Oormijt bij de hond

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Oormijt bij de hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 11:24

Gister ben ik bij de dierenarts geweest met mijn hond ivm de inentingen. De DA heeft tevens geconstateerd dat mijn hond oormijt heeft en het dusdanig ernstig is dat hij onder verdoving zijn oren gereinigd moet krijgen.

Ik ben er niet zo'n fan van om mijn hond onder narcose te laten gaan en heb ook nog niet eerder gehoord dat het nodig is bij oormijt.

De afspraak staat voor volgende week ingepland. Nu wil ik het eerst proberen met het middel dat bij de dierenwinkel verkrijgbaar is.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

joycie

Re: Oormijt bij de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:27

Mijn kat had oormijt, daar hebben we toen een Stronghold pipetje voor gehad en toen waren de oormijten dood. Ze had het ook nog niet zo lang, misschien dat je hond er te lang mee gelopen heeft?

rieraraskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:12

Ik geloof dat ze in de dierenwinkel alleen middelen hebben ter preventie van oormijt. Jou hond heeft het al, dus er zit denk ik weinig anders op. sucses ermee

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:19

Ik denk dat de dierenarts dat niet voor niets adviseert. je zou een second opinion kunnen vragen.
Maar met de gewone middelen is dit niet meer op te lossen ben ik bang, als je dierenarts dit adviseerd....

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:13

Middelen uit de dierenwinkel werken vaak niet effectief genoeg tegen oormijt.

Ik denk dat jouw DA de oren van je hond wil gaan spoelen. Dit gebeurd wel vaker als er een flinke oormijtbesmetting is bij honden/katten/fretten. Op zich is dit niet vreemd.
Bedenk wel dat oormijt verschrikkelijk besmettelijk is voor andere honden, maar dat ook katten en fretten door jouw hond besmet kunnen worden.

Heb je de DA niet gevraagd waarom je de oormijt niet eerst met zalf of druppels te lijf kan gaan? Misschien moet je daar nog eens een telefoontje aan wagen.
Op zich is het dus niet vreemd dat een DA hiertoe over wil gaan bij een flinke oormijt besmetting.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 20:28

Ok! Nee, helaas heb ik dat later bedacht om dat te vragen. Ik ga nu tot dat Beer heen moet zowieso zijn oren en omgeving zo schoon mogelijk proberen te krijgen dat de DA er zo min mogelijk tijd mee kwijt is.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:19

Waarom twijfel je aan de conclusie van je DA?
Om zulke spullen te halen bij een dierenwinkel, kan je doen, maar het zorgt ervoor dat je hond:
1 je je hond nog langer plaagt met oormijt wat misschien zelfs kan gaan leiden tot meer
2 een hoop geld kwijt bent voor wat ik je bijna met zekerheid kan zeggen, geen verandering
Je kan het beter nu ineens flink aanpakken (vooral als het zo ernstig is) door te laten spoelen en waarschijnlijk moet je daarna alsnog aan de gang met Stronghold oid.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:25

De dierenarts wil denk ik de oren spoelen
omdat daar enorm veel oorsmeer en viezigheid
in zit..

Je kunt daar wel bovenop gaan zalven
(surolan... want otimectin is niet geregistreerd
voor honden) maar dat is niet echt zinvol.
Misschien heeft de hond ook wel een
ontsteking van zijn oor...
De zalf komt dan vaak niet overal.
Bovendien is het goed schoonmaken van het
oor soms noodzakelijk om het trommelvlies
te kunnen beoordelen..

Tevens kan je de hond behandelen met stronghold
druppels (werken ook tegen vlooien en een aantal
wormen) Echter ook dan geld dat bij zeer ernstige
besmetting en veel viezigheid in het oor, het
schoonmaken van het oor heel nuttig kan zijn. .

Of een dierenarts oren wil spoelen onder narcose of wakker, is zijn keus..
Sommige honden zijn met
goed fatsoen niet wakker te spoelen,
agressief of bang..
Je kunt je wel voorstellen dat je hond er niets van
gaat snappen als iemand zijn oren gaat spoelen..

