loopwiel hamster

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

loopwiel hamster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 15:04

Ik pas enkele weken op de hamster van een vriendin. Hij is gisteren hier gekomen, en liet al vlug blijken dat hij dol is op zijn loopwiel. Geen probleem zou je denken... maar als meneer in zijn loopwiel aan het rondcrossen is, dan krijg je de indruk dat heel de kooi uit elkaar gaat daveren Rolleyes Het maakt echt een hels kabaal.
Als hij er overdag zou in zitten, zou het me nog niet zo veel uitmaken, maar ja, het is een hamster, dus meneer wil 's nachts lopen... je raad het al: bye bye nachtrust.

Ik heb deze nacht het loopwiel er uit gehaald, en er deze ochtend terug in gehangen, maar om nu iedere avond dat loopwiel weg te halen... is er iemand die een truukje heeft om er voor te zorgen dat het loopwiel gewoon netjes ronddraait, zonder te piepen, en zonder dat heel de duna uit elkaar springt? Ik vind het namelijk zo jammer voor het diertje dat ik hem zijn loopwiel afneem.

Je zou kunnen zeggen: zet hem 's nachts in een andere kamer, maar dat is geen optie

ielsjj_

Re: loopwiel hamster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:06

zet hem in de schuur/garage... Duivel Tong uitsteken

Neej, maar welke soort wiel heb je? Een plastic of eentje met ''spiraaltje''

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 15:12

Het is een plastieken loopwieltje dat standaard bij de kooi zat. Het kan worden bevestigd aan het verdiepje. Als de hamster begint te lopen, en hij veranderd van tempo, dan begint heel dat verdiepje te daveren. Maakt echt een hels kabaal.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:13

Smeren met iets van olie zodat het soepeler gaat?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:14

Gewoon even in de dierenwinkel uitproberen denk ik. Wij hadden er altijd wel die niet teveel herrie maakten.... En eentje van metaal kun je smeren.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:15

mmm... moelijk,maar kun het iets beter uitleggen hoe het vast zit? Want mijne (geen plastikken) zit vast met meer zoon ding als je hem horizontaal schuift blijft hij gewoon zitten en verticaal kan hij uit het hok gehaald worden door de spiraaltjes van het hok (je haalt hem via de bovenkant eruit) maar hoe zit die van jouwn ''verzorghamster'' dan?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:16

Dat soort radjes gaan door slijtage vanzelf rammelen. Voor het piepen zou je zonnebloemolie tussen het asje kunnen doen, maar aan het rammelen valt ech helaas niks te doen. Ik had het ook geprobeerd met een stuke papier ofzo ertussen maar dan was het weer te stroef, of te dit, of te dat. En zat het goed, dus niet te stroef dan bleef hij rammelen.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 19-07-07 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:16

Je kan het asje er uit halen en smeren met vaseline of olie of boter, hierdoor gaat het makkelijker. Als je heel handig bent kan je ook een standaard knutselen, het lawaai maakt meestal namelijk óf piepen óf dat het radje aan de onderkant tegen de tralies aankomt. Dat laatste kan je een beetje verhelpen met karton of iets dergelijks aan die kant tegen de tralies aan vast te maken, dat dempt het iets.
En anders werken oordopjes erg goed Haha!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:17

Ik dacht dat er ook loopwielen bestonden van metaal maar dan op een eigen standaard zodat je ze niet aan de rand hoeft vast te maken?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:17

patsur schreef:
Ik dacht dat er ook loopwielen bestonden van metaal maar dan op een eigen standaard zodat je ze niet aan de rand hoeft vast te maken?

Ja. je hebt veel verschillende Knipoog maar ik denk niet dat ashkerlon een nieuw radje voor z'n verzorghamster gaat kopen
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 19-07-07 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:18

Moet je een silent spinner kopen, die hoor je niet Knipoog

Heb er momenteel voor elk van mn hamsters één, heerlijk!
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 19-07-07 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:18

Ja klopt, die moet je wel goed dichtmaken, open wieltjes zijn levensgevaarlijk voor hamsters Lachen

Silent spinners zijn megaduur ROFL

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:19

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:19

BrittKitt schreef:
Ja klopt, die moet je wel goed dichtmaken, open wieltjes zijn levensgevaarlijk voor hamsters Lachen

Silent spinners zijn megaduur ROFL

Maar gaan lang mee, dus 't is even duur als een normaal radje, waarvan je er in de Silent Spinner tijd misschien wel 2 van moet kopen Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:20

Klopt, maar ik zeg al, je moet ze wel goed dichtmaken voor je je hamster pootloos of met een gebroken poot terugvind. Dat wil ik niet op mn geweten hebben

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 15:23

haha, een nieuw loopwiel ga ik niet kopen Haha! is niet mijn hamster, maar gewoon die van een vriendin. Over een paar weekjes is het beest weer weg.

Ik probeer een foto te nemen van het loopwiel en de manier waarop het vasthangt. momentje Lachen

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:23

Hoe bedoel je dichtmaken BrittKitt?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:24

Stof doorheen weven

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:26

Waarom zet je hem dan in de slaapkamer?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:28

BrittKitt schreef:
Stof doorheen weven

O zo! Bij die ijzeren toch? Dacht dat je het over de Silent spinner had, snapte je al niet Tong uitsteken

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 15:29

mijn ouders zijn niet bepaald fan van beesten. Ze vinden het best dat ik voor de hamster zorg, maar willen er geen last van hebben. kort gezegd: beestje staat op mijn kamer.
Ik dacht dat ik niet veel last ging hebben van het lawaai, ik heb ratten op mijn kamer, en als zij de kooi aan het verbouwen zijn, slaap ik er dwars doorheen. Maar dat loopwiel van die hamster Koe

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:29

De tips die ik dus gaf werken bij mij thuis goed; smeren met olie/boter oid en karton voor de tralies waar het radje tegen de tralies aankomt.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 15:33

ok... foto's:

Afbeelding
^ bevestiging loopwiel

Afbeelding
^ nog eens maar van de zijkant

Afbeelding
^ volledige kooi

het loopwiel is zo goed als nieuw. Het is namelijk mijn eigen kooi. Ik steek er mijn ratten in als ik hun hok schoon maak, en dat loopwiel zit er dan nooit in. Dus dat wiel lag steeds in de kast.
Het probleem is dus, als het beestje loopt, dat heel dat platformpje begint mee te schudden en te rammelen. en dat maakt het lawaai. Het rad op zich maakt eigenlijk niet zo veel lawaai, behalve nu en dan een piepje.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:35

Het radje kan je vaster maken door een klein touwtje of stiekje tussen te binden. Dan draait het wat moeilijker en vaster waardoor het minder ruimte heeft om te rammelen. Het plateau kan je misschien vasttapen of iets onder zetten zodat het stabieler staat?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 15:38

waar zou ik dan dat touwtje moeten binden? tussen dat rechtstaande bevestigings deel en het rad zelf? of bedoel je het anders?

Ik ga eens kijken of ik iets onder dat plateautje kan zetten.