konijn ziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

konijn ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 22:11

Aanstaande maandag ging ik zoals gewoon de konijnen voeren en de vogels in de volliere. Ze zitten allemaal bij elkaar al jaren. De konijnen zijn 3 jaar ruim en zitten al zolang bij elkaar. Kwam ik dus aan vond ik mijn zwarte konijn (black jack) raar lopen. Ik dus kijken zat haar staart vastgeplakt aan iets en leek angevreten, het bloedde niet was droog en rustig maar zag er niet goed uit. Ben die ochtend naar de DA gegaan om te laten kijken wat het is. Bleek een van de konijnen het gedaan te hebben (heb vermoeden wie het is). Maar de wond was groter dan ik dacht en haar hele kont is gewoon gebeten niet normaal meer hoe veel het is. Dat ze een keer een buitwondje hebben is normaal en hoor je me niet over maar dit is te erg. Het rare is dat ze al zolang bij elkaar zitten. het zijn 3 vrouwtjes trouwens. Bij de DA vonden we ook dat ze raar op haar achterpoten stond maar volgens haar was dit door de wond. We moeten 2 X daags een zalf smeren om het goed te laten genezen. Het konijn is bijna duurder in verhouding dan een DA bezoekje voor mijn paard zeg Boos! , maar goed is voor het goede doel zeg ik maar.

Vandaag moest ik weer komen want ze moesten geent worden, e het kwam mooi uit want dan konden ze blacky even zien. Dit keer was er een ander. Ook zij vond dat de wond er rustig uit zag moest het alleen goed in de gaten houden ivm vliegen en dus larven. Maar de rug maakt mij zorgen, ze drukt deze helemaal weg en loopt letterlijk op har tenen. Volgens de DA heeft ze geen pijn want ze doet wel alles is alleen iets trager en rustiger maar ze eet en drinkt en loopt wat rond. Ze is bang dat er een zenuw is beschadigd dus het is even afwachten wat er gebeurd nu hiermee. Zelf zie ik het nog wel positief in zodra blacky dat is en zich laat behandelen en haar normale behoeften doet en geen pijn heeft kan ze redelijk normaal functioneren. Maar dat is nog even afwachten. Ik moet woensdag ochten om 9 uur weer terug komen voor controle.

Heeft iemand dit vaker meegemaakt met zijn of haar konijn? Zo ja wat zijn je ervaringen hiermee, ik wil het graag horen.

_Ananas_

Re: konijn ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 00:02

Sorry ik heb er geen ervaring mee, maar als de wond schoon blijft heelt dat volgens mij wel heel snel bij konijnen!

Wat wel bekend is van konijnen is dat ze enorm veel hormonen hebben, hierdoor kan dit dus ook gebeurt zijn. In de ideale situatie leeft een gecastreerde voedster samen met een gecastreerde ram. In jouw geval is het misschien een idee (als je ze samen wilt blijven houden) om de dominantste voedster te laten castreren. Hierdoor worden ze vaak veel rustiger en verdraagzamer Haha!

Succes in ieder geval met je zielige nijn!!

Edit: Diverse typo's eruit gehaald, het is al laat Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 18:47

zat in de eerste instantie ook te denken aan steraliseren hoef toch geen kleintjes die koop ik wel. Tuurlijk wil ik ze het liefste bij elkaar houden. Het enge vind ik de narcose bij zo'n klein dier.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:16

Met gas kunnen ze dat heel aardig regelen hoor! Wel kijken naar een da die vaker konijnen doet...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 19:00

Ik zie het zomber in voor mijn beestje. Vandaag lijkt het wel slechter te gaan met haar. De wond gaat volgens mij wel goed en er lijkt geen infectie bij te zitten ziet er schoon uit. Maar toch gaat ze achteruit. Haar rechteracjterpootje lijkt zwakker geworden te zijn en begint meer te slepen dan voorheen. Ik baal er wel van zeg. Beestje is pas 3 jaar en was verder kerngezond volgens de arts. Ik weet dat het zwakke dieren zijn maar toch. Ik ga even googleén om te kijken of ik hier iets vind misschien is ze wel door iets gestoken in de tussentijd.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 19:35

Ik weet nu vrijwel 100% zeker dat dit het is waar ze last van heeft. Alle simptonen kloppen. Had een afspraak weer staan voor woensdag maar gat dat naar of maandag en anders al morgen verzetten.

