wat te doen met mn pup, zucht...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eline_sjordy

wat te doen met mn pup, zucht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 22:46

wij hebben 2 friese stabijen
jamie is 25 januari 2006 geboren,
bruno is geboren op 25 januari 2007.
bruno is dus 5 maand oud.
hij kan heel goed luisteren en heel mooi af en zit en blijf en kom.
dat hebben we hem allemaal zelf geleerd, alleen het probleem met bruno is, hij wil maar niet zindelijk worden. met jamie ging dat zo goed en zo snel.
maar bruno we weten het niet meer, we hebben een paar maand geleden al een bench voor hem aangeschaft en hem daar aan laten wennen en dat is ook allemaal geen probleem. als hij daar s nachts in zit doet ie niets.
overdag gaan we om de paar uur naar buiten en we letten er ook op dat hij ook echt wat gedaan heeft.
maar nog vaak genoeg doet ie nadat we weer binnen zijn, binnen nog weer een plas of soms zelfs een poep...

waarom doet hij dit nog en waarom word hij niet zindelijk.kan het komen omdat het allebei mannetje zijn die allebei niet geholpen zijn?
ook is hij heel erg vernielzuchtig... ook als hij iets gedaan heeft wat niet mag word er duidelijk gemaakt dat dat niet mag en moet ie ongeveer 15 min in de bench, dit doen we ook als hij binnen zijn behoefte heeft gedaan.

iemand nog bruikbare tips??
we worden echt een beetje moedeloos...

groetjes eline

kavama

Re: wat te doen met mn pup, zucht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:20

Wij hadden dit ooit ook en er werd toen geadviseerd gewoon negeren als ie wat binnen doet, wel opruimen maar niet aandacht naar hem geven.
Het kan toch een vorm van negatieve aandacht vragen zijn.
Dus als ie wat doet binnen negeren en opruimen, en misschien meteen daarna weer naar buiten.

ik weet niet of het helpt maar in ieder geval veel succes ermee.

liindatJee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:22

bij onse twee tegelijk bij onskwamen toen ze bij onskwamen deden ze dat ookheel erg maar toen ineens was het weg en nu done ze het aleen als er mensen binnen komen en het dan van blijschap vergeten naar buiten te gaan bij ons is het iniedergeval nog goe gekomen

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:30

hier een paar tips
- niet straffen als je er niet bij bent geweest.
- ga om de 2 uur even naar buiten, niet lang niet spelen gewoon een rustig plekje waar weining dingen zijn die interesant zijn (b.v. een grasveltje)
- houd de moet er in Lachen
- als hij buiten poept of plast belonen.

de ene pup is sneller zindelijk als het andere, het is net als bij kinderen, somige ondwikkelen gewoon sneller hun sluitspiertjes.
houd moet, vergeet niet een hond kan tot 1 1/2 jaar soms een ongelukje krijgen.
word niet boos, negeer het gewoon als je er niet bij bent geweest, opruimen is het enige wat je dan kunt doen.

veel succes.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:41

Er werd mij ook gezegd negeren als je er wel bij bent, hij kan het natuurlijk ook uit nervositeit doen, het kan natuurlijk ook medisch zijn en dan straf je onterecht.
In ieder geval succes ermee.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:05

