Hond bijt.... waar ligt de grens?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Hond bijt.... waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 00:03

Na enkele topics hier waar de discussie zijdelings speelde, wil ik me hier eens alleen op concentreren.

Een hond die mensen bijt, laat je die direct inslapen? Of niet? En zo niet... waar ligt dan de grens?
En waar hangt het vanaf?

Of hij al dan niet vast houdt?
Of er een reden is voor het bijten?
Of, of, of, of?

Ik ben heel benieuwd Lachen

Richtje

Re: Hond bijt.... waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 00:12

Ik zal even onze hond als voorbeeld nemen om de discussie op gang te brengen Lachen

Wij hebben haar uit het asiel gehaald op 6-jarige leeftijd. Buiten een geweldig dier, binnen was het een doodsbange hond en het bleek een angstbijter te zijn. Ze heeft inmiddels in een jaar tijd 24x gebeten.
Helft van de keren naar gezinsleden en de helft naar vreemden. Soms voor ons verklaarbare situaties, soms ook niet. Resultaat zijn kleine wondjes, ze hapt om zich heen en gaat dan heel schuldbewust in 'r mand liggen... het is echt een reflex bij haar.

In laten slapen of niet?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 00:13

de mate van het bijten....aggressief of niet...
ik ben vorige week ook in mijn vinger gebeten door mijn pup
dit gebeurde per ongeluk in spel...

maar op een moment dat een hond mij bewust zou gaan bijten en aanvallen dan is het einde redelijk in zicht aan het raken..
vertrouwen kan ik hem dan niet meer en ik zou het never nooit op mijn geweten willen hebben dat ik hem weggeef en het gebeurt in een ander gezin...

ik denk dat je echt naar de mate moet kijken waarin en hoe...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 00:16

Maar het hoeft niet aggressief te zijn om gevaarlijk te zijn....

Ik ben het absoluut met je eens dat je een dier dat thuis om zo'n reden niet meer gaat niet weg moet doen naar een asiel of een ander. Ook met onze hond is de enige optie als het bij ons niet meer gaat om haar in te laten slapen.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 00:20

"Schuldbewust" kan een hond niet zijn, da's menselijk namelijk. Dat jullie hond inmiddels wel weet dat er na happen ook klappen vallen dat geloof ik beslist.

Ik denk dat je deze hond best kunt managen maar het feit dat er in een jaar tijd al 24 keer gebeten is doet mij afvragen of jullie de juiste mensen zijn om dat te gaan doen?

Maar dat was je vraag niet;-). Op je vraag is geen standaard antwoord, of een hond moet inslapen is afhankelijk van de situatie en de hond. Die Husky die de baby uit bed haalde en doodbeet moet wat mij betreft eerder dood dan jouw hondje die blijkbaar geen noemenswaardige schade aanricht (anders hadden jullie die 24 keer niet gehaald).

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 00:21

ja ik denk dat mensen het in hun eigen huis zelf moeten bepalen tot welk risico ze willen gaan.....
ik denk dat iemand met kinderen minder snel een risico zal nemen dan iemand zonder kinderen...bij iedereen is zijn grens anders..

op het moment dat mijn hond ineens bijtgedrag zou vertonen dan zou ik eerst de oorzaak zoeken,wie weet is er pijn ...ik zou via een gedragstherapeute gaan kijken....
maar bij geen genezing zou ik het dier wel in laten slapen...

ik vind het heel moeilijk om daar iets over te zeggen om nu over te oordelen mede omdat ik het nooit meegemaakt heb...mijn honden zijn erg lief zowel naar anderen mensen,kinderen en dieren...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 00:23

Schuldbewust is niet de goede term inderdaad.... maar het is ook geen angst voor klappen die krijgt ze namelijk niet bij ons. Ze vind het vreselijk als ze gebeten heeft.....

De rest ga ik even per pb op in Knipoog Ik durf wel te zeggen dat het probleem niet bij ons ligt. Overigens wil ik de schuld ook niet bij de hond leggen. Wel bij haar vorige eigenaren....

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 00:24

naadje24 schreef:
ja ik denk dat mensen het in hun eigen huis zelf moeten bepalen tot welk risico ze willen gaan.....
ik denk dat iemand met kinderen minder snel een risico zal nemen dan iemand zonder kinderen...bij iedereen is zijn grens anders..

op het moment dat mijn hond ineens bijtgedrag zou vertonen dan zou ik eerst de oorzaak zoeken,wie weet is er pijn ...ik zou via een gedragstherapeute gaan kijken....

ik vind het heel moeilijk om daar iets over te zeggen om nu over te oordelen mede omdat ik het nooit meegemaakt heb...mijn honden zijn erg lief zowel naar anderen mensen,kinderen en dieren...

Ik heb wel zo'n hond.... maar vind het ook heel moeilijk...

