x

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yunomi

x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 16:24

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 09-02-22 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 16:38

x

Lolleke

Re: Cavia dood zien gaan ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:42

nou eerst eens geduld zou handig zijn..14 minuten is erg kort.
En ja ik heb wel een verklaring..met dit weer je cavia natspuiten is erg slecht. Verbaast me ook niks dat dat de klap is waardoor hij overleden is.
Hij was al ziek/ niet lekker, m dan met koud water afpsuiten is slecht voor ze.

Verder was ik gewoon toch naar een DA gegaan....."hij ging toch wel dood"..misschien ook niet en had je gewoon de DA gehaald.

Ik heb het idee dat ie gewoon een tia oid heeft gehad en dat het afspuiten daar zeker geen geod aan heeft gedaan.

gecondoleerd iig.

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:47

Nou dat kan aardiger, niet?

Water is heus niet slecht voor een cavia, zolang je hem daarna maar warm houdt tot hij droog is en niet een straal van -20 graden gebruikt. De oorzaak zou gewoon een natuurlijk dood kunnen zijn, maar ook iets waarvan je niet weet. Ik heb helaas ook een van mijn cavia's dood zien gaan, geen prettig gezicht. Sterkte ermee

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:50

Zoals Mclaren al zegt: droog houden erna.

Maar was hij wel actief de dagen ervoor, heeft ie rare dingen gedann, schokken of iets anders??

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:53

Waarschijnlijk was hij/zij gewoon zwak (in verband 5 jr.), en was hij/zij misschien oververhit geraakt. Daardoor kan hij/zij overlijden... Heb het zelf gehad met een paar konijnen, die zaten 5 minuten in de zon en toen waren ze gelijk dood.. (was ze de hele tijd schaduw aan het geven..)

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:16

Bah dat is vreselijk om te zien he!
Ik heb het ook meegmaakt bij een vriendin maar dan met 2 konijntjes van een paar weken oud.
De moeder en nog 2 jongen waren al dood gegaan, want het is waarschijndelijk een ziekte geweest die zich verspreidt heeft door een rat.
En toen hebben we de andere 2 die nog leefde constant in de gaten gehouden en het ging goed met ze, tot de volgende morgen, lag er 1 konijntje er slapjes bij, het leek alsof ze haar achterpootjes en nekje had verlamt.
En kort daarna begon die net zo naar adem te snakken en daarna kwamen de laatste stuiptrekkingen, dat was het engste, want het konijntje deed helemaal spastisch, stampen en alle kanten op bewegen alsof het geen botjes had en daarna kwam het laatste zuchtje en was ze dood.
Die zelfde avond gebeurde hetzelfde met het andere konijntje en waren nog 2 volwassen konijnen zo doodt gegaan bij die vriendin.
Ze had de dokter nog gebeld en die zei er was niks aan te doen en dat als ze dood gingen het meestal zo uit zag.

Het is heel triest om te zien, maar het leek alsof het beestje zelf al van de wereld af was tijdens dat het snakken naar adem en stuiptrekkingen kwam.

Misschien was het inderdaad een natuurlijke dood of door de hitte, maar kan dus ook door ziektes komen zonder dat je het door hebt!

Veel sterkte.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:22

Je zegt dat hij met een belletje aan het spelen was!! Die lag ook nog in het hok toen ie zo vreemd begon te doen?

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 18:17

x

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 19:59

p.s Meschien moet je hem als nog nu naar de DA brengen , heb ik ook gedaan als de doxter het weet kunnen andere lieve caviatjes er meschien wel mee gered worden.

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:07

Dat schokken heeft mijn cavia ook gedaan, maar dat kwam omdat we hem een stukje geholpen hebben!
Die van mij had geen tanden meer en ik moset hem in het weekend aan het eten zien te krijgen! Is me niet gelukt en heb hem uiteindelijk in moeten laten slapen dat zelfde weekend!
Mijn cavia ging schokken op het moment dat zijn hartje er mee ging stoppen, omdat het euthanasie-vloeistof bij z'n hartje kwam! Misschien dat het bij hem ook met z'n hartje te maken heeft gehad, dat hij zo ging schokken!
Iig gecondoleerd, en heel veel sterkte toegewenst!
Ik weet precies hoe je je voelt! Ach gut

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:16

Die van mij is ook ongeveer zo dood gegaan, alleen wel een spuitje gehad uiteindelijk.
Hij was ook alaardig op leeftijd en uitgedroogd, viel niks aan te doen, kon er ook niks aan doen dat hij uitgedroogd was, zijn lichaam was gewoon op.
Ook dat schokken, en dood lijken en dan toch were beginnen.

