'kunstjes' voor/met een pup?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__inge__

'kunstjes' voor/met een pup?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 18:21

He,
onze goldenretriever pup van bijna 4 maand vind het ontzettend leuk om wat te leren, ze kan nu de basis dingen * af, zit, blijf, in je mand* en poot en rondje draaien, iemand nog leuke dingetjes om dr aan te leren?
Met uitleg graag Knipoog

anniee

Re: 'kunstjes' voor/met een pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:24

Wij leren nu op de hondenschool het commando 'plat' dit is om ervoor te zorgen dat je ze gemakkelijk overal kunt onderzoeken op wondjes etc; een verzorgingsoefening dus.
Je laat de hond liggen en knielt bij zijn hoofd.
Met een snoepje in je hand stuur je de hond op zijn zij door het snoepje vanaf zijn neus naar zijn oor te bewegen.
De hond 'valt' dan als het ware op zijn zij om het koekje te volgen. Uiteraard afbouwen tot het op commando kan Knipoog
Een handige oefening en is best leuk!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:25

oja wellicht kun je daarna leren omrollen, zal vandaaruit vast niet zo moeilijk zijn denk ik maar heb het zelf nog niet geprobeerd.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 18:26

Dankje! idd ook nog handig Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:30

onze hond kon altijd een hele rij kunstjes. ook mooi zitten en nee zeggen haha dat was leuk,zei je nee dan schudde hij met zijn hoofd Haha!
lichtknopjes uit doen, boodschappen vasthouden en dingen voor je oppakken waren kunstjes die hij ook goed kon.
af liggen,dood liggen en achteruit kruipen,met een snoepje op zijn neus stil zitten en als je dan pak riep dan gooide hij het snoepje omhoog met zijn snuit en pakte het zo.
je kon t zo gek niet bedenken of die hond kon het Haha!
was niet moeilijk vanuit 1 commando kon je vrij snel een andere er achteraan plakken.
vanuit af liggen kwam dan het doodliggen en omrollen.
vanuit het a fliggen kon je hem dan ook achteruit sturen, met een beetje een leergierige hond is dat echt leuk om te doen

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:33

Of sluipen.
Dat ze eerst af op de grond gaan en dat je ze dan leert naar het lekkers 'te sluipen'. Over de grond te kruipen. Het is heel makkelijk ze te leren en ze vinden het nog leuk ook Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:35

misschien 'rol om' Haha!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:11

ook de hond leren staan is een oefening die vaak in scholen wordt vergeten. Het kan erg handig zijn om hem na een wandeling af te drogen of als de dierenarts hem wil onderzoeken. simpel te leren door de hond telkens hij gaat staan te belonen. Dan op de intentie ervan 'sta' zeggen. ook kan je het uitlokken vanuit de zit met een snoepje.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 16:32

dankjewel! ze kan nu ook plat, en rollen. ze vind het zo leuk, als ik met een koekje aan kom, gaat ze alles uitzichzelf doen Tong uitsteken
kruipen zijn we ook mee bezig, iemand nog tips voor apporteren? Ze komt wel weer terug maar ze laat dr balletje liggen.. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:34

__inge__ schreef:
dankjewel! ze kan nu ook plat, en rollen. ze vind het zo leuk, als ik met een koekje aan kom, gaat ze alles uitzichzelf doen Tong uitsteken
kruipen zijn we ook mee bezig, iemand nog tips voor apporteren? Ze komt wel weer terug maar ze laat dr balletje liggen.. Tong uitsteken

ik heb het geleerd bij mijn hond:
eerst zitten balletje weg gooien en dan even vast houden en dan los laten en als hij weg wil lopen dan pak je hem weer en als je apport zegt dan mag hij het balletje pakken Lachen

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:34

Pootje?
Je geeft het commando en pakt daarna haar pootje en dit bouw je steeds af.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 16:37

reininglover schreef:
Pootje?
Je geeft het commando en pakt daarna haar pootje en dit bouw je steeds af.

dit kent ze al Ja

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 16:38

Citaat:
ik heb het geleerd bij mijn hond:
eerst zitten balletje weg gooien en dan even vast houden en dan los laten en als hij weg wil lopen dan pak je hem weer en als je apport zegt dan mag hij het balletje pakken Lachen

ja, maar als ze dan weer terug komt, komt ze zonder bal.. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:38

dan ga je eerst balletjes gooien:P

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:39

of spinnen Haha!...niet zoals een kat maar zoals een westernpaard Tong uitsteken

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 16:40

_paula_ schreef:
dan ga je eerst balletjes gooien:P

en dan.. zelf dr achter aan lopen om die bal te halen? Tong uitsteken

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 16:40

Jilletje schreef:
of spinnen Haha!...niet zoals een kat maar zoals een westernpaard Tong uitsteken

hoe leer je dat aan dan? Ze kan wel gewoon een rondje lopen..

