt worden.

Ik heb even getemd op dit topic, op BB-In The Picture horen namelijk alleen topics met foto's, dit topic hoort op het gewone BB (Beestenboel) Lachen .

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:57

BB ITP -> BB

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:59

Nee, sorry vind uilen persoonlijk niet geschikt als huisdier. Laat ze gewoon lekker in de natuur en fok er niet mee. Knipoog
Leuk varken heb je trouwens.

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 13:12

foetsie schreef:
Nee, sorry vind uilen persoonlijk niet geschikt als huisdier. Laat ze gewoon lekker in de natuur en fok er niet mee. Knipoog
Leuk varken heb je trouwens.

als wij gizmo(de bosuil) niet hadden gekocht , en ze zou in de natuur leven, zou zij alang dood zijn.
ze heeft namelijk een soort 'afwijking' daarom verliest ze gauw haar veren, en ze kan nu al bijna een jaar niet meer vliegen.
als wij haar niet hadden gehad, zou ze waarschijnlijk bij andere mensen gekomen zijn en zouden die haar nek omdraaien omdat ze er niks aan hebben. maar omdat wij haar veel liefde geven(wat ze ook terug geeft) gaat het nu al steeds beter met haar Lachen
(dit is niet boos of aanvallend bedoelt trouwens)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:56

Uilen horen lekker te kunnen vliegen in de vrije natuur.
Een hok van 12 m2 vind ik te klein.

Ik snap dat jullie haar gered hebben.
Maar soms moet je de natuur zijn gang laten gaan.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:09

Ik vind dat uilen niet als huis dier gehouden moeten worden. Ze horen lekker in de vrije natuur (vind ik voor heel veel dieren hoor, niet alleen voor uilen)

Ik snap dat jullie haar gered hebben. Maar in de natuur gaat altijd niet alles even eerlijk. De natuur gaat zijn gang.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:14

Wij hebben wilde uilen als "huisdier". Ja
Ze leven op de boerderij in de schuur, ik zou ze nooit in een voliere ofzo houden!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:20

Er is niets voor niets een regel dat je een vergunning moet hebben voor het houden van roofvogels. Zo kan iedereen ze uit de natuur plukken want uilen zijn zo mooi.
Ook als ze uit het ei zijn gekomen bij thuis, betekend dat nog NIET dat ze tam zijn.
Ze hebben geen domesticatie achter de rug als paarden en honden en zelfs die dieren zijn niet echt tam, alleen mensgewend.

Ik ben van de zomer naar een 'park' geweest waar een twintigtal groenlandse honden als experiment weer 'vrij' werden gelaten, zonder menselijk contact. Binnen een jaar functioneerde ze als een roedel en na twintig jaar kun je zo volledig wild noemen.
Zelfde voor paarden, als we gedomsticeerde paarden loslaten in het wild zullen er zeker wat sterven (door jarenlange menselijke aanpassingen zullen sommige het niet redden) maar na een aantal jaar zullen 'tamme' paarden een volledig wilde kudde gevormd hebben en de paarden die in die kudde geboren zullen worden zullen zich nooit gaan gedragen als 'tamme' paarden maar echt als wilde paarden, hun hele leven lang.

Als het paard en de hond dat al kunnen, wanneer is een uil dan tam? Ik vind roofvogels helemaal geen huisdieren en zeker geen dieren die zomaar even door iemand gehouden kunnen worden. Ik vind het ook helemaal niet de bedoeling dat mensen uilen of andere roofvogels zomaar gaan houden, net zomin als ik dat goed vind van tijgers, apen en uit het wild gehaalde papegaaien.

Roofvogels zijn geen huisdieren en hopelijk met een beetje gezond verstand van onze kant zullen ze dat ook niet worden ook.

Anna-jelly: jullie 'hebben' helemaal geen uilen, die uilen wonen daar toevallg. Als jullie verhuizen hebben jullie geen recht op ze nog zullen ze vrijwillig meegaan, dus ik vind niet echt dat je kan zeggen dat het 'jullie' uilen zijn. Knipoog

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 17:04

wij hebben er wel papieren bij, zodat als er inspectie komt dat we dan kunnen laten zien dat we ze niet uit het wild hebben gehaald.
als uilen zielig zijn, zijn honden dus eigenlijk ook zielig om te houden ,en katten dan? die dan ook...
ze komen bij ons elke dag gewoon buiten, en dan hebben we een groot stuk gras meteen paaltje in het midden waar ze aan vast zitten, en dan kunnen ze zo een paar meter vliegen, in huis vliegen ze ook de hele dag rond, alleen als we naar buiten gaan doen we ze vast.

