Verrassing in het konijnenhok

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Verrassing in het konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 20:01

Hallo!!
Nou wat ik gisteren toch mee maak Bloos!
Ik was totaal vergeten dat ik destijds een mannetje EN een vrouwtjes konijn heb gekocht.
Door de drukte om me heen en me andere dieren had ik hier niet zo snel meer aan gedacht.
Gisteren besloot ik mijn balkon eens op te frissen samen met me pa, want mijn balkon bestond uit zaagsel , enzovoort.

Ineens zie ik op het moment dat ik langs het konijnenhok loop iets bewegen in het nachthok,
ik kijk daar normaal gesproken nooit in omdat me konijnen altijd in het "daghok"zitten.En het nachthok dus ook bijna nooit vies is.
Maar ik zag nu echt iets bewegen ..
Ik deed het hok open en tot mijn stomme verbazing zaten daar 2 jongen Bloos!

En niet kei jong ofzo ik denk nu al een weekje of 4/5 ?
Ze maken het goed hoor daar niet van, maar ik schrok wel even,
En nog erger ze is nu waarschijnlijk weer dragend, me konijnen die ik vroeger had (2 vrouwtjes) die deden "het" ook maar die hoorde ik altijd bonken maar deze 2 heb ik nooit gehoord Verward

Nu heb ik net het mannetje apart gezet, omdat hij de baby's kan vermoorden..
dit zijn de kleintjes van nu
Afbeelding
ja papa konijn houd me goed in de gaten!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en trotse ouders Knipoog
Afbeelding

Me mannetje ga ik wel laten casteren, met me vrouwtje en de kids gaat alles goed..

Maar hoe oud schatten jullie deze kleine opdondertjes Lachen
Want ik heb dit eigenlijk nog nooit meegemaakt.
En klopt het dat ze 30 á 33 dagen dragend zijn?
Wanneer mag het mannetje weer bij het vrouwtje en kinderen enz?

Bedankt als jullie me kunnen helpen.
Ook geef ik moeders witbrood wat helpt melk te produceren, had me vader eens van een collega gehoord.

Nogmaals ze maken het allemaal goed, en ik hou het nachthok zeker in de gaten nu Knipoog

Faniek

Re: Verrassing in het konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:17

Ach gos wat een droppies! Grote kans dat moeders inderdaad nu dragend is. De ram moet zoiezo 2 weken apart zitten van de voedster na zijn casteratie. Dat houden ze in de opvang ook aan en hebben nog nooit ongelukjes gehad, ik zelf doe 3 weken.
Als ik de jongen zo zie gok ik dat ze rond de 4/5 weken oud zijn. Een konijn draagt gemiddeld 31 dagen en de meeste bevallen ook op de 31ste dag, maar het kan varieren van 28 t/m 34 dagen.
Hou haar maar goed in de gaten.

Overigens is dat van het witbrood niet waar dat mogen ze zelfs niet heel veel hebben.

Ooh trouwens nog een tip.
Ik zie een bakje vol gemengd voer staan en ook nog links veel gemengd voer, mogelijk geknoeid? Konijnen hoeven niet onbeperkt voer te hebben en zelfs nog beter is alleen geperste korrel. Wel altijd onbeperkt hooi. Hier krijgen ze 40 gram per Nederlandse Hangoordwerg of Leeuwenkophangoortje. Mams moet nu wel wat meer hebben, maar niet te veel, want anders groeien de jongen te hard in haar buik.
Laatst bijgewerkt door Faniek op 28-04-07 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:19

Wat een leuke verassing zeg !
Ze zijn echt schattig Lovers

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:21

leuk zeg,
maar had je ze echt nog niet opgemerkt?
want ze zijn al best groot Bloos

veel plezier met ze!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:24

Wat een ontzettend schattige beestjes zeg Lovers
Wel handig om te vergeten dat je een mannetje en vrouwtje hebt Tong uitsteken
Ze zijn wel leuk!

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:32

suussieee ik vind ze echt geweldig!
wat een lekkere snuitjes Haha!

wel verstandig dat je paps toch apart hebt gezet !
en nu goed in de gaten houden hè, we willen van de volgende wel foto's vanaf dag 1 Ja

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 20:35

Faniek schreef:
Ach gos wat een droppies! Grote kans dat moeders inderdaad nu dragend is. De ram moet zoiezo 2 weken apart zitten van de voedster na zijn casteratie. Dat houden ze in de opvang ook aan en hebben nog nooit ongelukjes gehad, ik zelf doe 3 weken.
Als ik de jongen zo zie gok ik dat ze rond de 4/5 weken oud zijn. Een konijn draagt gemiddeld 31 dagen en de meeste bevallen ook op de 31ste dag, maar het kan varieren van 28 t/m 34 dagen.
Hou haar maar goed in de gaten.

