Advies bijten puppy.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Advies bijten puppy.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 17:05

Sinds 5 weken hebben wij een puppy, we hebben hem gekregen toen hij 7 weken oud was en is dus inmiddels ruim 12 weken.
Echt een schat van een hond, ontzettend lief, leert snel en luisterd al redelijk goed. In het begin was het alles lekker ontdekken met zijn tanden, dus overal in bijten, de meubels e.d. hebben we heel snel afkunnen leren. Bijten in ons is een ander verhaal, prima dat is puppyeigen, maar bij meneer zit er geen uitknop op (al is het bijten bij ons wel een heel stuk minder geworden).

Een heel ander verhaal is de visite die langs komt, eerst aaien ze hem even, spelen ze even met hem en dan gaan ze gewoon zitten en doen wat visite altijd doet. Murphy die is het daar dan niet helemaal mee eens en begint overal in te bijten (in de visite wel te verstaan) . Op zo'n moment zetten we hem in zijn mand, maar meneer komt er met een noodgang weer uit en na dit 6x gedaan te hebben is ie helemaal dol.

We waren van de week bij de dierenarts en die raadde aan om hem dan in de tuin zijn "time-out" te geven, maar met de zomer wordt dat een beetje lastig met de tuindeur open, meneer is zo weer binnen. Nu zijn we toch in overweging over de bench, we hebben al meerdere pups gehad, en geen bench gebruikt. Maar zo extreem als hij het heeft, dat ie gewoon niet weet wanneer ie moet stoppen, hebben we nog nooit gehad, en misschien is de bench voor hem ook wel een uitkomst op zulke momenten.

Puppycursus gaan we volgen, alleen begint ie pas over ruim een week. Verder luistert ie goed, want commandos zoals af, zit , poot en blijf kent ie allemaal.

Iemand advies of een dergelijke ervaring?
Danku Haha!

Sirius_

Re: Advies bijten puppy.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:08

Ik weet het niet.. wij hebben de ideale hond gehad.
Advies: Bezoek moet je pup géén aandacht geven, als ze komen, laat je hond in de huiskamer en geef in de gang al aan tegen het bezoek dat ze kosten wat kost je hondje moeten negeren.

Als je de bench aanschaft, gebruik hem dan niet als strafplek (En dit gebeurd onbewust heel vaak)

Wat wij vanaf het begin hebben gedaan, als onze hond als pup beet in handen of voeten, alle 'ledematen' wegtrekken, heel abrupt de 'spelletjes' onderbreken. Ze leerde al snel dat bijten, einde plezier was, en heeft eigenlijk vanaf negen weken niet meer gebeten. We konden ook al vanaf negen weken de handen in de bek leggen, dan bleef ze met de bek open liggen om maar wat te noemen. Nooit gebeten ook niet speels.
Maar dat zeg ik.. We hebben de ideale pup gehad. Nooit slapen, nooit bijten, nooit blaffen..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:10

Het kan zijn da thij wisselt het gaat echtwel voorbij de mijne deed het ook .
als hij jullie pijn doet ga je zelf huilen als een pup dat helpt erg

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:13

Wij hebben ook een pup gekregen alleen dan van 12 weken en die beet ook lekker in je handen enzo! Wanneer hij begon te bijten negeerden wij hem, als het te erg werd, werd hij afgestraft! Onze hond is bekend om dominantie dus dat moest wel even! Heel af en toe wil die nog wel is happen, maar hij weet dan ook dat hij dat niet mag! Hy is nu 17 weken!

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:15

even op zijn rug leggen als hij bijt en foei zeggen, of zijn nekvel pakken en een beetje schudden, dat zou zijn moeder ook doen en anders terug bijten in zijn oor, kan ook goed helpen

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:16

En wat versta je onder 'afstraffen'?

