Konijnenhok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Margoooo

Konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 13:22

Hoi allemaal,
Ik wil misschien wel een konijn.
Ik ben een beetje aan het rondkijken of ik het kan opbrengen en als het mogelijk is.
Als ik een konijn koop, wil ik hem/haar houden in de tuin (grote tuin), maar zo'n hok van de dierenwinkel lijkt me niets. Wat is nou een leuk konijnenhok?? (mag kant en klaar, mag ook zelf bouwen) welke afmetingen, en misschien ook nog wel een ren?

En zou ik beter één of 2 konijntjes kunnen nemen?
En wat is jullie ervaring?

Sarisv

Re: Konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:28

Ja een leuk konijnenhok, is bij iedereen verschillend. De een vind dit mooi en de ander dat.
Het beste kun je 2 konijntjes samen nemen, allerbeste is een gecastreerde ram en een voedster.
Als je 1 neemt gaat die zich al gauw vervelen, want het zijn groepsdieren die je dus samen moet houden.
Het beste is als je een mooi groot nachthok neemt met een ren er bij, zodat ze lekker kunnen rennen en kunnen bewegen.. Dan is het nog leuk ook om naar te kijken Knipoog

Ik zelf heb 3 konijnen, 2 voedsters en 1 gecastreerde ram in een super groot hok met ren. Voor foto's moet je de topic even opzoeken Knipoog

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:30

wat wij hebben is een stuk land afgezet en daar de konijnen in gedaan
inmiddels 12 nijntjes Tong uitsteken en ze vinden het geweldig !

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:30

Onze nijnen hebben allebei een buitenhok van 90x50x60 cm ongeveer. Kunnen ze zich prima in bewegen. Verder hebben we een opklapbare ren voor binnen waar ze vaak in gaan. Ook zijn we bezig met rennetjes onder de hokken zodat ze daar ook in kunnen.

Het ideale konijnenverblijf vind ik toch wel een konijnenberg. Met gaas onder de grond zodat ze wel kunnen graven maar niet kunnen ontsnappen.

Edit: Wij hebben de konijnen apart. Maar je kunt beter 2 konijnen bij elkaar zetten die het goed met elkaar kunnen vinden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-06-07 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:31

nooit 1 konijn nemen, maar altijd 2; zoals GimGirl al zegt hierboven.
kies er het liefste ook voor om konijnen uit een opvang te halen. groot voordeel hier is dat het mannetje al gecastreerd is. dat je zeker weet dat je het geslacht krijgt waar je om vraagt en dat zij de eventuele koppelpoging tussen ram en voedster in goede banen kunnen leiden. op deze manier krijg je veel plezier van je nijnen.
kijk eens op http://www.bunnybin.nl of http://www.opvangkonijnenberg.nl

Afbeelding
dit hok heb ik gekocht voor 125 euro bij een handelaar in de omgeving van utrecht (via mp gevonden). wij hebben er zelf een ren aangebouwd aan de zijkant en ook aan de voorkant. kan kijken of ik daar betere foto's van heb.
hun leefruimte in het hok is 2x (boven en beneden) 125 breed x 60 diep x 55 hoog.
de ren aan de zijkant is 150 x 150 en ook 70 hoog.
de ren die het hok aan de voorkant verbindt met de ren aan de zijkant is 75 x 90.

de ren hebben we zelf gebouwd.
Laatst bijgewerkt door benangelique op 03-06-07 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:33

Mijn konijn en cavia hebben een grote ren van 3 bij 2 meter denk ik met daarin een binnenhok waar ze gewoon naar binnen en naar buiten kunnen lopen (zelfgemaakt). Ik had eerst nog een konijn (en nog een cavia) maar die is doodgegaan, mijn konijn en cavia kunnen het geweldig met elkaar vinden dus dat is geen probleem. Maar ik raad je wel aan om 2 konijnen te kopen dan. Ik ga morgen naar de stad en ga ik waarschijnlijk een kabeltje voor m'n telefoon halen, dan maak ik wel een foto en plaats ik die wel even (als ik zo'n kabeltje kan vinden dus Knipoog )

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:38

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:07

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:10

Haha ja dat had ik al gezien! Knipoog Knipoog
Die is echt té gaaf !!!! Duivel Duivel Duivel

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 16:07

Ik vind zo'n "normaal" hok met een ren eronder wel leuk. En mijn vader maakt dan wel even een ren erbij. Maar één konijn kan echt niet?? Want het lijkt me een heel gedoe om ze te koppelen...

