Naïeve vogel, wat te doen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Naïeve vogel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 12:49

Er zit sinds een weekje een vogel (merel voor de liefhebbers ) bij ons een nestje te maken bij de stallen. Opzich helemaal geen problemen mee. Alleen is de locatie niet de beste. Elke keer als het nestje bijna klaar is valt de ene helft weer naar beneden, en dat beest maar takkies halen. Lijkt me zoiezo niks voor die vogel, maar t is een zeer volhoudend beesie Clown

Nu vind ik het niet erg dat ie daar zit, maar heb er wel zo mijn idee over. Want als het nestje nu al steeds valt, en er komen jongen dan zullen die jongen uit het nest vallen en waarschijnlijk dood en gesplatst op de grond voor de stallen komen te liggen. Dat idee vind ik nl niet zo'n succes.

Gisteren was heel dat nestje naat beneden gekomen, s'avonds was er nogsteeds geen nest te bekennen. Dus heb ik een steen neergelegd zodat als de vogel terug zou komen deze plek al bezet is.

Nou, je raad het al, hij zit er weer. Nest is ondertussen weer gegroeid en naar beneden gekomen.

Even wat foto's om het leuk te houden Clown
Dit is momenteel zijn nestje
Afbeelding

En dit is het deel onder het nestje
Afbeelding

En dit is het hele overzicht
Afbeelding

Maar dan de vraag: wat zouden jullie doen ?
Mijn ideen:
1 ) Het nestje verwijderen en dan een paar goede stenen neerzetten en de ruimte opvullen zodat ie er niet kan zitten en dus een andere plek zoekt.
2) laten zitten en de natuur de natuur laten met als gevolg dat ik vogeltjes kan opruimen.

Natuurlijk kan je ook een eigen idee melden Knipoog

Kitty84

Re: Naïeve vogel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:51

Kan je er niet tijdelijk een plankje onder maken ofzo? Dan zit ie toch stevig...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:52

hij is wel een beetje super ijverig!! Tong uitsteken

kun je niet een nestkastje ophangen? Of een plankje op de balk? leggen zodat het oppervlak groter is en hij meer plaats heeft om zijn nestje te bouwen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:53

Dat is vast een blonde merel Tong uitsteken

Idd iets van een plankje op de balk slaan, zodat het oppervlak groter is Lachen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:54

ik zou er een plankje onder de balk timmeren zodat hij hierop kan nesten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:55

ik zou er ook een verbreding maken, waar ze haar nestje op kan maken.
lijkt me de enige oplossing.
weghalen werkt blijkbaar niet want ze bouwt weer opnieuw..

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:57

Hahaha merel heeft denk ik verder niks anders te doen zo te zien! Haha!
Ze is goed bezig geweest, en zal zo ook bezig blijven!

Idee van een extra plankje vind ik wel een slim plan!

Zou het zelf ook geen pretje vinden om dode vogeltjes op te ruimen Nagelbijten / Gniffelen

En ja als je nest weg haalt, dan blijf je zo te zien bezig met weghalen! Ze is ijverig bezig Haha!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 12:57

weetje wat het domme is ?Om de hoek van de stal hangen 3 vogelhokjes, kijkt ie niet eens naar.

Plankje lijkt me onhandig te doen, het gaat echt om 5/10 cm waar hij het op probeerd.

Zat te denken om er een klomp in te zetten, dan zijn de randen iets hoger Ja

En mocht het een blonde merel zijn kan ik mij daarin vinden Clown

DorusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:57

Ik zou ook voor een plankje oid gaan waardoor ze een breder oppervlak heeft. Zij is schijnbaar nogal volhardend dus weghalen heeft niet veel zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:59

Plankje op de balk, heb je 5 cm om schtoefjes in te zetten
wat je dan kan doen is een schoor (heet dat zo? ) maken van de uiteinde van het plankje naar de onderkant van de balk, zodat het stevig zit

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:00

als die vogel dat in zijn kop heeft gehaald om daar te nesten, verkast ie niet zomaar....
Idd een plankje eronder maken, hebben wij ook gedaan op stal (maar dan om te voorkomen dat de paarden onder de vogelstront komen te zitten Knipoog )

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:03

Haha lig hier toch wel ff dubbel om, wat een beest Haha!
Ik zou er idd wat anders neerleggen, zodat hij echt moet verkassen, want dat schiet echt niet op *lacht nog ff verder*

Maar wat hierboven gezegd wordt over een plankje = ook niet verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:10

runningkawa schreef:
Plankje op de balk, heb je 5 cm om schtoefjes in te zetten
wat je dan kan doen is een schoor (heet dat zo? ) maken van de uiteinde van het plankje naar de onderkant van de balk, zodat het stevig zit

Afbeelding

zo bedoel ik Lachen

zwarte is je balk, rode het plankje en het groene de schoren

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 13:12

dankje kawa ..had nl geen flauw idee wat je bedoelde Clown

@jaggie, jaa, heb ik ook gedaan de eerste paar dagen, maar het begint eritant te worden Clown T geeft behalve veel troep ook risico op vallende kleintjes

