help! hamster doet raar!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marieke84

help! hamster doet raar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 14:22

Ik heb sinds 2 weken de hamster Freddy op bezoek,hij is van mijn zus, ze is op reis. Ze heeft nooit veel naar hem omgekeken en zit dus er niet erg mee in, ze zal er dus ook geen grote kosten aan doen. Volgens mij is het al een oud beestje, zij heeft hem nog geen jaar. Nu ging alles goed, maar sinds gisteren gaat het mis. Ik geef Freddy elke middag een klein brokje appel en dat vindt hij superlekker dus snelt hij uit zijn hokje.

Gisteren komt hij al wankelend uit zijn hokje en valt gewoon om. Vandaag terug hetzelfde. Hij loopt met zijn kopje scheef, wankelt en valt om. Hij wil zijn laddertje op voor eten en kletst achterover op de grond. Ik heb zijn bakje direct bij hem gezet en hij begon goed te eten. Als ik hem op tafel laat rondlopen dan is het alsof zijn achterhand niet mee wil en hij verliest de hele tijd zijn evenwicht.

Het lijkt wel een neurologisch syndroom of een oorsteking, kan dat? Zijn oortje doet wel geen pijn.

Ik mag er niet mee naar de dierenarts van mijn zus, maar ik ga het toch doen straks op mijn kosten, ik kan geen beestje zien lijden. Zijn er ondertussen mensen die me kunnen helpen? Die weten wat het is of veel ervaring hebben met hamsters?

alvast bedankt...

Anne_87

Re: help! hamster doet raar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:27

nee geen ervaring met hamsters eigenlijk. Toch is het eerste waar ik aan moet denken een soort van hersenbloeding ofzo? Dat scheef lopen met zn kopje, het niet meekomen van zn achterlijf, doet mij daaraan denken iig.
Inderdaad wel slim om daar tog eenkeer mee naar de dierenarts te gaan, zonde om zo'n diertje pijn te laten lijden

missblonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:30

ik zou het niet weten niet mee gemaakt ben wel nieuwd suc6 ermee

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:33

Inderdaad lijkt op iets van een hersenbloeding.

Super dat je ermee naar de dierenarts gaat!!! OK dan! OK dan! OK dan!

[Edit] Als je geweest bent laat je ons wel even weten hoe het gegaan is he?
Let in de tussentijd goed op dat hij wel kan eten en drinken, zet alles op makkelijk bereikbare plaatsen.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 14:45

Ja, dat heb ik gedaan. Zijn pot staat nu beneden en aan zijn drinken kan hij ook. Hij begon direct te eten, dus ik denk dat hij gisteren ook niet naar boven is geraakt. Hij is toch zo lief...
Hoe oud wordt zo'n beestje eigenlijk?

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:46

Is het een dwerghamster of een goudhamster (klein of groot)?

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 14:57

Ik mag om 17u naar de dierenarts gaan, ze had nog een plaatsje vrij voor Freddy.
Het is een behoorlijk grote hamster, ik dacht altijd dat ze veel kleiner waren.
Het is een mannetje en als hij gewoon op mijn hand staat is hij denk ik zo'n 8 tot 9 cm lang... Hij is wit met grijze vlekken...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:00

Dan is het denk ik een syrische hamster of ook wel goudhamster genoemd Lachen

Klinkt idd als een hersenbloeding, in dat geval zul je er rekening mee moeten houden dat het wellicht hierbij ophoudt.... hamsters kunnen wel een jaar of 3, 4 worden, maar het is geen garantie natuurlijk.

Fijn dat jij iig wel begaan bent met dit diertje Ja

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 15:04

Ik zou het echt jammer vinden, ik heb hem nu 2 weken bij me en vindt hem zo ontzettend schattig. Huilen Hij was eerst wat mensenschuw,( mijn zus pakt hem ook nooit, ze laat hem maar zijn leventje leiden) en ik kon hem nu al oppakken en hij zit altijd op mijn schoot te genieten van de aandacht. Ik heb eens gegoogled en het is inderdaad een goudhamster.

Ik kan geen diertje zien lijden, dus als het zo is, gaan we hem een spuitje geven dat hij zachtjes in slaap kan vallen. Het zou wel spijtig zijn!

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:16

Maar dan valt hij wel lekker in de slaap, hij is de laatste tijd goed verzorgd en hij heeft lekker aandacht gehad, wat hij, zo te horen, heerlijk vindt. Lachen

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:06

Kan hij niet gevallen zijn?
Ik heb dit vaker gezien (soms in combinatie met rondjes om de as draaien) bij hamsters die gevallen waren.
Ik denk dat het óf een val is geweest, óf een middenoorontsteking (dit veroorzaakt ook evenwichtsproblemen), óf een hersenbloedingkje.
Helaas moet ik zeggen dat alleen bij het middenoorontstekingkje redelijke kans is op herstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:25

Lijkt mij inderdaad een hersenbloeding en zoals ik hoor is het niet echt een dierwaardig bestaan zo...