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:42

ja en dan dat ie zn 8erbeentjes laat staan en zn voorbeentjes beweegt...netzoiets als een pirouette maar dan sneller Tong uitsteken

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 17:51

traan_beauty schreef:
Of sluipen.
Dat ze eerst af op de grond gaan en dat je ze dan leert naar het lekkers 'te sluipen'. Over de grond te kruipen. Het is heel makkelijk ze te leren en ze vinden het nog leuk ook Haha! .

Die wilde ik ook voorstellen. Lachen
Makkelijk om te leren, en de hond vind het ook echt leuk om te doen.

Verder Twisten.
Een rondje lopen om hun as.
Ook makkelijk aan te leren met een koekje, een stok of de riem.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 17:52

Ik zou dat mooi zitten en op de achterpoten nog maar niet aanleren hoor. Het is nog wel een pup. Zo belast je de rug veel te veel...

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:07

Kruipen zou ik nog niet doen. Dat is ontzettend belastend en dus nog niet geschikt voor een pup van 4 maanden.
Wat ik mijn pup had geleerd was buigen, pootjes op mijn voeten geven (om beurten), naast komen zitten en netjes volgen.

Er zijn heel veel leuke dingen om te leren, maar hou in de gaten dat het niet te belastend worden. Twisten is bijvoorbeeld niet erg voor een paar keertjes maar ga dat niet iedere dag keer op keer doen.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:05

Onze gaat op haar rug liggen, maar dan met een ander commando: "Chica, wat doen ze in Amsterdam?" Schijnheilig
Staan is inderdaad érg handig, vooral met borstelen en afdrogen. Ja
Je kan de hond ook leren skateboarden (met pup zo'n mini-ding kopen), ze snappen het vrij snel en Chica vindt het leuk om te doen. Ja
Ook kan je je pup leren om bijvoorbeeld met zijn neus een bal aan te raken die in een pion staat.
En door paaltjes rennen. Je zet gewoon een paar bamboe-stokken rechtop in het gras (of tussen tegels in), ong. 2 kleine stappen tussenruimte. Dan moeten ze slalommen. Ook leuk. Ja Ze moeten wel aan een bepaalde kant beginnen, óf aan de linkerkant óf aan de rechterkant, weet alleen niet meer welke. Dat maakt uit met behendigheid.
Je kan ook zo'n kinderkruiptunnel bij de IKEA kopen en de hond daar doorheen leren rennen. Moet je pup niet al te groot worden natuurlijk, dan heb je er binnen no-time niks meer aan. Knipoog (Dat ding is ongeveer 50cm doorsnee geloof ik.)
"kusje" is ook altijd leuk; dat de hond zijn neus tegen jouw wang drukt. Hond die ik kende sprong daarbij helemaal omhoog, dat is wel een leuk gezicht.

Springen is ook nog leuk om te leren, maar daar moet je pup minstens 1 jaar voor zijn.

Meer schiet me nu even niet te binnen. Hopelijk heb je er wat aan.

Oja, hoe ik Chica heb leren apporteren:
Chica was écht een ramp en we moesten het dus stapje voor stapje doen (met behulp van onze grote vriend "de clicker").
- Eerst liet ik haar een balletje van mijn hand pakken en dan moest ze die vasthouden.
- Dan de oefening uitbreiden dat ze je de bal geeft.
- Voorzichtig op de grond neerleggen en kijken of ze het dan doet. Zo niet, gewoon de bal steeds iets lager houden en uiteindelijk op de grond neerleggen.
- Bal ongeveer 1m weggooien en kijken of ze hem dan brengt.
Dit steeds verder uitbreiden en vooral veel belonen. Lachen Uiteindelijk de hoeveelheid brokjes langzaam afbouwen en gewoon alleen belonen met stem en zo nu en dan een brokje ervoor geven.

