Klein verbrand konijntje..

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rosaa

Klein verbrand konijntje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 22:32

Ik was net bij het paasvuur, zagen me nichtje (darkmoona) en ik een groep kleine kinderen staan, jaar of 10. Wij lopen dr eens op aan liepen ze met een klein konijntje in de armen. T arme beest is helemaal verbrand, zal wel een nest hebben gehad onder het paasvuur.. Ik heb de gekste dingen gehoord : Gooi hem in het water, gooi hem in het vuur, draai hem de nek om, enz.
Haden ze hem uiteindelijk toch los gelaten en daar weer spijt van dus rennen ze hem keihard weer achterna, maar dat gekke beest rent meteen weer het vuur in..Toen ze hem weer haden gevangen hebben we hem direct weer afgepakt en ben ik met mijn oom meteen weer naar huis gegaan. Hij zit nu in een kooitje met wat hooi enzo.. Maar mijn vraag is .. Als hij deze nacht overleeft, is het het beste om hem dan meteen los te laten of nog een dagje of 2 binnen houden .. De kans is klein dat zijn moeder nog leeft want dat vuur was echt mega..
Laatst bijgewerkt door Rosaa op 09-04-07 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Melissa

Re: Klein verbrand konijntje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:34

Heb je een foto van hoe erg hij verbrand is?
Heel banketstaaf, maar als hij echt ernstig verbrand is zou ik hem niet laten leven... Dat beestje is anders alleen maar aan het lijden.

mirre

Ik denk dat je hem beter naar een opvangcentrum kan brengen, die hebben er vaak meer verstand van en weten wat ze moeten doen, ook qua voeding.

knuffelpoesz

wat zielig:|, misschien is het wel handig om hem morgen naar de dierenbescherming te brengen/asiel.
Die kunnen dan misschien hem wel weer oplappen voor ze hem loslaten, succes in ieder geval

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:36

Tjee.... moeilijk!

Aan de ene kant zeg ik... verlos dat diertje uit zijn lijden.
Aan de andere kant, vraag eventueel een dierenarts of dit diertje pijn heeft en nog te redden valt

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:37

Als hij deze nacht overleeft, ga er dan alsjeblieft morgenochtend als je kunt meteen mee naar een dierenarts zodat deze het diertje kan beoordelen en eventueel een euthanasiespuitje kan geven voor het geval het beestje te veel lijdt...
Dat lijkt me het meest barmhartige dat je kunt doen in deze situatie.

Maar eerlijk gezegd, de brandwonden zo erg zijn zal het beestje waarschijnlijk snel in shock raken en overlijden, wees daar op voorbereid. Succes er mee.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:39

NU!! uit zijn leiden verlossen...
heb je ooit een brandwond gehad? doet pijn.
Konijntje is waarschijnlijk al vrij in schock, dus dat maakt het niet makkelijker.
Is ie voor meer dan zoveel procent verbrand is de kans op halen nog maar heel klein, en helemaal als hij zo verbrand is als jij het zegt.

Ik klink heel cru nu, maar asjeblieft, draai dat beestje zn nek om!

Rosaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 22:39

Ik kom net thuis dus heb geen foto en zit op het platte land dus hier is ook geen opvang centrum, maar naar de dierenarts kost mij geld en het spijt me zeer maar als die overlevings kansen echt klein zijn heb ik het daar niet echt voor over.. Misschien hard maar..Tis niet echt dat hij wonden heeft ofzo maar snorharen zijn ingekort en het haar op zijn rug is heel donker en ruw..Ik denk dat ik het 1 dag aan zie en als hij morgen vroeg heel actief is enzo dan zien we wel weer..

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:40

Tja, ik denk als je dit beestje naar het asiel brengt; Dat ze hem niet eens een kans geven, idem bij de dierenbescherming: Want wie wil nu een 'lelijk'/verbrand konijntje.
Kijk eens hoe erg dit beestje lijd: Heeft hij er last van? Hoe klein is het: Kan het al zonder z'n moeder. Hoe is het met de toestand van het kleintje?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:41

lotteke schreef:
Konijntje is waarschijnlijk al vrij in schock, dus dat maakt het niet makkelijker.
Is ie voor meer dan zoveel procent verbrand is de kans op halen nog maar heel klein, en helemaal als hij zo verbrand is als jij het zegt.

Je ziet dit beestje niet eens?? Hoe kan jij dan beoordelen hoe erg het is, en dat dit diertje dood moet??

