Jonge hond breekt de boel af als hij alleen is

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Jonge hond breekt de boel af als hij alleen is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 00:52

Hoi,

dit topic gaat niet over mijn hond, maar die van een vriendin. Een paar weken terug kocht ze een 12 weken oude labrador, uit een kennel. Erg leuk dier trouwens Lachen

Mijn vriendin woonde nog thuis, en gedurende 2 weken is het beest werkelijk geen minuut alleen thuis geweest. De vader werkt niet, de moeder alleen voormiddags, de 2 dochters in de horeca dus die zijn ergens over de middag ook wel eens thuis. De hond werd veel uitgelaten, en werd best snel behoorlijk zindelijk. Nu kon de hond niet beneden slapen want:
In de keuken of de garage kon hij niet omdat daar de andere 2 honden zitten. Deze zijn vrij oud, en aangezien mijn vriendin 2 weken later toch alleen ging wonen wou menb de confrontatie niet aangaan.
De andere ruimte beneden is de woonkamer, maar daar staan de mooie meubels en zo, dus daar mocht de hond niet alleen slapen.

Dus... Sliep hij bij mijn vriendin op de kamer, vanaf de tweede nacht kroop hij natuurlijk bij haar op bed en na 4 uur hem eraf duwen terwijl je gemiddeld 12u op een dag werkt, sja dat geef je op. Resultaat: de pup slaapt in bed.

Nu is mijn vriendin verhuisd. De eerste week was ze thuis wegens een wond aan haar hand, dus opnieuw is de hond nauwelijks alleen geweest, alles prima.

Maar... Nu gaat ze weer werken: van 9 tot 15 en 18 tot 23 meestal maar daar kan veel variatie op zitten. De hond mag in de oude veranda. De eerste dag heeft hij er alles omgegooid, tot een strijkplank die verdorie een halve meter omhoog hing, hij is aan de deuren beginnen bijten, de stront hing tot halverwege de ramen. Daarna heeft hij alles volgepoept en geplast en er lekker doorgelopen, heel lekker ja..

De tweede dag bleef hij in zijn bench, opnieuw zelfde verhaal: hond gooit water en eten om, poept alles vol, loopt door de hele brij met als gevolg dat je 's avonds een vieze bench en vieze hond hebt. Buren zeggen dat hij de hele jankt en blaft.
Bovendien is het dier nu ook in de living niet volledig zindelijk meer, hij slaagt erin op het tapijt te poepen of plassen als je 3 seconden in de keuken bent

Ik begrijp perfect dat dit verlatingsangst is en dat dit had moeten opgebouwd worden. 's Morgens gaat het meestal goed, het is meer 's avonds dat het echt fout gaat. Als hij 's morgens een halve dag wordt uitgelaten dopor haar ouders kun je 's avonds toch weer hetzelfde verwachten. Ik vind het erg jammer voor mijn vriendin die al zoveel werkt en nu deze viezigheid mag opruimen (nog nooit een hond gezien die zich zo vuil kan maken).

Zijn hiervoor werkbare oplossingen, gezien het moordende werkschema van mijn vriendin? Ik weet dat het grotendeels haar fout is, maar daar zijn we nu niet veel meer mee natuurlijk... De bench is op maat voor een Deense dog, dus mss te groot, maar wanneer we een stuk afzetten blijft hij erin poepen en er door lopen...

Ik hoop dat iemand kan helpen voor dit volledig uit de hand loopt!

ulestro

Re: Jonge hond breekt de boel af als hij alleen is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 00:57

wij hebben vroeger onze hond is het toilet gestopt
en telkens een beetje groter van ruimte genomen
in de wc kan hij weinig stuk maken
daarna in de badkamer
daarna steeds groter

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 00:59

of mss zo'n kooi kopen als ie alleen thuis is, klinkt wreed maar is mss een oplossing
vrienden van me hebben een kooi gekocht om te slapen
telkens om te slapen moest ze erin
na een poosje konden ze de kooi gewoon open laten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 01:01

tja het enige wat ik kan zeggen is toch het weer uitbouwen van de uurtjes weg zijn
heel logisch dat de hond zo reageert als eerst iemand continu thuis is en dan plots weg voor fiks wat uurtjes..

