Een 3 weken oud knijntje opvoeden met de fles.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Een 3 weken oud knijntje opvoeden met de fles.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 16:58

Hallo,
Samen met Marijke1990 loop ik stage op de Kinderboerderij in Emmeloord.
Vanmorgen vroeg kwamen daar een man en een vrouw langs met in een mandje een piep klein konijntje.
Ze zochten iemand die de taak op zich wou nemen als konijnen mama, iets wat ik al jaren leuk lijkt.
*heb al eens een geitje en een veulen gedaan en vele vogels*
Dus ik en marijke boden ons aan, nu is hij bij mij.
In het weekend is hij bij marijke.
We schaten heb 3 weken, hij heeft de oogjes open, loopt al wat rond zit lekker in de vacht.
De mensen hebben hem in een weiland gevonden, en mee genomen.
Thuis verzorgt (alles hebben we gekregen flesje knijnen melk enz enz) en zelf een bezoekje aan de DA gebracht.
Die het goed vond gaan.
Maar ik heb wel wat verstand van deze kleintjes maar super veel niet.
Nu vroeg ik me het volgende een beetje af.
Als hij echt 3 weken is hoe zwaar hoord hij/zij te zijn?
Moet hij om de 3 uur of 4 uur gevoed worden ik doe 3 uur die mensen deden 4 uur.
En wat voor extra zorgen komen er bij kijken?
Kan je ze al ontvlooien met een vlooienmiddel die ook voor wormen is.
Want ik heb zelf ook dieren en misschien draagt deze kleine wel iets mee.

De verzorging die ik nu doe:
- Fles geven om de 3 uur
- Na fles geven zijn onderbuikje en anus enz masseren met een watje dat warm vochtig is om zijn darmpjes op gang te helpen.
- Lekker laten slapen in een mand met handoeken (is misschien een kruik iets?)

Is hier iets aan toe te voegen?
Ik wil hem elke dag wegen kijken of hij aan komt.
Zijn eerste weeg moment is vanavond.

Groetjes helga

Ps. Misschien dat ik elke week foto's ga plaatsen een verslagje kunnen jullie zowiezo krijgen Knipoog

Faniek

Re: Een 3 weken oud knijntje opvoeden met de fles.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:14

Ok, dit kan even een verhaal worden Haha!

Allereerst is het een wild konijntje? Zo ja, is het dom van die mensen die hem meegenomen hebben, maar afijn. Als het een wild konijntje is absoluut niet te tam maken en niet teveel in handen nemen. Straks weer een process volgen dat je hem/haar weer in het wild kan uitzetten.

Ik raad het je ook af om hem/haar in het weekend bij iemand anders te brengen, omdat iets dodelijk kan zijn voor kleine konijntjes wel stress is en als iets wel stress oplevert is het steeds wisselen van omgeving.

De mensen zeggen de melk meegegeven te hebben is dit wel KMR + multimelk? Dit is de enige echte melk die ze moeten hebben. Verder is af te raden met een flesje te voeren, maar met een injectiespuitje zonder naald met een speciaal klein speentje erop. Te verkrijgen bij stichting konijnenbelangen.

Als die rond de 3 weken is hoort die rond de 200 gram a 250 gram te zijn. Een konijnenjong hoeft niet om de 3 of 4 uur gevoed te worden en zeker op deze leeftijd, maar 2 keer per dag. Mits de juiste melk. Indien andere melk 4 keer per dag aanhouden.

Ontvlooien niet doen! ook niet ontwormen! Is ten alle tijden af te raden. Bij konijnen komen over het algemeen maar weinig vlooien voor indien die, dit wel heeft gewoon even naar de DA gaan, maar kleine kans. Dit geld ook voor wormen komt ook niet vaak voor en anders even speciale ontwormingsmiddel bij de DA halen.

Fles geven om de 3 uur hoeft dus niet en zorg alsjeblieft voor een spuitje met een speciaal speentje, want verslikken kan ook dodelijk zijn: lees longonsteking of infectie aan de bovenste luchtwegen.
Onderbuikje masseren en anus hoeft niet, op deze leeftijd kunnen ze prima zelf ontlasten.