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:43

adoration schreef:
Ik kom net thuis dus heb geen foto en zit op het platte land dus hier is ook geen opvang centrum, maar naar de dierenarts kost mij geld en het spijt me zeer maar als die overlevings kansen echt klein zijn heb ik het daar niet echt voor over.. Misschien hard maar..Tis niet echt dat hij wonden heeft ofzo maar snorharen zijn ingekort en het haar op zijn rug is heel donker en ruw..Ik denk dat ik het 1 dag aan zie en als hij morgen vroeg heel actief is enzo dan zien we wel weer..

helemaal verbrand het valt me mee dat hij nog haar heeft.

bij de tweede zin kwam mijn eerste reactie op, bij de zin die je er nu achter zet iets heel anders...
heeft hij rode brandwonden, en zo ja waar, hoe zijn zijn pootjes en als je zijn vel een stukje optilt, trekt het dan meteen weer terug of niet? (uitgedroogd of niet )
Je schetst zo een heel ander beeld. Een beesje dat licht verbrand is kun je er wel weer bovenop helpen, en uiteindelijk weer uitzetten.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:43

lotteke schreef:

ik zou t niet kunnen hoor..

ik weet niet als t diertje helemaal verbrand is is dat misschien toch het beste Verdrietig ..

Rosaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 22:43

Toestand is best wel goed voor een beest dat uit het vuur komt.. Ik was met de auto terug gegaan en toch regelmatig dat hij probeerde te rennen en ook in zijn kooitje ging hij meteen op zijn stro af tis niet dat hij op de rug ligt te haggen en zwaar ademen enzo..
@ soet, ja dat idee heb ik ook niemand wil zo een beestje echt hebben of verzorgen, ik weet niet of hij zonder zijn moeder kan , hij is groter als mijn hand..

Rosaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 22:45

lotteke schreef:
adoration schreef:

helemaal verbrand het valt me mee dat hij nog haar heeft.

bij de tweede zin kwam mijn eerste reactie op, bij de zin die je er nu achter zet iets heel anders...
heeft hij rode brandwonden, en zo ja waar, hoe zijn zijn pootjes en als je zijn vel een stukje optilt, trekt het dan meteen weer terug of niet? (uitgedroogd of niet )
Je schetst zo een heel ander beeld. Een beesje dat licht verbrand is kun je er wel weer bovenop helpen, en uiteindelijk weer uitzetten.

Ja sorry kwam een beetje krom over, maar ik bedoel als je uit zo een mega paasvuur komt gevallen dat die dan niet echt open wonden heeft enzo..Kzal even editen.. Sorry heel krom van mezelf mijn excuses..

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:46

Als het echt zo erg is als jij het zegt, dan kan je hem beter uit zijn lijden verlossen.
Je gaat dan of met dit diertje naar de da of naar een opvang of iets dergelijks die dan kunnen bepalen hoe hij er aan toe is.
Om hem weer los te laten vind ik ook geen optie tenzij je zeker weet dat hij het overleeft.
Wil je er geen geld aan uitgeven of niet naar een opvang of iets dergelijks had je hem naar mijn idee net zo goed niet mee hoeven nemen.

Ik vergat erbij te zetten

tenzij je hem gewoon zelf probeert op te lappen.
Misschien heb je een zalfje in huis die je op zijn wonden kan smeren ofzo.

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:50

Sorry maar als alleen zijn huidje verbrand is lijkt mij het niet nodig om hem uit zijn lijden te verlossen. Ik zou morgenochtend meteen een konijnenopvang bellen en kijken of je hem daar kunt brengen. Het liefst 1 met ervaring met wilde konijnen. is hij te ziek en denk je dat hij uit zijn lijden verlost moet worden doet een beetje dierenarts dat gratis. Het is namelijk jouw dier niet. Zoniet dan kan hij het meestal op de dierenbescherming verhalen.

Heeft hij geen brandwonden? Wil hij eten? Stukje appel ofzo?

