"Het is MIJN hond, dus ik mag hem een tik geven"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nijntjuh

"Het is MIJN hond, dus ik mag hem een tik geven"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 17:49

Naar aanleiding van dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=2&t=805219&st=0&sk=t&sd=a

Ik heb dat topic zojuist doorgelezen, en wat mij aan de reacties opviel is het toch wel behoorlijke aantal mensen wat vind dat het aanvaardbaar is een hond een 'mep' dan wel 'schop' te geven als deze niet luistert. Als argument wordt ook nog hier en daar gemeld: Het is MIJN hond....

Ik schrik daar eerlijk gezegd wel van. Persoonlijk vind ik geweld in elke vorm tegen dieren van welke soort ook absoluut uit den boze, en vind ik dat we alleen dan het dier aan dienen te raken als correctie als we dat doen op een wijze die bij de soort zelf voorkomt. Bijvoorbeeld een schop bij een overtreding van het paard (paarden schoppen onderling ook als correctie), een snuitbeet (hand over de snuit) bij een hond, in het nekvel pakken zonder te schudden of, in het allerergste geval, het dier op de rug leggen. Tegen een kat kun je blazen.

Ik vind het feit dat het 'jouw' dier is geen enkel excuus. Een levend wezen kun je niet bezitten. Een dier is aan je zorg toevertrouwd. Dat geeft je geen rechten, maar plichten. Immers, er zijn vrij weinig dieren die echt de benen kunnen nemen als ze het niet naar hun zin hebben bij je.

Een van de opvallendste verschillen tussen mens en dier is het aangeboren taalvermgen van de mens. Een dier zal nooit leren praten (pappagaaien uitgezonderd, maar die praten dan ook niet echt, die bootsen een geluid na), maar wij mensen zijn in staat de taal van een dier te leren. Als mens zul je dier dus moeten aanspreken en ook corrigeren in zijn taal. Het jouwe kan hij immers niet leren.

Ik ben benieuwd naar meningen over 2 uitspraken/stellingen:

1) Het is mijn dier, ik heb het recht hem te corrigeren met de middelen die ik daarvoor kies, ook als dit een tik of een schop is

2) Het dier is aan mijn zorg toevertrouwd, ik het daarmee de plicht het te verzorgen en op te voeden zonder daarbij gebruik te maken van een aanraking die niet door een soortgenoot ook gebruikt had kunnen worden.

Vast bedankt voor jullie reacties en discussie!

Kiim

Re: "Het is MIJN hond, dus ik mag hem een tik geven"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:56

Ik ben het gedeeltelijk met je eens maar niet helemaal..

Als jij een dier zo straft zoals een soortgenoot dat zou doen, speel je dan ook met een dier zoals die dat met een soortgenoot doet?
Honden bijten naar elkaar wanneer ze spelen, lijkt me niet dat je jou hond dit ook laat doen als je speelt.
Als ik boos ben op mijn hond en ik leg hem op z'n rug maakt dat absoluut geen indruk vind die juist heerlijk! Als ik boos ben dan maak ik me groot en kom dreigend op hem af gelopen en ja dan weet die dat ik het meen.. En ook wil daar ooit wel eens een tik bij komen. Niet meppen alsof je hem naar de andere kant van de kamer wilt hebben maar gewoon een corrigerende tik op z'n kont of neus (ligt eraan wat die gedaan heeft).
Ook blijf ik nooit te lang boos want die hond is na een minuut al weer vergeten wat die verkeerd gedaan heeft..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:57

ik sluit me aan bij Kiim. ook bas en sam krijgen wel eens een tik, maar dit is heeeeel sporadisch. dreigend op ze afkomen en een zware stem opzetten is nagenoeg altijd voldoende.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:59

Als jij door een hond b.v. helemaal open gebeten word [om wat voor rede dan ook],heeft de eigenaar dan niet het recht om de hond flink aan te pakken? Dat doet toch in principe iedereen als een dier een gevaar opleverd voor een ander? Je hebt de plicht om het dier te corrigeren en aan te pakken op je eigen manier.De manier waarvan je als eigenaar weet dat die wel helpt,ook al zou dat een flinke schop moeten zijn.Soms moet je helaas wel een dier zo aanpakken,dat is dan je goed recht.

