Vraagje.. Wat moet ik doen? (hond spuugt en heeft diarree)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Myryana

Vraagje.. Wat moet ik doen? (hond spuugt en heeft diarree)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 14:01

Het is niet mijn hond maar die van mijn zusje, en ik moet nu even oppassen.

Het begon gisteren al dat ze (volgens mijn moeder) een beetje aan de dunne was buiten en kokhalste een beetje. In de middag heeft ze in de bench gezeten, aangezien ik wel thuis was maar doodop van mijn vlucht en dus op bed lag, ze is toen kennelijk zo ziek geworden dat de hele bench onderzat met troep.

Mijn zusje heeft toen rijst gekookt en dat met haar voer gemengt en toen leek het wel okay gegaan. Vanochtend was ze weer zo aan de dunne en klein beetje braken in de bench maar verder niks. Nu kwam ik net naar beneden en toen was ze weer aan het piepen en had ze weer de bench vuil gemaakt. Ik heb haar toen naar buiten gelaten en daar heeft ze nog meer diarree gehad.

Ze is verder erg speels en levendig dus weet niet echt wat er is.

Iemand een idee wat ik kan doen? Misschien meer rijst koken voor haar? Niet roepen dat ik naar de DA moet want dat kan ik niet aangezien ik blut ben en mijn zusje kan ik niet bereiken (en die vind naar de DA gaan waarschijnlijk ook onnodig).

Natasjaa

Re: Vraagje.. Wat moet ik doen? (hond spuugt en heeft diarree)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:05

Ik zou toch naar de DA gaan, maar goed, als je dat niet wilt/kunt, zorg dan in ieder geval dat t vochttekort wat ontstaan kan door diarree zo veel mogelijk aangevuld wordt, ik neem aan dat de hond nog wel gewoon goed eet en drinkt?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:06

Meer rijst koken, laten afkoelen en voeren aan de hond. Dat kalmeert de darmen en maag een beetje. Ik zou verder geen ander voer aan de hond geven totdat ze zo'n 6 uur niet gebraakt heeft. Verder in de gaten houden of de hond wel blijft drinken (door braken en diarree verliest een mens/dier veel vocht).

Mocht het braken/diarree nog een aantal dagen duren of is de kleur van de ontlasting groenig (stopverf kleur) dan zou ik wel naar de DA gaan, die groenige kleur kan duiden op leverproblemen.

Myryana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 14:08

Oh geloof me, ik -wil- wel naar de DA maar mijn zusje en ik heb hier al vaker een discussie overgehad en ze vind dat ik me te veel zorgen maak en dat het wel over gaat. Dus de wil is er wel maar het kan niet.

Ze drinkt en eet wel gewoon normaal ja, iig dat meende ik wel. Heb sowieso al een grote drinkbak met water bij haar gezet.

Kaatje18> Dank je wel. Dan ga ik zo eens kijken of ik rijst kan koken zonder de keuken af te branden.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:10

Tjah, wie weet wat je hondje anders heeft? Wij hebben zo'n soort siroop gekregen die een een soort van "film" legde rond het eten en het zo niet meer zou uitbraken.
Ook heeft hij extra vocht toegediend gekregen want hij was aan het uitdrogen.
DA heeft ons goed geholpen Lachen

Toch zou ik naar de DA gaan, je weet dat als je dieren neemt, je ook de consequenties moet dragen...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:10

een klein beetje rijst voeren en slape thee neer zetten ipv water..
het is niet goed voor t beestje dat hij overgeeft dus moet je dat zo veel mogelijk voorkomen ..wij moesten van de DA eigelijk een tijdje geen eten geven en beperkt drinken..darmen rustig houden en daarna brood in slappe thee doen dat geven en als drinken ook alleen slape thee..

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:12

Ik geef mijn hond altijd norit als hij aan de dunne is. Werkt goed hoor! Of idd rijst en dan met gekookte kip geven.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:13

Ik zou hem minsens 24 uur laten vasten (geen eten, wel drinken). Eventueel kun je hem wel yoghurt geven dat helpt de darmen weer in orde te brengen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:15

Mijne had een virus toen hij dit had, beide honden hadden het. Zijn bij de DA aan het infuus gegaan...weet waar je op besparen wilt...