[edit]
Je kan de hond ook nog leren 'zoeken' naar voorwerpen. Ik houd het nu nog gewoon bij een brokje,maar dat kan natuurlijk ook nog uitgebreid worden. Hond laten zitten en verstop het brokje terwijl hij het ziet. Hij heeft hem dan natuurlijk binnen no-time gevonden. Steeds verder uitbreiden, hond in de gang doen en brokje in dezelfde buurt verstoppen. Steeds verder weg en het commando "zoek" eraan vast maken.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:02

de belangrijkste oefening vind ik "kijk is". dat is een aandachts oefening. als je dat zegt moet je hond naar je kijken. je houd een snoepje voor zijn neus en die breng je naar je gezicht. als die voor je gezicht is en je hond kijkt dan zeg je kijk is, dan geef je het snoepje. zo herhaal je dat een paar keer. uiteindelijk houd je alleen nog het snoepje voor je neus en zeg je kijk is. als ze kijkt geef je het snoepje. uiteindelijk doe je dit zonder snoepje.

en wat dacht je van voet? dat betekend dat de hond achter je langs moet gaan en dan aan je volg kant moet gaan zitten. je kan het met de riem doen, en haar op die manier achter je langs laten gaan. of met een snoepje. moet je wel een beetje behendig voor zijn want je moet het snoepje op neus hoogte houden. mijn honden moeten aan de linkerkant gaan zitten, dus ik leid ze met het snoepje van rechts naar links en dan moeten ze naast je been gaan zitten. als ze zit zeg je voet. dit herhaal je steeds.

dan heb je nog het volgen. dus naast je lopen. je pakt de riem en zet je hond op zit. je houd het snoepje op neushoogte en gaat lopen. je hond volgt je dan. dan zeg je volg. je moet de hele tijd tegen je hond praten, zodat ze het leuk vindt en de aandacht erbij houdt. dus zeggen: goed zo, braaf enz. in het begin korte stukjes doen en dat steeds verder uitbreiden. ze moeten trouwens wel gaan zitten na het stukje volgen. dus het is volgen, zitten, snoepje. na een tijdje hou je het snoepje op heup hoogte. en uiteindelijk laat je het snoepje weg.

dan heb je nog het los volgen. je zet je hond op zit en houdt een snoepje voor zijn neus. dan klik je de riem los. laat de sluiting niet schieten, want bij dat geluid weten ze dat ze los zijn en rennen ze ervandoor. dus snoepje voor je neus en een stukje volgen. zorg ervoor dat je weer bij je riem uitkomt zodat je haar weer kunt aanlijnen. na het volgen ook weer zitten. en dan het snoepje geven. dit doe je ook steeds langer. uiteindelijk hou je het snoepje steeds hoger en uiteindelijk moet ze het ook zonder snoepje kunnen.

vanuit het volgen kan je andere kant proberen. je hond volgt links en je wilt dat ze rechts gaat volgen. daarvoor is het commando andere kant. het beste is om eerst het volgen op beide kanten te oefenen, zodat ze niet echt een moeilijke en een makkelijke kant heeft. je hond volgt links. je kan hem dan met de riem achter je langs naar rechts begeleiden en andere kant zeggen. en dus ook terug. je kan je hond ook met de riem naar de andere kant begeleiden en zodra ze daar is een snoepje geven en andere kant zeggen. je kan het ook met alleen een snoepje doen. als je hond dan links volgt doe je de riem achter je langs en doe je om je rechter pols zodat je je handen vrij hebt. dan doe je het snoepje voor zijn neus en doe je het snoepje achter je en pak je het over met je andere hand en gaat verder naar die kant en als de hond daar dan is zeg je andere kant en geef je het snoepje. let bij het overpakken op dat de hond in de gaten heeft dat het snoepje naar je andere hand gaat. uiteindelijk kan je het andere kant uitbreiden met een klapje geven op je dij, dus dat dat het commando wordt voor andere kant. uiteindelijk houdt je ook het snoepje hoger en later zonder snoepje.

dan heb je nog wachten. je laat je hond zitten en zeg wacht. de hond moet steeds op je blijven letten omdat je andere commando's kan geven. en stapt 1 stap weg en gaat weer naast hem staan en je beloont hem. je mag geen snoepjes geven, want als ze weten dat je een snoepje geeft als je terug komt, komt ze al naar je toe en dat is niet de bedoeling. dat ene stapje breidt je steeds verder uit. tot je gewoon rustig een eind kan lopen. vanuit wacht mag je ook alle commando's zeggen.