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 18:02

Goeie opmerking, over dat spelen. Met Beer speel ik deels wel 'op zijn honds'. Dus samen als een idioot rondrennen. Ik bijt hem niet want geen zin in haar in mijn mond, maar in het spel mag hij mij zachtjes een knijpend beetje geven, in mijn arm bijvoorbeeld, en een geef dan een knijpend 'kneepje' terug. Ook scheuren we geregeld een lap aan flarden (nabootsen verscheuren van de prooi). Wel zorg ik altijd dat ik het spel win, en los is ook los, en wel meteen.
Beer is overigens een Oud duitse herder van nu 30 kg (6 maanden).

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:07

Ik geef nooit echt tikken of schoppen, hooguit een duw met mijn voet als hij aan de kant loopt of gigantisch loopt te treuzelen ofzo. (beagle Haha! reageert niet zo best op commando's met stem) Toen hij puppy was heb ik hem één keer gebeten, in zijn oor, toen hij mij keihard in mijn hand beet. Was ook meer schrik hoor Haha!
Verder duw ik zijn kop wel weg als hij bijvoorbeeld eten wil pikken of (na herhaaldelijk met stem waarschuwen) gras blijft eten ofzo. Maar meer dan dat echt niet, zo'n beest begrijpt dat niet en een klap komt hard aan.

Mocht een andere hond mij aanvallen ofzo, dan zal ik wel van me af schoppen, alleen maar uit verdediging, schrik en angst. Dan komen er geen overtuigend corrigerende woorden meer uit mijn mond hoor.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:13

De eerste 'stelling' (MIJN hond, MIJN manier van straffen) vind ik wel niet in alle gevallen opgaan. Het moet binnen het aanvaardbare blijven, je kan niet zomaar je hond gaan inelkaar rammelen zodat hij een week niet meer kan lopen. Dat kan gewoon niet, jou hond of niet.

Citaat:
een snuitbeet (hand over de snuit) bij een hond, in het nekvel pakken zonder te schudden of, in het allerergste geval, het dier op de rug leggen.

Je zegt, in het allerergst geval het dier op de rug leggen. Hoe ga jij dat voor elkaar krijgen als je te maken hebt met een grote sterke en dominante hond? Daar moet je gewoon niet aan beginnen, want winnen kan je niet.. En door te verliezen versterk je alleen zijn leiderspositie. (vergelijk het met strekspelletjes met een dominante hond die niet lost).

Eventjes verder mijn mening quoten uit het andere topic Lachen.
Citaat:
Citaat:
Debo schreef:
Honden pakken elkaar in hun nekvel, of bijten in elkaars neus, dus als je je hond wilt straffen pak dan z'n neus of nekvel eens vast ipv hem een shop te geven.

Bij het nekvel pakken is oke als je een hond hebt die niet te dominant is. Maar wat als dat wel het geval is? Dan ben je er absoluut niks mee als je hem eventjes bij zijn nekvel pakt, want dan bijt hij gewoon van zich af.. Hij voelt zich leider, en leiders moeten niet bij het nekvel gepakt worden.

In de roedel geeft de zwakkere zich ook over door op zijn rug te gaan liggen na een gevecht of een correctie van de leider. Kan je ook gaan nadoen, potje vechten met je hond totdat hij op zijn rug ligt.. Wel weer jammer natuurlijk als je een serieuze hond hebt die zich niet zomaar laat doen. Als je dan opgeeft voelt hij zich natuurlijk nog machtiger.

Citaat:
Debo schreef:
tja jullie kunnen ook eens nagaan daarom die dieren niet naar je willen luisteren, ipv meteen te meppen.....

