Ontwormen honden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikisik

Ontwormen honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 10:26

hoi, hoe en hoevaak ontwormen jullie je honden? En met welk middel?

Hoor het..

luuntje

Re: Ontwormen honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:15

Ik ontworm en ontvlooi mijn honden en katten 4x per jaar.
Gewoon met een wormenkuur (geschikt voor katten en honden) uit de dierenwinkel/dierenarts.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:17

ik ontworm mijn hond 2x per jaar met ontwormmiddel van de dierenarts.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:19

Ik ook,alles wat je bij de dierenspeciaalzaak kan kopen werkt niet of nauwlijks,dus het beste is via je dierensarts

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:24

mijn hond gaat elke dag mee naar stal en dan is het risico van wormbesmetting groter
ik haal bij de dierenarts pipetjes met druppels die werken tegen vlooien en wormen hij krijgt dat elke 6 weken is wel wat duurder ongeveer 7 euro per stuk maar daar blijft hij wel goed gezond bij en dan heb ik het er wel voor over
en daarbij vind ik het wel makkelijk je bent in een keer klaar ontvlooit en ontwormt

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:07

4-6 keer per jaar

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 14:18

Waarom doet de een het 4-6 x per jaar.. sommige niet en andere weer 2x per jaar.. maar weten jullie dan ook hoe die DA middelen heten?

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:19

ik doe het ook 4 keer per jaar .
en met pillen van de DA wel wat duurder maar wel goed

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:08

Ik houd er niet van om onnodig allerlei bestrijdingsmiddelen in of op mijn honden of katten te mikken. Ik ontworm dus alleen als ik tekenen zie die zouden kunnen wijzen op een wormbesmetting of als ze vlooien hebben. Dat komt er dus op neer dat ik al een jaar of 4 niet meer heb ontwormd. Heb in het begin voor de zekerheid nog wel eens ontlastingonderzoek laten verrichten, waaruit dan bleek dat ontwormen niet nodig was.
Wel heb ik nog een aantal keren Stronghold gebruikt i.v.m. hartwormpreventie. Maar sinds bekend is dat ook de Scaliborband daartegen beschermt gebruik ik alleen nog maar Scalibor.
Nieuwe honden die hier hun intrede in de roedel doen ontworm ik wel. Ook pups en kittens worden het eerste half jaar volgens schema ontwormd. Daarna dus niet meer standaard.
Toen ik nog niet op het platteland woonde en was aangewezen op het uitlaten van de honden op drukke uitlaatveldjes ontwormde ik wel vaker en dat was dan ook echt nodig. Maar dat was ook voordat ik mijn honden had overgezet op vers.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:25

james100 schreef:
Waarom doet de een het 4-6 x per jaar.. sommige niet en andere weer 2x per jaar.. maar weten jullie dan ook hoe die DA middelen heten?

Drontal

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:04

milbemax, moet elk kwartaal en is verkrijgbaar bij de dierenarts.

Sannii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:26

Frontline , ong 1 x per maand/2maand

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 16:44

Oprtalj schreef:
Ik houd er niet van om onnodig allerlei bestrijdingsmiddelen in of op mijn honden of katten te mikken. Ik ontworm dus alleen als ik tekenen zie die zouden kunnen wijzen op een wormbesmetting of als ze vlooien hebben. Dat komt er dus op neer dat ik al een jaar of 4 niet meer heb ontwormd. Heb in het begin voor de zekerheid nog wel eens ontlastingonderzoek laten verrichten, waaruit dan bleek dat ontwormen niet nodig was.
Wel heb ik nog een aantal keren Stronghold gebruikt i.v.m. hartwormpreventie. Maar sinds bekend is dat ook de Scaliborband daartegen beschermt gebruik ik alleen nog maar Scalibor.
Nieuwe honden die hier hun intrede in de roedel doen ontworm ik wel. Ook pups en kittens worden het eerste half jaar volgens schema ontwormd. Daarna dus niet meer standaard.
Toen ik nog niet op het platteland woonde en was aangewezen op het uitlaten van de honden op drukke uitlaatveldjes ontwormde ik wel vaker en dat was dan ook echt nodig. Maar dat was ook voordat ik mijn honden had overgezet op vers.

wat voor tekenen geeft een hond bv als ze ontwormt dienen te worden? Ik heb namelijk met een kennis een discussie over wormen bij honden..

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:59

Sannii schreef:
Frontline , ong 1 x per maand/2maand

Frontline is niet tegen wormen, dat is alleen tegen vlooien en teken en werkt 2 maanden, tegen teken iets minder lang.
Stronghold pakt wel de vlooien en de wormen.

