Konijn of cavia???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

devine

Konijn of cavia???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 12:09

Even advies gevraagd over een beslissingen wat het meest geschikt zal zijn voor mijn mannetje van 9jr!

Hij wil dolgraag een konijn of cavia... Haha! nu ben ik aan het rondkijken en heb zelf als kind zijnde altijd wel een konijntje gehad maar vindt zelf een cavia ook erg leuk..
We willen hebben waarschijnlijk wel binnen houden ( maar dat is nog niet zeker)

Mijn zoontje is een actief mannetje en vind het aan de ene kant ook wel een soort van verantwoordelijkheid om dat beestje waar hij uiteindelijk voor zal moeten zorgen dit helemaal niet verkeerd is!
Hij is echt een dierengek en ook met de natuur en degelijke dus dit gaat niet in een opwelling zo van jij krijgt een beest en voor de rest alla..

Wat ik dus graag zou willen horen van jullie wat zal ik doen een KONIJN of een CAVIA?????

bedankt alvast Knipoog

Mocca

Re: Konijn of cavia???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:13

Ik zou voor een konijn gaan.
Die zijn meestal net iets rustiger, zijn iets makkelijker te pakken (cavia kunnen zo glad als een aal zijn, die zijn zo weg!) en meestal ook aaibaarder. Verder piepen ze niet. Haha!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:14

Tja... het voordeel van de cavia is dat ze wat meer kunnen hebben. Een ongelukje met een konijn levert gemakkelijk een gebroken pootje op.

Beide zijn gewoon hardstikke leuke beestjes... dus het word een voorkeurskeuze! Knipoog

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:15

Twee ratjes uit een rattery. Knipoog Die zijn uitermate intelligent en tam te maken en zijn erg lief. Zeker voor wat oudere kinderen zijn ze erg leuk omdat je heel fijn met ze kunt spelen en ze mee kunt nemen in je trui enzo. Ze hebben heel graag aandacht en hechten zich aan mensen.

Voordelen van konijntjes: rabbitjumping (dat is zo ontzettend leuk) en verder zijn ze gewoon vrij gemakkelijk in het onderhoud. Let wel op bij de aanschaf of ze buiten kunnen en verdiep je in hun gedrag om omgangsproblemen te voorkomen. Konijnen piepen niet nee, maar bijna alle knaagdieren zijn vrij kwetsbaar.

Cavia's zijn heel sociaal en zachtaardig, maar hun vacht vergt wel enig onderhoud.
Cavia's kunnen ook goed als gezelschap voor een eenzaam konijn. Een eenzaam konijn is geen pretje, die kunnen ernstige gedragsproblemen ontwikkelen.
Denk dat dit overigens misschien beter past bij BB?

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:16

Heey!
Dat verschilt een beetje waar hij van houdt. Een konijn is meer een dier waar je naar kan kijken, omdat deze het vaak niet fijn vinden om opgepakt te worden (uitzonderingen daargelaten). Wat dat betreft is een cavia toch een "vriendelijker" dier aangezien ze niet zo snel krabben of bijten. Het hangt dus een beetje van je zoontje af, wat hij leuker vindt.
Maar wat wel belangrijk is, of je nou voor een cavia of een konijn kiest, het zijn allebei erg sociale dieren die van gezelschap houden, het is dus eigenlijk een must om telkebs 2 van dezelfde soort te kopen.
Gr.
Naatje

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:18

Mocca schreef:
Ik zou voor een konijn gaan.
Die zijn meestal net iets rustiger, zijn iets makkelijker te pakken (cavia kunnen zo glad als een aal zijn, die zijn zo weg!) en meestal ook aaibaarder. Verder piepen ze niet. Haha!

Daar ben ik het niet mee eens Knipoog konijnen zijn een stuk drukker dan cavias. Een konijn loopt alleen al 3 km per dag gemiddeld, dus kan je nagaan hoeveel die rent Knipoog. Voor de rest krabben en bijten ze sneller dan cavias, vertonen sneller gedragsstoornissen wanneer je ze verkeerd ondhoudt, etc.