Laten slapen is goed. Doe hem/haar lekker op een witte doek kun je de ontlasting goed in de gaten houden deze moet mooi hard en rond zijn als die diarree is meteen alarmbellen gaan rinkelen. Zorg dat die een waterbakje en altijd hooi heeft. Ook kun je wat konijnenbiks (GEEN gemengd voer) neerzetten, maar niet teveel.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 21:10

whaa had net een heel verhaal getypt alles weg Boos!
Maar dan nu nog eens.

De vorige mensen zijn bij de DA geweest, en ik heb allemaal papieren van de DA gekregen een fles/spuitje en melk.

Hij is inderdaad een wild knijntje.. Ik vind het ook stom dat mensen dieren uit het wild halen.

Ik ga hem vanavond wegen, hij krijgt al wel biks maar met mijn domme hoofd heb ik nog geen water voor hem.. (Hij is nog zo wankel baar straks valt hij voorover in water dan komt hij er niet uit)

Ik ga hem nu 2 keer per dan voeren s'avonds en S' ochtends
Ik weet alles over verslikken bij deze beesjes Knipoog

Kan hij nu hij zoveel in handen is en word gehouden nog wel in het wild terecht?

Hier wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Op verkenning.

Afbeelding
Minie he vergeleken met mijn hand.

Verhuist naar boven wat warmer en rustiger is!
Afbeelding

Afbeelding
MOeilijk foto graveren zo'n bewegelijk ding.

Rennen:
FILMPJE:
http://s59.photobucket.com/albums/g305/ ... V03054.flv

En dan na een 5 minuten spelen SLAPEN!!!!!!!!!!!!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hij is net zo lang als me vingers haha

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 21:55

Kan ik echt een drinkbakje er in zetten ben bang dat hij er in verzuipt :S.... Hij is zo druk en speeld zodra hij hoord dat het hokje open gaat is hij weg opjacht in me kamer of mijn benen als klauter rek aan het gebruiken.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:36

Oei die is nog erg klein ja. Schat net iets oer de 2 weken, maar nog niet zo oud. Zorg dat je er een heel lag drinkbakje in hebt waar die absoluut niet in kan verzuipen. Leg er ook maar een kruikje bij en ga absoluut niet zoveel laten losrennen en mee spelen, want dan worden ze tam. Je moet hem namelijk straks wel weer loslaten, want het is verboden ze te houden. Daarna moet je ze wel weer terug laten wennen aan het wild.
En de melk moet echt mutimelk en KMR zijn, de meeste dierenartsen geven dat fout dus even nakijken. Wat voor flesje/spuitje gebruik je heb je daar een foto van? Hou de ontlasting ook erg goed in de gaten.

[edit]Ik lees even een handleiding en het zou ook nog wel eens een jong haasje kunnen zijn tip: stuur even de foto's naar de email van www.opvanglucky.nl zij vangt regelmatig moederloze diertjes op, want indien dat zo is, is het jong nog piep en piepjong en verklaart dat ook waarom het diertje in een weiland is gevonden. Hoeveel weegt hij of zij?[/edit]

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 23:51

Heb het even met een collegafokker erover gehad en die vermoed ook dat dit een haasje is en dan is die nog piep en piepjong.

Je kan hem/haar beter brengen naar een opvang, die bevoegt is deze dieren op te voeden. Je bent nu namelijk in overtreding.
Opvang Lucky zit in Swifterbant niet zo gek ver weg.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 09:06

Ik heb hem gewogen met een lege buik voor dat hij de fles kreeg en hij is pas 80 gram.....
Hij eet al hooi en af en toe brokjes, ik heb de konijnen opvang gemailt.
En Foto's mee gestuurd.
Van de melk en het flesje maak ik vanavond even foto's.
Ik zit nu niet op me eigen pc nammelijk en moet zo weg naar stage.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:34

Dit lijkt me een haasje van een paar dagen. Deze diertjes worden geboren in een leger (vaak in een weiland) en de moeder komt ongeveer 2x per dag langs om te zogen, verder laat ze de jongen (verdeelt over meerdere legers) met rust.
Helaas worden deze dieren soms gevonden door mensen die dan denken dat het diertje achter gelaten is en nemen het mee.
Dit diertje moet naar een speciale opvang, het is nl verboden om ze in huis te hebben.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:08