@roanne:onze uilen zijn zeker wel tam.
ze zijn heel aanhankelijk, en de ene(gizmo, die we nu langer dan 1 jaar hebben) die is gek van knuffelen. als je haar een kusje geeft knuffelt ze helemaal terug en doet ze haar oogjes dicht en gaat ze nog dichter tegen je aan zitten.
dopey(onze andere) vind knuffelen ook heel erg leuk.
die gaat helemaal onder je hand zitten om geaait te worden, dat noem ik dus tam... Haha!

ze zitten trouwens alletwee ook bij ons op de schouder. en dan gaan ze ook helemaal tegen je wang aanzitten.
dopey gaat helemaal op zijn zij liggen om daar geaaid te worden.

dat vind ik dus wel tam.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:13

Roane schreef:
Anna-jelly: jullie 'hebben' helemaal geen uilen, die uilen wonen daar toevallg. Als jullie verhuizen hebben jullie geen recht op ze nog zullen ze vrijwillig meegaan, dus ik vind niet echt dat je kan zeggen dat het 'jullie' uilen zijn. Knipoog

De eerste zin was meer sarcastisch dan serieus Knipoog Als ik het serieus had bedoelt dan hebben we ook een 20tal zwaluwen, duizenden mieren, mollen, muizen, ratten e.d. hahaha. Zelfs de hond van de buren zou dan van ons zijn aangezien die hier meer is dan bij zijn eigenaar...
Ze waren hier al toen mijn ouders hier kwamen en leven toevallig in deze buurt (op de boerderij verderop zitten ze ook) en zullen hier dus inderdaad ook blijven. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om ze mee te nemen als we verhuizen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:25

luuntje schreef:
Uilen horen lekker te kunnen vliegen in de vrije natuur.
Een hok van 12 m2 vind ik te klein.

Ik snap dat jullie haar gered hebben.
Maar soms moet je de natuur zijn gang laten gaan.

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten.

Een hok van 4x3 vind ik qua afmetingen meer iets voor parkieten.. Lachen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:34

Anna-Jelly schreef:
Roane schreef:

De eerste zin was meer sarcastisch dan serieus Knipoog Als ik het serieus had bedoelt dan hebben we ook een 20tal zwaluwen, duizenden mieren, mollen, muizen, ratten e.d. hahaha. Zelfs de hond van de buren zou dan van ons zijn aangezien die hier meer is dan bij zijn eigenaar...
Ze waren hier al toen mijn ouders hier kwamen en leven toevallig in deze buurt (op de boerderij verderop zitten ze ook) en zullen hier dus inderdaad ook blijven. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om ze mee te nemen als we verhuizen Haha!

Ik zie dat verhuizen al helemaal voor me... Duivel

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 18:02

die 4 x 3 is voor de uil die niet zo goed kan vliegen, maar als ze straks weer kan vliegen is dat groot genoeg.
uilen houden helemaal niet van vliegen, ze vliegen alleen om te jagen(en als ze op de vlucht slaan), en dat hoeven ze hier niet Lachen ze vliegen dan ook bijna niet.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:09

maar zoals roanne zegt: een uil is niet gedomesticeerd. Dus het is en blijfd een wild dier. Hond, katten, paarden worden al eeuwen door mensen gehouden.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:10

Ligt er helemaal aan wie het dier houdt! Dr lopen genoeg prutsers rond tegenwoordig die even een leuk kerkuiltje kopen op marktplaats vervolgens bellen van ik weet niet wat ik hem te eten moet geven e.d. en dan lopen ze met een kerkuiltje op de hand en dan noemen ze zichzelf valkenier! Terwijl uilen niks met valkerij hebben te maken en iemand met een kerkuil is ook geen valkenier.

Het word echt een rage in Nederland om een kerkuil of roofvogel voor de fun te houden en uiteindelijk zijn dr twee partijen de banketstaaf. De vogels zelf! En de valkeniers en valkerij, want mensen met kerkuiltjes of andere vogeltjes noemen zichzelf valkenier en behandelen die vogels vaak helemaal verkeerd en weten niks af van de verzorging enzo, andere mensen zien dat en zeggen wat een rotzooi die valkerij weg ermee.

