paar vragen over bokjes!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xjox

paar vragen over bokjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 15:49

Mijn broertje en ik hebben sinds kort twee dwerg bokjes.

Ik weet inmiddels al aardig wat maar zit nog met twee vragen:

Ze zijn beide gecastreerd, maar wat ik vamiddag toch meemaakte Clown
Hoe gebeurd zoiets? Er zaten nl twee ringetjes om de balletjes heen.. En volgens mijn moeder sterven ze dan af.
Vamiddag lag er dus een zo'n balletje incl. ringetjes op de grond Sigaar Erg vaag. Hoe gaat het eigenlijk precies?

En, geitjes/bokjes daar kun je mee wandelen. Maar wat gebruik je daar voor?

Sorry voor al die vragen.

Sisco4life

Re: paar vragen over bokjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 15:50

Ik denk dat de ballen dan idd getoupeerd worden. Weet niet of dat legaal is trouwens. Kan je er geen foto van maken Bloos Dan weten de kenners vast meteen wat het is.

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 15:54

Nagelbijten / Gniffelen Mijn broertjes hebben ze over de heg gegooid Bloos Anders had ik wel even een foto gemaakt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 15:56

dat klinkt net zoals eerder de staarten van de lammeren, strak touwtje eromheen zodat het afsterft, en er dan afvalt.
wist niet dat het met castreren zo mocht,nog nooit van gehoord in elk geval.

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:00

Klink niet zo leuk maar weet je dat op die manier casteren niet mag, sterker nog ik geloof zelfs dat het strafbaar is, het is wel de goedkoopste manier. zo doen ze ook wel eens staarten van honden afbinden, das helemaal verboden maar met een strak elastiekje (omdat de dierenarts het niet meer wil doen) doen ze het nog wel eens

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:00

Ik denk idd dat je niet zo mag castreren. Vind het ook een vreemde manier ook, maar goed. Voor te wandelen, tja, een halsband en een touw, en brokje om ze mee te krijgen. Moeilijk trouwens, heb t ook wel eens gedaan. Zou eht liever niet doen. Als die beesten iets niet willen, laten ze dat merken ook Knipoog

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:01

Sisco4life schreef:
Ik denk dat de ballen dan idd getoupeerd worden.

Hihihi, denk dat je gecoupeerd bedoelt.....

Vraag me ook ernstig af of dit nog wel is toegestaan hoor!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:02

maar zij kunnen er niks ana doen, tenminste, zo te lezen hebben ze zo gekocht...

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:22

beetje bot maar dan hadden ze ze niet zo moeten kopen, is gewoon een brood verkoper geweest, sorry. helemaal off topic maar maak me een beetje boos over, op deze manier van hun ledematen ondoen is dierenmishandeling.

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 17:27

Scheve mond Ik wist helemaal niet dat het verboden was en hoe het ging. Ik vond het al een vage manier..

En idd, wij hebben ze zo gekocht en ze hebben alleen gezegd dat ze gecastreerd zijn..

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 17:37

En op welke leeftijd gebeurd het meestal? Ze zijn nu 8 weken

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:25

Roxx schreef:
Sisco4life schreef:
Ik denk dat de ballen dan idd getoupeerd worden.

Hihihi, denk dat je gecoupeerd bedoelt.....

Vraag me ook ernstig af of dit nog wel is toegestaan hoor!

Koe Haha..jaa..die bedoel ik Clown
Kijk mensen altijd raar aan als ze het over haar touperen hebben, nu snap ik weer dat het mijn fout is Clown

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 18:44

twister42 schreef:
beetje bot maar dan hadden ze ze niet zo moeten kopen, is gewoon een brood verkoper geweest, sorry. helemaal off topic maar maak me een beetje boos over, op deze manier van hun ledematen ondoen is dierenmishandeling.

Sorry, maar dit wist ik écht niet.