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:20

Waarschijnlijk gewoon ouderdom idd... Sterkte ermee!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:22

Stond je cavia in de zon of in de schaduw?
Cavia's kunnen namelijk slecht tegen om in de zon te staan, en dan met wat afspoelen is een behoorlijke klap, beter is om iets kouds in de kooi te leggen waaraan hij zich kan afkoelen

Maar 5 jaar is toch ook een redelijke leeftijd, cavia's zijn best " zwak " misschien dat in de combinatie met warme, of een ziekte?

Hoezo kun je op zondag eigenlijk niet naar de dierenarts in het dorp? Ook niet voor zulke noodgevallen?? Bedoel het beestje lijd toch enorm.

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 22:46

Kan ook best zijn dat hij een hersenbloeding of iets dergelijks heeft gehad.
Zou best kunnen, aangezien zijn leeftijd.
Ik heb het ook meegemaakt en het is inderdaad geen pretje.

Water over hem heen spuiten zou ik niet meer doen.
Lijkt me zowiezo niet echt prettig voor het diertje zelf Verward
Als je hem wilt laten afkoelen kun je beter een bevroren fles water bij hem liggen.
Dan kan hij zichzelf afkoelen en er zelf voor kiezen hoeveel en hoevaak enzo.

Sterkte ermee Lachen

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:54

mijn cavia deed precies hetzelfe.. ik waste hem omdat zijn ontlasting vast blijft zitten en ik wou het dus die dag doen en hij schokte ook en ij meteen er mee naar de opvang en de vrouw uit de opvang zijn dat hij weten lekker warm in zijn hokje kon blijven (omdat hij koud was) en daar laten overlijden.. later heb ik er nog over gepraat met die vrouw en ze dacht dat hij een hersenbloeding heeft gedan omdat hij een half uurtje ervoor nog spring levend was

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:48

Vreselijk. De mijne is bij me op school doodgegaan, was echt gek op dat beestje.
Mijne is door mijn moeder vermoord (:+), we hebben een serre waar de temperatuur nogal op kan lopen (plastic dak) en toen ik uit school kwam lag de cavia voor pampers.

Dus misschien oververhitting?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:51

Stond je caaf wel in de schaduw ?
Tegen felle zon kunnen ze namelijk niet..

Jammer van het beestje, sterkte Lachen!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:52

Gister was het zondag bij jou? Bloos!

Volgende keer meer schaduw of gewoon binnen houden lijkt me beter!

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:55

Het is echt verschrikkelijk om een cavia dood te zien gaan ik heb mijn 1 jarige cavia ook dood zien gaan aan een hartaanval Verdrietig
Misschien oververhitting idd ? en een cavia afspuiten met koud water doen wij echt nooit lijkt me niet echt goed ? maar nu is het eenmaal gebeurd en het kan niet meer terug heel veel sterkte Ach gut

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:15

1 van mijn cavia's moest ik voeren met een spuitje..
nou elke keer als ik het deed, ik heb gehuild Verdrietig zo zielig en hij wou niet eens meer eten Verdrietig
en je merkte gewoon dat hij zoveel af viel dat hij binnen een dagje dood ging. maar nee hoor het duurde een week en dat is voor hem geen pijn lijden maar voor mij verdriet lijden Verdrietig echt zo zielig

sidneylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:38

Is hij niet verlamd geraakt ? Toen 1 van mijn konijnen al heel oud was werd hij ook plotseling verlamd en kon hij bijna geen adem meer halen. Door de ouderdom kunnen ze zomaar verlamd raken.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:38

ik weet niet voor wie hij bedoeld was Tong uitsteken (mijn cavia was 3 en die werd ook verlamd) Verdrietig

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:20

sterkte.
ik heb ook 2 x mee gemaakt dat ik mijn cavia zag dood gaan.
het ging niet goed met de 2 caafjes ( ze zijn niet te gelijk dood gegaan)
ze zijn gestorven in mijn handen Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:22

mijn moeder heeft mijn cavia doet zien gaan, hij lag half uit het huisje, en schreeuwde, en deed heel vreemd, deze heeft een hersenbloeding gehad. (ik was nog jong, dus mij is verteld dat hij dood in zijn kooi lag)