Waarom niet? Dominante reu die op de leeftijd gekomen is dat hij gaat uitproberen en in een leiderspositie wil komen.
Niemand heeft het hier trouwens over "meteen" meppen. Iemand die meteen mept is fout bezig. Ik heb het ook niet over serieus doormeppen/stampen, maar over een lichte correctie (zeg maar een voet onder zijn achterste dat hem voortduwt) Maar neem nu onze border. Tegen de tijd dat hij in zijn uiterste dominante periode was gekomen was het geen kwestie meer van 'niet begrijpen'. Hij werd toen getraind op gehoorzaamheid en liep op wedstrjiden altijd in de top mee.. Hij wist perfect wat er toen van hem verwacht werd. Maar toch niet willen luisteren omdat meneer zich eventjes als leider waande. Wat moet je dan doen in het voorbeeld dat ik gegeven heb eerder... Hond ligt buiten voor de deur, voor mijn ingang (is trouwens een teken van dominant leidersgedrag), ik roep hem dat hij moet komen zodat ik naar binnen kan gaan, hond kijkt eens op maar beslist van niet te luisteren, ik roep nog eens op een strengere toon, meneer luisterd nog steeds niet. Wat zou jij doen?

Citaat:
Debo schreef:
onzin, onze hond is in de 7 jaar dat ie bij ons is geweest (is een paar jaar terug overleden) en die nog nooit een schop of mep gehad heeft en met respect behandeld werd is nog nooit weggelopen tijdens het uitlaten oid. en die liep altijd los... Dus dat een hond niet 100% te vertrouwen is is echt onzin.

Wel, onze jongere [***] heeft ook nog NOOIT een schop of een mep gehad. Is ook nog nooit weggelopen. Loopt zelfs in de tuin altijd los (zonder poort of omheining). Luisterd perfect. Maar deze is ook gewoon een pak makkelijker geweest dan de andere, van nature uit meer een onderdanig type dat niet liever doet dan baasje plezieren. Niet elke hond is hetzelfde.
Maar dat die jonge border perfect luistert, nooit een mep gehad heeft, altijd met respect behandeld is geweest,... Is écht geen garantie dat hij 100% te vertrouwen is. Hij heeft al een kind gebeten (Foute manier van naderen van kind, gebeten doordat hij zo schrok). En als ik ermee ga wandelen moeten er echt geen vreemde mannen te kort langst mij komen of mij vastgrijpen, want dan heeft hij ze vast (bescherming van baas). Hij zal niet snel met kwade bedoelingen iets verkeerd doen, maar zijn instincten blijven wel werken, en daarom ook nooit voor 100% te vertrouwen.

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:30

Kiim schreef:
Ik ben het gedeeltelijk met je eens maar niet helemaal..

Als jij een dier zo straft zoals een soortgenoot dat zou doen, speel je dan ook met een dier zoals die dat met een soortgenoot doet?
Honden bijten naar elkaar wanneer ze spelen, lijkt me niet dat je jou hond dit ook laat doen als je speelt.
Als ik boos ben op mijn hond en ik leg hem op z'n rug maakt dat absoluut geen indruk vind die juist heerlijk! Als ik boos ben dan maak ik me groot en kom dreigend op hem af gelopen en ja dan weet die dat ik het meen.. En ook wil daar ooit wel eens een tik bij komen. Niet meppen alsof je hem naar de andere kant van de kamer wilt hebben maar gewoon een corrigerende tik op z'n kont of neus (ligt eraan wat die gedaan heeft).
Ook blijf ik nooit te lang boos want die hond is na een minuut al weer vergeten wat die verkeerd gedaan heeft..

hier sluit ik me bij aan
als ik mijn hond de rug leg vind ie dat alleen maar leuk en lekker Clown
als hij niet naar mij luistert of iets doet wat ik niet wil zet ik een boze(zware) stem op en dat is meestal genoeg of ik stuur hem naar z'n mand.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:35