Hier kun je een opvang bij je in de buurt vinden.
Laatst bijgewerkt door wynoah op 09-04-07 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:52

Is ok, maar ik schrok gewoon..ik zag een rood konijnenlijfje voor me (eerder dingen gezien waardoor ik nu ook gewoon nogal schrok, en waarschijnlijk heftig reageerde)

Als hij groter is dan je hand (ik neem aan zon 15 cm of meer), zijn oogjes open heeft en aan stro knabbelt ed, is er een goede kans op overleven.
Het belangrijkste is dat het konijntje drinkt, de shock overkomt en dat hij geen grote diepe brandwonden heeft, heeft ie wel oppervlakkige, smeer daar dan calendula op als je dat in huis hebt (geen bodylioton of andre smeersels die gaan pijn doen)
hou hem even in de gaten het eerst komende uur, ga er niet bovenopzitten, maar geef hem wat groente en kijk of hij eet en drinkt.
Zo ja, dan red hij het (als hij de schock overleeft) wel tot morgen met goede rust.
Ga er echter neit te veel aanzitten, 1x per 15 min even gluren is meer dan genoeg. Zet hem op een rustige plek, denk aan bijkeuken in een kooite met stro water en een handdoek oid zodat hij de rust heeft die hij nodig heeft (desnoods ahnddoek over het kooitje ook nog)

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Rosaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 22:53

Heb ik nu niet geprobeert, ik gun hem nu even zijn rust.Zal straks even kijken.
@ Lotteke, ja sorry nog.. Nee als hij echt had gebloed enzo was ik ook meteen naar iemand gelopen die hem de nek durft omte draaien , dat durf ik zelf niet. Ik zal dr zo even naar toe lopen maar ik zit nu bij me opa en oma daar slaap ik vanacht maar daar mag hij niet naar binnen dus ik kan niet echt vaak dr na toe lopen , hij staat nu in de ren, zal hem zo even zachtjes verkassen naar de schuur, ben beetje bang voor wat me opa doet als hij hem ziet.. Scheve mond Over 5 min loop ik er wel even naar toe met wat appel. Maar even over dat water, hoe moet ik dat doen ik denk niet dat een wild konijn uit zo een flesje aan het gaas drinkt, denk ook niet dat ik die nog heb..maar met een bakje met water gaat dat goed ?
Laatst bijgewerkt door Rosaa op 09-04-07 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:55

Dus je neemt een verbrand konijntje mee naar huis, je hebt er verder geen/weinig verstand van, want je hebt geen idee of hij pijn heeft of wat dan ook en je hebt ook geen zin om hem naar een opvang te brengen en er ook 'geen geld' voor (voor over) om hem naar een dierenarts te brengen........ waarom heb je hem in godsnaam meegenomen?? zorg ervoor dat dat beestje de juiste zorg krijgt!!! (of ben ik nou debiel???)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:58

blosbokker schreef:
Dus je neemt een verbrand konijntje mee naar huis, je hebt er verder geen/weinig verstand van, want je hebt geen idee of hij pijn heeft of wat dan ook en je hebt ook geen zin om hem naar een opvang te brengen en er ook 'geen geld' voor (voor over) om hem naar een dierenarts te brengen........ waarom heb je hem in godsnaam meegenomen?? zorg ervoor dat dat beestje de juiste zorg krijgt!!! (of ben ik nou debiel???)

Beetje kort door de bocht toch?
Ze wil juist wel goed zijn voor dat konijn neem ik aan maar weet niet goed wat ze ermee moet!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:59

Water ruiken ze, dus als je dat in een bakje doet moet dat goed komen hoor!

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 23:02

Es79 schreef:
blosbokker schreef:

Beetje kort door de bocht toch?
Ze wil juist wel goed zijn voor dat konijn neem ik aan maar weet niet goed wat ze ermee moet!

Dat zeg ik dus....ze heeft er geen verstand van...dus....wat doe je dan????? Nou...dierenarts of opvang, maar het eerste heeft ze geen geld voor over en het tweede heeft ze geen zin in (te ver weg) dus ga je zelf maar aankloten, sorry maar dan ben je verkeerd bezig in mijn ogen...

Rosaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 23:04

Ik zeg niet dat het te ver weg is .. Maar het is 11 uur en ik ben 15 kan toch niet op de fiets naar de stad met een konijn bij me ? Ben net gaan kijken hij is redelijk actief ga nu even water neer zetten..

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 23:06

nah ik ga naar bed, ik hoop morgen te lezen dat ie het overleefd heeft.
En je hebt minimum resorces, maar je doet toch je best.
Beter dan dat ie die bonfire weer in gerend was en levend was verbrand!

Vind je avatar trouwens wel heel toepasselijk hihi

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 23:07

als die morgen nog leeft breng m dan bij een DA
die zal m helpen of uit lijden verlossen
beetje da begrijpt echt wel dat je het dier probeerde te redden en evt geen geld voor behandeling hebt ..