niet iemand die kan helpen/oppassen/uitlaten?
uitlaatservice?

en ik begrijp uit je verhaal dat de hond nu hooguit 4 maanden oud is?

ze zal in haar vrije tijd toch heel wat geduld en tijd moeten gaan steken in het opbouwen van het alleen en stil zijn in de bench en tot die tijd iemand zoeken voor de uren dat zij weg is..
misschien zijn de buren een optie?

en anders eens een gedragstherapeute om advies vragen,ik zou het voor de rest niet kunnen bedenken ..

wel jammer dat je weer zo'n typisch geval ziet van iemand die in vrije tijd voor een pup kiest en het vervolgens aan zijn lot over laat als ze weer gaan werken

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 01:05

naadje24 schreef:
wel jammer dat je weer zo'n typisch geval ziet van iemand die in vrije tijd voor een pup kiest en het vervolgens aan zijn lot over laat als ze weer gaan werken

idd
nu komt er zo'n wet in belgie dat het verboden is om honden nog te verkopen in een dierenwinkel Boos!
voor de gevallen die aan het ruitje een hond kiezen, zonder dat ze er veel tijd voor hebben en ze na een tijdje trg dumpen
ik dacht dat er op jaar ong 55000honden per jaar worden verkocht
en dar er maar 7000 bij hun baasje blijven(had het ergens gelezen)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 01:11

Die van de wc is een goeie tip ja! Dat ga ik onthouden.

Verder hebben ze al zo'n kooi, de bench dus, maar dat haalt niks uit.

Wanneer de hond zondag de hele dag meegweest was naar de zee met haar ouders was het 's avonds alsnog van hetzelfde, dus veel uitlaten daar zit het niet, het dier kan gewoon niet alleen zijn (wat ik wel snap).

Ik heb haar ook gezegd dat ze het moet opbouwen: bench in, naar buiten gaan even de auto aansteken en van het erf rijden en 10 minuutjes later weer binnenkomen, geen idee of ze hiermee al aan de gang is.

Zijn er verder ook specifieke tips hoe je je moet gedragen voor je het huis verlaat of wanneer je terugkomt?

Sja, het is idd weer een lastige situatie, ik had haar liever een makke hond uit het asiel zien halen die alleen zijn gewend is.

Ze durft hem niet buiten te laten op de tuin omdat hij zo inventief is dat ze bang is dat hij gaat uitbreken.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 01:14

bij het uitlaten van onze honden vroeger bleven we buiten staan tot ze iets deden
en als ze plasten, ze belonen en zeggen dat is flink, dat is plasjes doen,...
hetzelfde gebruiken we ook voor de poep
en als ze het doen mogen ze meteen weer naar binnen
en telkens als ze ze buiten laat, telkens opnieuw herh, plasjes doen(of natuurlijk iets anders hé)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 01:16

Je kan best een pup nemen en weer gaan werken
ik doe hetzelfde.....ben nu al 4 weken thuis met de hond en ben al gelijk vanaf het begin bezig geweest met rustig uitbouwen van alleen zijn..eerst 10 min (vuil buiten zetten) en zo verder en luisterend bij de deur...goed uitgelaten en moe gemaakt voordat ik die training deed.

ik ben inmiddels zo ver met hem dat hij 6 uurtjes alleen kan blijven al vind ik dit zelf al wel een hele opgave en geeft het mij geen lekker gevoel..
als ik straks weer ga werken (over paar weken) dan draaien mijn vriend en ik wisseldiensten waardoor de honden niet vaak alleen hoeven thuis te zijn..voor de dagen dat we wel gelijk lopen heb ik al diverse uitlaters en oppassers aangesteld Knipoog waar ze nu ook al regelmatig mee in contact komen (af en toe daggie brengen) om te wennen...

ik ben van mening als je het gelijk van het begin af aan goed aanpakt je niet voor gekke problemen komt te staan
maar vaak verpesten mensen eerst hun honden met veel verwennerij en vervolgens mag de hond niks meer Verdrietig

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 01:24

poes schreef:
Zijn er verder ook specifieke tips hoe je je moet gedragen voor je het huis verlaat of wanneer je terugkomt?