Ook nog onder begeleiding van DA en gedragstherapeute blijft het moeilijk.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 00:32

Richtje schreef:
naadje24 schreef:

Ik heb wel zo'n hond.... maar vind het ook heel moeilijk...

Ook nog onder begeleiding van DA en gedragstherapeute blijft het moeilijk.

En toch blijft de keus dan aan jou....jij bent diegene die bepaalt of je er nog mee door wilt en tot hoever je risico's wilt lopen
alleen als het misgaat moet je het dan ook bij jezelf neerleggen maar dat lijkt me logisch..

ik zelf zou het niet doen maar dat is ook persoonlijk omdat ik binnen nu en 5 jaar een kindje wil..en daarmee geen risico's wil lopen...en de hond wegdoen is geen optie lijkt me

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 00:36

naadje24 schreef:
En toch blijft de keus dan aan jou....jij bent diegene die bepaalt of je er nog mee door wilt en tot hoever je risico's wilt lopen
alleen als het misgaat moet je het dan ook bij jezelf neerleggen maar dat lijkt me logisch..

ik zelf zou het niet doen maar dat is ook persoonlijk omdat ik binnen nu en 5 jaar een kindje wil..en daarmee geen risico's wil lopen...en de hond wegdoen is geen optie lijkt me

Absoluut.... had ik dit verhaal van te voren geweten, of was ze echt aggressief geweest dan was de keuze ook heel simpel geweest.

En weg doen is inderdaad geen optie, in laten slapen is de enige andere optie. Dat maakt het ook zo moeilijk Bloos
Een paar weken geleden was het voor ons genoeg, wij hadden de knoop doorgehakt, we wilden niet verder. Op dat moment ging het asiel dwarsliggen en wilde de DA dus ook niet meewerken. Tja, daar sta je dan....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 00:39

Wat zegt je DA dan?
ik begrijp dat je DA geen gezond dier wilt laten inslapen..maar als een hond echt gevaarlijk wordt dan moet een DA dat ook begrijpen...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 00:40

Het ligt er wat mij betreft aan, in hoeverre de hond in staat is om werkelijk gevaarlijk te bijten. Een mini-Yorkshire zal bijvoorbeeld minder gevaarlijk kunnen bijten, dan een grotere hond. Ik zou hem uit de buurt van kleine kinderen houden. Een peuter houdt al snel littekens over aan een beet, ook van een kleinere hond (ligt er wel aan of die hond echt bijt, of alleen "snapt".

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 00:42

naadje24 schreef:
Wat zegt je DA dan?
ik begrijp dat je DA geen gezond dier wilt laten inslapen..maar als een hond echt gevaarlijk wordt dan moet een DA dat ook begrijpen...

Het asiel blijft eigenaar en wilde niet dat ze ingeslapen werd..... tja daar ging mijn DA op dat moment niet tegen in. Begrijpelijk, maar lastig.

Inmiddels is er met de gedragstherapeut afgesproken dat ze wat gedrag betreft niet achteruit mag gaan. En met de DA dat ze wat gezondheid betreft niet achteruit moet gaan (artrose, alvleesklierontsteking en recentelijk een hersenbloeding)... Nu hebben we mensen achter ons staan, destijds niet. En dan wordt het niet makkelijker om zo'n keuze te maken Bloos

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 00:43

Richtje, ik denk dat je dit probleem samen met de kosten die je er aan hebt gehad -en blijft houden- moet zien.
Wat jullie voor haar gedaan hebben en nog steeds doen, echt petje af Kusje
Maar waar ligt die grens? Wachten tot ze weer een keer heel ziek gaat worden? Wachten tot ze iemand echt flink te pakken heeft..

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 00:43

Maar goed, daar ging het topic niet over Haha!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 00:44

Kuiken schreef:
Richtje, ik denk dat je dit probleem samen met de kosten die je er aan hebt gehad -en blijft houden- moet zien.
Wat jullie voor haar gedaan hebben en nog steeds doen, echt petje af Kusje
Maar waar ligt die grens? Wachten tot ze weer een keer heel ziek gaat worden? Wachten tot ze iemand echt flink te pakken heeft..

Kusje

Dat blijft lastig inderdaad..... waar ligt die grens? Ik ben er nog niet uit.... Heel ziek mag ze iig niet meer worden, iemand echt pakken ook niet. Maar dat laatste is moeilijker om aan te zien komen.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 00:46

Ik denk dat jullie al een keer over die grens heen gegaan zijn Bloos Alleen was er toen niemand die naar jullie luisterden.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 00:47

Kuiken schreef:
Ik denk dat jullie al een keer over die grens heen gegaan zijn Bloos Alleen was er toen niemand die naar jullie luisterden.

Klopt....

En inmiddels is die grens weer iets verlegd Bloos Mede doordat we in een goede periode zitten waarschijnlijk....

