Konijnenvoer...

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aukjegm

Konijnenvoer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 18:57

Hoeveel voer mag een konijn van 6,5 jaar dagelijks binnenkrijgen?
Ik heb zelf voer van kenner, het gewone normale gemengde voer. Maar omdat ik waarschijnlijk te veel geef eet hij zijn keutels niet meer op, waardoor die aan zijn kont blijven plakken.
Overigens is het ook wel weer verstandig om op de verpakking te kijken, maar die ligt al ergens op de vuilnisbelt! Vork

Er was toch ook ooit eens voer speciaal voor oudere konijnen, maar dit is denk ik gewoon een marketingsstunt of niet?

Duncan

Re: Konijnenvoer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:00

50 gram ongeveer, en dat is erg weinig. Weeg maar eens op een keukenweegschaal en probeer een bakje (of je hand) als maatstaaf te nemen. Verder ALTIJD hooi en water, en aanvullen met groenvoer. Meer voer info vind je op www.konijnen.nl Lachen

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 19:01

Duncan schreef:
50 gram ongeveer, en dat is erg weinig. Weeg maar eens op een keukenweegschaal en probeer een bakje (of je hand) als maatstaaf te nemen. Verder ALTIJD hooi en water, en aanvullen met groenvoer. Meer voer info vind je op http://www.konijnen.nl Lachen

Ja hooi en water heeft hij altijd de hele dag door ook! Lachen
Tnx, zal ff kijken! Lachen

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:03

wij geven ons konijn 1x per dag een hamsterbakje (zie grootte bakje in een dierenwinkel) vol met gewoon voer (zonder al dat dikmakende snoep) zeg maar alleen van die staafjes en dan meestal een klein stukje gedroogd brood. verder krijgt ze altijd een volle fles water en hooi

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:33

Ik hou altijd aan 30 gram per kilo lichaamsgewicht. En dan geen gemengd voer, want hier zitten juist veel suikers en dikmakers in, maar gewoon normaal biks.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:35

ik zou gewoon het bakje elke dag tot 3 kwart (ligt er aan hoe groot het bakje is) vullen.
en dan water (zo veel als hij/zij wil).
Hooi is niet altijd nodig (als je heb (bijna) elke dag laat grazen)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:40

het beste voor is van Hope farms, zie www.bunnybin.nl voor veel info over goed gezond en geen dikmakend voer

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:14

Faniek schreef:
Ik hou altijd aan 30 gram per kilo lichaamsgewicht. En dan geen gemengd voer, want hier zitten juist veel suikers en dikmakers in, maar gewoon normaal biks.

Ik geef ze 25gr per kilo lichaamsgewicht maar ze krijgen wel veel en verschillend groenvoer. Wel eerst op bouwen niet in een keer heel veel geven en vooral niet de hele tijd hetzelfde. Ze hebben ook altijd hooi.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:28

Yucome schreef:
Faniek schreef:

Ik geef ze 25gr per kilo lichaamsgewicht maar ze krijgen wel veel en verschillend groenvoer. Wel eerst op bouwen niet in een keer heel veel geven en vooral niet de hele tijd hetzelfde. Ze hebben ook altijd hooi.

Daarom zeg ik ook dat ik het aanhou, want is bij iedereen verschillend. Ik vind zelf dit het fijnste werken.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:33

Citaat:
ik zou gewoon het bakje elke dag tot 3 kwart (ligt er aan hoe groot het bakje is) vullen.
en dan water (zo veel als hij/zij wil).
Hooi is niet altijd nodig (als je heb (bijna) elke dag laat grazen)

drie kwart van een voerbakje is veel te veel, en ook al heeft hij beschikking tot gras, hooi is altijd nodig!!

Je kunt beter je gemengde voer mengen met gewoon konijnenbiks en langzaam aan overgaan daarop!
Mijn twee konijnen krijgen 1 hamsterbakje met zijn 2e, onbeperkt hooi en onbeperkt water natuurlijk. Af en toe iets van groente.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:37

het is niet zo groot bakje.
en hij ziet er gewoon normaal uit (niet te dik)
waarom hebben ze ALTIJD hooi nodig ?

