paardenshampoo schadelijk voor konijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

laura1987

paardenshampoo schadelijk voor konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 18:39

ik heb een 6 jaar oud konijn wat erg veel moeite heeft zijn kontje schoon te houden. Er blijft alles aanhangen en dat lijkt mij niet de bedoeling.
Nu heb ik hem al aardig wat keren in bad gezet (laagje lauw water) en zo alles schoongemaakt maar binnen no time zit het er weer aan en stinkt het weer.
Ik vroeg me nu af of paardenshampoo schadelijk is voor het konijn om zijn achterkantje mee te wassen?
Het lijkt mij namelijk wel beter dan "mensenbadschuim ofz" .............

Misschien hebben jullie verder nog tips wat ik eraan kan doen?

Onali

Re: paardenshampoo schadelijk voor konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:41

gewoon zwital babyshampo ofzo. Denk dat dat het meest huidvriendelijk is

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:42

biotex (week) kun je nemen, geen shampoo's
Maar als hij het steeds heeft lijkt mij dat er iets anders aan de hand is en is het misschien verstandig naar zijn dieet te kijken?

edit: de babyshampoo schijnt idd ook te kunnen

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 18:43

Hij heeft het al een tijd hoor, maar ik zie ook dat hij bijv gewoon in zijn poepbak gaat liggen, tsjah als je dat lang doet word het hard en komt er nietmeer af.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:43

Ik denk dat je het beste gewoon kan blijven schoonmaken met lauw water, misschien met wat groene zeep erdoor heen.

Alleen denk ik dat het niet veel uit maakt of je het nu schoon maakt met alleen lauw water of ook met zeep. Aangezien het hoe dan ook snel weer vies wordt.

Weet je wat de reden is waardoor hij zo snel vies wordt? Want misschien kan je daar anders wat aan doen.

Het is wel belangrijk het goed schoon te blijven houden ivm de vliegen.

Veel succes ermee.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:45

tipje: misschien tijdelijk wat van dat horgaas over het hok te doen? je kunt van dat doek kopen ik geloof bij Xenos. Het zit in een doosje (met plakstrips voor op het raamkozijn).

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 18:48

Thats_Me schreef:
Ik denk dat je het beste gewoon kan blijven schoonmaken met lauw water, misschien met wat groene zeep erdoor heen.

Alleen denk ik dat het niet veel uit maakt of je het nu schoon maakt met alleen lauw water of ook met zeep. Aangezien het hoe dan ook snel weer vies wordt.

Weet je wat de reden is waardoor hij zo snel vies wordt? Want misschien kan je daar anders wat aan doen.

Het is wel belangrijk het goed schoon te blijven houden ivm de vliegen.

Veel succes ermee.

dit doe ik ook zeker
en hij staat binnen en binnen zijn al allemaal horren enz.....

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:16

Maar weet je wat de oorzaak er van is?

Wat voor voer krijgt hij te eten?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 23:35

Nee de oorzaak weet ik niet.
Denk omdat hij weinig hooi eet, eigenlijk geen hooi. Hij eet het gewoon niet heb ALLE soorten geprobeerd alle smaken maar dat moet hij niet.

Hij krijgt gewoon konijnenvoer, af en toe een stukje brood, appel en worteltje. Sla enz doe ik al expres niet omdat hij dan aan de diarree gaat (denk ik )

*sorry van de late reactie was naar de sportschool*

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 00:06

Gewoon konijnenvoer bedoel je denk ik mee enkel en alleen biks? Misschien is Sience selective wat voor dit konijn, dit voer bevat erg veel vezels wat in ieder geval zal helpen meer vezels binnen te krijgen. Eet je konijntje wel stro? En hoeveel voer geef je?
Ik zou de appel en wortel achterwege laten zolang hij geen goeie ontlasting heeft.
Verder is het gewoon het gezondste konijntje in lauw water, goed losweken met je handen en verder geen dingen ervoor gebruiken.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 00:41

hij eet gemengd voer, eet zijn bakje dan netjes bijna leeg.
Krijgt dit elke dag bijgevuld (is geen achterlijk groot bakje)
Stro eet hij volgens mij wel ja.........

Het irritante is dat hij gewoon ontzettend kieskeurig is.....

heb hem net weer in bad gedaan gewoon met lauw water en schoongemaakt met mijn handen.....

Wat is dat sience selective konijn dan?
en zijn alleen biks beter dan gemengd voer?

edit: Hij krijgt wel vitaminespray over zijn eten en is hierdoor veranderd van een rustig konijn tot een adhd konijn. Hij rent elke dag de marathon in de woonkamer....

Anna85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:16

Mijn konijntje had er ook erg veel last van.. Ben ermee naar de dierenarts geweest en daar hebben ze ontlasting onderzocht.. Blijkt dat hij overgevoelig is voor fruit/groente.. Hij krijgt nu alleen droge brokjes (biks, bij gemengd voer eet hij alleen wat hij lekker vind, en laat de helft staan) hooi/droog brood.
Hij heeft er nu geen last meer van. en is inmiddels al 11 jaar.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 12:58

ok.....
ja gemengd voer eet hij wel gewoon helemaal op zeg maar....
Dan toch maar de volgende keer als ik bij de dierenarts ben hem meenemen.....