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:17

als ie aan de dunne is moet je 'm geen eten geven. De maag en darmen moeten eerst tot rust komen.
Wel altijd zorgen voor vers drinkwater. Als de dunne over is en het kotsen ook kan je beginnen met kleine beetje gekookte rijst en gekookte kipfilet geven.
En ik ben het ook echt met Whisperramse eens.. als je dieren heb moet je ook de consequenties dragen.
Succes met je beessie

Myryana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 14:21

Cheveyo, het is niet MIJN hond. Ik kan niks doen totdat ik mijn zusje bereikt hebt en sowieso ben ik compleet blut aangezien ik net terug uit Amerika ben. Dus je opmerking is een beetje misplaatst...

Ik poste dit alleen maar omdat ik toch bezorgd ben over dat beestje en wilde gewoon kijken of er iets is wat ik voor haar kon doen -zonder- naar de DA te gaan. Mocht dit aanhouden dan gaat mijn zusje hopelijk wel naar de DA (zo slim is ze ook wel).

valine> nogmaals ze is NIET van mij. Mijn beesten wonen in Amerika en dit is mijn zusje haar hond. Ik weet dat als je dieren hebt je ook de consequenties moet dragen maar ik ben gewoon tot oppas gebombardeerd van haar hond nu.

edit: En nu ben ik weg.. ik lees de rest zo wel.. Stop AUB met het zeggen dat ik naar de DA moet. Heeft geen nut iig niet totdat mijn zusje thuis is.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:24

oh.. neem me niet kwalijk Bloos
had uit je bericht begrepen dat ie ook van jou is. laat dit topic dan maar aan je zus lezen,miss heeft ze er wat aan...
nogmaals sorry

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:34

Eerlijk gezegt vind ik de opmerking van Cheveyo helemaal niet misplaatst.

Of je blut bent of niet heeft er op dit moment helemaal niets mee te maken. Als die hond flink ziek is dan ga je er mee naar de dierenarts, klaar. Of je nu geld hebt of niet. Het is niet jouw hond dus jij hoeft er niet voor te betalen als hij ziek is. Hij is wel even onder jouw verantwoordelijkheid, dus als hij ziek is probeer dan zo goed mogelijk te handelen. En in mijn ogen is dat langs de dierenarts gaan, of bel desnoods. Daarbij; een dierenartsen rekening hoef je niet meteen als je daar op de stoep staat handje contantje te betalen, dus eerlijk gezegt begrijp ik niet waarom je stug vol blijft houden.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:39

Doe er mee wat je wilt, ik wilde mijn honden graag bij me houden en dat lijkt me niet misplaatst, ik waarschuw je toch alleen maar!

Als je er naar vraagt valt er wellicht gewoon wat te regelen met de DA.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:25

24 uur laten vasten en daarna kleine porties rijst met kip geven. 5x per dag. dit 4 dagen volhouden en dan langzaam terug naar zijn eigen voer. wat voor hond is het en hoe oud. jonge en oude honden raken erg snel uitgedoogd vooral met dit weer omdat het nu vrij warm is.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:28

dan vooral 4 dg wachten met DA....lekker met dat warme weer...Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:35

Mijn hond is 12 heeft dit nog nooit gehad, en hij zit niet alleen maar in huis... Zou zo denken, heb je dieren ben je verantwoordelijk voor ze. Wat kost een DA, 50 euro of zo??? Wil je wachten tot het dier is uitgedroogd? Jij weet toch niet wat hij heeft, dat weten wij toch ook niet??

Bijzonder om het zo via internet te spelen. En dan praten over blut zijn..., dus jij eet de rest van de week niet meer??? Bij de giro kun je tot 500 euro rood staan en ik neem aan dat je ouders hebt??

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:08

Geloof me, als hij zo erg aan de diarree is en aan het braken moet je gelijk naar de dierenarts.
Met dit weer drogen ze ontzettend snel uit.

Vorig jaar heeft mijn hond 2x aan het infuus gelegen in de zomer, vanwege diarree het uitdrogen gaat zo ontzettend snel ... ( hond heeft chronische darmproblemen)

Myryana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 16:13

Mijn zusje is thuis en die zegt dat het komt omdat ze zondag van brokken hadden gewisseld en dat ze daarom ziek er van is dus als dit aanhoud schakelt zich weer terug. Zit me af te vragen waarom ze sowieso omschakelde naar andere brokken maar goed.

russel> De hond is mijn zusje haar verantwoordelijkheid, mijn ouders houden zich er compleet buiten. Zij wilde helemaal geen hond om te beginnen.