Edit: Vallie: Het verschil tussen een moederhond en ons, is dat de moederhond de juiste kracht van een bijt en een juiste timing heeft. Zouden wij mensen doen wat jij nu beschrijft, kan het eel verkeerd uitpakken.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:19

vallie schreef:
even op zijn rug leggen als hij bijt en foei zeggen, of zijn nekvel pakken en een beetje schudden, dat zou zijn moeder ook doen en anders terug bijten in zijn oor, kan ook goed helpen

op zijn rug leggen heeft geen nut. Want dan geeft hij zich niet over. Een pup hoordt uit zich zelf op zijn rug te gaan leggen. En niet gelegt te worden dan vraag je juist om mee problemen want pup gaat zich dan protesteren.

Wat ik denk ik help.Gewoon een keer zo flink boos worden van mij pard pak je hem bij zijn nek vel en doe hem op zijn plek. En constant waneer hij er uit gaat gewoon fink boos worden en dan weer in zijn mand. maar als hij blijft zitten dan goed belonen.

veder ben ik ook geen expere erin maar dit is mijn advies

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:34

Mijn pup van 12 weken komt uit de bench en na het eten wordt ze uitgelaten en mee gespeeld. Als ze bijterig wordt bieden wij haar een kluifding aan. Blijft ze bijterig, gaat ze in de bench en valt al snel in slaap.
En we zeggen nee als ze bijt. En goed zo of braaf tegen het spelen met speeltje.
Maar over het algemeen moeten ze op deze leeftijd nog veel slapen en worden vervelend als ze maar door gaan. Je moet ze helpen rust te vinden en zorgen dat ze dit gedrag niet blijft doen, een speeltje en veel rust is dan meteen goede afleiding, en in haar bench mag ze nog een poos bijten, maar dan op haar kluif. (niet mee alleen laten).

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 20:32

Hmm. Rug leggen, nekvel pakken hebben wij al gedaan, maar zijn wij vrij snel mee gestopt omdat je een baby ook niet op de zwaarste manier straft. Nekvel straffen geeft ie niks om, hij wordt er alleen maar 10x zo druk door. Hoe drukker/strenger wij straffen, hoe drukker hij wordt, het werkt dus averechts.

Speeltjes aanbieden, als ie zo druk is heeft ie gewoon geen interesse, je kan aanbieden wat je wilt Knipoog

Ik denk dat als de visite hem negeert dat het dan helemaal erg wordt, al moet ik zeggen dat het vanmiddag met de visite toch wel erg netjes ging, even begroeten, knuffelen en weer af.

De bench is niet bedoeling als strafplek, maar als afkoelplek, ik denk alleen dat hij het dan wel gaat associeren als strafplek, omdat wij zijn mand laten staan naast zijn bench....

Lastig zeg.. Scheve mond

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:50

Daarom zeg ik ook,onbewust Knipoog Wij adden dit probleem niet maar toen we de bench nog hadden was dit haar slaapplek.

Sommige reacties hierboven snap ik niet, dat schreeuwen, of in de nekvel grijpen, dat werkt allemaal niet. Negatieve aandacht is ook aandacht.
Alsde visite je pup vanaf het begin negeert, maar ook niet eens kijken of wat dan ook, is de visite niet interessant. Dan zal je pup minder druk worden en heeft een speeltje aanbieden wel nut.
Het vergt heel veel geduld, maar werkt zoveel beter als de harde methodes die hierboven worden genoemd.

Sannii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:59

Wij hebben nu ook een pup , en soms wil ze ook gaan bijten , dan trek ik gewoon heel snel mijn hand (of waar ze in wil bijten dan) weg en het is gewoon dan : einde plezier

ik zou als ik jou was het bezoek je hondje ook niet laten begroeten .en al zeker niet gaan spelen .

