Voer voor kittens

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lizz

Voer voor kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 14:32

Voor mij is het heel lang geleden dat we kittens hadden. Onze kat is nu namelijk 16 jaar Haha! Die woont bij mijn ouders. Maar nu willen mijn vriend en ik kraag een kat.
Een vriendin van mij heeft per ongeluk een nestje gekregen (kat kreeg anticonceptie, maar het is toch mis gegaan) en mijn vriend en ik gaan als het goed is 2 kittens daaruit nemen.
We nemen er 2 omdat ik graag wil dat ze een vriendje hebben, aangezien ze waarschijnlijk veel binnen gaan zitten omdat we in de binnenstad wonen (wel met buiten mogelijkheid trouwens)

Ze zijn nog maar 3 weken oud en we krijgen ze dus pas over 5 weken ofzo, maar ik ben me vast gaan orienteren op voeding.
Ik wil graag een complete brok gaan voeren. Nu vertelden ze me in de dierenwinkel dat wiskas junior niet voldoende was en je dus moet gaan bijvoeren, dus deze valt al af (denk ik, of jullie hebben andere argumenten)
Nu hadden ze ook een huismerk, first choice, dat zag er wel goed uit. (prijs kwaliteit verhouding) Ook iams en royal canin spreken mij aan. Op internet kwam ik ook nog TopFokker tegen, maar nu door de bomen kan ik het bos niet echt meer zien.
Het zijn overigens geen raskatten, dus heb geen pers kitten voer oid nodig Lachen het worden trouwens katertjes (nestje heeft 5 katertjes en 1 poesje)
Wat adviseren jullie en graag waarom die voeding?

pubelia

Re: Voer voor kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:38

een gewonen kitten brokjes zijn eingelijk al wel goed genoeg. Je moet wel op letten welke kleur de brokken zijn omdat in sommige brokken veel kleur stoffen zitten. de kitten brokken is al een totaal voer voor de kitten, maar je kan de kitten bv ook wel af en toe voor de lekkerigheid een blikje vlees geven.

DorusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:42

Ik zou sowieso de supermarktbrokjes niet voeren en voor een echt goed merk bij de dierenspeciaalzaak gaan. Mijn kat kreeg altijd choice (zonder first) en daar heeft hij het altijd echt goed op gedaan. En af en toe voor de lekker een blikje vlees.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 14:45

Ik was ook niet echt van plan om supermarkt huismerk te gaan voeren. Ik vind het voor een kitten toch wel erg belangrijk dat ze een goede start hebben!
Choise ken ik niet, ik ga eens zoeken!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:50

Wisten jullie dat het voer van bv de Lydll heel erg goed is (vooral ook het blikvoer: zit 24% echt vlees in tegenover bv wiskas, tompoes of felix waar hooguit 4% in zit) bovendien zitten er geen kleurstoffen in.

Ik voer mijn eigen katten + degene die ik opvang van het asiel altijd Hills, ze ziet het verschil echt. Aangezien ik meestal de stumpers opvang is het ook van belang dat ze goed voer krijgen.

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 19:11

Wij hebben onze kat vroeger gewoon whiskas junior gegeven en het is helemaal goed gekomen met haar..... Volgens mij is dat gewoon een complete brok hoor.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 19:19

Hills ben ik ook al tegen gekomen, maar dat vind ik erg duur (als ik de goede voor mij heb) en royal canin en iams is meer mijn prijsklasse. Ik wil wel goed voer, maar het hoeft ook niet super duur te zijn.
Wat ik ook tegen kwam is purina one en purina pro plan (weet iemand het verschil?)

Maar volgens mij zitten in whistkas wel aardig wat kleurstoffen en smaakstoffen!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 22:58

Ik zou brok als laatste keus nemen (veel katten krijgen nierproblemen omdat ze te droog voer eten en niet voldoende drinken uit zichzelf). Blik eventueel maar als eerste keus versvlees. Er bestaan afgepaste porties die je ingevroeren koopt maar ook kippenhartje, kippenmaagje, nekje, vleugeltje is erg goed evenals koolvisfilet en runderpoulet (soepvlees). Alle het verse voer natuurlijk rauw geven en alles zoveel mogelijk afwisselen zodat je een evenwichtige voeding verstrekt. Leer je katje in ieder geva zoveel mogelijk verschillende dingen eten. Brokjes zitten zo vol met smaakstoffen dat je ze dat niet hoeft te leren, je kunt ze als snackje tussendoor gebruiken.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 23:06

Ik ben daarom ook opzoek naar voer waar zo min mogelijk smaak- en kleurstoffen in zitten!
Maar droog voer is wel weer goed tegen tandsteen. En ik ben wel van plan zo nu en dan blik (of ja tegen woordig die zakjes) te geven, daar zit veel vocht in.