Wat mij betreft mag er een slotje op dit topic aangezien de oorzaak gevonden is en de oplossing er ook is.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:43

Myryana schreef:
Mijn zusje is thuis en die zegt dat het komt omdat ze zondag van brokken hadden gewisseld en dat ze daarom ziek er van is dus als dit aanhoud schakelt zich weer terug. Zit me af te vragen waarom ze sowieso omschakelde naar andere brokken maar goed.

russel> De hond is mijn zusje haar verantwoordelijkheid, mijn ouders houden zich er compleet buiten. Zij wilde helemaal geen hond om te beginnen.

Wat mij betreft mag er een slotje op dit topic aangezien de oorzaak gevonden is en de oplossing er ook is.

Wat is de oplossing?
Ik moet zeggen ik heb mijn hondje ook (te) vaak van voer gewisseld, maar hij werd er nooit ziek van. Ik heb hem eerst Eukanuba gegeven, toen Royal canin, toen carocroc, toen weer Royal canin en nu vers en farmfood, en mijn hond is nog NOOIT zo ziek geworden als jij nu verteld. Wat aan de dunne (hooguit 2 dagen...), alla, maar braken? Lijkt me echt niet goed. Hoe is het voer veranderd? gewoon in een keer zeker...

Je moet het geleidelijk veranderen, anders worden ze inderdaad erg ziek van...Ook een stukje verantwoordelijkheid...

Myryana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 20:47

Yep.. Ja ze heeft het gewoon in een keer veranderd.. Haar excuus was dat het andere voer opwas en dit had ze nog liggen ergens.

Ik zei ook dat ze het geleidelijk moet veranderen maar goed ze is erg eigenwijs. Ik hou me er maar buiten, wil geen ruzie voor de korte tijd dat ik hier ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:17

Vreend dat honden ziek worden van andere brokken, honden zijn alleseters. Ik kan mij niet voorstellen dat dat de oorzaak is, maar hoop dat de hond nu hij zijn oude brokken weer krijgt, niet meer ziek is. Ik heb alle merken uitgeprobeerd, soms wel 3 merken per week.

En sorry TS als je zorgt voor een andermans dier is het jouw verantwoording totdat de eigenaar het weer overneemt. Je kunt niet een dier laten als het ziek is omdat het niet je dier is en je vind dat je platzak bent. Zo ga je niet met dieren om.

Dan zijn er nog dieren die een wormeninfectie hebben en er van kunnen braken en aan de diarree kunnen geraken. Dat was zo met mijn pup toen ik hem kocht, wellicht kan het ook met volwassen honden en dat is iets wat een DA kan zien. Mijn pup had een injectie gekregen omdat hij uitdrogingsverschijnselen vertoonde, het dier was die avond daarvoor bij ons gekomen en op zondag zat ik al bij de DA. Jullie hond is al dagen te veel vocht aan het verliezen en komen.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:34

Diarree en braken komt niet door wisseling van voer.
Gewoon lekker afwachten tot het weer over gaat, geloof mij dat gebeurd vanzelf. Nors opkijken

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:38

Misschien als deze het niet haalt omdat je te laat naar een dierenarts bent gegaan , geen hond meer nemen????? Sorrie TS ik weet dat jij er misschien niets aan kan doen maar hier kan ik echt zo bloedlink om worden!!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:18

Ik vind als je niet er voor over hebt om met je hond naar een dierenarts te gaan, dat je geen hond waardig bent. JIj hebt er voorgekozen (je zus) om een hond in huis te nemen, dus heb JIJ ook de verantwoording dat het dier gezond blijft. Kan je deze verantwoording niet op je nemen, ben je geen hond of dier waardig. NU pas jij op die hond en die is ziek (kan niet aan de brokken liggen) dan moet jij met die hond naar een dierenarts. Anders moet je gewoon niet op die hond passen als je de verantwoording er niet voor aan kan gaan. Als een dier 10% lichaamsvocht verlies, is funest voor een dier. Als hij en aan de diaree en aan de braken is zal ik als de wiede weerga naar een DA gaan, om uitdroging te verkomen, miss al wel te behandelen. Na een dag braken en overgeven kan het met dit weer al funest zijn. En Geen geld hebben is geen reden om niet naar de dierenarts te gaan.

Als jij ziek bent ga je ook naar een dokter...