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:00

Maar ook rust geven. Als mijn pup bijterig wordt is ze moe en gaat ze de bench in. Wordt ze na een poosje weer uitgerust en vriendelijk wakker. Bij bezoek die aanbelt die ik haar soms (als ze al poos bezig is), ook eerst in de bench en na een poosje mag ze eruit. Zo leert ze dat het niet altijd om haar op de eerste plaats gaat.
Veel mensen onderschatten het feit dat een pup veel rust nodig heeft.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:07

Nee hoor Biepmiep. Alleen kan ik niet overal over mee praten, wij hebben het zo erg getroffen met Benthe. Ze was ook niet druk maar lag zo vaak uit zich zelf opgerold te slapen dat we haar niet eens hoefden te verplichten om rust te geven. Ik kan hier ook niet over mee praten, alleen zelf tips geven die wij hebben toegepast. En ze werken want als ik andere tips had toegepast.. Hadden we echt een heel ander hondje gehad vrees ik..

Maar wat ik me afvraag, de ts heeft een mand voor haar pup. Als zij op een bijtreactie besluit de pup in de bench te doen, is het dan geen strafplek, omdat haar slaapplek elders is?

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:12

Kan me voorstellen dat het zo lijkt. Maar ze weet niet beter dan: wakker worden in de bench, naar buiten voor plas en poep, eten in de bench, weer even naar buiten, poosje spelen, slapen in de bench en zo de hele dag door. "s middgas en 's ochtends is ze flinke poos op en lopen we langer. Af en toe gaat ze zelf in de bench voordat ik denk dat het genoeg is.
De fokker zei tegen mij, toen ik vroeg wanneer ze moest slapen: als ze bijterig wordt!
En klopt precies. Zodra ik opsta en ze hangt in mijn broekspijp zeg ik nee, knuffel d'r nog even of speel nog wat of i.d. en dan valt ze in slaap, soms op schoot en soms in de bench.
Mijn oudste hond is ook zo opgevoed en slaapt nu op de bank. Maar kan ten alle tijde weer in haar bench, als we weg gaan of zo.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:07

De bench moet nooit een strafplek worden inderdaad....

Wij hebben een 7-jarige hond die nu een jaar bij ons is. Ze bijt ook en wij zijn inmiddels onder begeleiding van een gedragstherapeut en de dierenarts met haar bezig.

Bench lijkt me een goed idee, en bezoek moet haar negeren. Stop haar dan voor het bezoek er is, of direct als het bezoek binnen komt in de bench. Dat is haar veilige plekje, daar komt niemand en kan zij rust vinden. Het moet ook een plek worden waar ze graag heen gaat, dat moet je langzaam opbouwen.
Als je wilt weten hoe, kan ik het schema van de gedragstherapeut wel eens overtypen/opsturen Lachen

Bij ons heeft het een heel stuk rust in huis gebracht gelukkig.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 00:53

Ik kan niet echt uit je verhaal halen om wat voor een ras het gaat...

ik moet zeggen dat mijn [***] best een voorbeeldige pup is al wordt hij nu al wat brutaler (12 weken)

bij het bijten roep ik heel hard AUW! en dit helpt want hij gaat gelijk over tot likken wat ik dan weer beloon...op het moment dat hij blijft bijten duw ik met bijten voorzichtig zijn grote hangende lippen naar binnen (handig met zo'n bull Tong uitsteken ) en dan bijt hij alware op zijn eigen lip...dit vind hij natuurlijk niet plezierig en stopt dan ook gelijk met bijten
op zo'n manier vind hij geen fun in het bijten en stopt dan ook...daarna leid ik hem gelijk af met zijn speeltje en knaagdingen...en beloon hem op het moment dat hij daar zijn tanden in zet Knipoog

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 01:04

Als je hond bijt accuut geen aandacht meer geven en een andere kant opkijken. Ook al gaat ie dan blaffen of je hand opzoeken, niets van aantrekken, is hij ook niet leuk! Knipoog

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 10:30

Mijn pup heeft ook hanglippen, al heb ik die niet naar binnen geduwd *LOL* Zijn vader is een sharpei, moeder kruising engelse x franse bulldog.