bij pups die niet zindelijk zijn, adviseren ze in onze hondenschool de pup zeker om het half uur (als dat kan) standaard eens buiten te zetten. Mogelijk is te pup buiten te afgeleid, waardoor hij eenmaal terug binnen zijn 'vergeten' plasje gaat doen. Oplossen kan door het hondje aan de lijn mee naar buiten te nemen en daar op één plaats te blijven staan (niet praten of aaien) tot hij iets doet (kan lang duren, maar dan ben je erzeker van dat hij daadwerkelijk iets heeft gedaan buiten). Je gaat telkens terug dat dat specifieke plaatsjen zodat hij kan herinneren dat hij daar moet plassen. En dan telkens hem de hemel in prijzen natuurlijk als er iets komt. Dit is een tip als dus de zindelijk op zich een probleem is. Opletten dat het geen markeren is om zijn status wat duidelijker te maken, want hij is in zijn pubertijd aan het komen, en dan durven honden eens proberen kijken waar ze nou eigenlijk staan qua plaats (dominantieverhouding) in het gezin. Markeren is dikwijls naar buitenmuren, voorwerpen toe en telkens op dezelfde plaatsen. Maar dat betwijfel ik omdat de pup nog nooit effectief zindelijk geweest is. Als je een plas ziet in huis, zeker niet straffen omdat hij het dan achter je rug gaat doen. Ook snapt hij de link niet met iest dat hij een minuut geleden heeft gedaan. Nutteloos dus en niet goed voor jullie relatie. Ruim het gewoon op met iets dat geen alcohol bevat en geef er verder gaan aandacht meer aan. Gemiste kans dus, wat beter opletten of wat vaker de pup naar buiten nemen. Als je even niet op hem kan letten (in dit geval zeker nog niet te lang), laat hem nog even uit tot hij iets doet, dan in de bench met een knaagbeentje en als je terugkomt gelijk naar die vaste plaats buiten gaan. Omtrent dat vernielzuchtig zijn : probeer hem niet in de fout te laten gaan. Berg erg afleidende zaken nog even op tot hij misschien zijn volledig gebit heeft (weet niet of zijn tandenwissel al volledig is gebeurd) omdat z'n drnag tot kauwen dan de overhand heeft. Geef daarentegen veel lekker kauwmateriaal voor honden (bv. Kong) waar ze een tijdje mee zoet zijn. Soms moet je ze echt leren om ermee te spelen, dus zelf even mee bezig zijn en leuk maken. Zie je dat de hond toch naar iets loopt om te kauwen (bv. kussen), dan is het de zaak om hem af te leiden voor hij aan het kussen is. Dus zeggen 'he kijk bruno, wat is dat hier voor een vogeltje', of rammel eens met de deurklink. Al gauw staakt hij zijn kauwintentie en komt kijken, dan even een oefeningtje doen en belonen bv. Want als je telkens aandacht schenkt aan hem als hij aan het vernielen is, is dat terug negatieve aandacht, net wat hij wou. Ze hebben dit zeer snel door.
alvast veel succes

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 13:20

ok bedankt voor jullie reacties.

bruno is nu 5 maand, en het gaat soms heel super soms wel een paar week en dan ineens heeft ie weer een poosje dat ie steeds weer wat binnen doet. ik probeer hem ook te negeren als hij binnen wat gedaan heeft, en zet hem meestal in zn bench als ie wat binnen gedaan heeft zodat ik het rustig kan opruimen.
wat betreft zijn vernielzuchtige gedrag. hij heeft al zijn gewone tanden al gewisseld, en moet nu nog een paar kiesjes wisselen.
als je ziet wat hij hier allemaal al vernield heeft, de internet kabel, box kabels, adapter kabel, behang van de muur getrokken en versnipperd, een stoel heeft ie helemaal de leuningen van kapot gekauwd...
en het gekke is, ze slapen ook wel bij mij op de kamer als mn vriend eens snachts niet thuis is, en dan maakt ie helemaal niets stuk, en poept en plast hij ook niet, terwijl mijn slaapkamer even groot is dan de keuken waar ze in slapen...

moet ik hem perse aan de lijn doen als ik met hem ga plassen?
want ik hem een redelijk grote tuin, en daar lopen ze altijd los.

verder is hij echt heel lief hoor, en luisterd ie ook goed als k iets van hem vraag het is alleen dat zindelijk heid dat ik denk van hadden we maar 2 zoals jamie, daar hebben we nooit geen problemen mee gehad, die was super snel zindelijk en heeft nooit wat stuk gemaakt...

maar ik heb wel het idee dat bruno hoger in de rangorde probeert te komen. hij is best wel dominant.
hij gromt ook altijd als ze met zn 2en aan het selen zijn, en hapt altijd in jamie zn nek.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:26

NOOIT je pup voor straf in de bench zetten. Zijn bench is namelijk zijn veilige plekje. En niet een of ander strafkamp. De bench moet leuk zijn en blijven voor je hond.

Daarbij gewoon vaker je hondje buiten laten plassen. Zoe is nou bijna 6 maanden. Zoe wordt 4x per dag echt uitgelaten en 2x per dag gaan we nog als extra snel een plasje doen Ja

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 20:32

maar ik heb geleerd dat een hond wel in zn bench moet als hij binnen wat gedaan heeft...

nu weet ik het echt allemaal niet meer hoor, de een zegt dit en de ander zegt dat...

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:36

de bench is inderdaad zijn plaatsje zijn fijne veilig plekje waar hij zich lekker kan terug trekken..
Als jij hem straft om hem daar in te doen dan is het hele effect van de bench weg!