Dat is 100% zeker een haasje van hooguit 1 of 2 dagen oud.
Je kan hem echt het allerbeste naar de opvang brengen, ze worden straks harstikke onhandelbaar en lastig te voeren.
Verder op een kamer nu ZONDER geluid, mag nergens aan wennen, niet tegen praten en niet gaan aaien en los laten rennen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:50

Even een edit weet niet zeker of het een haas is, ik heb vanochtend Monique gebeld van Opvang Lucky. Ze heeft je een mailtje terug gestuurd. Zij dacht eerst konijntje, maar aan de hand van de informatie in weiland gevonden, 80 gram weet ze het niet zeker ze kan het zo niet zien.
Als het een haasje is moet er namelijk geen waterbak bij en bij een konijntje wel. Beide geld wel niet tegen praten.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 16:53

Ik heb net met een opvang en gemailt het gaat om een wild konijntje.
We bellen nog om info uit te wisselen hij mag gewoon hier blijven met toestemming van de DA.
(dierenarts zei gisteren dat hij wel thuis mocht blijven maar niet als volwassen dier)

Faniek@ daar zijn we al te laat mee hij is al meer dan een week onder de mensen.
Hij drinkt uitstekend.

Hij woog vanmorgen trouwens 80 gram.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 16:54

Faniek@ waarom ga jij bellen met die opvang Verward

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:59

Al meer dan een week onder de mensen? In dat geval zal het inderdaad een konijntje zijn. Toch nu zo min mogelijk tegen praten en geen lawaai.

Ik ging bellen met de opvang, omdat ik wat vragen had aan haar mbt wat anders en toen heb ik gevraagd wat zij dacht dat het was een konijntje of haasje. Maar 80 gram op deze leeftijd is veelste licht, zeker als die al een week onder de mensen is.
Je geeft wel KMR + multimelk he?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 17:59

Faniek@ Nee het is niet die melk maar ik ga de opvang morgen ochtend bellen..

Ja die mensen die hem/haar vonden hebben haar al vanaf donderdag, dinsdag kwam ze pas bij ons.
En die vrouw was echt zo'n knuffel vrouw het knijntje komt dus nu ook gewoon naar je toe enz.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 18:27

Waarschijnlijk gaat het konijntje naar een opvang die "Lucky"heet.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 18:33

Hij word vanavond opgehaald

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:15

Goed dat hij/zij nu naar de opvang is. Ik hoorde dat die meer dood dan leven is, maar dat ze de hele nacht met hem bezig is geweest en nu toch de nacht is doorgekomen.
Misschien een goeie les voor de volgende keer hoe te handelen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 16:25

Faniek: ik vond het raar om te horen dat hij idd zo ziek was..
Toen ik weg ging was hij er beter aantoe.

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:14

*Laat ik ook maar eens reageeren*
Ik heb al de hele tijd gedacht dat het diertje knijntje dan dood zou gaan, en het zou ook miss niet lang meer duuren of ze moeten hem,haar nog zo helpen door de moeilijke tijd heen.
Maar ten eerste vind ik ook dat konijntjes in het wild met rust gelaten moeten worden.. daar hooren ze en niet in een huis vol met mensen. Maar dit diertje was al te gewend aan die mensen dus ook al supper tam. En als hij het overleefd zou ik het een grote wonder vinden... als hij zo ziek is

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 19:16

Een konijntje dat ziek is laat nooit zien dat hij doodziek is, dat laat hij pas in de eindstrijd zien op het allerlaatste moment en hij was zo goed als dood bij jullie.
Hij was harstikke koud, bijna stijf, broodmager. Hij lag op zijn zij met zijn pootjes te trappelen dat betekend gewoon de laatste eindstrijd van zo'n konijntje.
Dat konijntje was niet tam, dat konijntje zocht warmte veelste koud. Konijntje is in ieder geval harstikke en harstikke ziek heeft de eene gasaanval naar de andere, is brood en broodmager hij had al 200 a 250 gram moeten wegen en weegt nu maar 84 gram! Hij is snotverkouden door dat die niet op de juiste plek stond. Hij was inderdaad vannacht dood gegaan als hij niet naar de opvang was gegaan. Daarbij mag je geen jonge dieren zonder toestemming groot brengen die toestemming mag een dierenarts niet geven.

