Dilemma broedende parkieten

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dilemma broedende parkieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:05

Ik heb vier tamme grasparkieten, ze wonen gezellig in een buitenvoliere. De popjes zijn beide 2 jaar en de mannen zijn beide 1 jaar.
Een paar week geleden heb ik nestkastjes opgehangen. Er werd meteen gebruik van gemaakt. *LOL*

Mijn ene popje had al snel 6 eitjes. Ik dacht dat ze allmaal bevrucht waren, maar ze zit nu 28 of 29 dagen te broeden (normaal is 21 dagen, maar er kunnen altijd laatkomens zijn Knipoog ). Deze eitjes zullen dus waarschijnlijk niet uitkomen.

Mijn andere popje had 5 eitjes. Hiervan waren er gister 2 uitgekomen! *LOL* Afbeelding Vandaag heb ik nog niet kunnen zien of er al weer meer zijn uitgekomen want ze zat er steeds bovenop. Knipoog

Nu moet ik dus de eitjes van het eerste popje, weghalen. Ik wil niet dat ze direct weer gaat broeden, omdat ik wil dat ze eerst helemaal weer op krachten komt (ze is behoorlijk uitgeput).
Maar als ik de eitjes weghaal en het kastje laat hangen, gaat ze opnieuw broeden. Haal ik de eitjes én het kastje weg, dan bestaan misschien de kans dat ze jaloers wordt op het andere popje. En ik zit niet echt op ruzie in de tent te wachten, met een kans dat de jongen misschien geplet/gedood worden.

Wat zouden jullie doen?

Maartje1990

Re: Dilemma broedende parkieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:06

1 of 2 (nog niet uitgebroede) eieren van die andere parkiet onder die ene parkiet leggen? Weet niet of dat een optie is. Ik weet trouwens dat je kippen broedsaf kan maken door ze onder een wasmand te zetten en dan de tuinslang erop te zetten, maar dat zal geen optie zijn voor die parkieten of wel? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:11

Is ook nog een optie inderdaad!! Had ik nog niet eens aan gedacht. Haha!

Maar wat wel een beetje kneuzig is, het popje die nu jongen heeft had 5 eieren en volgens mij waren er 2 onbevrucht. De derde is nu misschien al uitgekomen. Nagelbijten / Gniffelen

En dan kan ik dan plan niet meer uitvoeren...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:14

nou, gauw even kijken dan! om er zeker van te zijn. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:41

Heb ik ook gedaan, ben direct naar beneden geraced. Haha! Haha!

Ik heb zonet dus de laatste drie eitjes van het popje met jongen, bij het andere popje gelegd. En haar eigen zes eitjes weggehaald. Ik heb die eitjes pengemaakt en ze waren allemaal onbevrucht. Jammer, maargoed dat komt wel vaker voor bij het allereerste legsel van parkietjes.

Ik weet niet zeker of deze eitjes bevrucht waren die ik nu overgeplaatst heb. Ik wilde het snel doen zodat het niet te veel stress zou opleveren. Het popje ging gelukkig wel direct op de eitjes van de ander broeden. OK dan!

Ik zal morgen nog even kijken of ik kan zien of ze bevrucht zijn. Ik hoop het maar. Dit is de eerste keer dat mijn parkietjes broeden, dus ik ben echt nog een leek op het gebied van bevruchte eitjes herkennen. Boos!

Overigens werden mijn handen heel lief begroet in de kastjes, ik werd direct beknuffeld. Haha! Lovers

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:43

kun je dat dan aan de eieren zien als ze bevrucht zijn? Hoop dat het nu goed gaat dan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:46

Ja je kunt het zien. Maar als leek op eierengebied.... Nagelbijten / Gniffelen

Ik dacht ook dat die zes onbevruchte bevrucht waren. Schijnheilig

Ik heb ze opengemaakt, foto's volgen. Haha!

Edit: Filmpje van mijn parkiet die jongen heeft (je kunt ze helaas niet zien Boos! )
http://video.tinypic.com/player.php?v=62yoj9z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:00

Afbeelding

Iemand zin in een gebakken ei? Clown

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:42

weet niet of het ook bij parkieten is , maar als ik niet wil dat mijn duiven jongen krijgen schud ik de eieren (zo komt er geen jong meer uit ) en laat ik ze gewoon broeden , als ze 3 weken hebben gezeten en ze zijn een tijdje later nog niet uit gaan ze van het nest af en krijgen ze niet zo heel snel meer jongen...

dus als ik jou was zou ik de eitjes laten liggen todat ze er zelf afstapt, grote kans dat het dan wel weer ff duurd voordat ze weer eieren hebt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:13

Ze gaat er zelf niet af. Lachen

Dus ik hoop echt van harte dat er nog jongen komen uit die eitjes...