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:29

xjox schreef:
twister42 schreef:

Sorry, maar dit wist ik écht niet.

nee dat begrijp ik en ik weet ook dat ik dat hier beter maar niet kan schrijven maar in mijn gedachte kan ik het niet met rust laten. jij hoeft geen sorry te zeggen, je kon het zeer waarschijnlijk niet eens weten, dit zijn vaak van die bokjes die ritueel geslacht gaan worden, nou daar heb jij ze dan mooi weer van gered zullen we maar zeggen.

ik heb onze bok gewoon laten helpen door de dierenarts koste ons 105 euri, toen we de bok om redenen niet meer konden houden, hebben we hem verkocht, voor een simbolisch bedrag gewoon omdat ik ge gebeld werd door mensen die hem graag wilde hebben voor de ramadan. tja je kunt niet alles hebben. hij staat nu ook lekker weer bij een paard en heeft het nog steeds naar zijn zin, o en die kon gewoon aan een lijntje mee lopen hoor en kon op zijn ahter poten, misschien is het wel handig dat je nooit met je bok gaat hoofd duwen want dat gaan ze steeds vaker doen, de onze heeft het gelukkig nooit gedaan

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 10:11

Ik heb nu een ontzettend schuldgevoel. Ben erg boos, dat het op deze manier is gegaan. Vooral omdat ze pijn hebben gehad.
Als ik de keus had, had ik ze laten helpen door de DA.. Dan ben je wel wat geld kwijt maar daar gaat het mij niet om.. Zolang het maar niet op een manier zoals deze gaat..

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:04

joh maak je er nu maar niet meer druk om, het is toch al gebeurt, en wat ik eerder schreef deze worden nu niet op gegeten, geniet van je bokje en met een snoepje kun je ze een hoop leren.

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 14:27

Maar, een bokje (choco) heeft nu een flinke wond. Ik hoop niet dat er infecties komen..

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 14:30

Kastreren met het elastiekje is iets wat heel veel dierenartsen in belgie nog doen,maar!! dan moet het wel bij echt jonge bokjes,is minderpijnlijk dan de operatie wonde na kastreren met mes.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:22

twister, wees eens rustig! xjox, dit hoeft niets specifieks te betekenen en heeft ook niets te maken met ritueel slachten en dergelijke. Het is gewoon 'een' manier om te castreren, that's all! En wees gerust, ze hebben er echt niet zoveel pijn van hoor Lachen Een halfuurtje voelen ze het dacht ik, maximum, dat zal nog lang zijn, maar zeker niet dagen en dagen. Er is helemaal niets mis mee, als het correct gebeurt. Misschien kan je het even navragen bij je dierenarts als je bang bent dat de wonde gaat infecteren.

Laat je VOORAL niet met een schuldgevoel opzadelen door twister. Dat is helemaal geen RAMP dat het zo gebeurd is, en het is nu zo dus kan je er niets meer aan veranderen.

Als je niet zeker bent om met ze te gaan wandelen, kan je eventueel de eerste keren een groot hondentuigje aandoen. Zo-eentje dat zowel rond de hals als rond de borstkas gaat. Daar kunnen ze heel moeilijk uit (bokjes kunnen nogal 'bokkesprongen' maken Knipoog ), dus dat is goed om ze te laten wennen. Succes met ze!

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 18:25

oke! bedankt. Ik dacht dat ze echt lang pijn hadden ofzo, gelukkig niet. Mischien even aankijken en anders haal ik de DA erbij. Ik heb nog een hondentuigje Lachen Ik ga het eerst maar eens in de wei proberen Knipoog Bedankt voor de informatie, hier heb ik wat aan

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:31

xjox schreef:
oke! bedankt. Ik dacht dat ze echt lang pijn hadden ofzo, gelukkig niet. Mischien even aankijken en anders haal ik de DA erbij. Ik heb nog een hondentuigje Lachen Ik ga het eerst maar eens in de wei proberen Knipoog Bedankt voor de informatie, hier heb ik wat aan

ja inderdaad, als het een echte open wonde is kan het nog infecteren, maar als het goed gedaan is is de wonde meestal al goed aan het genezen. Let er vooral op dat er geen zwellingen ontstaan, en of het niet hard wordt Lachen

Overigens, mijn geitjes kunnen niet wandelen Bloos ze waren al te oud toen ik ze het probeerde te leren, en ach, ik laat ze lekker samen in de weide. Anders moet ik ze allevijf meenemen en dat is me net iets teveel Haha!