Konijnen en cavias kunnen btw NIET bij elkaar! Ze spreken elkaars taal niet (cavias maken geluiden, konijnen hebben lichaamstaal) en hebben totaal andere behoeftes.

Gr.
Naatje

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:20

Wij hebben altijd konijnen gehad, sinds de laatste een half jaar geleden zijn laatse adem uitblies hebben we gekozen voor twee caviaatjes.

Voor de kids zijn de cavia's veel leuker omdat ze wat interactiever zijn, fluiten naar je als je langsloopt, vragen om eten of aandacht, spelen heerlijk met z'n tweetjes door de bak heen, de hele dag roeren ze zich....heel leuk om naar te kijken.
Zijn makkelijk in onderhoud, stinken minder en minder vernielzuchtig dan de konijnen.
Vinden het heerlijk om op schoot te zitten en zijn lekker bijdehand.

Ik heb altijd met heel veel plezier konijnen gehad, maar vind cavia's helemaal top.
Je moet wel twee hebben, maar dat kan makkelijk met die kleintjes.

* Wij hebben nu in huis "cavia-tv ",
houdt in: gewoon met een kopje thee kijken naar wat die beesten allemaal uitspoken...hahahaha

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:25

Citaat:
Daar ben ik het niet mee eens Knipoog konijnen zijn een stuk drukker dan cavias. Een konijn loopt alleen al 3 km per dag gemiddeld, dus kan je nagaan hoeveel die rent Knipoog. Voor de rest krabben en bijten ze sneller dan cavias, vertonen sneller gedragsstoornissen wanneer je ze verkeerd ondhoudt, etc.

Konijnen en cavias kunnen btw NIET bij elkaar! Ze spreken elkaars taal niet (cavias maken geluiden, konijnen hebben lichaamstaal) en hebben totaal andere behoeftes.

Gr.
Naatje

ik ben het wel en niet met je eens. Konijnen zijn inderdaad veel drukker dan cavia's. Ze schoppen en bijten best snel, dus niet echt een knuffeldier. Konijnen zijn meer dieren om naar te kijken, en wat lekkers te geven. Daarentegen bijten cavia's nooit of zelden, (de mijne doet in ieder geval geen vlieg kwaad). Meestal kunnen cavia's en konijnen WEL samen, het is in ieder geval beter dan een cavia alleen te houden, maar ze spreken elkaars taal niet dus beter is het om of 2 cavia's te nemen of 2 konijnen te nemen Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:28

oh ja, je topic staat verkeerd, hij moet bij beestenboel Lachen

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:29

-> BB

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:30

Het is idd beter om twee van dezelfde soort te nemen, maar als je met een eenzaam konijn zit kun je er makkelijker een cavia bij zetten dan een ander konijn (is mijn ervaring dan). Maar daar gaat het hier verder niet over.

Sowieso bij een knaagdier niet maar 1 pakken, die worden heel eenzaam en antisociaal. Ik moet zeggen dat ik konijnen moeilijker in de omgang vind.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:35

JoSav schreef:
Het is idd beter om twee van dezelfde soort te nemen, maar als je met een eenzaam konijn zit kun je er makkelijker een cavia bij zetten dan een ander konijn (is mijn ervaring dan). Maar daar gaat het hier verder niet over.

Sowieso bij een knaagdier niet maar 1 pakken, die worden heel eenzaam en antisociaal. Ik moet zeggen dat ik konijnen moeilijker in de omgang vind.

Dat is niet waar, hamsters zijn ook knaagdieren!! En die moeten echt alleen zitten!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:39

Haha, ja daar heb je gelijk in saskiakefie, die zitten graag alleen, kleine oorlogsmachines.