En als hij het overleeft is het een heel, heel groot wonder! Maar ze heeft al meerdere wonderen verricht. Ze heeft een jong diertje van amper 2 weken oud door 2 maal dikke buikenziekte en coccidiose gesleept beide ziektes bijna met altijd fatale afloop. Ze zet zich zo in voor deze konijnen.

Maar vergeet nooit een konijn laat niet zien dat die ziek is en dat jullie er bij stonden te lachen toen hij op zijn zij lag en met z'n pootjes lag te trappelen en dachten dat het spelen was, kon ik even niet bij. Als je een dierenopleiding doet dan weet je dat dit de laatste strijd is tegen de dood van een konijntje.
Dat filmpje dat die hupst en een koprol maakt is puur omdat die moeite heeft met lopen van ondervoeding en kou. Hij kan amper rechtop zitten en is nog altijd meer dood dan levend en het enige positieve dat ik kan noemen is even dat jullie hem toch hebben afgestaan en contact hebben opgenomen met deze opvang, want als jullie hem pas gisteren hadden laten ophalen was die vandaag harstikke dood. Nu maakt hij/zij nog een kans al is die niet groot, met zo'n zware achterstand. En omdat je hem dan wil houden, omdat het een goeie ervaring is voor je dierenopleiding kan ik niet bij. Het is geen experiment het is een levend wezen. Ik doe ook een opleiding dier en krijg ten alle tijden mee dat je dit soort dingen moet overlaten aan ervaren mensen, want het diertje kreeg ook volledig de verkeerde melk. Weet niet op welke school jullie zitten?
Overigens is dit geen aanval op jullie, maar misschien wel een harde les, want dit soort dingen kunnen voorkomen worden. Al waren de andere mensen die het beestje hiervoor hadden ook helemaal verkeerd bezig! En de DA zou ik maar als goede dierenarts afschrijven, want dat hij zei dat dit een gezond konijntje is, is de slechtse DA die ik ooit gezien heb.

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 20:48

Ten eerste ik was er niet bij toen filmpje en foto's werden gemaakt.
Ten tweede: Groene Welle.. jah de slechtste school om een dierenopleiding te doen (niet dat ik eigenlijks echt voor dieropleiding deze school heb gekozen maar voor een andere opleiding)
Ten derde: Hij is naar de dierenkliniek gebracht (daar hadden die mensen het teminste over)
Ik kwam er af en toe heen om te kijken hoe het ging, niet dat ik daar echt vaak was. Dinsdag was het langste dat ik m gezien heb, veder niet echt voor m gezorgt. Dus echt veel van mee gemaakt heb ik niet.
En ik dacht ook niet dat dat koprollen en dat omvallen spelen was.. meer iets van dat er spierproblemen in de benen.
Maarja dol was ik er ook niet op dat hij was gekomen... dierenkliniek had actie moeten nemen en hem daar opvangen en niet doorverwijzen naar de kinderboerderij.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:13

Was ook eigenlijk minst verwijzing naar jou, maar meer naar de TS waar die is opgehaald en waar die dus stond
Groene Welle ken ik verder niet echt, niet veel positiefs over gehoord, maar ja hoe en wat ga ik niet over oordelen. Ik vind de dierenkliniek dus ronduit onverantwoordelijk bezig geweest. Streep ik weer door op mijn lijstje, want deze zit ook niet ver weg van mij.