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:41

onze konijn kreeg elke avond een dikke hand vol, die heeft nergens last van gehad.. maa rik ben niet echt zo'n konijnen kenner hihi hou me meer bezig met cavia's Tong uitsteken.. maar hoop dat het beter gaat met de nijn Haha!

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:44

Konijnendarmen mogen onder geen beding leeg zijn, en van nature eten konijnen eigenlijk alleen maar ruwvoer, hooi dus. Goed hooi is (net als bij de paarden) lekker stengelig en ruikt lekker (is ook bij de meeste soorten hooi uit de winkel niet het geval), geen hooi kan zorgen voor diarree, met zeker in het zomerseizoen maden (en meestal de dood) tot gevolg.

Hoperfarms ben ik ook zeer over te spreken, omdat mijn vadeer nu tijdelijk voor de konijnen zorgt en er iets minder op gefocussed is als ik, kocht tijdelijk ander voer, aten ze minder, ze zagen er minder goed uit, dus nu krijgen ze gewoon weer hopefarms. Ik meng dan de gemengde variant met de pure brokjes, hopefarms stopt er nl geen suiker/kleurstoffen ed in.

Voer per kg licgaamsgewicht geven vind ik vrij riskant, te zware dieren krijgen dan dus teveel. Ik geef ze zelf eigenlijk (2 konijnen) 1 klein handje per dag, verder krijgen de geplukt gras/kruiden/etc en hooi dus.

Nogmaals, http://www.konijnen.nl
http://www.bunnybin.nl

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:47

Ik heb er twee en die krijgen beide een klein handje (amper bodembedekkend) per konijn per dag verdeeld over twee keer. Onbeperkt hooi en regelmatig groente of fruit. Geen van beide is te dik.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:52

Duncan @ dat kan ik begrijpen.
ik zal vanaf nu hooi gaan voeren.
maar hoe groot zijn jou konijnen (die van mij is behoorlijk groot (is nog net geen vlaamse reus Knipoog ))

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 20:54

@ Duncan, hoe weet je dan wat goed (lekker ruikend) hooi is?

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 00:07

Ik geef allebei mijn konijnen 's morgens en 's avonds een klein handje voer. Ze krijgen van die gewone korrels van Kenner. Verder krijgen ze elke dag een paar snoepjes en hooi. Met mooi weer mogen ze ook buiten de ren in om gras te eten.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 08:45

Je moet dan hooi hebben waar geen stof uit komt, en wat niet muf ruikt (heb je geloof ik 3/4 uit de dierenwinkel al uitgeselecteerd, ruikt vaak muf, is oud hooi wat over is. Niet doen dus, kans op luchtwegaandoeningen ed). Goed hooi ruikt gewoon lekker fris en is lekker stengelig, vaak lang. Je hebt van Viatkraft kruidenhooi, dat ruikt ontzettend lekker en is echt goed hooi, nadeel is wel dat het ontzettend duur is. Maar dan kan je wel een beetje zien wat ik met goed hooi bedoel. Is een kwestie van uitproberen in het begin, haal het nu uit een dierenwinkeltje ergens achteraf, een of ander onbekend merk, goedkoop en echt supergoed.

Mijn konijnen zijn eigenlijk normaal. haha, hoe groot precies, geen idee. wat ik vergeten was te zeggen is dat voer per kg lichaamsgewicht niet fout is ofzo, maar neem dan het standaard gewicht van jou type konijn, vermoedelijk is die van de TS namelijk te dik, en als je dan per kg blijft voeren.. tja Tong uitsteken

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:30

Wij geven aan onze konijnenbende van 6, s'morgens 2 potten halfvol, en die zijn altijd mooi op s'avonds. Hooi elke morgen en waterpotjes vullen zichzelf bij.