Kan dr echt pissed om worden eigenlijk dat gedoe met die uilen en dat iedereen het maar als huisdier neemt! Het is geen hond of kat ofzo.. Het ligt er helemaal aan welk persoon zon vogel houd, als die genoeg kennis heeft om de vogel te verzorgen en niet het verpest voor de rest prima maar die prutsers moeten maar een op donderen en het is maar te hopen dat de nieuwe wetswijziging in november er heel snel aankomt! Dat betekent dus dat mensen roofvogels en uilen niet meer op valkerijwijze mogen houden als ze niet in bezit zijn van een valkeniersakte. Ze mogen dan alleen in een volliere gehouden worden!
Laatst bijgewerkt door SONY op 31-07-07 19:16, in het totaal 2 keer bewerkt

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:12

"werken" jullie ook met de uilen. Zoals een valkenier bijvoorbeeld doet?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:13

Ik vroeg me al af waar je bleef Sony *LOL*
Ik doelde op mensen zonder vergunning, voor de duidelijkheid. Knipoog

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:21

Jaja daar ben ik weer Haha!

Voor de meeste uilen moet je een geldig CITES document hebben, maar bijvoorbeeld voor een Harris Hawk die ikzelf heb weer niet daar heb je alleen een eigendomsverklaring voor nodig. Maar goed wat stelt het nou voor?! Niks. Je koopt een kerkuil op marktplaats krijgt je geldige CITES papiertje erbij en dan ben je bevoegd? De dikste onzin natuurlijk, waarschijnelijk komt er een nieuwe wetswijziging aan en dat zou heel goed zijn denk ik.

Natuurlijk zijn dr zat mensen die wel goed voor hun beesten zijn maar 9 van de 10 keer is het anders.

Heb zelf ook even een kerkuil gehad, en inderdaad het zijn hele leuke vogels en als je ze met de hand opvoed en je weet dr genoeg van af geeft ze het juiste eten enzo is het allemaal heel leuk, maar je ziet vaak genoeg dat ze in een papegaaienkooi worden gestopt en natuurlijk valt heel NL dr overheen wat ook logisch is maar dan ligt het weer aan de valkeniers omdat zulke mensen met een uil zichzelf vaak valkenier noemen.

Dr is ook een bedrijf wat met uilen vliegt demonstraties geeft ze laat aaien die gaan er mee vliegen in de sporthal allemaal aan touwtjes zodat ze niet wegvliegen. De meeste uilen willen helemaal niet gegaaid worden en tis ook slecht voor de veren. Kijk ik knuffel ook weleens met mijn vogel hoor maar ik zit hem niet de hele dag te aaien en laat hem zeker niet door iedereen aaien want dan gaan zn hele veren na de klote en heeft de vogel weer last van tijdens het vliegen en als het regent. Dit is natuurlijk absurd wat die mensen doen en die mensen noemen zichzelf valkenier terwijl het werk wat een valkenier doet totaal anders is.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:32

ziggy_janet schreef:

Je kunt niet met uilen werken zoals een valkenier doet, uilen hebben niks met valkerij te maken en iemand met een uil is geen valkenier. Valkerij is eeuwenoud en de valkenier jaagt dan met een afgerichte roofvogel op natuurlijk prooi. Dat is valkerij!
Valkeniers werken in overlastbestrijding in stand houden van wild door bijvoorbeeld zieke dieren weg te vangen e.d. maar het heeft niks met uilen te maken.

Het enige wat dr bekend is, is een EU. Oehoe die werd dan op een paal neergezet op een open plek bij bijvoorbeeld een bos en daar kwamen kraaien op af om de oehoe weg te jagen en die kraaien werden dan weer gevangen.

Mensen die demonstratie's geven met uilen, ringen aanvliegen e.d. noemen zichzelf valkenier of worden zo genoemd maar dat heeft dus niks met valkerij te maken Knipoog

Haha maar ik schrijf weer teveel denk ik Knipoog waar het hart van vol is stroomt de mond van over he Ja zal het even wat rustiger aan doen haha!
Laatst bijgewerkt door SONY op 31-07-07 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:33

Ik ben het er niet mee eens om zulke dieren te houden. Ik vind het dan ook niet te vergelijken met een hond, want honden zijn 9 van de 10 keer al tam tegen ons omdat ze hun tamme moeder nadoen, anders dan uilen en andere roofvogels dus. 3x4 vind ik ook te klein, het hoort gewoon niet. Dan kun je zeggen dat de uil anders dood zou gaan, maar dan zie ik dat liever gebeuren omdat het nu eenmaal bij de natuur hoort. Laat ze vrij leven, kiezen voor wat ze willen en bepaal dit niet voor ze door ze thuis te houden (of dat nu binnen of buiten is).