Ik denk toch niet dat de bench een succes is als ik het zo lees. Zoals Biepmiep het doet, zo is onze pup het ook niet gewend en zo wil ik het ook hem niet laten wennen, want als er geen visite is banjert ie lekker door het huis, speelt ie met ons en slaapt ie wanneer hij dat zelf wil.

Ik denk dat we nu maar eens proberen om de visite hem volkomen te laten negeren. Dat wegtrekken en auw roepen als hij bijt werkt bij ons wel heel erg goed, hij weet dat als ie bijt dat het over is. Als ie 's avonds op schoot ligt te slapen, en hij gaat bijten, dan gaat ie ook op de grond, en klaar.

Nogmaals, de bench trek ik nu zeer in twijfel en ik denk dat we het negeren maar eens moeten gaan invoeren bij visite.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:37

Ik heb de perfecte manier. Zodra hij begint te happen/bijten, druk je hand ver in zijn bek, even 5 tot 10 seconden vast houden en dan weer loslaten. Dit gewoon elke keer wanneer hij hapt doen! Dan gaat het vanzelf over!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 12:37

Ik begrijp niet dat iedereen zich zo druk maakt om het feit van de bench OOK een strafplek maken. Dit is wel degelijk normaal, vriendelijk en correct, vooral bij crate training (bench training).

Ik druk mijn hond liever ff zijn bench in als hij te gek doet en niet luisterd dan dat ik hem een tik moet geven, om zo zijn aandacht te krijgen. Negeren is toch het beste methode om je hond te straffen, en het gaat een STUK makkelijker als hij in zijn bench zit.

Jullie moesten toch ook wel eens naar je kamer als je stout was als kind?!? Als je dit langzaam opbouwt, dus eerst gewoon voeren en slapen in de bench, dan is er echt niets aan de hand.

TS: Ik zou gewoon een grote bench kopen en je hond zijn mand in de bench doen. Een slaapplek en een strafplek is te verwarrend voor je hond.

Mijn hond heeft ook een bench. Hij heeft een hele grote zachte kussen in zijn bench. Wij hebben 2 banken en hij mag op 1 bank liggen/slapen/spelen/botten kauwen e.d Niet op de andere. Als wij bezoek hebben zeg ik dat hij moet blijven op 'zijn' bank. Doet hij dat niet, zeg ik niets en sleur ik hem mee naar zijn bench. Hij weet ook precies waarvoor ik dat doe. Na 10-15 min mag hij er weer uit en herhaal ik nogmaals BLIJF op zijn bank. Je ziet hem dan gewoon denken, hij wil natuurlijk onder de bezoek blijven en niet in zijn bench. Hij kiest uiteindelijk zelf voor wat hij doet, blijf of in de bench. Hij is ook niet bang voor zijn bench, krijgt daar altijd lekker botjes e.d maar hij kent het ook als een time-out. Hij gaat er ook in als ik moet werken (3 uurtjes) en als we boodschappen doen.

Ik hem ook met behulp van de bench zindelijk gemaakt. In juli gebruiken we al 6 maand de bench en dan 'mag' de bench weg. Dan heeft hij gewoon zijn grote kussen, als zijn plek.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 12:42

Eerst de visite laten zitten enzo, en pas aan het eind hem aandacht geven denk ik

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 12:45

ga er niet teveel op in, dan link hij bijten aan aandacht. en datmoet echt niet gebeuren!
Zeg duidelijk NEE en verder geen aandacht, zo doen wij tenminste als onze pup's iets doen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 14:01

Skitter schreef:
Ik begrijp niet dat iedereen zich zo druk maakt om het feit van de bench OOK een strafplek maken. Dit is wel degelijk normaal, vriendelijk en correct, vooral bij crate training (bench training).

Ik druk mijn hond liever ff zijn bench in als hij te gek doet en niet luisterd dan dat ik hem een tik moet geven, om zo zijn aandacht te krijgen. Negeren is toch het beste methode om je hond te straffen, en het gaat een STUK makkelijker als hij in zijn bench zit.

