Sperziebonen

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

L_iek

Sperziebonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 21:44

Omdat mijn hond moet afvallen, wil mijn moeder hem sperziebonen geven.
Maar hoe kun je hem dat het beste geven, en hoeveel is goed?

Liezel1

Re: Sperziebonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:45

huh? hoe bedoel je?
krijgt hij dan alleen sperziebonen te eten?
dan heb je helemaal geen hond meer....

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 21:45

Geen idee hoe het gaat Verward Daarom dacht ik vraag het hier maar Knipoog

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:46

Hey onze hond heeft op deze manier ook een paar kilo's kwijt gekomen.
Werkt heel goed, maar je moet wel volhouden, succes

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 21:47

susie1981 schreef:
Hey onze hond heeft op deze manier ook een paar kilo's kwijt gekomen.
Werkt heel goed, maar je moet wel volhouden, succes

Hoe heb je dat gedaan? Hoeveel sperziebonen en hoeveel keer per dag, en hoe heb je ze gegeven? Ook nog andere brokken?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:48

Super slecht vanwegen de nitraten. Alleen als je ze helemaal stuk kookt mag het. Maar waarom zou je het zo doen?
Wat van hond is het?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:48

Hoe kan ik mijn hond het beste laten afvallen?

“Elk pondje gaat door het mondje”, geldt ook bij dieren (uitzondering bij medische achtergronden om overgewicht te krijgen)
Wanneer een hond te dik wordt moet de voeding aangepast worden en/of de lichaamsbeweging vergroot worden.
Aanpassen van voeding kan op vele manieren, variërend van alleen minder eten geven tot speciale dieetvoeders. In feite maakt het niet zoveel uit hoe het gebeurt, àls het maar gebeurt en heel consequent!!
Bij het 'minder eten geven' hebben veel baasjes moeite met de smekende blikken van hun hond. Wanneer u dit gedrag steevast negeert dan zal de hond het op een gegeven moment nalaten en wennen aan zijn kleinere portie eten. Geeft u echter toe, dan zal de smekende blik de volgende keer alleen maar erger en hardnekkiger zijn, u heeft de hond tenslotte beloond!
Kan u de smekende blikken of ander 'hongerig' gedrag niet trotseren dan zijn er voldoende voeders op de markt waarbij wel voor maagvulling gezorgd wordt, maar met minder calorieën. Een andere bekende manier is door het geven van sperziebonen om het gemiste deel van dagportie op te vullen. Beter is het om een nauwkeurig samengesteld commerciële voeder te nemen, waarin alle voedingstoffen in goede verhoudingen aanwezig zijn. Bekend zijn natuurlijk de light-versies van de verschillende hondenvoeders en wanneer deze niet het gewenste resultaat geven zijn er bij de dierenarts nog betere dieetvoeders te verkrijgen.

Bron: Dierenartsenpraktijk Naarden-Bussum

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 21:49

Het is een Maltezer. Aangezien ik van veel mensen hoor dat sperziebonen werken dacht ik , ik kan wel eens een poging wagen. Geen idee wat andere goede manieren zijn?

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 21:50

Dank je Liezel1, daar heb ik wat aan !

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:50

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:52

Wij hebben het ook gegeven aan onze hond, nog steeds trouwens. Was ook te dik, geven we droog brood of sperziebonen. Onze krijgt een laag brokken en een laag bonen, ik denk zo'n 2 handjes ongeveer, nou ja wel wat grote handjes Knipoog
Hij vindt het lekker en krijgt het denk ik zo'n 2 jaar, hij leeft nog steeds Knipoog

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 21:54

En wat voor brokken geef jij Germatje? Light of gewoon normale brokken?

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:55

Mijne krijgt light voer van Smolke light.Ze krijgt naar wat ze verbruikt en ik hou gewoon in de gaten hoe ze zich voelt.De mijne heeft ook iets overgewicht nog.Ik voerde af en toe sperziebonen maar wel met brokken.Sperziebonen zorgen ervoor dat ze een vol gevoel krijgen maar daar zit natuurlijk niet genoeg voeding voor de hond in dus kijk uit!
En het nadeel is waar ik op gewezen ben is dat als je sperziebonen voert en je hond is afgevallen en je gaat weer over op brok de kilo s er ook zo weer aanzitten.
Belangrijk is gewoon veel bewegen en je voeding afstemmen op wat je hond nodig heeft.
Laatst bijgewerkt door 2misty2 op 19-06-07 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:56

half om half voeren.
meer bewegen bijna geen tussendoortjes....

gr gemma

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:57

Ik geloof niet dat het heel slecht is.
Mijn oma moste het ook geven aan de hond op doktersadvies

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 21:57

Mijn hondje beweegt genoeg. Hij word per dag 4 keer uitgelaten en als die thuis is huppelt die ook de hele dag rond. Maar toch blijft die het overgewicht houden. Niet dat die veel te zwaar is, maar een kilo of 3 mag er toch wel af. Dan zit die netjes op de 10 kilo. Maar is het niet een hele overstap om en light brokken & sperziebonen te geven, of kun je het beter eerst met de brokken die hij nu heeft combineren?