Dan nog iets Ts. Ik begrijp iets niet. Je vertelde eerst dat een van de uilen niet kan vliegen en dood zou gaan, maar naderhand vertel je dat ze allebij van vliegen houden. Hoe weet je dat, als het beest niet kán vliegen?

Nogmaals, zulke dieren horen niet thuis. Of ze nu blind,doof of misvormt zijn..het hoort niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:34

maar sony, op vogelshows zijn uilen er wel altijd bij, vliegen van de ene valkenier naar de ander, waar ze dan wat lekkers krijgen. Ze zijn dus (zal jij zeker weten) wel te trainen lijkt me?

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:38

stef schreef:
maar sony, op vogelshows zijn uilen er wel altijd bij, vliegen van de ene valkenier naar de ander, waar ze dan wat lekkers krijgen. Ze zijn dus (zal jij zeker weten) wel te trainen lijkt me?

ja ze zijn zeker wel te trainen ja. Als je dat van plan bent moet je een imprint uil hebben dat betekent dat de uil met de hand opgevoed is door de mens. Als dit niet het geval is, ze zijn dus parent reared dan zul je ze zo laag in gewicht moeten houden om ze te kunnen vliegen dat het niet meer verantwoordelijk is, ze komen dan gewoon niet en dan zul je ze zo weinig eten moeten geven voordat ze naar je toe zullen komen om een stukje vlees uit de hand te halen dus dat is zeker niet de bedoeling! Als ze met de hand grootgebracht zijn hebben ze meer contact met de mens en zullen ze sneller komen enzo.

Sommige valkeniers geven inderdaad naast hun werk als valkenier ook nog demo's en hebben in die demo dan ook vaak een uil. Knipoog
Maar iemand die alleen demonstratie's geeft is geen valkenier.

@Ladyelmira, sommige uilen die een handicap hebben en die goed worden verzorgd hebben nog een prima leven hoor zoals ik al zei het hangt helemaal af van de persoon die het dier houd, ik denk dat de vogels die bij de TS zitten opzich wel een goed leven hebben hoor ze zitten in ieder geval niet in een papegaaienkooi gepropt. En waarom vind iedereen een parkiet in een kooi of een papegaai niet zielig maar uilen wel. Tis voor een papegaai net zo verrot..
Laatst bijgewerkt door SONY op 31-07-07 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:39

Tjah, als de situatie het belift, zoals je zegt over je ene uil kan ik best verstaan, maar om een gezonde uil in een voliere te houden vind ik spijtig. Wijzelf hadden ook een kauw (kon ook door gezondheidsprobleem niet meer in de natuur) maar nu vliegt die vrij rond en komt idere keer mooi naar zijn kooitje om te eten en te drinken Lachen

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:41

SONY schreef:
ziggy_janet schreef:

Je kunt niet met uilen werken zoals een valkenier doet, uilen hebben niks met valkerij te maken en iemand met een uil is geen valkenier. Valkerij is eeuwenoud en de valkenier jaagt dan met een afgerichte roofvogel op natuurlijk prooi. Dat is valkerij!
Valkeniers werken in overlastbestrijding in stand houden van wild door bijvoorbeeld zieke dieren weg te vangen e.d. maar het heeft niks met uilen te maken.

Het enige wat dr bekend is, is een EU. Oehoe die werd dan op een paal neergezet op een open plek bij bijvoorbeeld een bos en daar kwamen kraaien op af om de oehoe weg te jagen en die kraaien werden dan weer gevangen.

Mensen die demonstratie's geven met uilen, ringen aanvliegen e.d. noemen zichzelf valkenier of worden zo genoemd maar dat heeft dus niks met valkerij te maken Knipoog

Haha maar ik schrijf weer teveel denk ik Knipoog waar het hart van vol is stroomt de mond van over he Ja zal het even wat rustiger aan doen haha!

Ik snap wel dat met uilen niet zo wordt gewerkt als met afgerichte roof vogels. Maar ik doelde meer op het ringvliegen ed.