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:39

een konijn is geen knaagdier!! Is een haasachtige!! Maar ik ben er over aan het nadenken om een caafje bij mijn konijn te gaan houden! Een vriendin van mij heeft dat ook en dat gaat echt al jaren goed!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:40

Ik heb 1 cavia thuis.
Heb hiervoor er ook al 1 gehad, maar die was helaas overleden. Toen een tijdje geen meer gehad en vorig jaar/2 jaar terug in een opwelling een cavia gekocht (gezelschap voor op m'n kamer), maar hij is toch wel super gezellig.
Hij staat nu in de eetkeuken, dus hij kan lekker piepen als de koelkastdeur open gaat enzo Tong uitsteken

Overigens bijt mijn cavia wel hoor, maar hij word dan ook niet vaak opgepakt enzo

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:41

Black2000 schreef:
een konijn is geen knaagdier!! Is een haasachtige!! Maar ik ben er over aan het nadenken om een caafje bij mijn konijn te gaan houden! Een vriendin van mij heeft dat ook en dat gaat echt al jaren goed!

Betwetertje!! Bloos

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:45

Maar wel een haasachtige die graag knaagt. Tong uitsteken

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:09

Black2000 schreef:

Omdat het bij iemand anders goed gaat hoeft het niet altijd goed te gaan. Als je dan toch een dier erbij mag neem dan een dier waar je deze het meeste plezier mee doet en niet jezelf.

Ik heb weinig ervaring met cavia's, ik heb wel 50 konijnen. Allemaal erg lieve dieren, ieder een eigen karakter. Zo zijn er die het heerlijk vinden om geaaid te worden, maar ook die die er niks van willen hebben. De grooste knuffels zijn mijn Franse Hangoren (6 kilo). Het is voor het konijn altijd fijner om 2 te nemen het liefst gecastereerde ram met een leuke vrouw, beste kans van slagen en als zoonlief in de pubertijd komt (want ze kunnen echt oud worden) hebben ze ook wat aan elkaar.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 13:19

saskiakefie schreef:

Oh ik had geen idee Bloos

Is dat nu dan verplaatst???

devine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 13:19

wat een reactie's al bedankt ga straks even alles goed door lezen!!!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:31

devine schreef:
saskiakefie schreef:

Oh ik had geen idee Bloos

Is dat nu dan verplaatst???

Ja, hij is al verplaatst Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:20

Eerder in dit topic werd gezegd dat cavia's een moeilijke vacht zouden hebben maar dat is niet waar tenzij je een langharige neemt.

Persoonlijk vind ik de borstels erg leuk en deze hebben genoeg aan een beetje poets werk. Zelfde geld voor de overige kortharige.

Omdat cavia's groeps dieren zijn zou ik er zeker 2 nemen.

Nog een tip: ga langs bij de plaatselijke knaagdieren opvang. Die hebben vaak al stelletjes zitten en veel volwassen dieren die al wat gewend zijn. En daarbij doe je natuurlijk een super goede daad om een gedumpt beest weer een huis te geven.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:41

Ik vind zelf konijnen veel leuker, om de een of andere reden vind ik die echt een leuker karakter hebben. Maar voor kinderen zou ik toch voor cavia's gaan omdat die gewoon veel rustiger en aaibaarder zijn en niet snel bijten of krabben. Mijn neefje van 8 is dan ook helemaal weg van onze cavia's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:45

Ik zou denk ik voor een konijn gaan. Eentje van de kinderboerderij is dan nog het beste, die zijn kinderen vaak al gewent. Mijn zus heeft nu voor de 2e keer een dwergje van een fokker en die wil absoluut niet op schoot en is niet niet makkelijk te vangen, de vorige was dat ook niet. Mijn eigen konijn komt ook van een fokker en die wil ook niet graag opgepakt worden of op schoot. Ik wil niet zeggen dat alle konijnen van fokkers zo zijn, maar de kans is groter. Je kunt dus beter een nijn nemen waarvan je zeker bent dat 'ie leuk met kinderen is.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 16:53

Bij de kinderboerderij heb je ook vaak dieren die doorgefokt zijn en bang zijn. Dat is precies treffen. Ik ben hobbyfokker van Franse Hangoren, NHD en leeuwenkoppen die van mij zijn stuk voor stuk zeer tam. Beetje kijken bij wat voor soort fokker je ze weg haalt, haal je ze bij een oude kerel zijn ze vaak minder tam dan bij een jonge vrouw bijvoorbeeld. Die van mij komen vanaf dag 1 in de handen.
Maar de allerbeste optie is nog de opvang! Je weet meer over de dieren en je weet ook of ze al tam zijn etc.