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 01:05

Wat voor ras is je hond?
Mijn hond heeft iets soortgelijks gedaan.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:42

Richtje schreef:
Ik zal even onze hond als voorbeeld nemen om de discussie op gang te brengen Lachen

Wij hebben haar uit het asiel gehaald op 6-jarige leeftijd. Buiten een geweldig dier, binnen was het een doodsbange hond en het bleek een angstbijter te zijn. Ze heeft inmiddels in een jaar tijd 24x gebeten.
Helft van de keren naar gezinsleden en de helft naar vreemden. Soms voor ons verklaarbare situaties, soms ook niet. Resultaat zijn kleine wondjes, ze hapt om zich heen en gaat dan heel schuldbewust in 'r mand liggen... het is echt een reflex bij haar.

In laten slapen of niet?

Ja.
Misschien wat simpel gezegt, ik heb geen emotionele band met die hond. Dit wordt gewoon véél te onvoorspelbaar en gevaarlijk. Het moet zo maar eens toevallig een kind zijn waar hij naar hapt, en het moet maar eens toevallig haar gezichtje zijn.. Toevallig een tand in haar oogje. Er zit geen "structuur" in, soms naar vreemden anders naar bekenden, soms met reden anders niet, soms van angst anders niet? Zonder die structuur ga je het ook gewoon echt niet kunnen aanpakken. Je moet weten waarom het bijtgedrag er is, anders blijf je ermee zitten.
Maargoed, je geeft al aan dat het voorlopig er niet zal inzitten. Blijven oppassen voorlopig dus..

Verder.. Nee, niet elke hond die bijt moet worden ingeslapen worden. Dan zouden mijn beide honden al een tijdje in de hemel zijn, zonder reden.
Wanneer dan wel, wanneer niet? Natuurlijk moeilijk om zo 'simpel' te zeggen.. Normaal moet het indiviudeel gezien worden, maargoed.

- Bijten door fout van mens (vb 'kusje op zijn neus willen geven'): NEE
- Bijten uit angst: NEE, als de angst kan aangepakt worden of het 'angsobject' vermeden kan worden
- Bijten uit dominantie/rangordeproblemen: NEE, als het op tijd op een juiste manier wordt aangepakt. JA, als je met een onkundige baas zit waarbij het bijtgedrag en de dominantie erger worden met de tijd.. inslapen of naar iemand die er wat van kent en zich erover kan/wil ontfermen
- Bijten uit jachtinstinct (lopende mensen/fietsers): NEE, zelfde als hierboven.. JA met de foute baas, NEE met de juiste baas
- Bijten door 'ongeluk' (spelen/naast speelgoedje grijpen/..): NEE
- Bijten door pijn: NEE, tenzij de pijn niet weggenomen kan worden

Ben ik iets vergeten?

Maar goed, mijn punt is dus dat een hond niet ingeslapen hoeft te worden voor 'bijtgedrag' als er op tijd een oplossing voor komt door iemand die weet wat hij doet. Als het probleem te lang in stand wordt gehouden, of iemand die er niets van weet zomaar eventjes gaat 'proberen' met allerlei middeltjes en het probleem blijft... Dan zit je er wel mee.(en daar ook het voorbeeld van Richtje, volwassen asielhonden zitten vaak met een soortgelijk probleem.. bijtprobleem te lang aangesleept zonder oplossing en zonder kundige baas. Moeilijk)

Ik maak zelf trouwens niet veel verschil tussen kleine of grote honden. Grote honden hebben vaak meer inpact met hun beet, dat is een feit. En bij kleine honden zal problematisch bijtgedrag minder snel opgemerkt worden.. Maar zoals ik al zij hierboven. Hij moet zo maar eens een kindje bijten, en eens verkeerd in het gezicht pakken.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 18:31

Ik vind dat je een hond niet zomaar in kan laten slapen door bijten. Bijna altijd komt het niet door de hond maar door een mens die zijn aktie niet goed heeft gepland. Moet de hond daar voor gestraft worden?

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 19:45

eerst maar eens kijken waarom de hond bijt

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 19:47

fixture schreef:
eerst maar eens kijken waarom de hond bijt

idd.
Het is ook vaak speelzigheid.
En toch vind ik afmaken nog niet optie nr. 1. Tenzij degene die eraan geleden heeft, in kritieke toestand is o.i.d.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 19:50

Moeilijk moeilijk Lachen

In sommige gevallen wanneer het een angstbijter is, dan is het de hond natuurlijk niet te verwijten. However er zal op dat moment maar net een kind in de buurt zijn en als je hond deze grijpt.. Scheve mond Het blijft nou eenmaal erg link, en mocht mijn hond iemand grijpen, dan is het ook absoluut einde oefening voor hem.

Wat ik wel raar vind is dat het asiel eigenaar blijft? Verward

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 19:51

wat dacht je van een muilkorf.....