Jullie moesten toch ook wel eens naar je kamer als je stout was als kind?!? Als je dit langzaam opbouwt, dus eerst gewoon voeren en slapen in de bench, dan is er echt niets aan de hand.

TS: Ik zou gewoon een grote bench kopen en je hond zijn mand in de bench doen. Een slaapplek en een strafplek is te verwarrend voor je hond.

Mijn hond heeft ook een bench. Hij heeft een hele grote zachte kussen in zijn bench. Wij hebben 2 banken en hij mag op 1 bank liggen/slapen/spelen/botten kauwen e.d Niet op de andere. Als wij bezoek hebben zeg ik dat hij moet blijven op 'zijn' bank. Doet hij dat niet, zeg ik niets en sleur ik hem mee naar zijn bench. Hij weet ook precies waarvoor ik dat doe. Na 10-15 min mag hij er weer uit en herhaal ik nogmaals BLIJF op zijn bank. Je ziet hem dan gewoon denken, hij wil natuurlijk onder de bezoek blijven en niet in zijn bench. Hij kiest uiteindelijk zelf voor wat hij doet, blijf of in de bench. Hij is ook niet bang voor zijn bench, krijgt daar altijd lekker botjes e.d maar hij kent het ook als een time-out. Hij gaat er ook in als ik moet werken (3 uurtjes) en als we boodschappen doen.

Ik hem ook met behulp van de bench zindelijk gemaakt. In juli gebruiken we al 6 maand de bench en dan 'mag' de bench weg. Dan heeft hij gewoon zijn grote kussen, als zijn plek.

lekker voorbeeld voor iemand met een pup Sigaar

die sleur je een bench niet in..zowiezo sleur ik mijn honden niet maar stuur ik ze...
en anders breng ik m er heen...maar sleuren

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 14:09

Wat er wel vaak gedaan word is straftijd (zoals jullie DA het zegt) Die tijd hangt af van de lijftijd; 1jaar=1 Min. En ga zo maar verder, dit is nog een best jong beestje, maar 1min lijkt me niet extreem veel voor deze pup.

Neem een kamer,eventueel de tuin, of zoals je zelf al aangeeft misschien een bench om je pup daar 1 min in te zetten, zonder er naar te kijken; Doet hij iets, direct de bench of strafruimte in.

Na de straftijd is het wel niet meer de bedoeling om nog boos te zijn op je pup of hem constant te straffen, gewoon gewoon doen. Doet hij/zij het weer? Weer 1 min (of de tijd die je zelf wil, hier is 1 min toch wel het maximum) de strafruimte in. Als je je pup in de strafruimte zet, kun je bv wel altijd erg duidelijk zeggen: ' NEE ' of ' FOEI! '

Pam: Hier in België is een hondenfluistenaar, die dus wel de bench gebruikt als strafplaats. Deze vrouw geeft zelfs ook voorstellingen, en kwam een hele tijd op TV; Hier zag ik wel dat de bench als strafplaats helemaal geen negatieve gevolgen heeft.. Iig als je het op de juiste methode gebruikt.
Edit: Ik snap het hele gedoe nu even niet meer, je hebt ook een mandje toch? Wel; Mandje = Slaapplaats/rustplaats, Bench=Strafplaats ?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 17:02

Negeren en nee zeggen met visite heeft geen zin, hij bijt namelijk echt hard en ik heb geen zin om elk visitelid nieuwe schoenen of tas te moeten vergoeden, hij moet gewoon luisteren.

Het is gewoon speelsheid, maar te extreem. Ik heb een mand, en ik ga die NIET wegdoen, hij gaat ook NIET in een bench, maar we willen de bench al time out zone gebruiken, met daarin gewoon ook een kussen, speeltjes e.d. Verder blijft ie gewoon zonder bench de hele dag, want zo is ie gewend, ik vind het zielig om hem in een bench te doen als het niet nodig is.

Maar toch denk ik dan dat negeren maar de oplossing moet zijn als de bench niet als strafplek gebruikt mag worden.