Ik heb zelf een hond die mishandeld geweest is hem zou ik dus nooit schoppen of slaan want ik weet dat ik dan totaal zijn vertrouwen kwijt ben. Mijn andere hond kan het eigenlijk goed af met stemcommando.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:46

als het kind/de hond/het paard goed is opgevoed is schoppen in mijn ogen niet nodig. Maar als het moet dan gebeurt het, en dan is het inderdaad mijn hond/kind/paard die door mij gecorrigeerd wordt. Ik heb er echt een hekel aan als 'vreemden' zich daarmee willen gaan bemoeien.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:39

Wij kunnen nooit corrigeren met de bedoeling 'andere dieren doen het net zo'. Want wij zijn simpelweg geen andere dieren. We kunnen ze wel straffen door ze iets aan te leren (bv. een woordje) en dat verbinden met een onlustgevoel. Maar dat moet ook aangeleerd worden.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:44

Ik sla mijn hond niet. Soms geef ik wel eens een tikje, maar dat doet echt geen pijn, dat weet ik zeker! En een hond écht slaan enzo, dat kan gewoon niet. Maar honden zijn soms niet altijd lieverdjes, en hebben soms een strenge aanpak nodig. Sommige honden (en dan zeker die wel groot zijn en zwaar wegen) hebben wel een strenge baas nodig. Ik kan me ergens voorstellen dat die soms niet luisteren naar het zinnetje; "NEE, dat mag niet". Soms moet je ze dan gewoon even laten zien wie de baas is (wel op een acceptabele manier uiteraard!). Anders kunnen honden best gevaarlijk worden denk ik zo.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 20:14

1) Het is mijn dier, ik heb het recht hem te corrigeren met de middelen die ik daarvoor kies, ook als dit een tik of een schop is
Ja, maar in normale mate. Ik corrigeer mijn hond misschieen eens per maand met een tikje en misschien eens per half jaar met een ferme tik. Schoppen komt vrijwel nooit voor, tenzij je wegduwen met de scheenbeen schoppen noemt... maar ik bedoel dan echt opzij schuiven zonder geweld.

Aan de ene kant: het is mijn hont, dus backoff! Aan de andere kant zijn er zat mensen die hun hond mishandelen dus snap ik best wanneer je er wat van zegt. Mits op normale toon, zodat ik je uit kan leggen dat het deze keer echt nodig was en dat het niet vaak voorkomt.

2) Het dier is aan mijn zorg toevertrouwd, ik het daarmee de plicht het te verzorgen en op te voeden zonder daarbij gebruik te maken van een aanraking die niet door een soortgenoot ook gebruikt had kunnen worden.
Nee, ik ben tenslotte geen soortgenoot. Ik voed de hond op zoals ik denk dat goed is en zoals ik leer bij hondentraining.
En daarbij een stukje ervaring Lachen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:59

mwaaa hondjes onderling zijn ook niet zo lief hoor.....

ik leef hier met een roedel honden ,grote honden,honden welke echt moeten luisteren,en welke niet altijd met fluwelen handschoentjes aangepakt moeten worden..

dus ja,hier krijgen ze nog wel eens een holpieper of zelfs weleens een flinke mep...

en waarom??omdat ik liever 1x een mep geef ipv 100x waarschuwen en dan honden heb rondlopen van 60 kilo die niet te harden zijn,en dus een eigen leven lijden...

dus ja,het zijn MIJN honden en als IK vind dat ze tever gaan en waarschuwen niet het doel heeft wat ik van ze verwacht dan kan het weleens zijn dat een lichaamsdeel van mij enige kracht bij mijn woorden toevoegd.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:07

Nou wij hebben er 1 (van de 3) rondlopen die al piept al je alleen maar wijst. En dan heeft ze de nare gewoonte midden op het fietspad te gaan lopen. Dus dan roep ik d'r. Kijkt ze om, denkt ze Rolleyes en loopt verder. Clown Vervolgens zet ik een stap in haar richting om haar bij haar halsband te pakken om haar de goede richting in te sturen. Je moet d'r horen ROFL

ik ben van mening dat je niet kan oordelen over wat een ander doet (in ernstige gevallen natuurlijk wel) de ene hond is de ander niet.

