Dilemma: behandelen of niet....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kipje39

Dilemma: behandelen of niet....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 08:54

Sinds anderhalve week eet mijn hond bijna tot niet, dacht de eerste week ik kijk het even aan, maar gister kwam ik thuis van een weekend weg, en ze at dus helemaal niet meer.
Tijdens het drinken, pieste ze het water zo weer uit.. of ze spuugde het uit.
Ben meteen toen ik er zag naar de DA gegaan, die heeft een aantal bloed testen gedaan.
En die was niet zo best, nierfalen, zeer ernstige suiker, en dan nog iets aan haar lever, die uitslag krijg ik vandaag.
Maar toen de keuze van de DA behandelen of in laten slapen...
Als we gaan behandelen, kan het als nog met 2 weken afgelopen zijn, het kan ook een half jaar duren, maar als ze met de behandeling nog 2 jaar leeft is dat echt heel lang, vertelde de DA mij.
Wij gunnen die hond echt een kans, maar ze is zo ziek dat ik haar moet tillen van binnen naar buiten, moet haar water geven met een spuitje, drinken doet ze ondertussen niet meer.
Ik moet vanmiddag de DA bellen met mijn keuze, ik vind het zo moeilijk...
De DA zei duidelijk, dat ze 3 ernstige dingen heeft die behandelt moeten worden, en dat ze niet weet of het aanslaat...
Ik denk dat ik haar beter een spuitje kan geven, omdat al zo verzwakt is dat ze bijna niets meer kans, laat staan vechten tegen die 3 ziektes...
Wat lijkt jullie verstandig toch proberen te behandelen, of toch in laten slapen, dat het beestje rust heeft...

Roxx

Re: Dilemma: behandelen of niet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:00

Heel moeilijk, maar ik denk dat je de beslissing moet nemen die het beste is voor je hond. Als ik dit zo hoor heb ik het gevoel dat het beestje geen fijn leven meer heeft. Mijn primaire reactie is dan ook: hoe moeilijk het voor jou ook is, kies voor de beste beslissing voor je hond en laat het lijden hier stoppen. Na jaren trouwe vriendschap is dit het laatste wat je voor hem kunt doen. Liefde is soms loslaten..........

Heel veel sterkte.........

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:02

Ai...... altijd moeilijk..

Een beslissing die jij alleen kan maken, en ik zou zeggen volg je gevoel.

Even een paar puntjes:
Het probleem met de suikerspiegel zal ie de rest van zijn leven houden..
Kijk naar je dier, in zijn ogen en probeer zijn gedachten te lezen..
Geeft het dier zelf op, zou ik em uit zijn lijden verlossen..
Heet ie nog volop energie, zou ik em behandelen..

Maar zoals ik al zei.. je zal zelf de keuze moeten maken, en die is niet makkelijk..

Sterkte..

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 09:07

femmefatale1 schreef:
Ai...... altijd moeilijk..

Een beslissing die jij alleen kan maken, en ik zou zeggen volg je gevoel.

Even een paar puntjes:
Het probleem met de suikerspiegel zal ie de rest van zijn leven houden..
Kijk naar je dier, in zijn ogen en probeer zijn gedachten te lezen..
Geeft het dier zelf op, zou ik em uit zijn lijden verlossen..
Heet ie nog volop energie, zou ik em behandelen..

Maar zoals ik al zei.. je zal zelf de keuze moeten maken, en die is niet makkelijk..

Sterkte..

Om het even hard te zeggen, ze ligt levenloos in de tuin.
Ik moet haar met een spuitje water in haar mond spuiten omdat ze niet meer drinkt.
En ze moet blijven drinken anders raakt ze ook nog in coma... ze is er zwak...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:08

Laat die hond gaan! Zou jij zelf er zo bij willen liggen?!!?