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:20

Citaat:
Iemand zin in een gebakken ei? Clown

De foto die boven deze zin staat, doet het (bij mij) niet Verdrietig

Doe je geregeld updates over de kleintjes ? Ben benieuwd ze zien op te groeien

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:24

heb je weleens gezien hoe agressief parkieten met jong kunnen zijn? Als die met jong een beetje goede moeder is komt die ander er echt niet bij in de buurt, trust me

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 23:44

Hihi zijn ze net zo lelijk als die van 'mij' toen? Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:50

Mlies schreef:
Hihi zijn ze net zo lelijk als die van 'mij' toen? Lovers

Nee die van mij zijn heel knap! Haha! ( Clown )

@Stef: Ik ben toch blij dat ik zelf wel heel vriendelijk begroet word, en mijn handen in het broedblok worden direct beknuffeld en vriendschappelijk beknabbeld. Ja Ze houden dus toch van me. Haha! Haha! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:45

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:45

je kunt je eieren schouwen.
op het kippenforum kun je even kijken hoe het moet,wij hebben het ook met de onze kippeneieren en vogeleieren gedaan gaat goed.
gewoon even een schouwlamp maken.
verder zou ik de parkieten in de gaten houden dat ze niet bij lekaar gaan lopen klooien.
dat deden ze hier wel namelijk.
en je moet ze veel eiervoer geven ivm het voeden van de jongen.

gr gemma

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:51

Ze krijgen ook veel eivoer. Knipoog

Maar stel dat de eieren wel bevrucht zijn, maar er zit zegmaar een heel kuiken al in, dat kun je dan zien?

Heb je daar een link van?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:00

Eitje tegen een fel licht houden. Als je er door kunt kijken, is het niet bevrucht. Zo niet, is het wel bevrucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:07

Is een zaklamp fel genoeg?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:13

Denk het wel.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:17

Zo deden we dat ook met de eitjes van onze krielkip: met een sterke lamp erop schijnen en dan kun je van zelf zien of er een babyvogel in zit of niet.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:03

Wuis schreef:
Ze gaat er zelf niet af. Lachen

Dus ik hoop echt van harte dat er nog jongen komen uit die eitjes...

nee dat doen ze inderdaad nu nog niet..
doen ze pas als ze nog een week langer zitten en de eieren nog niet uit zijn Knipoog

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:15

wat ga je met de kuikens doen als ze 'groot' zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:18

Het ligt eraan hoeveel het worden. Ik wil uiteraard wat zelf houden (liefst allemaal natuurlijk Schijnheilig ).

Mocht er wel wat weg gaan, dan alleen naar een zéér goed tehuis.. Lees: Gaan alleen per twee weg, tenzij er al andere parkieten aanwezig zijn, alleen voor in een voliere (een vogel hoort niet in een kooi), alleen als ze veel aandacht krijgen (aangezien mijn parkieten tam zijn en ik de jongen ook tam maak), en met de afspraak dat mócht de nieuwe eigenaar er om de een of andere reden niet meer voor kunnen zorgen, dat ik ze terug krijg.

Jaja ik weet het, heel wat eisen. Maar dit vind ik niet meer dan normaal.. Áls er al wat weg gaat.. Ben nogal gehecht aan m'n beestjes. Lachen

XxSultanxX:
Ze kan nu nog een week op die andere eitjes zitten. Als daar na een weke niks uit is gekomen, zijn ze niet bevrucht (het checken is me niet gelukt).

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:22

Citaat:
Mocht er wel wat weg gaan, dan alleen naar een zéér goed tehuis.. Lees: Gaan alleen per twee weg, tenzij er al andere parkieten aanwezig zijn, alleen voor in een voliere (een vogel hoort niet in een kooi), alleen als ze veel aandacht krijgen (aangezien mijn parkieten tam zijn en ik de jongen ook tam maak), en met de afspraak dat mócht de nieuwe eigenaar er om de een of andere reden niet meer voor kunnen zorgen, dat ik ze terug krijg.

Jaja ik weet het, heel wat eisen. Maar dit vind ik niet meer dan normaal.. Áls er al wat weg gaat.. Ben nogal gehecht aan m'n beestjes. Lachen

Super instelling OK dan! OK dan!

Ben ook benieuwd naar een linkje van dat topic op het kippenforum. Alsook hoe je kuikens sext.