Achterhandslapte of -verlamming door de parasiet Encefalitozoon cuniculi

PBA_

Re: konijn ziek, wie kan me helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 20:30

heeft iemand hier ervaring mee met deze ziekte? Ik zag dat het ook nog wel een andere oorzaak zou kunnen hebben en wel de madenziekte al zie ik daar weinig van denk ik. Ik heb niks gezien in haar ontlasting ook haar kont is redelijk schoon nu, aangezien ze sleept is dat niet makkelijk schoon te houden. Ze staat nu apart binnen, zal ze wel raar vinden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 10:23

heeft niemand die dit leest enig idee hiervan of de ervaring mee. Zou wel graag er wat van willen horen hoe het verder gaat

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 10:31

heb er geen ervaring mee, wil je wel even sterkte wensen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 10:57

dank je

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:17

Waar komt die parasiet voor? Vanuit de kop?

Moeilijk hoor met konijnen, die laten nooit snel zien dat ze niet goed zijn..

Laat haar in ieder geval genoeg hooi eten, je kan ook wat hooi in het water laten weken, zodat ze extra vezel binnen kan krijgen.

Sterkte!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 16:21

ze drinkt in ieder geval goed eten van hooi doet ze minder maar wil wel wat gras eten dat ik pluk voor haar, ook eet ze wel wat brokjes tussendoor. Ze krijgt in ieder geval wel iets binnen als ze zelf maar eet dan heeft ze misschien nog een kans.

War die parasiet vandaan komt weet ik niet. Maar misschien doordat ze gebeten is en een verminderde weerstand erdoor kreeg was ze vatbaar. Ik probeer haar morgen maar al te laten controleren ipv woensdag.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:24

Je hebt bijvoorbeeld ook de oormijt die in de kop gaat zitten en daarom ook dit soort symptomen kan laten zien. Dat kan wel makkelijk bestreden worden alleen de schade die ze aangericht hebben minder.. Nou ja niet doemdenken! Super dat ze goed blijft eten en drinken iig!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 16:29

De schade wat nu is aangericht kan ze volgens mij nog wel mee leven, ze probeert zich schoon te maken en kan ook nog me lopen met de rest en ook nog door het luikje lopen. Maar als er iets in haar oren zit hoe kan ze van achter dan zo zwak worden?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:34

Als het centrale zenuwstelsel aangetast wordt..

Maar de functies die ze nog heeft lijken idd voldoende, dat is wel heel fijn!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 16:36

is het ook redelijk makkelijk te vinden wat ze heeft, wat je zo hoort van me dan of denk je dat het lastiger is, we kwamen in de eerste instasntie alleen voor de grote wond

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:40

Als het oormijten zijn makkelijk (werp maar eens een blik in d'r oren) maar anders nog best lastig.. Is je da goed bekend met konijnen? Want dat is niet iets wat ze uitgebreid krijgen.. Kijk eens op www.bunnybin.nl daar staat volgens mij ook heel veel info over konijnen en ziektes.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 16:42

ik zag zelf niks in haar oren ze heeft er ook geen jeuk aan trouwens zit niet steeds eraan. Deze praktijk doet volgens mij best veel met konijnen want ze laten ze ook daar altijd inenten met een oproep dus zullen ze wel meer klanten ook hebben puur voor alleen konijnen (gok ik)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:45

Oke! Nou ja even wachten tot morgen dan maar..

Succes

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 17:02

dank je

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:21

En hoe is het gegaan vandaag?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 23:33

vanmorgen er naartoe gegaan. En ze heeft een prikje gehad voor de zenuwen en even kijken of er iets gebeurd. Verder zijn de kosrten eraf gehaald voor zover mogelijk was en de DA was verbaasd dat het snel geneesde. Dat gaat de goede kant op. Ze waren er wel lang mee bezig want het was lastig wegknippen/ scheren/ wassen. Ze vonden wel dat ze haar achterpoten nog wel redelijk stuwing in gaf. Kont is ook nagekeken en ontlasting ook en dat was goed. Vrijdag moet ik weer langskomen en is nu van belang dat ze absoluut vliegvrij zit.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 23:36

Goed nieuws dus! Natuurlijk nog even afwachten maar voor zover is de prognose goed?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 23:41

volgens mij waren ze niet negatief. even afwachten dus. In ieder geval doet het bij haar poten geen pijn, dat haar wond niet prettig aan voelt is niet meer dan logisch.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 23:46

Idd, maar gelukkig genezen konijnen echt heel snel. Zoals ze vele dingen heel snel kunnen Haha!

Komt vast goed!