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 14:53

Hij heeft trouwens niet echt diarree ofz.
Het zijn gewone keutels.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:56

ik zou ook zijn voer aanpassen ofzo, want normale keutels zijn echt vrij hard en droog, die zouden niet moeten kunnen blijven plakken

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 15:20

Dat is dus het probleem.
Als hij losloopt zie ik duidelijk harde droge keutels......

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:27

Wortels en appel idd achterwege laten en erg voorzichtig zijn met brood (ik zou dat zelf niet geven). Dat is ook niet echt goed voor konijnen. Konijnenbiks is beter voor ze omdat ze dan geen keuze hebben en alles op moeten eten omdat er niks anders is, maar als hij het gemengde voer goed op eet zou ik dat zo 123 niet veranderen. Veel konijnen die het gemengde gewend zijn willen niet graag het biks eten hoewel ik die van mij zonder problemen over heb kunnen zetten erop (gemengd met gemengd voer en steeds meer biks dan gemengd in zijn bakje en pas vullen als echt alles op is). Is hij soms iets aan de dikke kant? Ik heb dat met mijn vrouwtje die is te dik en daardoor kan ze niet goed bij haar achterwerk komen waardoor ik ook regelmatig moet checken of er geen keutels in haar vacht blijven hangen. Ik zou wel hooi blijven aanbieden. Mijn dierenarts zegt wel eens konijnen zijn net paarden veel hooi geven Tong uitsteken Clown
Als de keutels gewoon mooi hard zijn dan zit er niks anders op dan het iedere keer te checken

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 17:38

ik zal wel even een foto van hem maken dan kan je zelf oordelen ik vind hem niet extreem dik ofz....

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 18:02

Lontje schreef:
Ik zou wel hooi blijven aanbieden. Mijn dierenarts zegt wel eens konijnen zijn net paarden veel hooi geven Tong uitsteken Clown
Als de keutels gewoon mooi hard zijn dan zit er niks anders op dan het iedere keer te checken

Ik check het ook echt en hooi blijf ik standaard aanbieden maar hij gooit het door zijn stro heen Lachen

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 18:03

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:29

laura1987 schreef:
Lontje schreef:
Ik zou wel hooi blijven aanbieden. Mijn dierenarts zegt wel eens konijnen zijn net paarden veel hooi geven Tong uitsteken Clown

Ik check het ook echt en hooi blijf ik standaard aanbieden maar hij gooit het door zijn stro heen Lachen

Eigenlijk zou een konijn volledig op hooi kunnen/moeten leven. De korrels/mengsels e.d zijn speciaal voor de mens gemaakt, omdat die vinden dat dieren toch echt ook gewoon eten moeten hebben.

Mijn advies zal zijn om het konijn op zaagsel/vlas oid te zetten en dan véél hooi (onbeperkt) aanbieden en per dag een klein bodempje korrels (dus alleen die staafjes niet gemengd voer in zijn bakje waar je nu gemengd voer in geeft).

Ik verwacht dat je konijn dan wel hooi gaat eten en dat ze ook minder last heeft vam een vieze kont.

Want ik denk eigenlijk dat het aan het voer ligt. Bedenk wel wij mensen zorgen er voor dat onze dieren kieskeurig worden aangezien wij ze allemaal lekkers aanbieden (waar ik mij zelf zo nu en dan natuurlijk ook wel eens schuldig aan maak) Haha!

Sla en kool inderdaad helemaal niet geven, daarvan gaan ze aan de diarree.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 19:21

Denken jullie dat hij te dik is dan?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:26

Nee, te dik is hij zeker niet. Maar ik vermoed dat de spijsvertering niet optimaal werkt. Doordat het een dier is dat een ander spijsverteringskanaal heeft is het van belang dat het voedsel erg vezelrijk is. Doordat jou konijn eigenlijk geen hooi eet krijgt hij te weinig vezels binnen zegmaar.

Daarom adviseer ik om in iedergeval gemengd voer achterwege te laten en over te gaan op alleen korrel. Tevens mijn vorige post in overweging nemen.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:28

zoek even op google en dan plakkont konijn, geheid dat je daar wat vind (plakkont is de term die wordt gebruikt voor dit soort konijnen) Verder: wil je de maaltijdvoorschrijving van je dag neerzetten? Mijn konijnen hebben hier nooit last van omdat ze stabiel en goed voedsel krijgen en een groot hok.

Die van mij krijgt dit:

's Morgens: gedroogd brood + korrel (niet die gemengde rotzooi gewoon konijnenbiks) (ik geef 1 fotorolhoesje aan mijn konijn maar die is ook echt groot!). + water

's Avonds: Groenteresten

Hierop zou een konijn kunnen leven. Verder krijgt hij gras binnen als hij buiten rondloopt. Hooi heeft een konijn niet nodig met goede biks Dat krijgen ze in de natuur ook niet zomaar aangeboden. Groenteresten nemen een groot deel van het gras + planten over en de korrel de kruiden die je konijn nodig heeft.
Laatst bijgewerkt door Carry op 17-07-07 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:32

laura1987 schreef:
Denken jullie dat hij te dik is dan?

zeker niet te dik Hij ziet er ook gezond uit. Mijn Lila is dikker Ja (van alleen hooi en konijnenkorrels)
Ik zou proberen wat hierboven geschreven is. Grote kans dat daarna de problemen opgelost zijn. Die van mij hebben bijna 2 weken alleen op hooi geleefd omdat Lila aan de diarree was. Inmiddels krijgen ze er ook weer korrels (biks) bij en het gaat goed.