Oja en over die tik: als het echt nodig is: Ja Knipoog ze zijn niet van suiker.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 04:27

kimmie261 schreef:
mwaaa hondjes onderling zijn ook niet zo lief hoor.....

ik leef hier met een roedel honden ,grote honden,honden welke echt moeten luisteren,en welke niet altijd met fluwelen handschoentjes aangepakt moeten worden..

dus ja,hier krijgen ze nog wel eens een holpieper of zelfs weleens een flinke mep...

en waarom??omdat ik liever 1x een mep geef ipv 100x waarschuwen en dan honden heb rondlopen van 60 kilo die niet te harden zijn,en dus een eigen leven lijden...

dus ja,het zijn MIJN honden en als IK vind dat ze tever gaan en waarschuwen niet het doel heeft wat ik van ze verwacht dan kan het weleens zijn dat een lichaamsdeel van mij enige kracht bij mijn woorden toevoegd.

Hier sluit ik me volledig bij aan!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:14

Nou is onze hond volgens onze buren de makkelijkste hond op aarde maar ook die moet nog weleens gecorrigeerd worden. Hij mag graag schooien en het eten je bijna uit je mond eten. Dit deed hij al sinds ze als pup bij ons kwam en we hebben het haar nooit af kunnen leren. Maar er zijn wel grenzen aan het schooi gedraag van de hond. Komt ze over die grens dan krijgt ze een tikje Ja Mevrouw is dan zo beledigd dat ze naar de bench sjokt halverwege nog eens met een dodelijke blik omkijkt en vervolgens met een zucht in de bench gaat liggen Clown

Met spelen is het heel erg simpel los is los en af is af, en hier luisterd ze ook goed naar hoor Ja Ze mag best happen, in mijn arm ofzo Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:21

@TS, je moet mensen niet gaan vergelijken met honden. Een dier kun je niet uitleggen wat hij verkeerd heeft gedaan, daar kun je niet mee discussieren. Hij doet wat verkeerd, en daar spring jij op in. En als hij van een opgeheven vingertje niet onder de indruk is, moet je lichamelijk ingrijpen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:55

inderdaad,ik heb hier rassen die van zichzelf al redelijk "hardnekkig" zijn en oostindisch doof...

dus mijn keuze zal zijn,of als een soort viswijf blijven schreeuwen of 2 x waarschuwen,waarna ik ze de 3de keer ECHT wijs maak dat ik het meen...

en echt,ik geef ze geen corrigerend "tikje".... ,maar doe dat niet met honden welke zeer onderdanig zijn of honden welke een karakter hebben waarbij dat niet nodig is.

daarnaast vind ik wel,dat je 100% zeker van je zaak moet zijn om een hond een tik of wat ook te verkopen,niet omdat je te laat uit je bed bent gestapt en daarom de hond niet doorloopt...

of omdat je die dag niet zo heel lekker in je vel zit...maw niet je frustraties op een hond af reageren...

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:01

Nee dat is niet goed, maar het zal wel gebeuren dat je soms sneller een tik uitdeeld als je sacherijniger bent? Is menselijk, dus het zal bij iedereen gebeuren.

Mijn hond krijgt echt wel eens een tik, maar meestal als mondeling waarschuwen niet helpt.
Ik blijf niet gillen, deed mams ook niet toen ik klein was. Die waarschuwde en anders volge er consequenties. Weliswaar niet in de vorm van een tik, maar andere vormen.
Hond snapt niet dat hij geen eten krijgt om 19:00uur omdat hij om 13:00uur stout was, kind wel.
Hond snapt wel dat hij om 13:00 stout was, 13:01 waarshuwing kreeg, 13:02 weer stout was, 13:03 tik kreeg -> afgelopen om 13:04
(bij wijze van dan Clown)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:02

Voorbeeld van een hond op een stal waar ik toen kwam
Een of andere kruising met een berghond.
Eigenlijk helemaal geen dominante hond, maar wel een reu 2 jaar oud, dus blijkbaar ff kijken wat kan.