.

ik geef bij weggaan een beloning in de bench...en laat vaak wat muziek aanstaan...dit vinden ze toch fijner dat de complete stilte,voordat ze de bench ingaan heb ik ze eerst goed uitgelaten en flink gespeeld en een slokje water toe (niet teveel daar krijg je plasproblemen van)

bij terug komst verwacht ik wel blijdschap maar zonder zware uitbundigheid.blaffen en janken is niet toegestaan..ik negeer de honden tot de rust is gekeerd (meestal 4 sec) en beloon dan de honden met een snoepje en een knuffel begroeting en ga daarna ook altijd gelijk naar buiten voor behoeftes en een spel....
bij thuiskomst weer van het spel krijgen ze vaak nog wat te doen van mij....koeienbot of derg..of met etenstijd gelijk hun eten zodat ze daarna rustig gaan slapen en geen kans lopen op een maagtorsie

mijn honden zijn zeer blij als ik thuiskom maar gaan rustig slapen wanneer ik er niet ben...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 01:37

Ulestro: als we erbij zin is hij eigenlijk al zindelijk dus dat lukt al..

Naadje24: ik denk dat dit hier idd de manier is om het aan te pakken. Ik zal mijn vriendin er zeker nog eens op wijzen dat ze echt moet gaan opbouwen. Maar, jij geeft ze dus geen water in de bench? Kan dat ook als de hond er zo'n 6u inzit?
Muziek staat al op en s'middags wordt hij uitgelaten en wordt er in de tuin gespeeld.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 01:58

nee ik geef geen water in de bench..dat komt omdat er mee geknoeid word en vooral de BM moet dan weer snel plassen..
hij krijgt nog drinken voordat hij de bench in gaat maar geen liters..want dat gaat niet goed..zodra ik weer thuis ben kan ie weer volop drinken

overigens lijkt dit zielig maar hij slubbert rustig liters met water achter elkaar op en kent nog niet altijd zijn grenzen...
ik geef dus genoeg maar wel afgestemd water..

dit hoeft niet voor alle honden zo te zijn hoor...de jack bijv. drinkt amper wat en soms vraag ik me wel af of ze niet te weinig drinkt maar ach het gaat al 8 jaar goed en de dierenarts vertelde vandaag nog dat ze in topconditie waren Haha!

6 uur is overigens wel het maximale hoor Ja
en met warme dagen krijgen ze een ijskong in hun bench...geeft genoeg vocht en verkoeling Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 02:05

Die kong dat ga ik onthouden, en geen water dus, dat zal al veel schelen aangezien het net door het omgemorste water telkens zo'n brij wordt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 02:10

Wat ik mij verder nog afvraag: overdag wanneer er iemand thuis zit de hond nooit in de veranda, maar in de woonkamer, is het dan geen beter idee de bench daar te zetten? Dan kun je hem ook makkelijker leren elk snoepje daar te gaan opeten, daar even een tukje te doen, enz?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 02:31

ja idd Ja
mijn benchen staan altijd in de woonkamer ....zo kunnen de honden ook lekker hun afstand nemen en toch alles blijven volgen als er een kamer vol visite is Knipoog

ik neem aan dat je weet hoe je een ijskong maakt? en zoniet dan pb je maar even ,ik ken vele variaties Knipoog

edit: de 2 benches staan ook verdeeld in de kamer zodat de honden ook afstand kunnen nemen van elkaar Knipoog

geen idee of er nog meer dieren aanwezig zijn daar? maar zet m iig geval niet naast een krabpaal of kooi van een ander dier Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 02:37

Ze heeft geen kong maar dat lijkt me wel een goed plan ja!

Even al mijn gevonden ideeën op een rijtje:

1. Bench in de woonkamer, daar kun je het ook makkelijker opbouwen, als hij later alleen kan zijn kan hij nog in de veranda met uitloop naar de tuin neem ik aan (meerwekenplan Knipoog ).