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:18

ach vallende kleintjes ben ik (helaas) wel gewend, bij ons op stal zitten namen heel veel zwaluwen en daar sneuvelen er ook elk jaar genoeg van, die meestal te vroeg willen gaan vliegen (A)

Schiet me nu te binnen, wij hebben ook een vogelnest op zo'n uber gare plaats (nog geen foto van), maarrr die van ons zit in 'garage/berghok' en dan boven op de radio (die nooit aan staat hoor Knipoog)....zal wel graag muziek luisteren ofzo

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:20

Vind het idee van Runningkawa wel goed.
Jammer dat de vogel niet geinteresseerd is in de nestkastjes maar misschien vind hij die kant van de schuur niet fijn ivm met windrichting of wat daar verder langs komt of iets dergelijks.
Dus misschien is nestkastjes verplaatsen ook een optie?

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:07

Ik zou ook voor het plankje gaan.
Zelfs zonder de 'schoren' (ofzo) kan je makkelijk een triplexplankje of iets dergelijks met schroeven boven op de balk bevestigen.

En dan maar hopen dat hij niet ernaast begint!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:14

ik zou een spijker er in slaan en een gedagen t shirt van mezelf er neer hangen.
goede kans dat de sterke mensengeur hem verdrijft en een "gewoon" vogelplekje gaat zoeken Knipoog

hahah wat een dommerd eigenlijk he, wij hebben ook es zo'n vogel gehad en die dus in mijn pony zijn stal zo bezig was.
uiteindelijk hebben we een oude doek met geur erneer gelegd en toen ging ie eindelijk weg

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:26

Wat een sukkel van een vogel. Haha!

Ik zou er inderdaad ook maar zo'n plankje onder maken, dat vind ik een slim idee. Ja Waarschijnlijk schrikt de vogel er zo hard van, van dat vreemde plankje, dat hij linea recta er vandoor gaat en nooit meer verder gaat aan dat nestje, maar dan hoef je in elk geval geen zielige dooie vogeltjes op te ruimen.

Of je moet hem helemaal wegjagen, zodat hij ergens anders gaat bouwen?

Ik heb zelf een keer vier verdronken jonge merels uit mijn drinkbak moeten vissen, daar word je ook niet vrolijk van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:30

Wil je hem daar wel hebben, moet je voor dat plankje gaan.
Wil je hem daar niet hebben, trimmer je de binnenkant van het balkje met kippengaas dicht (zoals ze dat soms ook bij gothische kerken doen om te voorkomen dat daar ook vogels op gaan zitten nestelen en de boel onderschijten)

Ik weet niet waar dit balkje is, maar is dit de binnenkant van de stal? Hou er rekening mee dat, als je ze er eenmaal hebt, de staldeur de hele periode dat ze aan het voeden zijn beter niet dicht kan.
En de vogelpoep die je van zo'n nest krijgt is ook heel irritant.
Persoonlijk zou ik hem daar niet willen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:37

Mijn vader maakt in de schuur ook altijd een plankje onder de zwaluwnesten, ten eerste voor de poep, maar ook zodat het nest niet naar beneden kan vallen (is al wel eens gebeurt namelijk..)
En wat Cassidy ook zegt, er moet wel altijd een deur openblijven...

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 22:38

Cassidy schreef:
Wil je hem daar wel hebben, moet je voor dat plankje gaan.
Wil je hem daar niet hebben, trimmer je de binnenkant van het balkje met kippengaas dicht (zoals ze dat soms ook bij gothische kerken doen om te voorkomen dat daar ook vogels op gaan zitten nestelen en de boel onderschijten)

Ik weet niet waar dit balkje is, maar is dit de binnenkant van de stal? Hou er rekening mee dat, als je ze er eenmaal hebt, de staldeur de hele periode dat ze aan het voeden zijn beter niet dicht kan.
En de vogelpoep die je van zo'n nest krijgt is ook heel irritant.
Persoonlijk zou ik hem daar niet willen hebben.

Ja, zit ook wel met die poep en beperkte mogelijkheden als er zo'n birdy zit.
gooi het maar eens in de groep. Vind het ook weer zo sneu om hem daar te verbannen.Clown

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 23:27

Ik zou voor het plankje gaan, met eventueel een opstaande rand erom heen, zodat je ook niet zo'n last hebt van poep, en zodat de kleine vogels straks nog minder kans hebben om eruit te vallen. (Die merel heeft iig genoeg nestmateriaal om zijn nest bij te werken Bloos! Clown )

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:43

-> Bb

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 17:29

Hahaha wat een kneusje *LOL* ROFL

Maar als je zelf zegt dat je niet zo weg bent van de beperkte mogelijkheden zal ik ook eerder een manier zoeken om hem daar weg te krijgen (zoals de oplossing van cassidy).
Echt zielig is het niet, Nederland is zo'n 40.000 vierkante kilometer groot, als ze daar geen plekje vind is het wel een zeer stugge vogel Tong uitsteken .