Hondje met problemen, wie weet raad?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 21:44

Ik zal proberen een lang verhaal zo kort mogelijk te maken. Ik heb 2 zusjes, eentje daar van had een hondje, een jack russel teefje van nu ongeveer een jaar oud (als puppy gekregen). Dit hondje heeft helaas niet de aandacht en opvoeding gekregen die het verdiende. Mijn zusje wilde er al een tijdje vanaf en heeft uiteindelijk mijn andere zusje overgehaald om het hondje over te nemen. Die wist wel dat het waarschijnlijk niet helemaal probleemloos zou verlopen, maar toch blijkt nu dat ze het nogal onderschat heeft. Verdrietig

Het hondje blijkt niet goed zindelijk, blaft 's nachts de hele boel bij elkaar, kan overdag niet alleen zijn want dan piept en blaft ze, en ze vreet dingen kapot, ze jaagt de hele dag achter de kat aan en heeft nu zelfs een klein kindje uit de buurt naar het gezicht gebeten. Als mijn zusje thuis is probeert ze de hele tijd aandacht te krijgen. Krijgt ze dat niet dan piept ze en ze bijt ook in vingers en tenen.

Het hondje is nu een week bij mijn zusje, ze heeft geprobeerd het gepiep en geblaf te negeren, en het achter de kat aan jagen en bijten met de stem te bestraffen, maar het heeft bijna geen resultaat gehad. Door het geblaf heeft ze nauwelijks geslapen, de buren beginnen te klagen en ze is ten einde raad. Het is een onwijs leuk en lief hondje, maar dit gaat zo niet.

Ik heb haar geadviseerd om het hondje terug te brengen naar mijn andere zusje, die heeft het hondje verpest, laat haar het maar opknappen. Maar ja, dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het zusje dat het hondje nu heeft heeft nu al meer verantwoordelijkheidsgevoel voor het hondje dan het zusje dat het hondje een jaar heeft gehad en ze moet er niet aan denken om het hondje terug te brengen, omdat ze dan niet weet hoe het met het hondje gaat aflopen. De huisbaas van het andere zusje heeft namelijk gezegd dat het hondje weg moet.

De opties die we nu aan het bekijken zijn is professionele hulp of een nieuw baasje met meer ervaring. Mijn zusje is honden gewend, heeft genoeg tijd en is zeer zeker in staat om consequent te zijn maar dit kan ze alleen niet oplossen, ze weet gewoon niet waar ze moet beginnen.

Vooruitlopend op de reacties zeg ik maar vast dat ik bang ben dat het moeilijk zal worden om dit hondje met behulp van een bench (her) op te voeden. Het hondje heeft namelijk 'per ongeluk' een heel weekend non-stop in de bench gezeten, en is ook daarvoor en daarna vaak voor lange tijd er in opgesloten geweest. Het zal niet gemakkelijk zijn om dit hondje er van te overtuigen dat een bench een veilige plek is. Huilen

Graag hoor ik van jullie 1) of jullie iemand in de buurt van Finsterwolde (prov. Groningen) weten die mijn zusje kan helpen met het heropvoeden, 2) of jullie iemand weten met voldoende ervaring die dit hondje wil overnemen (en dan ook écht, want het is zeer zeker niet de bedoeling dat dit hondje van het ene naar het andere baasje gaat) en 3) eventuele andere opvoedkundige tips. Bij voorbaat dank!

mirre

Re: Hondje met problemen, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:47

Als ze het hondje zelf wil houden zou ik op zoek gaan naar een gedragsdeskundige. Zit er bij jullie in de buurt een martin gaus school? Die hebben vaak gedragsdeskundigen in huis die je goed kunnen helpen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 23:01

Kijk eens of er iemand van www.tinley.nl bij jullie in de buurt zit Lachen

Wij worden op dit moment door iemand van hun begeleid met onze probleemhond (ook een hond met geschiedenis). Is relatief goedkope en goede begeleiding Lachen

Succes!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:36

Ik zou contact opnemen met een gedragstherapeut voor honden.

EmDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:15

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 17:28

Bedankt voor jullie reacties!