Overigens is dat van het witbrood niet waar dat mogen ze zelfs niet heel veel hebben.

Ik zie een bakje vol gemengd voer staan en ook nog links veel gemengd voer, mogelijk geknoeid? Konijnen hoeven niet onbeperkt voer te hebben en zelfs nog beter is alleen geperste korrel. Wel altijd onbeperkt hooi. Hier krijgen ze 40 gram per Nederlandse Hangoordwerg of Leeuwenkophangoortje. Mams moet nu wel wat meer hebben, maar niet te veel, want anders groeien de jongen te hard in haar buik.

heej heel erg bedankt voor je tips en informatie!!
witbrood haal ik er direct uit!! ik zat zelf ook aan 4/5 weken te zien, en het mannetje vermaakt zich wel in zn kooi want ik laat het deurtje open zodat ie lekker over het balkon kan rennen wattie dan ook doet Knipoog

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:35

Haha! eh je hebt een vrouwtje en een mannetjeskonijn samen zitten en bent verbaasd dat er jonkies zijn Ja

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 20:36

wereldhummel schreef:
leuk zeg,
maar had je ze echt nog niet opgemerkt?
want ze zijn al best groot Bloos

veel plezier met ze!

nee juist omdat ik nooit echt in het nachthok keek want me konijnen zitten er nooit

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 20:37

Dinopino schreef:
Haha! eh je hebt een vrouwtje en een mannetjeskonijn samen zitten en bent verbaasd dat er jonkies zijn Ja

zoals ik al zei was ik dat glad vergeten door de drukte om me heen en prive omstandigheden Lachen
Laatst bijgewerkt door S_uus op 28-04-07 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:37

Haha, die konijnen maken hun naam wel waar he. Maar ze zijn echt schattig zeg!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 20:38

kekaro schreef:
suussieee ik vind ze echt geweldig!
wat een lekkere snuitjes Haha!

wel verstandig dat je paps toch apart hebt gezet !
en nu goed in de gaten houden hè, we willen van de volgende wel foto's vanaf dag 1 Ja

hahaha zou het proberen mams Haha!
ik heb nou al iemand met intresse een bekende van me Knipoog die wilde er zowieso 1 Lachen maja eerst afwachten natuurlijk Haha!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 20:38

danielle1981 schreef:
Haha, die konijnen maken hun naam wel waar he. Maar ze zijn echt schattig zeg!

haha jah ik zei al tegen me vader :"nu snap ik de uitdrukking "ze n**k*n als konijnen ook ". Knipoog snapte um al maar nu helemaal,

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 20:40

bedankt voor jullie complimenten Haha!
vind ze zelf ook om op tevreten Haha!
niet serieus bedoeld natuurlijk Knipoog

Dlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:46

Ohg gosiie wat een scheetjes
Wat een verrassing zegh

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 20:49

Faniek schreef:

ik zag net je edit Knipoog
ik ben ook van plan die gewone korrel weer te halen, het hok is ondertussen alweer verschoont Lachen mama eet best wat maar kan ook komen omdat de vader er nog bij zat dat het zo leek,
wel drinkt ze erg goed,bedankt !! Lachen

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 20:50

Dlover schreef:
Ohg gosiie wat een scheetjes
Wat een verrassing zegh

jaah en best een leuke verrassing Knipoog
van de week stond me vriendin nog bij jonge konijntjes in een winkel te kijken toen zei ik nog :"loop nou door dadelijk koop ik me er nog 1!! ".

en nu dit Haha!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 20:52

het volgende nest hoop ik vanaf dag 1 te kunnen zien, ik kom er dan natuurlijk niet aan, maar zou super zijn als ik iets zou kunnen zien ervan, Lachen

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:54

Ik zie een bakje vol gemengd voer staan en ook nog links veel gemengd voer, mogelijk geknoeid? Konijnen hoeven niet onbeperkt voer te hebben en zelfs nog beter is alleen geperste korrel. Wel altijd onbeperkt hooi. Hier krijgen ze 40 gram per Nederlandse Hangoordwerg of Leeuwenkophangoortje. Mams moet nu wel wat meer hebben, maar niet te veel, want anders groeien de jongen te hard in haar buik.[/quote]

Een konijnjong past zich altijd aan aan de afmeting van de moeder. Daarom kun je ook een Vlaamse reus op een dwergkonijn zetten....Dus dat hard(er) groeien klopt niet. Verder inderdaad 50 gram voer per kilo lichaamsgewicht en liefst niet gemengd. Dan gaan ze selcteren en laten de dingen die ze ook nodig hebben liggen. Die kleurtjes in dat voer is gewoon soort geperst witbrood met kleurstof, dat ik echt geen peen en gras en zo.
Ik fok Franse hangoren vandaar dat ik er wel wat van weet zeg maar.