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:20

ik heb inderdaad stronghold en ben daar heel tevreden over mijn kat is heel gevoelig voor vlooien en dus loopt mijn hond die ook op en de hond rent altijd over de mesthoop en eet daar ook van er lopen veel honden hier vandaar dat ik hem op advies van de da met strongholt ontworm en tegen vlooien behandel

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 22:19

james100 schreef:
Oprtalj schreef:

wat voor tekenen geeft een hond bv als ze ontwormt dienen te worden? Ik heb namelijk met een kennis een discussie over wormen bij honden..

Nu, laat ik voorop stellen dat je het altijd alleen zeker kunt weten als je een ontlastingonderzoek laat doen. Maar verder dien je altijd alert te zijn op verschijnselen zoals diarree, braken, slijm bij de ontlasting, een verminderde vachtconditie en natuurlijk het befaamde sleetjerijden of de op rijstekorrels gelijkende stukjes lintworm. Ook als je wel regelmatig ontwormt! Een wormenkuur werkt immers niet preventief, maar doodt alleen de op dat moment aanwezige wormen. In principe kan de hond een dag later alweer een nieuwe worminfectie hebben opgedaan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:41

Ontlastingsonderzoek heeft nagenoeg geen zin. Honden (volwassen) hebben ook last van lintwormen en die vindt je maar enkele dagen tijdens hun cyclus terug in de ontlasting. Dus kan negatief zijn terwijl de hond goed besmet is. Als je wormen in de ontlasting vindt dan is dit een teken dat ze in het lichaam geen plek meer hebben!!!!

Goed ontwormingsmiddel is Drontal.

Stronghold is niet tegen alle voorkomende wormen.

Frontline werkt alleen tegen vlooien en is verstandig 7 dagen voor de wormkuur te geven.

Ik ontworm elke 2 maand mijn honden. (zijn veel buiten)

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:44

Wilawander schreef:
Frontline werkt alleen tegen vlooien en is verstandig 7 dagen voor de wormkuur te geven.

Ik heb mn honden gisteren ontwormd met Drontal, wanneer kan k dan t beste Frontline geven?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:43

Er een week tussen laten. Mooier is het ervoor te geven daar ze dan vloovrij zijn tijdens de ontworming. Vlooien en vloeieren zorgen voor nieuwe wormen.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:01

Wilawander schreef:
Er een week tussen laten. Mooier is het ervoor te geven daar ze dan vloovrij zijn tijdens de ontworming. Vlooien en vloeieren zorgen voor nieuwe wormen.

Bedankt!

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 12:34

Wilawander schreef:
Ontlastingsonderzoek heeft nagenoeg geen zin. Honden (volwassen) hebben ook last van lintwormen en die vindt je maar enkele dagen tijdens hun cyclus terug in de ontlasting. Dus kan negatief zijn terwijl de hond goed besmet is. Als je wormen in de ontlasting vindt dan is dit een teken dat ze in het lichaam geen plek meer hebben!!!!

Een ontlastingonderzoek heeft wel degelijk zin. Het gaat er bij een dergelijk onderzoek ook niet om of er wormen in de ontlasting zitten, want daarvoor heb je geen ontlastingonderzoek nodig. Die kun je met het blote oog ook wel zien. Bij een ontlastingonderzoek wordt de ontlasting onderzocht op de aanwezigheid van eitjes of larven. En omdat ook die inderdaad niet op elk moment van de groeicyclus in de ontlasting zijn terug te vinden, zal elke goede dierenarts die een ontlastingonderzoek voor je doet je ook vragen om van meerdere dagen de ontlasting op te vangen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:50

Ja en als je dus de wormen met het blote oog kan zien dan hebben ze binnen geen plek meer. Oftwel hebben ze ook al een hoop schade aangericht. Vandaar dus niet wachten tot je wat ziet maar gewoon regelmatig ontwormen. Zelfs meerdere dagen een ontlastingsonderzoek zegt nog niks. Het enige wat echt zekerheid brengt is een bloedonderzoek.

illi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:00

drontal 2 x per jaar, dus ieder half jaar.

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 16:14

Moosje schreef:
Wilawander schreef:

Ik heb mn honden gisteren ontwormd met Drontal, wanneer kan k dan t beste Frontline geven?

Dat moet je andersom doen. Eerst vlooienbestrijding, daarna een wormkuur. Aangezien ze van vlooien ook wormen kunnen krijgen heeft andersom niet zoveel zin.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:34

Wilawander schreef:
Ja en als je dus de wormen met het blote oog kan zien dan hebben ze binnen geen plek meer. Oftwel hebben ze ook al een hoop schade aangericht. Vandaar dus niet wachten tot je wat ziet maar gewoon regelmatig ontwormen. Zelfs meerdere dagen een ontlastingsonderzoek zegt nog niks. Het enige wat echt zekerheid brengt is een bloedonderzoek.

Ik zeg dus nergens dat je zou moeten wachten tot je met het blote oog iets ziet. Beetje vreemde reactie....