Jong konijntje geboren. A.U.B. kijken!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yucome

Jong konijntje geboren. A.U.B. kijken!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 15:27

Mijn NHD heeft haar eerste nestje gekregen, ong. 1 uur geleden is er een kleintje dood geboren. ( Foto komt zo ) Ze heeft pas vlak erna een nest met vachtharen gemaakt. Ze zit nu nog een beetje te plukken en wat aan haar vagina te snuffelen, kan er nog meer geboren worden?
Ik ga zo even een foto maken, ik zet het er zo op.
Help alsjeblieft!

Pluttersput

Re: Jong konijntje geboren. A.U.B. kijken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:28

Ik denk dat er altijd wat geboren kan worden als je iets verwacht. Vooral niet gaan stressen, maar proberen rustig te blijven. Even aankijken, en als er dan niks gebeurt zou ik even de DA bellen. Kan het zijn dat er allemaal dooie knijkntjes in haar buik zitten, of dat er eentje klem zit. Maar eerst heel even aankijken Lachen
Succes ermee!

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:31

Ik zou je konijn voorlopig even met rust laten.. anders veroorzaak je alleen maar stres... vooral niet om de 10 minuten kijken!

Toen ik FH nestje had.. heb ik de eerste 3 dagen niet eens gekeken! ik wist wel dat ze dr waren maar kijken en aanraken absoluut niet.. ik liet de natuur het werk doen..

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 15:44

Bedankt voor de tips! Ik kan de foto's voorlopig even niet erop zetten want er is iets met mijn computer, ze zit nu al een tijdje op het nest. Heel erg bedankt iig

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 15:44

Mijn vader komt net binnen en hij zegt dat de na geboorte er ligt...

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:45

hmmm wat apart... ik weet niks over konijnen sorry

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:35

Laat je konijn met rust! Ze redt zich prima zelf. Je maakt haar onnodig onrustig als je steeds kijkt. Morgenochtend maar weer even kijken.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:41

Laat haar nu zoveel mogelijk met rust kijk vanavond weer even in het nest. Handen goed door de ontlasting halen en controleer of er jongen in liggen en alles leeft.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 22:31

Bluebontje schreef:
Laat je konijn met rust! Ze redt zich prima zelf. Je maakt haar onnodig onrustig als je steeds kijkt. Morgenochtend maar weer even kijken.

Ik kijk niet steeds hoor Knipoog Maar ik vond het gewoon gek dat er maar één jong is uitgekomen. Iig badankt voor de tips!

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 15:00

En hoe is het nu?

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:12

Vaak verstopt een konijn haar jongen en komen ze pas na een aantal weken (?) naar buiten. Je moet je konijn zo vlak na het jongen echt een tijdje met rust laten en ik denk niet dat j emet je handen door het nest moet gaan woelen, raak je een jong aan ruikt dat gelijk naar mens en ik denk niet dat ze dat accepteert... wel een beetje vreemd dat er maar 1 jong uitgekomen is inderdaad... meestal zijn het er toch wel 3,4,5 dacht ik..

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:46

Ben je van plan om meer te fokken met je konijn?
Zo ja zou ik dat niet aanraden, aangezien er veel mis kan gaan en jij zo te zien niet echt veel ervaring hebt met het fokken van konijnen. Dus voor je eigen konijntje, stop er alsjeblieft mee!

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 14:33

Er lag weer een dood konijntje in de kooi, waarschijnlijk van gistermiddag. Dat weten we niet. Ze had hem half aan gegeten zeggen mijn ouders, ik heb hem niet gezien. Nu denken we dat ze toch gestrest is en daardoor dus aan haar jong heeft gegeten. We moesten toch al naar de DA voor iets anders dus dan laten we haar meteen controleren.
@ Nathachou, dit nestje was eigenlijk niet bedoeld. Dit is trouwens een konijn wat ook niet goed met andere konijnen om kan gaan en dit was al een beetje verwacht. Het is gewoon een mensen konijn zal ik maar zeggen Tong uitsteken Ik heb al veel nestjes gehad en is allemaal goed gegaan e.d. Alleen nu niet. En hoezo zou ik geen verstand er van hebben?