dan heb je nog het blijf. dat is een oefening voor rust en je hond hoeft niet op je te letten, want je mag vanaf blijf alleen het commando zit geven en dat commando mag je alleen geven als je naast je hond staat. op die manier wordt blijf een rust oefening voor je hond. je legt je hond op af en je zegt blijf en je doet een stapje weg. dan kom je er weer naast staan en laat je haar zitten. dan doe je weer af en weer blijf en loop je weer een stukje weg. dan ga je er weer naast staan en laat je haar zitten. je mag wel belonen ook als ze nog liggen, maar zorg ervoor dat je hond niet opspringt want het commando blijf geldt nog steeds. dit breidt je steeds verder uit. uiteindelijk kan je ook uitzicht gaan. het blijf moet er dan goed inzitten. je legt haar op af en zegt blijf en je verdwijnt uitzicht. voordat je uitzicht gaat zeg je nog duidelijk blijf, en je verdwijnt. de eerste keer kom je gelijk terug. dit breidt je steeds verder uit.

dan heb je nog het kom voor. dat betekend dat de hond naar je toekomt en voor je neus gaat zitten. iemand anders houdt je hond vast. jij houdt een snoepje voor zijn neus en loopt weg. de hond zal gaan trekken maar dat is niet erg. je houdt je hand uitgestoken naar je hond. als jij kom voor zegt moet de ander je hond los laten en de hond komt naar je toe lopen. laat de hond tegen het snoepje aanlopen en haal dan het snoepje naar je toe en dan naar hoog zodat je hond gaat zitten. dan geef je het snoepje. uieindelijk zet je je hond op wacht en loop je weg. je zegt nog 1 keer duidelijk wacht en steekt dan het snoepje uit en zegt kom voor. dan komt je hond dus. met het snoepje doe je precies het zelfde. uiteindelijk moet het alleen nog maar met het commando en met je vinger wijzen kunnen. in het begin moet je korte afstanden nemen en dat breidt je steeds meer uit.

dan heb je nog nee. dat betekend dat als je nee zegt je hond iets niet mag pakken of iets los moet laten. je leert het als volgt aan. je houdt een snoepje voor de neus van je hond. de hond wil het pakken en jij trekt het snoepje weg en zegt nee. dit herhaal je. zorg ervoor dat je gewoon een aantal snoepjes geeft en dan een keer nee zegt. dus een keer gelijk bij het eerste snoepje. dan na het derde enz. dit om te voorkomen dat je hond gaat tellen. zorg er ook voor dat je het snoepje steeds op dezelfde manier aanbiedt. en zorg ervoor dat je niet het snoepje geeft waarop je nee hebt gezegd. dus je pakt een snoepje en trekt hem dus terug en zegt nee. dan doe je net of je een ander snoepje pakt en die geef. als je hond het commando kent en je zegt nee op een snoepje zal het het snoepje niet pakken. je doet dan ook weer of je een ander snoepje pakt. het wordt anders namelijk nogal verwarrend voor je hond. je zegt eerst dat hij het snoepje niet mag pakken en daarna prop je het als nog in zijn mond.

ik heb het staan als volgt aangeleerd. je laat je hond zitten. dan houd je een snoepje voor de neus van je hond en beweeg je die naar voren zodat je hond gaat staan. zeg dan sta. daarna laat je hem volgen en geef je het snoepje. als je namelijk direct naar het staan het snoepje geeft gaat hij waarschijnlijk zitten en dat wil je juist niet. dus het is staan en dan lopen. uiteindelijk laat je hem steeds langer staan en geef je hem ook het commando wacht, van daaruit weer volgen. en dit breidt je steeds verder uit.

als je nog vragen hebt hoor ik het wel. ik ben even door mijn ideen heen, maar er komen er nog meer.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 11:47

Bedankt dolor! Kijk eens kan ze al, volgen ook bijna, blijf en wacht kan ze ook Lachen

loves_lutin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:53

mijn hond kan : zit, poot , andere poot, af, rol om , op 2 poten staan:P , dood liggen . dat washet wel zoon beetje