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 20:39

waarom zeggen mensen die er verstand van hebben dan wel dat ze daar 15 min in moeten?
mijn vriendin heeft cursus met haar hond gedaan en daar heeft zij geleerd dat als hij binnen wat gedaan heeft dat je hem ongeveer 15 min in zn bench moet doen.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:41

Ik heb altijd geleerd een hond niet in de bench te doen als straf. Zoals Steffie al zegt, de bench moet een 'leuk' en 'veilig' plekje voor hem blijven. (Ik heb dit wel geleerd van mensen die er verstand van hebben trouwens Vork )
Verder voor de 'vernielzuchtigheid', misschien kan je een aantal knuffeltjes/speeltjes door het huis verspreiden (hoeven er niet zoveel te zijn hoor).. Onze hond beet ook op álles, maar nu liggen er een aantal kattenspeeltjes en knuffeltjes en dan sleept ze die wel mee en kauwt ze daar op.
En hierboven staan al een heleboel goede tips voor zindelijkheid.. Misschien kun je ook héél goed gaan opletten of hij door het huis loopt te snuffelen enz. en hem dan meteen naar buiten doen.
Verder zijn negeren en belonen altijd de beste manieren..

Verder schiet me niet zo snel wat te binnen, als ik weer wat weet laat ik het je weten Lachen

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:48

idd, niet in de bench als straf, 't is geen strafobject/dat moet het niet worden!

onze jongste (2,5 nu) zit ook nog in de bench, omdat ze sloopt, soms blijft ze een halfuurtje alleen los en dat gaat wel goed, tenzij ze al veel alleen heeft gezeten..

zij was overigens wel al vrij zindelijk toen ze kwam (ze kwam pas met 13 weken)

die jongste poept buiten trouwens op commando! Vork
elke keer als ze buiten poepte, was het 'Actie kyra, braaaaaaf'
en sindsdien kan ze het op commando als ze moet tenminste! Lachen toch wel handig Haha!

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 20:50

qua speelgoed heb ik hier alleen onverwoestbaar speelgoed liggen.
knuffelberen zijn binnen 5 minuten helemaal ontleed, met als gevolg dat mn hele huis eronder zit... touwbotten zijn binnen een week doorgekauwd, dus die koop ik ook niet weer.
als ik ze een bot geef hebben ze die binnen een halve dag op.
ja en dat onverwoestbare speelgoed is niet leuk dus daar spelen ze niet veel mee. k heb ook 7 katten, en kattenspeelgoed koop ik ook niet want dat vreten ze ook op...
buiten spelen ze heel veel met stokken, maar ja die mogen niet mee naar binnen haha.

ik zal dan maar nog beter mn best moeten doen met negeren binnen en belonen buiten... k weet t anders ook niet meer...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:17

Is dat slopen dan enkel als hij alleen is ? Of ook wanneer je thuis bent ?
Qua de discussie van de bench hoor ik idd. ook twee meningen. De Pro's = Straffen in bench kan omdat de hond de straf ervaart als 'geen sociaal contact meer' en niet omdat hij in die bench zit. Het maakt hem dan niet uit waar hij die time out krijgt, de straf is dat hij alleen zit en geen aandacht meer krijgt. Daarom dus mogelijk wel de bench gebruiken om te straffen.

De hond straffen omdat hij toch binnen iets deed heeft een aantal voorwaarden
- hij moet al duidelijk geleerd hebben waar het wel mag/moet
- op de intentie van het plassen/poepen
- straf moet een straf zijn : de ergste straf van een hond = verbreken van sociaal contact !
- misschien ook een waarschuwingswoordje aan koppelen = de 'neen' aanleren zodat straffen overbodig wordt
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 25-06-07 21:29, in het totaal 2 keer bewerkt

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 21:19

meer als hij alleen is met onze andere hond, maar heel af en toe als we thuis zijn.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:21

Die 15 minuten in de Bench is niet goed als straf. Een hond moet de Bench niet zien als ' strafhok ', want als er een keer visite komt die bang is voor honden, en hij moet ze bench in, denkt hij straf te hebben, en 's nachts heeft hij dan ook de hele nacht straf. Dat is dus eigenlijk heel fout, en een dier snapt echt niet dat hij zijn bench in moet als straf, maar wel dat hij ineens boos zijn bench in gestuurd word. Dus dat ik iig fout. Lachen

Verder weet ik niet precies wat je er aan kan doen, aan dat niet zindelijk worden.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:23

De bench is voor de hond zijn "huis".. Zijn plekje waar hij zich in terug kan trekken wanneer hij geen zin heeft in aandacht.. Je mag ook nooit de hond storen als hij in z'n bench zit..
Het is hetzelfde als bij een paard z'n stal, daar zet je hem toch ook niet in omdat hij stout was? Knipoog

Wij hebben onze hond elke keer als hij gegeten/gedronken of geslapen had even buiten gezet, had hij iets gedaan (buiten Tong uitsteken ) werd hij beloont.
Binnen werd het genegeerd.. Nu is hij gewoon zindelijk en doet niks meer binnen Lachen Heeft wel lang geduurd, maar houd de moed er in! De aanhouder wint Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:25