Overigens schatje van konijntje, ga je ze erbij houden? Leuk joh....

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:55

suusiejj schreef:
het volgende nest hoop ik vanaf dag 1 te kunnen zien, ik kom er dan natuurlijk niet aan, maar zou super zijn als ik iets zou kunnen zien ervan, Lachen

Dat kan wel gewoon hoor, maar eerst de moeder aaien, dan heb je haar geur. Uitkijken dat z eniet bijt ivm bescherming! Ik weeg mijn baby konijnen (heten eigenlijk lampreien) elke dag om de groei in de gaten te houden.

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:57

Overigens is dde kans klein (maar aanwezig) dat ze weer drachtig is, aangezien konijn die melk geven moeilijk zwanger kunnen worden. Dat regelt de natuur. ...

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 20:59

Passiepaard schreef:
Een konijnjong past zich altijd aan aan de afmeting van de moeder. Daarom kun je ook een Vlaamse reus op een dwergkonijn zetten....Dus dat hard(er) groeien klopt niet. Verder inderdaad 50 gram voer per kilo lichaamsgewicht en liefst niet gemengd. Dan gaan ze selcteren en laten de dingen die ze ook nodig hebben liggen. Die kleurtjes in dat voer is gewoon soort geperst witbrood met kleurstof, dat ik echt geen peen en gras en zo.
Ik fok Franse hangoren vandaar dat ik er wel wat van weet zeg maar.

Overigens schatje van konijntje, ga je ze erbij houden? Leuk joh....

ook bedankt voor de tips Lachen hier ga ik ook wat mee doen Lachen
ik hou deze er indd bij, het volgende nestje gaat weg Lachen hoop dat we hier snel weg kunnen want ik zie ze al huppelen door me tuin net als me konijnen die ik eerst had Haha!
zo'n gezellig gezicht he..
Mijn husky's vinden de jonge "monstertjes" ook erg leuk Knipoog
Het gemengde voer ga ik zeker veranderen in gewoon voer, het bakje is wel telkens netjes leeg, in tegenstelling tot me konijnen hiervoor die aten inderdaad alleen het "lekkere" eruit en lieten de brokken zelf liggen..

Mijn eerste konijn werd 12jaar oud, zij kreeg ook ooit een jong , perongeluk gewoon omdat er in de dierenwinkel werd verteld dat het een mannetje was, maar blijkbaar dus niet Lachen helaas was zij te jong toen om dr kindje op te voeden .

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 21:01

Passiepaard schreef:
suusiejj schreef:

Dat kan wel gewoon hoor, maar eerst de moeder aaien, dan heb je haar geur. Uitkijken dat z eniet bijt ivm bescherming! Ik weeg mijn baby konijnen (heten eigenlijk lampreien) elke dag om de groei in de gaten te houden.

heb zo geen weegschaal Bloos
Ze lijkt ze niet heel erg te beschermen maar dat komt denk ik omdat ze , al wat ouder zijn, het valt me wel heel erg mee dat vader konijn ze niet heeft dood gebeten maar ze eerder beschermt!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 21:02

Passiepaard schreef:
Overigens is dde kans klein (maar aanwezig) dat ze weer drachtig is, aangezien konijn die melk geven moeilijk zwanger kunnen worden. Dat regelt de natuur. ...

jhah weet ik, ik heb weleens gehoord en vanmiddag gelezen, dat na de worp het mannetje er gelijk weer op gaat zitten, en dat het vrouwtje met een paar seconde dragend kan zijn.. haar buik is best dik en dr tepels opgezet, maar misschien komt dat wel omdat ze dr jongen van nu nog voed

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:07

Een konijn is inderdaad vlak na de geboorte meteen super ritsig. Is ook vlot weer afgelopen, maar ze drinken nu al niet superveel meer dus kan net zo goed zijn dat ze nu al gedekt is. Mijn konijnen worden zelfs schijnzwanger met jongen er nog aan als de ram los loopt om de hokken heen.