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:17

een konijn is een groepsdier. ik ben meestal niet zo weg van een konijn uit de dierenwinkel. worden vaak te vroeg van moeders afgehaald en zitten vol in de stress. op internet staan veel konijntjes bij mensen thuis. of haal er 2 uit de opvang. jij zou ook niet alleen in een hokje zitten heel je leven

benangelique: dit hok heb ik ook haha

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:31

Roosjesgat schreef:
Ik vind zo'n "normaal" hok met een ren eronder wel leuk. En mijn vader maakt dan wel even een ren erbij. Maar één konijn kan echt niet?? Want het lijkt me een heel gedoe om ze te koppelen...

Het koppelen tussen een gecastereerde ram en voedster valt vaak echt mee, vooral als zowel voedster als ram sociaal zijn opgegroeid. En in de opvang koppelen ze, ze alvast voor je.
Konijnen zijn echt groepsdieren.
Haal beter geen konijntje uit een dierenwinkel die je niet kent. Er zijn slechts maar een paar goeie winkels die geen dieren van broodfokkers en veelste jong hebben. Als je dan perse jonge konijntjes wil en je wil perse niet castereren kun je twee voedsters proberen uit hetzelfde nest. Het beste kun je dan wel bij een fokker vandaan halen waar je op terug mag vallen mocht het mis gaan. Het zou niet mijn keuze zijn.
Ik heb een heleboel konijnen fok ook hobbymatig NHD, Franse hangoren, leeuwenkophangoor, heb nooit klachten van voedsters bijelkaar en er is nog nooit wat terug gekomen, maar het is altijd een risico. En in de opvang zitten ook heel erg leuke konijntjes.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 16:33

Faniek schreef:
Roosjesgat schreef:

Het koppelen tussen een gecastereerde ram en voedster valt vaak echt mee, vooral als zowel voedster als ram sociaal zijn opgegroeid. En in de opvang koppelen ze, ze alvast voor je.
Konijnen zijn echt groepsdieren.
Haal beter geen konijntje uit een dierenwinkel die je niet kent. Er zijn slechts maar een paar goeie winkels die geen dieren van broodfokkers en veelste jong hebben. Als je dan perse jonge konijntjes wil en je wil perse niet castereren kun je twee voedsters proberen uit hetzelfde nest. Het beste kun je dan wel bij een fokker vandaan halen waar je op terug mag vallen mocht het mis gaan. Het zou niet mijn keuze zijn.
Ik heb een heleboel konijnen fok ook hobbymatig NHD, Franse hangoren, leeuwenkophangoor, heb nooit klachten van voedsters bijelkaar en er is nog nooit wat terug gekomen, maar het is altijd een risico. En in de opvang zitten ook heel erg leuke konijntjes.

Oke, dat is dus wel t beste. Ik zal eens informeren naar een opvang dicht in de buurt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:36

Je hebt er in Gasselternijveen ofzoiets? Dat is denk ik niet heel erg ver weg?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:40

ik heb een ren voor mijn konijnen. Nu vrouwtje bevallen is , zit ze met de kids apart in grote kast die omgebouwd is tot kooi. Ik heb ene klein afdakje in de ren en een regenton omgekeerd, maar hun zitten meestal in 1 van de zelf gegraven gaten te schuilen als slecht weer is.
veelw erk is het niet. ik heb onder het zand tegels liggen zodat ze wel kunnen graven maar niet de tuin uitkunnen
Afbeelding

de ren

en de kooi
Afbeelding

nadeel van kast is dat hij niet in de regen kan staan, en dus onder afdak staat
was mijn oude tv kast die ik heb omgebouwd

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 17:02

Ik denk dat het zoiets word: http://www.rosman.nl/catalog/popup_image.php?pID=89

Edit: Maar ik denk dat we zoiets dan zelf bouwen. Wat zijn dan een beetje goed afmetingen?? (voor 2 konijnen dus) . Zowiezo komt er dan nog een ren bijaan. Een oversteek van 25 cm is toch het beste?? En in totaal 110 cm hoog??

Zoraphier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:07

Mijn vader heeft 2e hands een hok van heel goed hout gekocht, en met die hekjes die je in de dierenwinkel kan kopen een rennetje eromheen gemaakt. Oja, en een trappetje om het hok in te komen. Werkt ook goed, is héééél groot en goedkoop Haha! !