Het heeft even geduurd, maar er is goed nieuws. Lachen

Het hondje begint al aardig te wennen. Ze blaft minder, poept (bijna) niet meer in huis en de kat heeft gemerkt dat terugmeppen werkt. Duivel Natuurlijk gaan er ook nog wel eens dingetjes mis, maar m'n zusje wil het hondje in elk geval niet meer kwijt. Lovers

Ze heeft ook contact opgenomen met een hondenschool en heeft daar goeie tips gekregen. Binnenkort begint ze met een cursus zodat Daisy (zo heet het hondje) tijdens de wandelingen ook wat beter controleerbaar wordt. Ik heb het hondje afgelopen weekend nog gezien en ik heb bewondering voor het engelengeduld wat mijn zusje heeft met Daisy, want ze mag dan wel rustiger zijn geworden, 'rustig' is nog altijd een relatief begrip. Knipoog Als ik dat zie ben ik bijzonder in mijn nopjes met mijn 2 'op leeftijd zijnde' Friese Stabijtjes. Haha!

Wat mij overigens wel opvalt is dat veel mensen lijken te denken dat kleine hondjes als Jack Russels wel gemakkelijk op te voeden zullen zijn, maar wat ik van Daisy heb gezien is dat ze ontzettend volhardend is in haar gedrag! Ik heb het idee dat er genoeg andere, grotere rassen zijn die van nature iets gemakkelijker zijn. Lachen (Waarmee ik absoluut niet wil insinueren dat je die niet hoeft op te voeden!) Maar goed, dat was even off-topic. Het gaat helemaal goed komen, en dat wilde ik jullie nog even laten weten!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:51

ga eens eerst eens na waarom dat hondje dat gedrag vertoont, dat is niet voor niks. en honden vertonen bijna nooit gedrags problemen, blaffen heeft een funktie, kat achter na gaan heeft een funktie. ga eens na wat dat zou kunnen zijn, en probeer eens in de hond in te leven, dan er alleen van te balen...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:01

Fijn dat het nu de goede kant op gaat Lachen

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 00:42

pubelia schreef:
ga eens eerst eens na waarom dat hondje dat gedrag vertoont, dat is niet voor niks. en honden vertonen bijna nooit gedrags problemen, blaffen heeft een funktie, kat achter na gaan heeft een funktie. ga eens na wat dat zou kunnen zijn, en probeer eens in de hond in te leven, dan er alleen van te balen...

Wat betreft het vetgedrukte denk ik: was dat maar waar! Lips are sealed Daarmee leg ik niet de schuld bij de honden overigens. Maar waar het gedrag van de hond in de ogen van de mens een probleem is spreken we van probleemgedrag lijkt mij, en dat komt helaas veel voor als je het mij vraagt.

Verder vind ik je reactie nogal aanvallend overkomen eerlijk gezegd, maar hopelijk zie ik dat verkeerd. Hoe bedoel je het precies?

Feit is dat mijn zusje haar best doet voor een hondje dat veel problemen gaf en nog steeds geeft. Dat is niet de schuld van het hondje maar het is ook zeker niet haar schuld. Ze heeft zich vergist in de omvang van het probleem en dat komt voornamelijk omdat ze daarover verkeerd is geïnformeerd. Vervelend, maar weinig meer aan te doen.

Natuurlijk heeft dat probleemgedrag een oorzaak. Die heb ik zelfs al kort maar krachtig aangegeven in mijn openingspost ("Dit hondje heeft helaas niet de aandacht en opvoeding gekregen die het verdiende.") Zoals ik in mijn laatste post al schreef is mijn zusje er druk mee bezig om de problemen aan te pakken en heeft ze er ook hulp bij gezocht. Dat doet ze op een vriendelijke manier, het hondje krijgt nergens de schuld van, maar het is wel duidelijk dat het gedrag moet veranderen. Je laatste opmerking (die waarmee je voor mijn gevoel insinueert dat wij ons niet zouden inleven in het hondje) vind ik echt kwetsend. Als dat zo was geweest had mijn zusje zich een hoop ellende kunnen besparen door het hondje niet over te nemen. Ik hoop dat je de volgende keer iets langer nadenkt voordat je zoiets zegt, of het in elk geval beter onderbouwt. Volgens mij is het hondje prima terecht gekomen. Knipoog

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 01:18

tjaa
moeilijk is dat..
ik zou iig het hondje als ie alleen is in een bench doen en dan de tv of radio aanlaten zodat t lijkt alsof ie niet alleen is. In de bench kan je evt. nog een trui of iets met de geur van t baasje doen.
Als ie heel erg bedeld negeren, niet naar kijken, rug toe draaien.
Als ie echt vervelend wordt in de bench zetten en verder geen aandacht aan besteden. Is ie wel stil belonen! vooral heel veel belonen!
verder weet ik nu ook ff niks..