2. Geen voer en water in bench, hoogstens een bot of kong, voeren en drinken kan smorgens, smiddags en savonds.

3. Opbouwen van alleen zijn, regelmatig trainen! Ook bij 2 minuten de kamer verlaten (wcbezoekje en zo) hond even in bench steken.

4. Hond veel uitlaten en trainen (hij volgt al wekelijks puppyles op de hondenschool en gaat overal mee met vriendin)

5. Kort belonen als je hem in de bench steekt, bij terugkomst niet te uitbundig laten zijn, daarna meteen spelen en voer geven.

6. Muziek opzetten.

7. Snoepjes en voer altijd in de bench geven en de hond leren ze daar op te eten.

8. Eventueel kleinere bench of stukje afzetten.

9. De hond eigen sloopmateriaal geven: kranten, doosjes met brokjes in

10. Kong kopen en deels zo voeren

11. Eventueel bach bloesems geven zodat hij wat rustiger is, want dit gedrag is zo extreem dat het stress is.

Klinkt dit al goed?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 02:38

Er zijn nog geen andere dieren, maar er komen 2 kittens en 3 parkieten volgende week ergens...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 03:35

poes schreef:
Ze heeft geen kong maar dat lijkt me wel een goed plan ja!

Even al mijn gevonden ideeën op een rijtje:

1. Bench in de woonkamer, daar kun je het ook makkelijker opbouwen, als hij later alleen kan zijn kan hij nog in de veranda met uitloop naar de tuin neem ik aan (meerwekenplan Knipoog ).

2. Geen voer en water in bench, hoogstens een bot of kong, voeren en drinken kan smorgens, smiddags en savonds.
denk er wel om dat niet alle botten zonder toezicht kunnen Knipoog

3. Opbouwen van alleen zijn, regelmatig trainen! Ook bij 2 minuten de kamer verlaten (wcbezoekje en zo) hond even in bench steken.
probeer later als de benchtraining goed verloopt ook de hond te leren niks uit te halen als jij heel even in een andere kamer bent

4. Hond veel uitlaten en trainen (hij volgt al wekelijks puppyles op de hondenschool en gaat overal mee met vriendin)

denk er wel om dat je met veel uitlaten geen zwakke blaas creeert,let op de pup zijn signalen ..je kan op een gegeven moment duidelijke zien wanneer ze moeten en ga dan naar buiten,vooral na het spelen en vooral bij drukker spelen beseffen ze ineens dat ze hoognodig moeten en dan gebeuren de meeste "plasongelukjes" probeer langzaam aan uit te bouwen zodat je de pup ook leert op te houden van z'n plasje en aangeven dat ie naar buiten wilt,beloon dit gedrag goed

5. Kort belonen als je hem in de bench steekt, bij terugkomst niet te uitbundig laten zijn, daarna meteen spelen en voer geven.
uitlaten en spelen is een eerdere prioriteit..voer is afhankelijk vanaf hoe laat je thuiskomt...probeer vaste voertijden aan te houden..ik voer 4 x per dag en ga dat later afbouwen naar 2 x per dag

6. Muziek opzetten.

7. Snoepjes en voer altijd in de bench geven en de hond leren ze daar op te eten.

8. Eventueel kleinere bench of stukje afzetten.

9. De hond eigen sloopmateriaal geven: kranten, doosjes met brokjes in
sloop materiaal geven ben ik geen voorstander van aangezien ze de stukjes ook op kunnen eten,ik geef liever de voorkeur aan onverwoestbare speeltjes in de bench die geen gevaar op verstikking kunnen leveren

10. Kong kopen en deels zo voeren
een kong is een speeltje en een vermaakheid,ik zou er niet mee voeren maar puur gebruiken als vermaak

11. Eventueel bach bloesems geven zodat hij wat rustiger is, want dit gedrag is zo extreem dat het stress is.

Klinkt dit al goed?

voor de rest klinkt het super! Ja

maar wie weet zijn er nog andere bokkers die goede tips kunnen geven of het juist anders doen zodat je zelf een mening kan vormen Knipoog
wat ik vertel is wat bij mijn honden goed werkt maar dat hoeft natuurlijk niet bij elke hond zo te zijn
wel fijn dat er dan wel wat positiefs aan gedaan wordt Haha!