En onze katten hebben vroeger heel veel vlees en vis gehad en blikvoer maar 1 kat kreeg wel blaasgruis en nier problemen! (de ander is jong dood gegaan) en ze kregen niet zo heel veel droogvoer (meer als lekker maker over het blikvoer, zonder die brokjes aten ze geen blikvoer)
En rauw vlees?? is dat wel goed met al die troep die er tegenwoordig inzit?
En die diepvries dingen hebben ze die voor katten? Ik dacht alleen honden!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 23:20

Als droogvoer goed tegen tandsteen was dan zouden ze toch geen 'jaar van de gebitsverzorging' voor katjes en hondjes uit hoeven roepen?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 23:26

Dat is wat ik gelezen heb, dat het beter is dan blikvoer tegen tandsteen! Het fijne weet ik er ook niet van.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 23:30

Mijn kitten kreeg altijd brokjes van Science Plan. Het is wel erg duur, maar in de dierenspeciaalzaak heb ik me laten vertellen dat het goed voer is. Alles wat ze nodig hebben zit erin en je hoeft er ook maar weinig van te geven.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 23:38

Mijn katten krijgen van alles. Er staat altijd een emmer met brokken in het raamkozijn en daar gooi ik in ene keer een zak voer in. De ene keer dit en de andere keer dat. Geen speciaal merk ofzo gewoon uit de winkel.
En ze krijgen elke avond een beetje vlees uit blik.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 01:18

Rosita schreef:
Als droogvoer goed tegen tandsteen was dan zouden ze toch geen 'jaar van de gebitsverzorging' voor katjes en hondjes uit hoeven roepen?

Omdat niet iedereen z'n kat genoeg door voer voert waardoor ze tandsteen krijgen Pling
Zelf heb ik geen katten (nog niet, wel een stel schitterende zwerfkittens in de wei) maar mijn toekomstige kat krijgt droge brokken en bijna geen natvoer. Waarom? Omdat katten heel snel door hebben wat ze lekker vinden en dat eruit pikken. Natvoer is diaree gevoelig en daarbij gaan ze ervan stinken (windjes Bloos ) Ook zitten er minder voedingstoffen in natvoer.
Ik ben dus voorstander van de brokjes!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 02:29

Whiskas en Felix en eigen merk is eigenlijk gewoon rommel.
Ga voor een goed merk als Nutro, Iams of Royal Canin dan weet je zeker dat ze iets goeds binnen krijgen.

Ik vind natvoer zelf ook maar onzin het is bijna alleen maar vocht of je moet al natuurvoer gaan geven.
Verder is het best dikmakkend vanwege alle stoffen die er aan togevoegt worden.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 06:41

loeckie schreef:
Rosita schreef:

Omdat niet iedereen z'n kat genoeg door voer voert waardoor ze tandsteen krijgen Pling
Zelf heb ik geen katten (nog niet, wel een stel schitterende zwerfkittens in de wei) maar mijn toekomstige kat krijgt droge brokken en bijna geen natvoer. Waarom? Omdat katten heel snel door hebben wat ze lekker vinden en dat eruit pikken. Natvoer is diaree gevoelig en daarbij gaan ze ervan stinken (windjes Bloos ) Ook zitten er minder voedingstoffen in natvoer.
Ik ben dus voorstander van de brokjes!

Ik heb mijn katten jarenlang alleen maar brokjes gevoerd (ik wist toen nog niet beter Bloos ), maar heb regelmatig een kat naar de da moeten brengen om onder narcose de tandjes te laten reinigen. Dus dat brokjes de tanden schoon zouden houden vind ik onzin. Katten kauwen ook nauwelijks op brokjes. Wel eens gezien wat er uit komt als een kat niet te lang na het eten over z'n nek gaat? Juist, vrijwel intacte brokjes!
Voer je echter een kat vers op de manier zoals Rosita al beschreef, dan moet er wèl echt gekauwd worden. Een kippennekje of -vleugeltje krijgt een kat niet zomaar hap-slik naar binnen. Sinds ik op die manier voer hebben mijn katten dus wel schone tandjes. En ook de diverse urinewegproblemen behoren tot het verleden.
Als je zegt dat natvoer diarreegevoelig is dan ben ik het met je eens voor wat betreft blikvoer, maar daar ben ik dan ook niet echt een voorstander van. Een rauwe, verse voeding zorgt juist voor minder en steviger ontlasting die veel minder stinkt dan die van katten die brokjes en/of blikvoer eten.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 16:29