Als daar kinderen kwamen spelen met de kinderen van de stalhouder moest hij in zijn hok. Niet omdat hij gemeen was, maar lomp en kindjes omver rende.
Die dag stopte ik hem in zijn hok maar hij wilde niet en hij gromde heel gemeen met een voorzichtige hap erbij. Mijn reflex was , wat jij @#$$ en ik schopte hem idd in zijn hok.
Ik heb 'm nog vaker in zijn hok gedaan later en nooit geen problemen meer gehad. Maar ik merkte dus wel regelmatig dat die vrouw vroeg of ik hem erin wilde doen.
Tot ze later aan mij vroeg, gromt en hapt hij niet naar jou?
Ik zei dat hij dat 1x gedaan had (wel tegen de eigenaar gezegt maar verder niet meer over door gepraat)
Nu bleek dus dat hij voortaan dat elke keer bij haar deed en steeds lelijker, want zij liep dan terug en stopte hem niet in zijn hok...

Dat is dus wat je krijgt als je te zacht bent...en dan gaat het niet eens om een dominante hond

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:08

Nijntjuh schreef:
Goeie opmerking, over dat spelen. Met Beer speel ik deels wel 'op zijn honds'. Dus samen als een idioot rondrennen. Ik bijt hem niet want geen zin in haar in mijn mond, maar in het spel mag hij mij zachtjes een knijpend beetje geven, in mijn arm bijvoorbeeld, en een geef dan een knijpend 'kneepje' terug. Ook scheuren we geregeld een lap aan flarden (nabootsen verscheuren van de prooi). Wel zorg ik altijd dat ik het spel win, en los is ook los, en wel meteen.
Beer is overigens een Oud duitse herder van nu 30 kg (6 maanden).

Dit doe ik ook met onze jonge hond. Ook stom rondjes rennen en een beetje stoeien ect. Op dat moment behandeld zij mij echt als hond (normaal gesproken niet hoor Vork ), dus soms gaat dat er behoorlijk hard aan toe.. Maar dan hoef ik ook maar één keer te zeggen néé of los ze en ze houdt op.

Verder vind ik dat je een hond best een corrigerende tik mag geven, míts ze dat echt nodig hebben. Onze honden hebben alleen maar een brede houding en een waarschuwende 'nee' nodig. Sommige zullen wel één flinke (góede) tik nodig hebben, maar ik neem aan dat je ze daarna ook kunt corrigeren met een 'nee' ect.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:08

Runningkawa: Die hond weet gewoon door jou manier van handelen, wat zijn positie is. Jij bent de baas, en niet hij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:11

Idd en dat bedoel ik dus
Is hij besodemieterd, grommen naar mij, dat duld ik niet
Maar is het dan zielig dat hij op dat moment een trap heeft gekregen?
Ik denk van niet, want hij wist zijn plek en was altijd blij me te zien. Dat is juist wat ze fijn vinden, weten hoe het zit Lachen

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:29

ik heb 2 honden die niet groter zijn dan 30cm maar wel een enorm moeilijk karakter hebben.

deze krijgen ook af en toe een corrigerende tik maar alleen alleen als ze niet op mijn stem reageren.

de ene hond die ik heb ik eigenlijk een vrij vals beest, de ene moment erg lief en de andere moment kan hij beginnen dreigen.
deze reageert erg slecht op je stem, eigenlijk gewoon nooit Clown
bij hem is het dus wel nofig om hem eens een tikje op zijn neus te geven of hem bij zijn nekvel te grijpen als hij zijn plaats even vergeet

mijn andere hond heeft eiegnlijk een nog moeilijker karakter dan mijn andere maan is erg trouw aan mij.
bij hem hoef ik practish maar eens boos te kijken en dan is dat zijn straf geweest.
naar iemand anders daarintegen luistert hij niet zo goed dus als mijn moeder hem moet corrigeren(als ik er niet ben) dan is dit met een tikje