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 18:35

Ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen, maar bij choco hing er zeg maar iets raars naar beneden toen zn dingetjes er af waren maar mokka had dit niet.. het was rood en bloederig, of zeg ik nu hele rare dingen? Haha, met 5 geitjes wandelen lijkt me ook 'n beetje eehm, lastig? Haha! Ik ga het van de week eens proberen!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:55

xjox schreef:
Ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen, maar bij choco hing er zeg maar iets raars naar beneden toen zn dingetjes er af waren maar mokka had dit niet.. het was rood en bloederig, of zeg ik nu hele rare dingen? Haha, met 5 geitjes wandelen lijkt me ook 'n beetje eehm, lastig? Haha! Ik ga het van de week eens proberen!

ik kan 't niet beoordelen vanaf hier, misschien toch even een DA ernaar laten kijken? Misschien samen met de ontworming voor 't eerst, of iets dergelijks. Normaal gezien komt het goed, maar je weet maar nooit he...
Succes verder Lachen

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 19:05

Bedankt! Ik ga het even bekijken, wat ik nu moet Lachen

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 19:55

ponyzotje schreef:
twister, wees eens rustig! xjox, dit hoeft niets specifieks te betekenen en heeft ook niets te maken met ritueel slachten en dergelijke. Het is gewoon 'een' manier om te castreren, that's all! En wees gerust, ze hebben er echt niet zoveel pijn van hoor Lachen Een halfuurtje voelen ze het dacht ik, maximum, dat zal nog lang zijn, maar zeker niet dagen en dagen. Er is helemaal niets mis mee, als het correct gebeurt. Misschien kan je het even navragen bij je dierenarts als je bang bent dat de wonde gaat infecteren.

Laat je VOORAL niet met een schuldgevoel opzadelen door twister. Dat is helemaal geen RAMP dat het zo gebeurd is, en het is nu zo dus kan je er niets meer aan veranderen.

Als je niet zeker bent om met ze te gaan wandelen, kan je eventueel de eerste keren een groot hondentuigje aandoen. Zo-eentje dat zowel rond de hals als rond de borstkas gaat. Daar kunnen ze heel moeilijk uit (bokjes kunnen nogal 'bokkesprongen' maken Knipoog ), dus dat is goed om ze te laten wennen. Succes met ze!

goed ;lezen is erg moeilijk heb ik hier al vaker gemerkt, lees eerst eens voor je wat schrijft. en ga anders eerst een google dan leer je misschien wat, ik zit hier naast een collega (ik heb deze info dus gewoon uit eerste hand)die notabene zelf van de elastiekjes is, ze gaan tegenwoordig al heel vroeg langs de boeren voor geiten en schapen,
en ik ben blij dat jij zo goed weet dat het geen zeer doet ook je ballen op die manier kwijt geraakt, ze schrijft zelf dat die ene nu een flinke wond heeft, nee en dat doet geen zeer,

daar naast schrijf ik dat zij er niets aan kan doen het is toch al gebeurt,

je kunt nu wel hoog van de toren blazen maar ik denk dat zulke praktijken helaas nog veel te veel gebeuren en het is en blijft dierenmishandeling. en de term "dacht ik" met een half uurtje (doe eens een elastiekje om je pols goed strak na een half uurtje ben je bloed blij als het er af mag hoor.) daar kan ik helemaal niets mee je weet het dus gewoon niet. dacht ik, ik zal dit topic voortaan over slaan, want ik maak me hier heel boos over. ponyzotje hier in nederland is het verboden. kun je nog student dierengeneeskunde zijn het mag hier niet.