Tevens zijn speelgenootjes waarschuwen!!!
Kunnen ook oormijt hebben... en krijgen!!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 12:27

Fielychi schreef:
Waarom twijfel je aan de conclusie van je DA?
Om zulke spullen te halen bij een dierenwinkel, kan je doen, maar het zorgt ervoor dat je hond:
1 je je hond nog langer plaagt met oormijt wat misschien zelfs kan gaan leiden tot meer
2 een hoop geld kwijt bent voor wat ik je bijna met zekerheid kan zeggen, geen verandering
Je kan het beter nu ineens flink aanpakken (vooral als het zo ernstig is) door te laten spoelen en waarschijnlijk moet je daarna alsnog aan de gang met Stronghold oid.

Ik denk gewoon kritisch na over de conclusie van de DA. Dierenartsen zijn namelijk mensen. En bij mensen is het zo dat niets menselijks hun vreemd is.

Ik heb niet gezegd dat ik niet akkoord ga met de behandeling. Mijn hond staat ingepland voor 30 mei. Hij gaat dan ook naar haar toe.

Ik heb dit topic geopend omdat ik tot nu toe oormijt met zalf van de DA of uit de winkel heb bestreden. Verhalen uit mijn omgeving gaan ook over zalf. Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen.

Tot de 30e probeer ik mijn hond nu zo schoon mogelijk te krijgen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:46

wij maken als ze oormijt hebben altijd de oren eerst met oorcleaner schoon, dan zalven we met surolan de oren in. Als dat naar een paar dagen niet goed geholpen heeft, dan pas doet onze dierenarts de oren reinigen onder narcose. Is het daarom zo erg met de oren van je hond dat ze dat gelijk doen?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 16:58

Blijkbaar, ik weet het niet. Als ik een conclusie trek uit jullie reacties, denk ik van wel.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:27

Daarom vroeg ik dus waarom je twijfelde aan de conclusies van je DA. Omdat het blijkbaar zó ernstig is om de oren onder narcose te moeten spoelen, zou ik me niet wagen aan troep uit een dierenwinkel.

Ik denk trouwens pubelia dat jij hebt het over een otitis externa (oorontsteking). Dan is het nuttig oorcleaners te gebruiken en een kuurtje surolan te doen.
Surolan is echter niet werkzaam bij oormijt voor zover ik weet, wel nuttig als het beestje daarnaast dus nog een oorontsteking heeft!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 18:01

Voor zover ik kan beoordelen is Sire Clean Ear geen troep omdat enige jaren geleden besloten is de schadelijke stoffen eruit te halen.

Als ik enigszins zou twijfelen aan de DA zou ik een second opinion laten doen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:30

Fielychi schreef:
Ik denk trouwens pubelia dat jij hebt het over een otitis externa (oorontsteking). Dan is het nuttig oorcleaners te gebruiken en een kuurtje surolan te doen.
Surolan is echter niet werkzaam bij oormijt voor zover ik weet, wel nuttig als het beestje daarnaast dus nog een oorontsteking heeft!

Zie bijsluiter van de surolan... werkzaam tegen diverse soorten bacterien en schimmelsen tegen oormijt..
registratie is 2 jaar geleden (ongeveer) gewijzigd, vandaar ook de oormijt....

tja het blijft jammer dat er geen otiderm meer bestaat en dat otimectin bij de hond niet mag......

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:43

In de bijsluiter staat dat er miconazol, polymyxineB en en prednisolon in zit. Er staat ook bij dat het werkt tegen de otitis die wordt veroorzaakt door oormijt. Niet tegen de oormijt zelf dus, er zit niks in wat tegen oormijt zou kunnen werken. Tenzij je ze letterlijk laat verzuipen in de Surolan Clown . De ontsteking die ie veroorzaakt wordt alleen onderdrukt door de prednisolon.
Vind het overigens een behoorlijk misleidende bijsluiter dan. Blijkbaar willen ze toch suggereren dat t tegen oormijt werkt. Wat het dus niet doet Haha!

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:38

Wij spoelen de oren van onze honden altijd met Leo oor cleaner (specicare).Eerst druppel ik flink wat in het oor,dan aan de bassis van het oor masseren.Dan doe ik de cleaner op een prop watten en ga nogmaals door de gehoorgang,en alles is weer fris en schoon.Deze spoeling haal ik bij onze dierenarts,maar misschien zit het bij jou hond te diep en dan moeten ze onder narcose gespoeld worden.Als het een bertouwbare dierenarts is die goed bekend staat,zou ik hem toch maar geloven.Al is het naar die narcose,dat ben ik met je eens.Veel beterschap.. Ach gut .

