Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Lynn_Nikita schreef:ik zou ook andere kliniek bellen, en anders nogmaals proberen bij de eigen, en nogmaals uitleggen.
Ik heb het verhaal ook vanaf begin meegelezen, en aan ene kant goed om hondje te willen opvangen ( deden erna ook moeilijk om of niet) , maar misschien beter om dan ook meteen een algehele check te doen.
Fielychi schreef:Ik zou kiezen voor een gewone brok met hoge kwaliteit, Hill's staat goed bekend, ook Specific. Het is een duurdere brok, maar je betaald voor kwaliteit. Dit kan zeker geen kwaad, je kan altijd nog gaan kijken als ze weer goed is, om over te stappen naar een wat goedkopere brok.
Oprtalj schreef:Fielychi schreef:Ik zou kiezen voor een gewone brok met hoge kwaliteit, Hill's staat goed bekend, ook Specific. Het is een duurdere brok, maar je betaald voor kwaliteit. Dit kan zeker geen kwaad, je kan altijd nog gaan kijken als ze weer goed is, om over te stappen naar een wat goedkopere brok.
Waarom toch altijd brokken aanraden voor honden met gebitsproblemen, terwijl brokken net zo goed als blikvoer dé veroorzakers zijn van tandplak en tandsteen?.
Fielychi schreef:De gebitsproblemen zijn niet de reden voor het aanraden van een kwalitatief hogere brok, maar de algemene toestand van het beestje. Hierbij uitgaande dat ze brok voert, zoals de andere 90% van de dierenbezitters. De mogelijkheid noemen tot vers is geen probleem, maar ga nou niet doen alsnog een brok 'o zo vreselijk slecht is' (wat het niet is, alleen omdat jij voorstander ben van vers.
Specific en Hill's zijn duurder omdat ze een constante ingeredienten toevoer hebben in tegenstelling tot goedkopere producten die voor de ene keer kip goedkoop inkopen en de andere keer rundvlees.
Want trust me, op de gewone onderhoudsvoeders is geen dierenartsenpraktijk geinteresseert, omdat het toch niet bij ons gehaald word.
Kunnen WIJ alsjeblieft deze discussie (brok of vers) laten tot 1 topic waarbij het al niet eens on-topic is?
Oprtalj schreef:Dat klinkt als een vrij ernstig geval, ja. Ik hoop dat je hondje snel opknapt van de ingreep en dan in ieder geval geen pijn meer heeft. Gaan echt alle tandjes er uit? Ook de hoektandjes? Honden krijgen daar nog wel eens een stuurloze tong van.
Fielychi schreef:Op zich kunnen honden en katten zich prima redden zonder kiezen en/of tanden.
De hoektanden laten ze vaak zitten inderdaad. De reden vertelde Oprtalj al: de tong komt dan weleens naar buiten hangen, lijkt zo raar!
Nu en direct na de ingreep zal het sowieso pijnlijk zijn harde dingen te eten. Maar in principe kunnen ze daarna een gewone brok gewoon wegkrijgen, vers vlees waarschijnlijk niet.
1: daar waar kiezen zijn weggehaald, vormt het tandvlees zich over het tandbeen. Dit tandbeen is zo hard, dat ze ermee zouden kunnen kauwen.
2: de meesten honden en katten kauwen niet vaker dan 1 of 2 keer op een brok, maar slikken ze groot door.
Succes ermee!
ps: als je geinteresseert bent in de behandeling moet je je dierenarts eens vragen of je bij de inspectie mag zijn. Dan ligt je hond al onder zeil en kun je moeiteloos het complete gebit grondig bekijken.
De gebitsbehandeling zelf is niet voor alle ogen even prettig om te zien.
Fielychi schreef:Op zich kunnen honden en katten zich prima redden zonder kiezen en/of tanden.
De hoektanden laten ze vaak zitten inderdaad. De reden vertelde Oprtalj al: de tong komt dan weleens naar buiten hangen, lijkt zo raar!
Nu en direct na de ingreep zal het sowieso pijnlijk zijn harde dingen te eten. Maar in principe kunnen ze daarna een gewone brok gewoon wegkrijgen, vers vlees waarschijnlijk niet.
1: daar waar kiezen zijn weggehaald, vormt het tandvlees zich over het tandbeen. Dit tandbeen is zo hard, dat ze ermee zouden kunnen kauwen.
2: de meesten honden en katten kauwen niet vaker dan 1 of 2 keer op een brok, maar slikken ze groot door.
Succes ermee!
Fielychi schreef:ja, weet je hoe lang je bezig bent met 1 kies trekken ook al zit die al los (vaak is 1 van de probleem kiezen de P4, die eigenlijk nooit los komt te zitten omdat die 3 wortels heeft)?
Moet eerst op 2 manieren doorgeslepen worden en daarna daadwerkelijk geextraheert worden, wat veel tijd, geduld en kundigheid kost.
Een gebitssanering mét extracties ben je rustig 1,5 tot 2 uur mee bezig hoor. Daar komen materialen, medicijnen, kosten verblijf, narcosemiddelen e.d. nog bij.
Tuurlijk tis een heel bedrag, maar het komt ook ergens vandaan!
LadyElmira schreef:Haha ik weet niet of ik dat aankan, met die stank die er vandaan komt (grapje hoor). Hoop wel dat het nu binnen twee weken gebeurd wordt, dan is ze er grotendeels hopelijk vanaf. Nu zit ze alleen maar bij mij omdat de rest van de fam. zogenaamd dood gaat door de stank
Fielychi schreef:Met vers bedoelde ik wat anderen verstaan onder een samengesteld rauw menu.
Vers zal dan inderdaad lukken, rauw niet.
Fielychi schreef:excuse me?
Mag het iets minder beledigend?
Wil jij dan misschien even goed lezen naar wat ik erneer heb gezet?
'ja, weet je hoe lang je bezig bent met 1 kies trekken ook al zit die al los (vaak is 1 van de probleem kiezen de P4, die eigenlijk nooit los komt te zitten omdat die 3 wortels heeft)?'
Misschien gaat het bij het dier van de TS wel sneller, omdat het grotendeels al los zit, maar dat is lang niet altijd het geval.
En tanden/kiezen hoeven niet alleen los te zitten om verwijderd te worden. Als de halzen al dusdanig zijn aangetast is het verstandiger ze er uit te halen dan te gaan saneren (en met netjes schoonmaken, ben je niet 'zo klaar', alleen op praktijker waarbij zulke dingen 'ff snel tussendoor' moeten en gelijk het saneringsapparaat erop gegooid wordt, zonder te krabben, polijsten of wat dan ook.)
Je kan hier donder op zeggen dat ze er over een jaar dan alsnog uit moeten.
Ik ben zeker een assistente-on-a-mission. Problems with that?
Met vers bedoelde ik wat anderen verstaan onder een samengesteld rauw menu.
Vers zal dan inderdaad lukken, rauw niet.
Trust me, ik heb inmiddels meer dan genoeg ervaring hiermee.
Juist de dierenartsen die lopen handelen zoals jij verteld hoe je het probleem op zal lossen, zijn de échte prutsers.
Misschien moet je de boeken van Andries Foreest nog eens fatsoenlijk nalezen, dan behoor je te weten hoe het moet.