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:16

Omdat je als kenner niet zulke vragen hoeft te stellen Knipoog ...
Heb je verstand van genetika, lethale factoren, etc? Hier moet je allemaal verstand van hebben wil je goed kunnen fokken. Het is namelijk niet zo simpel als het lijkt allemaal Knipoog.
Bovendien zijn er al zo veel konijnen in de opvang, dus waarom met konijnen fokken?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:28

Nathachou schreef:
Bovendien zijn er al zo veel konijnen in de opvang, dus waarom met konijnen fokken?

het nestje was niet bedoeld, eerst lezen en dan vitten Knipoog

je konijntje kan zeker nog meer jongen werpen, bij mijn konijn zat er tussen het eerste en de anderen 1 dag tussen toen ze geboren werden

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:31

En ze schrijft ook dat ze al vaker nestjes heeft gehad Knipoog ...

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:00

dat is haar probleem, blijkbaar is ze toch van al haar nesten afgeraakt
toch?

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:04

waren de fotos vanb de overledekonijn ?
ik zou ze lekker met rust laten en afento eheel ff sprieken

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:07

Ik ben het met Nathachou eens.
Als je wil gaan fokken met beesten doe het dan goed! Zorg er voor dat je je goed ingelezen hebt, en dat je met goed gefokte dieren fokt. En niet met 2 konijntjes uit de dierenwinkel.
Dat ze van al haar nestjes af is wil natuurlijk niet zeggen dat ze verstand heeft van fokken Huilen van het lachen

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:16

loveyoutoo schreef:
Dat ze van al haar nestjes af is wil natuurlijk niet zeggen dat ze verstand heeft van fokken Huilen van het lachen

daar ging het ook niet over! Rolleyes

mensen vroegen: waarom fokken als de opvangen al zo vol zitten
en ik zei: dat dat haar eiegn probleem was

heb ik ergens gezegt dat ze veel verstand van fokken heeft omdat ze van haar nesten afgeraakt?

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:38

Excuse me, dan heb ik het verkeerd gelezen Knipoog
Maar dan hoef je niet gelijk zo opgefokt te reageren

Daarnaast vind ik dat je met het fokken van zulk soort nestjes alleen maar bijdraagt aan het overschot van konijnen wat in de asiels en opvangen zitten. Ook als je zelf een nieuw thuis voor ze vind. Hoe meer konijnen zij kwijt is, hoe meer konijnen er in de opvangen blijven zitten.
Ik wil nog wel even zeggen dat ik het op de juiste manier fokken van dieren wel goed vind. Goede fokkers proberen het ras juist te verbeteren in tegenstelling tot het fokken met dieren uit de dierenwinkel, waarvan je de achtergrond ed niet kent.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:50

ja ik reageerde een beetje opgefokter omdat er nu meerdere topics zijn waar mensen mijn woorden total verdraaien Lachen

uiteindelijk is een overschot aan konijntjes nooit erg, er zijn altijd wel een paar hongerige slangen die er zin in hebben
ik heb ook al een onbedoelde nest gehad met mijn konijnen maar die hebben een leuke thuis gevonden

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:46

Elk konijn dat zo geboren wordt neemt de plek in van een konijntje uit de opvang.
Ik heb ook niks tegen fokkers die het op de goede manier doen (dus echt verstand hebben van genetika, niet te veel nestjes per jaar hebben en het doen om een ras te verbeteren). Maar ik heb wel problemen met fokkers die voor de lol fokken en er geen verstand van hebben, broodfokkers die hun geld ermee verdienen en het dus voor hun eigen welzijn doen.

Trouwens, jij vindt dat het haar eigen probleem is. Ben ik het niet mee eens, want uiteindelijk is het probleem van de opvang (waar ik dus werk Knipoog) die alle beestjes op moeten vangen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:47

een konijn geraak je makkelijk kwijt
boa's genoeg die ze binnen willen spelen