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:31

zo te lezen zou het ook kunne zijn dat hij is gevallen, en iets heeft nu in zijn rug. die van mij had dit ook en viel steeds om.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:02

Ben benieuwd hoe het gegaan is bij de dierenarts.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 20:52

hier ben ik weer, lieve Freddy heeft de ziekte van cushing. Dat verklaart ook waarom hij niet zoveel haar meer had op zijn kontje. Door de ziekte van Cushing heeft hij ataxie gekregen. Hij weet dus niet zo goed meer zijn bewegingen te coördineren en valt en loopt heel raar. Maar verder is hij gezond, hij eet goed en drinkt goed. Hij krijgt nu extra vitamines in zijn drinkwater en mag niet meer op verdiepjes lopen. Voorlopig moet hij nog geen spuitje, hij kan best nog wat doorgaan zonder pijn te hebben. Als ik zie dat het verslecht zal ik het toch moeten overwegen, maar voorlopig gaat het nog. Het schijnt nog veel voor te komen bij hamsters, medicatie is er niet.
Ik heb trouwens niks moeten betalen bij de da toen ze mijn verhaal hoorde! Lachen
Ik ben blij dat het geen pijn heeft wat het is toch zo'n lieverdje.

Bedankt allemaal voor de info!!!

Anne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:03

Nou, daar had ik dus egt niet aangedacht Lachen Hoop dat hij inderdaad egt geen pijn heeft of last ervan heeft
lief dat je niets hoefde te betalen daar trouwens. Niet veel DA's zijn nog zo denk ik.
Suc6 nog met je hamster!

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:05

Wat goed! Lachen

Ga je hem nu bijhouden? Als ik het zo hoor kan dat beestje beter bij jou blijven dan terug bij je zus gaan wonen...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:07

Wat geweldig van je dat je naar de DA bent geweest! En wat een super DA ook nog Lachen Jammer van t beestje, maar zolang hij geen pijn heeft, is er niks mis mee denk ik. En zo te horen let je goed op hem Lachen Veel plezier ofzo nog van hem wah Lachen
Groetjes, mij

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:07

Daar had ik ook niet aangedacht toen ik je verhaal las. Gelukkig kan die nog genieten van het leven met aandacht van jou. Mag je hem niet hebben van je ouders en zus? Zou voor het diertje wel leuker zijn Lachen Vriendelijke dierenarts trouwens!

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 21:08

Mijn ma en ik willen hem gerust adopteren, hij zal waarschijnlijk maar een maand of 6 meer leven, maar het zou prachtig zijn moest hij nog een mooie oude dag krijgen en lekker verwend worden. Hij zit nu weer gezellig op mijn schoot een appeltje te eten! Knipoog
Mijn zus overtuigen zal jammergenoeg niet zo eenvoudig zijn!

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:33

Dan is dat ook niet echt "leuk" van je zus, zacht gezegd.
Waarom mag dat beestje niet bij jou van zijn oude dag genieten met volop aandacht en lekkernijen? Moet hij daar zijn laatste maanden slijten zonder aandacht, in zijn eentje?!

Gelukkig leeft hij nog!

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 21:41

Hij is 'alive and kicking' en heeft juist de helft van mijn t-shirt ondergeplast, hoeveel kan er uit zo'n beestje komen Haha! maar het blijft een schatje hoor Knipoog

Ik denk dat mijn zus zoiets zal hebben van: Ah, je denkt dat ik er niet genoeg zorg, pech voor jou, ik neem hem gewoon terug mee, haar kennede. En ze heeft hem ook gekregen van haar vriendin... Ik vind het zo zielig, maar zal er alles aan doen om hem hier te houden!

Ik had haar daarpas nog een berichtje gestuurd, en ze antwoorde dat ze morgen wel eens zou bellen... niet echt ongerust...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:35

Nee, dat kan je wel zeggen. Maar kan je je moeder hier niet ook bij inschakelen? Die zal het toch ook wel n beetje zielig vinden neem ik aan, of niet?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:20

Een hamster word een jaar of 2 a 2,5 gemiddeld. Ik vind het wel goed dat je met hem naar de DA bent gegaan, vaak hebben mensen zo iets van de DA is duurder als het dier. Ik hoop dat je hem mag houden...

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 13:21

Mijn zus wou Freddy niet bij ons laten en ging er vanmiddag om komen. Gisteren was Freddy nog heel goed en zat hij lekker te snoepen. Hij heeft nog wat op mijn schoot gezeten en ik heb afscheid van hem genomen. Vanmorgen lag hij dood in zijn hokje Huilen en hij was gisteren nog zo goed. Het was net alsof hij niet meer terug wou naar mijn zus... Hij heeft toch nog 2 mooie laatste weken gehad.