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:56

Hij krijgt gewoon normale brokken, ik zou het als ik jou was eerst de brokken minderen en bonen erbij. Anders is het zo dubbelop. Tussendoor krijgt hij een stukje brood ofzo na het uitlaten.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:19

Wij hebben vorig jaar een hond overgenomen van onze beijaarde buren. Deze dame had ook vreselijk overgewicht en heeft ook tijden op een sperziebonendieet gestaan.
Bij ons is haar ratsoen drastisch verminderd en ze kreeg geen tussendoortjes meer! Daarbij veel meer beweging.
Nu is ze toch wel 10 tot 15 kilo afgevallen. Ze is veeeel vrolijker en heeft veel meer energie.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:45

Als je spercieboontjes bij wil voeren, even de kook er over doen.
Spercieboontjes zijn vooral maagvulling, het kan het andere eten niet vervangen.
Het is dus om het hongergevoel te stillen, niet een andere manier om de voedingsbehoefte aan te vullen.
Je zou ze ook kunnen blenderen, dan gaan de plantaardige cellen kapot en heeft de hond er ook nog ietsjes aan.
Om het lekker te maken zou je er een eitje of wat huttenkase door heen kunnen doen.
Dat moet je dan wel weer aftrekken van het gewone eten.
Verder geen brood, aardappels, koekjes en andere extraatjes bijvoeren.
Voer je al wat extra bij, trek dat dan van zijn eten af.

Daarnaast, toch echt meer gaan bewegen met de hond Clown

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 16:02

En hoe zou ik meer met hem moeten bewegen? Ik kan namelijk niks anders bedenken als hem extra uitlaten en spelen. Iemand verder tips? Hij heeft sinds vandaag trouwens light brokken door zijn normale brokken. Een beetje wennen, en dan gaat hij over naar light.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:22

Fietsen, zwemmen, wandelen op zandvlakte, bos, strand oid.
Je zegt dat je hond 4 keer per dag wordt uitgelaten, hoelang, waarheen?
Een blokje om van 10 minuten stelt natuurlijk niks voor, een rondje bos van plusminus een uur is al weer wat anders.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 16:27

Chrystal-gek schreef:
Fietsen, zwemmen, wandelen op zandvlakte, bos, strand oid.
Je zegt dat je hond 4 keer per dag wordt uitgelaten, hoelang, waarheen?
Een blokje om van 10 minuten stelt natuurlijk niks voor, een rondje bos van plusminus een uur is al weer wat anders.

Mijn vader laat hem s'morgens voor zijn werk een half uur uit. Mijn moeder neemt hem s'middags mee naar de bossen (mits het goed weer is, anders uit laten half uur ). Als ik uit school kom laat ik hem uit, en s'avonds gaat mijn vader nog een keer.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:30

Onze hond is ook aan de sperziebonen Haha!

Ze was 17,2 kg in Maart, nu in juni is ze 15,2 (geweest!) we waren gestopt met de bonen en een maand later is ze 15,8.
we zijn weer begonnen.

ze krijgt 10 brokjes + een hele blik sperziebonen (700gram) en 2 stukjes vlees voor de smaak.
en tussendoor rijstwafels ipv koekjes. werkt super!! Ja
Dit krijgt ze 2x per dag. Maar dit is veel te veel voor een maltezertje!

Ohja, de beweging is belangrijk. Echt een paar keer per dág flinke wandeling!!
Die van mij gaan mee met krantenlopen 's ochtends van 6-7. Tong uitsteken uurtje flink tempo! werkt ook goed Ja

edit: de sperziebonen zijn rauw en wel uitgelekt! dit is wel belangrijk omdat het sap erg zout is. ze moeten dan ook veel meer
drinken en dus vaker plassen. moet je wel rekening mee houden!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:32

L_iek schreef:
En hoe zou ik meer met hem moeten bewegen? Ik kan namelijk niks anders bedenken als hem extra uitlaten en spelen. Iemand verder tips? Hij heeft sinds vandaag trouwens light brokken door zijn normale brokken. Een beetje wennen, en dan gaat hij over naar light.

Misschien stukken fietsen? Knipoog Al is het maar 2x per dag een kwartiertje oid.
Tempo is wel vrij belangrijk. ook goed voor z'n conditie.
ik doe niet aan honden lopen, enkel honden fietsen Pling Tong uitsteken

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:34

L_iek schreef:
Mijn hondje beweegt genoeg. Hij word per dag 4 keer uitgelaten en als die thuis is huppelt die ook de hele dag rond. Maar toch blijft die het overgewicht houden. Niet dat die veel te zwaar is, maar een kilo of 3 mag er toch wel af. Dan zit die netjes op de 10 kilo. Maar is het niet een hele overstap om en light brokken & sperziebonen te geven, of kun je het beter eerst met de brokken die hij nu heeft combineren?

Een maltezer van 10 kilo ?????????????????
Een normaal gewicht van Maltezers is 3- 4 - 5 kilo. Maar echt niet meer
???