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:47

Ik ben nooit naar de dierenkliniek geweest.. en voor paarden enzo zijn ze daar miss wel goed (iniedergeval 1 persoon die ik daar ken).Ach ja.. nu maar hopen dat het goed komt (okal zou het een groot wonder zijn) en dus maar afwachten

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 16:48

Faniek schreef:
Een konijntje dat ziek is laat nooit zien dat hij doodziek is, dat laat hij pas in de eindstrijd zien op het allerlaatste moment en hij was zo goed als dood bij jullie.
Hij was harstikke koud, bijna stijf, broodmager. Hij lag op zijn zij met zijn pootjes te trappelen dat betekend gewoon de laatste eindstrijd van zo'n konijntje.
Dat konijntje was niet tam, dat konijntje zocht warmte veelste koud. Konijntje is in ieder geval harstikke en harstikke ziek heeft de eene gasaanval naar de andere, is brood en broodmager hij had al 200 a 250 gram moeten wegen en weegt nu maar 84 gram! Hij is snotverkouden door dat die niet op de juiste plek stond. Hij was inderdaad vannacht dood gegaan als hij niet naar de opvang was gegaan. Daarbij mag je geen jonge dieren zonder toestemming groot brengen die toestemming mag een dierenarts niet geven.

En als hij het overleeft is het een heel, heel groot wonder! Maar ze heeft al meerdere wonderen verricht. Ze heeft een jong diertje van amper 2 weken oud door 2 maal dikke buikenziekte en coccidiose gesleept beide ziektes bijna met altijd fatale afloop. Ze zet zich zo in voor deze konijnen.

Maar vergeet nooit een konijn laat niet zien dat die ziek is en dat jullie er bij stonden te lachen toen hij op zijn zij lag en met z'n pootjes lag te trappelen en dachten dat het spelen was, kon ik even niet bij. Als je een dierenopleiding doet dan weet je dat dit de laatste strijd is tegen de dood van een konijntje.
Dat filmpje dat die hupst en een koprol maakt is puur omdat die moeite heeft met lopen van ondervoeding en kou. Hij kan amper rechtop zitten en is nog altijd meer dood dan levend en het enige positieve dat ik kan noemen is even dat jullie hem toch hebben afgestaan en contact hebben opgenomen met deze opvang, want als jullie hem pas gisteren hadden laten ophalen was die vandaag harstikke dood. Nu maakt hij/zij nog een kans al is die niet groot, met zo'n zware achterstand. En omdat je hem dan wil houden, omdat het een goeie ervaring is voor je dierenopleiding kan ik niet bij. Het is geen experiment het is een levend wezen. Ik doe ook een opleiding dier en krijg ten alle tijden mee dat je dit soort dingen moet overlaten aan ervaren mensen, want het diertje kreeg ook volledig de verkeerde melk. Weet niet op welke school jullie zitten?
Overigens is dit geen aanval op jullie, maar misschien wel een harde les, want dit soort dingen kunnen voorkomen worden. Al waren de andere mensen die het beestje hiervoor hadden ook helemaal verkeerd bezig! En de DA zou ik maar als goede dierenarts afschrijven, want dat hij zei dat dit een gezond konijntje is, is de slechtse DA die ik ooit gezien heb.

Ik heb niet staan lachen toen dat dietje strappelde van de kou. Alleen met dat koprollen.
En toen was hij nog warm, en sliep hij gewoon rustig in zijn kooite en was voor de voeding actief.
Toen ik hem woensdag avond beneden zette is hij pas echt koud geworden, maar ik dacht dat het beneden wel even warm zou zijn als boven.
Ik vind dat je wel aanvallend over komt op ons.
Het was geen esperiment, ik heb al medere dieren de fles gegeven.
Maar ach ik hou contact met de konijnen opvang met jou heb ik eigenlijk niets nodig.
Ik vind het jammer dat het zo is gegaan, en hoop van harte dat dit diertje het overleeft.
Maar er is meer aan de hand dan alleen kou, want dat vallen komt ergens anders vandaan en die oorzaak weet ik niet jij niet en de konijnen opvang ook niet.
Kvind het jammer dat je ons zo aanvalt

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 16:51

Dierenkliniek behandelt mijn hond al jaren met succes dus één zo'n foutje betekend niet dat ze slecht zijn.
Zoals "Lucky" al zei, ze hebben weinig tot geen verstand van die dieren.

Marijke@ Vind het een beetje banketstaaf wat je zegt, was al niet zo dol dat hij kwam. Volgens mij wou jij hem net zo graag als mij verzorgen....
Beetje jammer.