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:08

poes schreef:
Er zijn nog geen andere dieren, maar er komen 2 kittens en 3 parkieten volgende week ergens...

Vriendin heeft een moordend werkschema en een hond die voor heel wat problemen zorgt en dan komen er nog wat kittens en vogels bij?
Sorry, ben sprakeloos Boos!

Pascalleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:19

poes schreef:
6. Muziek opzetten.

hebben wij ook gedaan & hielp wel Pling

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:22

Dat dacht ik ook net!

Zou ze dit niet kunnen uitstellen? Gaat volgens mij echt moeilijk voor haar worden anders.

Ohja, wij hadden altijd een tikkende wekker ernaast, lijkt op de hartslag van de moeder. Wel zein dat hij niet afgaat Clown

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:25

Herplaatsen, dit is geen eerlijke situatie tegenover de hond.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 12:31

Ik begrijp reacties als 'ze had er geen moeten nemen' echt, ik heb het haar ook willen afraden, punt is nu dat ze hem heeft en niet van plan is hem weg te doen, ook al poetst ze voor de rest van zijn dagen elke dag zooi... Sja de vogels en de katten zijn al besteld zeg maar, dus die komen eraan vrees ik... Mijn vriendin is echt dol op haar dieren, ze heeft er alleen niet bij stil gestaan dat toen ze nog thuis woonde er simpelweg meer mensen vaker thuis zijn.. Ikzelf vind dat je ook zo geen hond moet houden, tenzij je een groot erf hebt en je er 2 kunt houden of zo, dan hebben ze elkaar nog overdag. Maar goed, het punt is nu dat ze hem heeft en dat ze hem niet wil weg doen, dus die discussie heeft hier weinig nut (niet slecht bedoeld hoor).

Ik ga haar iig vertellen wat ik allemaal op internet heb gevonden en haar zeggen dat ze hier echt werk van gaat moeten maken voor ze straks allemaal onhandelbare dieren heeft die haar huis slopen Knipoog Ik had eerlijk gezegd echt gevreesd dat het zo ging gaan, eerst 3 weken geen seconde alleen en dan plots 2 maal per dag een blok van 5 a 6 uur, sja... Wij hadden vroeger een asielhond die enorme verlatingsangst had, daar hebben we echt een meerjarenplan aan gehad. Het was een heerlijk dier maar als hij het weer had kon je erop rekenen dat hij alles binnen bereik sloopte. Ik besef dus zeker dat je dit niet zomaar kunt laten overwaaien.

Alvast bedankt voor de tips!

Edit: denken jullie dat het slapen op bed een probleem is? Mijn vriendin vindt het zelf leuk zo geloof ik. Ikzelf dacht dat je een pup beter even de korte pijn geeft en hem meteen alleen moet steken snachts, maar op verschillende hondenfora vind ik net dat je een pup de eerste weken best op de kamer mag laten slapen en dat best wat volwassen honden er ook nog slapen of op de gang. Ergens las ik letterlijk dat je dit eigenlijk echt zelf mag kiezen, dus daar zit geen probleem dan? Hebben ze toch nog flink wat bij-elkaar tijd dan..

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:21

idd muziek helpt, wat verlichting ook, dat doen we ook bij onze honden als we weg gaan
ze krijgen ook nog een beentje voor dat we vertrekken
eten en drinken staat er wel, maar hij wil het niet aanraken tot we trg zijn, bij een pup beter geen eten en drinken plaatsen
op het bed slapen vind ik geen probleem, dat doen onze honden ook, zolang jij maar baas blijft, dat je zelf nog genoeg plaats hebt en dat de hond niet de dominant wordt

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:37

ik vind dat een pup veels te lang alleen is. als ze zoveel werkt niet goed voor een pup. maarja sommige mensen kopen een hond zonder er bij na te denken. dat een hond ook opvoeding nodig heeft en prikkels van buitenaf.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 14:39

Ik begrijp dat best miekelover, feit is dat ze hem nu heeft en hem niet gaat wegdoen wrs, dus is het beter werkbare oplossingen te zoeken.