Zou dat vernielen dan geen grote oorzaak vinden in het niet alleen kunnen zijn volgens jou ? misschien is die onzindelijkheid daar dan ook aan gelinkt

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 21:27

ik heb geen idee als dat iets te maken heeft met het niet alleen kunnen zijn. maar hij is toch niet alleen, hij heeft onze andere hond ook nog daar is hij altijd mee samen.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:28

Onze hond doet dit ook. Wij hebben vanaf puppy zijnde al een bench voor haar, als wij thuis zijn gaat ze er soms uit haar zelf in liggen om te slapen dus het is echt haar plekje. Maar als wij haar hebben uitgelaten..al gaan we heel de dag lopen, ze doet alsnog wat in huis. Vaak is dat in de ochtend, ik dacht eerst dat ze te weinig werd uitgelaten maar het kwam echt omdat ze zolang alleen zat ( alleen in de bench van 9 uur tot zeker 4 uur). Nu hebben we een ander hondje, en ik merk dat ze het wat beter doet. Toch, blijft het aan de gang ze is immers al 8 jaar. Als puppy neem ik aan dat dit er nog uit te werken is, met goede tips (die ik niet heb haha).

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 21:30

maar ik zit werk niet ik zit de hele dag thuis, soms ga ik wel even weg maar lang zijn ze nooit alleen thuis. dus waaron zou hij zich dan alleen moeten voelen? k snap dr helemaal niets van hoor...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:34

Belangrijk om te weten was wanneer het diertje precies sloopt, dan kan je al een boel oorzaken gaan schrappen. Als hij het ook doet als jij er bij bent kan je vernielen uit 'niet kunnen alleen zijn' al uitsluiten. Nog oorzaken zijn verveling, tandjes wisselen, aangeleerd gedrag, ...

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 21:41

hij vernield nu al minder dan een paar maand geleden, toen was mn virend nog veel thuis en moesten ze dus snachts in de keuken slapen, toen hadden wij nog geen bench, in die tijd heeft hij heeft veel vernield. vanaf dat hij 8 week oud al was.
nu hebben we sinds 6 week een bench staan, en doet hij het minder omdat hij snachts daarin slaapt. ook als hij bij mij op de slaapkamer slaapt als mijn vriend snachts niet thuis is vernield hij niets.
gister lag hij even op de stoel die hij heeft gedoopt tot zijn stoel, die hij dus een paar maand geleden helemaal gesloopt heeft, op de armmleuningen te knagen. maar al zn tanden heeft hij inmiddels gewisseld en alleen een paar kiesjes moet hij nog wisselen. ook als er eens een kassabonnetje op de grond ligt kan hij het niet laten om het even goed te versnipperen.
en mn jonge poesjes zijn nu enorm aan het rondrennen en die man hij ook wel even graag in het nekje kauwen.
overigens doet hij dit ook veel bij onze andere hond, constand als ze aan het spelen zijn in de nek of in de keel pakken en bijten. ook gromt hij daar heel veel bij. verder is het een dikke schat tegenover ons hoor. maar hij vraagt wel heel veel aandacht van ons, hij gaat dan naast je zitten tegen je aan, en dan geeft ie een pootje, en dan valt ie op zn rug zodat je lekker zn buikje moet aaien, daar doet ie ook altijd zn oogjes bij dicht...

k weet niet wat je verder nog wilt weten?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:48

Dit klinkt erg als een hondje dat jullie aan het manipuleren is. Hij test voortdurend hoe ver hij kan gaan om aandacht van jullie op te eisen. Ik zou hiermee direct stoppen. Aandacht moet verdient worden. Niets voor niets dus, laat hem voor je hem streelt eens een oefeningtje uitvoeren, zoals zitten of liggen. Pasals hij kalm is en de oefening uitvoert, dan mag er gestreeld worden. Ook voor je bv. de voerbak neerzet of een speeltje weggooit, vraag hem om iets te doen. Probeer dus geen aandacht te schenken aan zaken die kaopt mogen, en vermijd dat de pup aan zaken kan komen die niet stuk mogen. Verder afleiden (zoals reeds uitgelegd bij knagen aan bv. bank, stoelpoten, ...). Omtrent het happen : Bijt hij ook in jullie handen/ kleren ? En wanneer is hij bij de moeder weggehaalt ? Als het mijn pup was zou ik een hondje zoeken die zo'n kauwen en hangen niet tolereert en hem eens flink op zijn plaats zet hiervoor. Een beetje bijtremming aanleren.