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 09:11

Needje schreef:
Laat die hond gaan! Zou jij zelf er zo bij willen liggen?!!?

wat een botte k*t reactie weer... Ik wil het beste voor die hond, en de DA heeft imo 2 keuzes gegeven...
Misschien als je gaat behandelen voelt ze zich weer kip lekker.
En de DA zegt ook als je niet behandelt weet je dat ook niet....
Als je niet beters te zeggen heb kun je beter je klep houden, ik wil ook het beste voor dat beestje

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:13

De keuze van inslapen blijft moeilijk. Als er nog een reeele kans is dat je hond opknapt zou ik het proberen. Maar......dan moet ze wel binnen een paar dagen flink opgeknapt zijn (in mijn ogen).
Twijfelt de da aan het aanslaan van de medicijnen, maak dan de keuze voor je hond, en laat haar gaan..... Ik zou het ten aller tijden in nauw overleg met mijn da beslissen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:15

Ja sorry, soms moet je helaas wat botter zijn om door te dringen. Je geeft zelf aan dat je hond zelf niets meer kan. Dan weet je zelf toch ook dat t aflopende zaak is?! Het rekken van z'n leven doe je in dat geval alleen voor jezelf. DA geeft zelf al aan dat t met behandeling ook zo met 2 weken afgelopen kan zijn. Nierfalen doe je volgens mij niets aan bij beesten.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 09:16

somokkele schreef:
De keuze van inslapen blijft moeilijk. Als er nog een reeele kans is dat je hond opknapt zou ik het proberen. Maar......dan moet ze wel binnen een paar dagen flink opgeknapt zijn (in mijn ogen).
Twijfelt de da aan het aanslaan van de medicijnen, maak dan de keuze voor je hond, en laat haar gaan..... Ik zou het ten aller tijden in nauw overleg met mijn da beslissen.

De DA kan/wil niet zeggen wat het beste is, en idd als we gaan behandelen moet ze met een aantal dagen wel flink opgeknapt zijn..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:23

Eerlijk gezegd..
Als het mijn hond was en hij wilde niet eens meer willen drinken... zou ik em rust geven.
Imo heeft de hond het dan opgegeven..
Maar dat kan ik makkelijk zeggen van achter mijn pc..

Sterkte met je keuze..

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:25

Ik zou kiezen voor het beste voor de hond, dat is imo in laten slapen, hoe oud is deze hond.. als je gaat behandelen is het waarschijnlijk alleen maar uitstel.. Sterkte met je beslissing..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:36

Als het dier al zo ver heen is, dan had ik het ter plekke bij de dierenarts laten inslapen. Het gaat om de kwaliteit van het leven voor je hond en immers niet hoe lang je haar zelf nog bij je wilt houden. Je hond lijdt overduidelijk, en elke minuut dat ze zich zo voelt zou voor mij al een minuut te veel zijn.

Sterkte.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 09:51

james100 schreef:
Ik zou kiezen voor het beste voor de hond, dat is imo in laten slapen, hoe oud is deze hond.. als je gaat behandelen is het waarschijnlijk alleen maar uitstel.. Sterkte met je beslissing..

ze is 7...
en idd ik dacht ook aan inslapen, maar misschien dat mensen wel honden hebben die hier aan goed behandelt zijn... want ik wil haar leven niet rekken...
Ik wil wat het beste voor haar is en niet voor mij...
Ik ga zo de DA bellen, zij wil mijn nml ook niet zeggen wat de beste beslissing is, en dat zegt eigenlijk ook wel genoeg denk ik..
Ik hou jullie nog op de hoogte...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:59

Als zij niet wil zeggen wat de beste beslissing is, dan zou ik gelijk naar een andere DA stappen

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:06

misschien heel moeilijk maar ik denk dat je voor het welzijn van de hond moet kiezen en hem in laten slapen...
Mijn oude hond was ook zo ziek, suikerziekte, last van zijn nieren (liet dus alles lopen) kon geregeld niet meer staan...mij hebben ze ook voor de keuze gezet, iedere dag spuiten enz... maar zijn plas bleef dan lopen dat konden ze niet verhelpen..
Ik heb ook de moeilijkste keuze gemaakt en hem in laten slapen..het beest hoeft er niet onder te lijden...
In laten slapen is een snelle uitweg voor de hond... je kunt ook wachten tot hij zelf sterft en dan wordt het misschien wel een lijdensweg voor het beestje...