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:13

viewtopic.php?f=177&t=779125&p=26223989#p26223989

Die vind ik erg mooi!
Ik heb nu voor mezelf een tekening van zoiets gemaakt van 1,5 bij 2,5 meter.. Die wil ik zelf gaan bouwen. Op http://www.bunnybunch.nl staan volgensmij ook tekeningen/voorbeelden, of google eens op konijnenhok.

Edit: Dit is dan voor vijf konijnen.. Ik kan geen ren zonder dak hebben, heb een niet konijn-vriendelijke hond..
Laatst bijgewerkt door imd op 03-06-07 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:14

Wij hebben hier zegmaar de bovenkant van het plaatje dat je poste. Deze staat op pootjes en daar omheen hebben we dan weer een rennetje gebouwd waar ze gewoon 24/7 in kunnen. Ja

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:18

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:19

wij hebben 3 konijntjes en alle 3 vrouwtjes..witje, zwarte en bruintje Clown lekker orgineel.
ik vind ook dat je 1 konijn alleen niet kan maken. vind ik zielig. ze hebben toch gezelschap nodig.
deze 3 zijn alle 3 gek op elkaar gelukkig. witje hebben we het langst en kon niet met het vorige zwartje overweg Clown

en dit is ons geweldige hok..toevallig vanmiddag fotos gemaakt Haha!
ik ben er trots op en het is lekker groot. het binnenhok is 2 x zo groot als het buitenhok maar verdeeld in 2 kanten. 1 kant wordt nu gebruikt als opslag, maar officieel zat er aan die kant ook nog een ren voor konijntjes. 1 kant met ren is al lekker groot dus we laten het mooi zo.
het zijn 3 kleine konijntjes, vooral witje (rood-oogpooltje)
het is wel een vreselijke zooi voor het hok valt me nu op. de grote plank ervoor (vierkant) is de deur van de rechterkant. (voor de rest van de zooi geen excuus Clown )

hij lijkt ook een beetje klein zo maar hij is echt lekker groot Lachen
Afbeelding

en 2 van de 3 schatjes (die overigens al wel pogingen tot uitgraven hebben gedaan dus gaas onder de grond door is slim, hadden wij eerst ook maar is zon gedoe)
Afbeelding

deze is zelf gemaakt, misschien heb je er wat aan. het ziet er mooi en netjes uit, en is leuk voor de konijnjes want die kleine hokjes van de dierenspeciaalzaken zijn echt niets. hoewel ze wel steeds groter worden Knipoog

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:38

Mijn Franse hangoren lopen op het gras van ong. 6 bij 7 meter met zijn vieren.. We gaan het groter maken ong. allebei de kanten een meter(of meer als dat lukt) omdat ik toch wel meer konijntjes(en/of cavia's) erbij wil hebben.

In de winter als er veel sneeuw ligt enzo gaan ze met z'n alle de stal in van 3 bij 3 meter.. Maar dan ook echt als het nodig is.. zodat gras gras blijft. en het weer een beetje mee zit.. Tong uitsteken

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 17:54

Mijn moeder is niet voor, maar als mijn vader het goed vind mag het. Ik heb gezegd dat ik er geen wil v. de dierenwinkel, maar van de konijnenopvang is Gasselternijveen. Het worden er dan wel twee en we gaan zelf zo'n soort hok als op het plaatje dat ik liet zien maken. Haha!

(ik heb even lekker wijsneuserig gedaan met die kennis van internet. Clown )

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:06

Roosjesgat schreef:
Mijn moeder is niet voor, maar als mijn vader het goed vind mag het. Ik heb gezegd dat ik er geen wil v. de dierenwinkel, maar van de konijnenopvang is Gasselternijveen. Het worden er dan wel twee en we gaan zelf zo'n soort hok als op het plaatje dat ik liet zien maken. Haha!

(ik heb even lekker wijsneuserig gedaan met die kennis van internet. Clown )

ben ik geweest. goede opvang Haha! .. het daar een binnenhok gekocht (van 1 meter) omdat de dieren speciaal zaak een konijn aan mij had verkocht van nog geen 5 weken oud. dat is echt een nadeel aan dierspeciaal zaken! witje is van een kenner/fokker.