1 konijn (in een hok) krijgt echt het minimum. Een klein bodempje vol dus 1 x per dag.

madameke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:52

wij hadden ook een ouwetje van 7 jaar en die kreeg cavia voer omdat ze konijnen voer niet wou eten Clown
daar bleef ook alle keutels plakken aan de kont maar dat kwam door ouder dom zij de dierenarts en we moesten het dagelijks in water laten weken en het schoonmaken.
we hebben er nu nog 2 en die krijgen beide wel normaal gemengd konijnen voer en dan in een bakje en dan halfvol ietsjes minder en ze krijgen beide een balletje hooi en savonds nog een stokje ze zijn niet te dik ook omdat ze altijd kunnen rennen in de tuin.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:52

Dat de konijnenkeutels aan de kont blijven plakken heeft imo niets te maken met het 'vol zijn', maar meer met het te dik zijn. Konijntje is gewoonweg niet lenig genoeg meer om zelf die keutels weg te eten.
Snel laten afvallen dus.

Verder ga ik met Faniek mee, zoveel krijgt mijn konijn ook ongeveer.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:43

Wij geven trouwens wel gemixt voer (niet enkel biks) omdat ze hier maar een beperkte dosis van krijgen per dag, en ook de gewone donkere biks opeten. Dus dat is het teken dat het juist voldoende is. Vaak heb je van die dikkertjes die enkel die kleurtjes eruit halen, daar moet je idd mee opletten...

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 16:17

assie schreef:
Dat de konijnenkeutels aan de kont blijven plakken heeft imo niets te maken met het 'vol zijn', maar meer met het te dik zijn. Konijntje is gewoonweg niet lenig genoeg meer om zelf die keutels weg te eten.
Snel laten afvallen dus.

Verder ga ik met Faniek mee, zoveel krijgt mijn konijn ook ongeveer.

Nou, hij is idd wel wat te dik zoals Duncan zegt, maar hij is niet zo dik dat ie niet meer bij zijn kont kan. Omdat hij zich daar ook gewoon nog wast etc. Maar ik had dit gelezen:

Citaat:
Wanneer te veel voer gegeven wordt wat te veel koolhydraten bevat (dat is al gauw het geval bij gemengd voer, maar ook bij brood en zeer zeker bij snoep!) raakt de blindedarmflora verstoord. De blindedarmkeutels worden dan zo zacht dat een konijn ze niet meer kan eten, en ze blijven aan het achterwerk plakken. Dat wordt op een gegeven moment een hele massa waar ook de gewone keutels in blijven plakken.

Dus ik houd voorlopig ff die 50 gram aan, hoop dat ie er dan vanaf komt Lachen
Het is gelukkig ook niet zo erg, geen hele hoop die aan zijn kont zit, maar een paar...

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 22:51

doe dan inderdaad maar lekker veel hooi en minimaal voer (voor de vitamientjes). Komt de gehele darmflora alleen maar ten goede. Goede DA van me zei ooit, eigenlijk moeten konijnen 's winters alleenmaar hoogwaardig hooi krijgen en 's zomers gras/kruiden/etc. Voer is puut iets extra's, puur vitamine/mineralenaanvullig Lachen Vond ik gaaf, dat een DA dat zegt. De meeste weten niet meer van een konijn dan dattie eens in het jaar een prikkie moet...

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 22:53

Duncan schreef:
doe dan inderdaad maar lekker veel hooi en minimaal voer (voor de vitamientjes). Komt de gehele darmflora alleen maar ten goede. Goede DA van me zei ooit, eigenlijk moeten konijnen 's winters alleenmaar hoogwaardig hooi krijgen en 's zomers gras/kruiden/etc. Voer is puut iets extra's, puur vitamine/mineralenaanvullig Lachen Vond ik gaaf, dat een DA dat zegt. De meeste weten niet meer van een konijn dan dattie eens in het jaar een prikkie moet...

Ja en sommige weten dat nog niet eens..
Ik ben er nu ook mee bezig, hij heeft gewoon een hooiruifje en inderdaad minimaal voer. Daar moet 'ie het dan maar even mee doen Haha!
Iedereen bedankt!
Geef hem nu ongeveer 50 gram voer per dag..!