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 14:07

Of de DA betrouwbaar is weet ik niet, ik ga naar een praktijk waar meerderen werken en deze arts is nieuw/jong.

Dank je, ik ga ook zeker heen hoor, arme Beer gaat donderdag heen... Knipoog

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:31

Eerlijk gezegd vind ik juist dat deze arts het heel netjes aanpakt. Je hoort eigenlijk zowiezo te spoelen als er zo veel prut in de gehoorgang zit, anders is een goed onderzoek niet mogelijk. Het kan zelfs zo zijn dat het trommelvlies gescheurd is, en dat kun je niet zien met alle zooi er voor. Dan toch gaan druppelen is een kunstfout, die hele ernstige gevolgen kan hebben voor je hond. Is een groter risico dan de narcose. Ik zou maar zuinig zijn op je dierenarts Lachen klinkt als iemand die het netjes aanpakt.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 16:15

Wat je zegt, klinkt heel logisch Ellebel maar elke narcose is er voor mij 1 teveel en als het ook maar even te voorkomen is dan graag! Maar begrijp ik nu goed dat jij zegt dat ik tot aan Beer naar de DA gaat om gespoeld te worden ik beter niet zijn oren kan schoonmaken omdat dat schade toebrengt?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:18

Als je niet weet of het trommelvlies heel is kun je beter geen druppels gebruiken nee. De ene dierenarts durft t wel aan, de andere niet. Ik vind het eng, als de druppels door het trommelvlies gaan kunnen ze schade aanrichten. Zou het zelf niet doen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:03

Het ligt eraan hoe er het is. Wij geven standaard bij oormijt direkt Stronghold. Verder worden de oren schoon gemaakt met een oorcleaner en dan behandelen met Aurizon.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 17:11

Ellebel, is het niet zo dat als het Trommelvlies stuk is, de hond ook doof is? Ik gebruik trouwens Sire Clean Ear.

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:15

Iemand trouwens een idee van de kosten als ze onder narcose gespoeld moeten worden?
Ons hondje had een heftige oorinfectie toen wij haar kregen. De infectie is nu weg, het meeste vuil ook, alleen zit er nog een heel klein propje voor haar trommelvlies wat haar nog irriteerd. Twee weken dagelijks Surolan, en nu moeten we het gaan afbouwen, dus eens per 2 dagen gedurende een week. Over 2 weken moeten we sowieso weer naar de DA, hij gaat dan ook kijken of het propje weg is. Zo niet, dan wordt ze gespoeld. Ben eigenlijk wel benieuwd naar een (indicatieve?) prijsopgave?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 18:04

Ik heb geen idee wat het kost, als je geduld hebt tot donderdag dan kan ik het je vertellen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 09:08

Nou, Beertje is gister 'onder het mes' geweest. Arm hondje, het begroot mij altijd zo! Ik bedenk maar dat dat moet en hij snapt er niets van en ik kan hem ook niets uitleggen..

Het bleek dat hij geen oormijt had maar doordat het aan het eind van zijn gehoorgang smaller is dan normaal, hoopt zich daar troep op wat er niet makkelijk uit kan en wat vervolgens irriteert. Ik heb nu Surolan meegekregen en moet zijn oren de eerste 5 dagen dagelijks schoonmaken en vervolgens zijn hele leven wekelijks. Zo houd ik het mooi schoon.

Ik heb nog even overleg gehad over het middel van de dierenwinkel Sire Clean Ear. Op zich is dat prima maar doordat dat in grotere flesjes zit loop je daarmee het risico uiteindelijk bacteriën te kweken.

@Honey ik was uiteindelijk kwijt aan kosten: 19,33 consult, 10,65 voor de narcose, 38,90 voor het spoelen van de oren en 10,66 voor de Surolan. Totaal incl. BTW: 94,70. De prijs van de narcose is trouwens per dier verschillend omdat dat berekend wordt aan de hand van het gewicht van de hond. (Mijn hond is 9.9 kg.)