Onze katten krijgen van alles en nog wat. Zowel merkvoer als van de Aldi. Voornamelijk droogvoer en 2x per week een beetje zachtvoer. Zachtvoer is voornamelijk water (aldus de dierenarts).
Tevens snacken ze er nog weleens een muis, vogel, insect bij.
De gemiddelde leeftijd van onze katten is 18 jaar.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:22

Ik heb ook nooit gezegd "alleen droogvoer" bij mij hebben ze droogvoer heel de dag en s'avonds de beste kwaliteit blikvoer of vers (biefstuk, kipfilet, lam o.i.d.)

Wiskas, Felix, Tompoes, etc. zijn in mijn ogen "bocht" en komen er niet in! ook niet voor het asiel.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:25

is biefstuk beter dan poulet? Is kipfilet beter dan kippennek? Waarom? Omdat het duurder is?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 02:13

Ik voer mijn katten al jaren Royal Canin, evenals mijn hond, krijg gelukkig wel complimenten over hun gebit van de dierenarts Haha!

Ik ben geen voorstander van blikvoer, wel van vers voer maar dat krijgen ze hier niet elke dag.
Van RC heb je extra grote brokken waar ze wel op moeten kauwen en zelf geef ik de siamees vermengd met de oral care, beide speciale vormpjes zodat ze goed kauwen.

Tandplak is bijna niet te voorkomen, zelf kan je ook kauwen als een gek maar tandplak krijg je toch wel, je kan wel tandenpoetsen, bij mijn hond doe ik dat wel, mijn katten zijn opvangers en bijten mijn vingers eraf als ik het probeer Haha!
Maar als je het aan kan leren bij je kittens is het zeker de moeite waard.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 11:03

Ik denk dat ik 2 of 3 soorten voer ga geven. Ik hoor veel goeds over iams en royal canin. Over purina pro plan heb ik nog niemand gehoord, maar dat zit ik ook de over wegen!

En over tand plak, ik zag iets van kauw staafjes liggen(net als bij honden) kennen jullie die dingen? Is dat wat?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 11:10

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:14

Als je een goed brok voert is de kans op tandsteen/-plak al kleiner dan wanneer je natvoer (blik, zakjes, kuipjes, etc.) voert. Mijn katten krijgen dat dus echt niet meer, want dat is m.i. geen vlees, dat is een beetje restmateriaal aangevuld met veel water en kleur-, geur- en smaakstoffen. Dan geef ik liever vis of kip. Dus een kipfilet, blikje tonijn of zalm (op water, niet olie!) of koolvisfilet of gewoon verse vis als ik ze iets extra's wil geven.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 11:20

ik had al zitten zoeken naar dat spul op google en blijkt toch niet je van het te zijn.
Maar dan geef ik liever af en toe rauw vlees. Overigens de kat van mijn ouders (16) die mag alleen nog maar dieet-voer Clinic RID (nier problemen en blaasgruis voer, droogvoer) en hij heeft geen tandsteen meer sinds hij dat eet. Hij mag overigens geen eiwitten dus geen vers vlees voor hem.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:25

Onze kat kreeg Royal Canin in de eerste twee weken bij ons thuis daarna zijn we vrij snel overgegaan op normale brokjes van verschillende merken. We deden er altijd een klein schepje blikvoer doorheen of iets tonijn of een stukje worst dat krijgt ze nu nog.. ze is nu bijna een jaar en het gaat prima zo. In het begin kreeg ze ook elke dag speciale kittenmelk.. ze ging met 5 weken bij haar adoptiemoeder weg dus dit was om nog wat aan te komen... ze at al wel royal canin toen. Ik zou even vragen aan je vriendin wat zij ze voert.. want plotseling overgaan op ander voer is niet voor elke kat even verstandig. Kan je beter eerst een weekje het oude voer met het nieuwe voer mixen zodat ze kunnen wennen (tenminst heb ik hele goede ervaringen mee).