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 10:34

Tuurlijk ga ik niet wachten totdat zij zelf sterft, dat zou ik niet kunnen, haar zo zien lijden, heb net de DA gebelt maar ze was er niet... Ze belt zo terug dan weet ik meer.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:37

Als het mijn hond was zou ik haar in laten slapen. Wij zijn in de positie als mens om het lijden van dieren te kunnen stoppen, dat is geen makkelijke positie, maar als het kan en de tijd is daar moet je er gebruik van maken.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:40

inslapen....

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:44

Een hele moeilijke keuze die je nu moet maken.
Is is voor ons achter de pc makkelijk praten.

Denk aan wat je met haar wilt. Als je haar laat behandelen heb je een grote kans dat je over 2 weken of over een half jaar voor dezelfde keuze komt te staan.

Als de behandeling aan zou slaan, wat moet je dan allemaal doen om haar leven nog goed te laten zijn. Ik ga er vanuit dat ze veel medicijnen moet krijgen en dan is de vraag of dat ook wel zo fijn is.

Mijn eigen keuze zou zijn om haar nu in te laten slapen. Heel erg veel sterkte.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:56

Het is inderdaad makkelijk zeggen vanachter een PC maar ik heb zelf ook een hond waar ik helemaal gek op bent. Hij is echt mijn 'baby' geworden, en ik heb hem nog niet eens zo heel lang. Toch als hij levensloos in de tuin zal liggen, en niet meer willen eten of drinken, weet ik zeker dat hij ook niet blij is, en dat verdient hij niet. Hij heeft zoveel energie altijd en zo'n sprankelende ogen, ik zou denk ik meteen kunnen zien of hij op is of niet.

Het blijft een moeilijk keuze, ik zou waarschijnlijk niet meer kunnen stoppen met huilen, maar uiteindelijk wil ik het beste voor mijn hond, mijn maatje. Ik denk dat jij dat ook wil. Kijk naar je hond, denk hoe ze was en hoe ze nu is, jij kent haar het beste.

Succes... Ach gut

lore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:12

In dit soort situaties draai ik steeds de situatie om en vraag aan mijn Da "wat hij zou doen met zijn dier in deze situatie". Ik heb dan ook met mijn Da'sen een heel goede vertrouwensband. Tijdje terug zag ik het niet meer zitten en paardje ook niet, DA zij toch nog even proberen en we paardje kwam erdoor.

Anderzijds heeft hij bij borig hondje vlakaf gezegd, das laatste keer dat ik heb er door trek (hartfalen), volgende keer spuitje, diertje is nadien rustig gegaan paar dagen later.

Volg je hart, diep van binnen weet je wat je moet doen. Veel sterkte en knuffel

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:14

Het klinkt misschien hard, maar hier thuis proberen we toch altijd het gezegde "echte dierenliefde is ook op tijd afscheid nemen" in het achterhoofd te houden, hoe moeilijk dat ook is.

sterkte met je beslissing.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:50

Jeetje wat een akelige rot keuze!
Ik denk dat je hem beter een spuitje kan geven...
Sterkte Lovers

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:20

Jemig wat een keuze die je moet maken!

Als ik jou was zou ik voor een spuitje gaan, hoe moeilijk dat ook is, maar persoonlijk denk ik dat het beter is voor het dier. ze kan nu gewoon niets meer zelf, dat is ook heel erg!

Maar uiteindelijk blijft het jou keuze!
Heel veel sterkte! Ach gut

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:54

Hey meis,
Ik neem aan dat je het over noa hebt? wat erg he dat ze zo ziek is..
Heel veel sterkte met je beslissing
liefs