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 01:34

Pubelia heeft denk ik niet veel verstand van jachtterriers Lachen

Jack Russells zijn van oorsprong gefokt voor de jacht op onder meer de vos. En dan ook voor "the kill".
Ik heb o.a. een Parson Russell terrier en die gaat ook achter katten aan. Al vanaf pup zijnde en ze is nu 7. (Puppycursus hielp helemaal nergens tegen). Het is een stamboomhond met een echt op jacht gefokte bloedlijn. Als ik van te voren had geweten dat het instinct zó erg zou zijn, was ik er nooit aan begonnen.
Ik heb ook een Border Terrier die van origine gefokt is voor de jacht. Als ze los zijn en een kat zien gaan ze er samen op af. De Border maakt dan ook nog een hoop lawaai. Van katten in de tuin heb ik dan gelukkig ook geen last meer Haha!

Mijn Parson Russell blaft ook naar alles wat voorbij komt als ik niet thuis ben, de Border doet dat niet. Ik wil de bench niet gebruiken als strafmiddel dus de Parson slaapt daar uit zichzelf graag in met het deurtje open. 's-Nachts ligt ze bij mij onder het dekbed Lachen

Veel mensen nemen zo'n hondje omdat het er zo leuk uitziet maar weten niet dat ze een tomeloze energie hebben en echt hun energie kwijt moeten. Ik neem de Parson regelmatig mee aan de fiets, iedere dag naar het bos met beide en Jess, de Parson, gaat vaak mee op rit met mijn paard. Dat vindt ze het mooist van alles. Ze kan dan uren meelopen, onderweg zwemmen en ook dáár zijn deze honden voor gefokt, om met de jachtpaarden mee te lopen op jacht naar de vos. Dus het zijn geen honden die een hele dag alleen thuis kunnen zitten!

Je moet eens kijken hoeveel van deze honden worden aangeboden op MP....niet normaal meer.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 02:32

flicka schreef:
Veel mensen nemen zo'n hondje omdat het er zo leuk uitziet maar weten niet dat ze een tomeloze energie hebben en echt hun energie kwijt moeten.

Dat is inderdaad vooral met kleine hondenrassen vaak het probleem denk ik. Daisy woonde bij haar vorige baasje eerst in een flat en later in een klein appartement in een grote plaats met weinig mogelijkheden voor een uitgebreide wandeling. Zwemmen of lekker los uitrazen was er gewoon niet bij. Op de één of andere manier denken mensen bij kleine hondjes eerder dat het allemaal wel goed zal komen. Maar die kleine hondjes moeten net zo goed hun energie kwijt en als er iets mis gaat in de opvoeding zijn de problemen net zo groot als bij een grotere hond. Met als gevolg inderdaad veel hondjes op marktplaats (en vergeet het asiel niet). Heel erg sneu en goed om het nog maar eens te noemen denk ik, maar wel een beetje off-topic misschien. Clown

@ flicka: Bedankt voor je reactie. Lachen We leren steeds meer over de aard van het beestje. Zelf zou ik eerlijk gezegd nooit voor een Jack Russel kiezen, maar aan de andere kant, Daisy gooit al haar charmes in de strijd en het is een geweldig lief hondje met een enorme levenslust, het heeft ook wel iets. Haha! M'n zusje is helemaal dol op haar (en ik ben blij dat het haar hondje is Knipoog).

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 08:47

flicka schreef:
Pubelia heeft denk ik niet veel verstand van jachtterriers Lachen

Jack Russells zijn van oorsprong gefokt voor de jacht op onder meer de vos. En dan ook voor "the kill".
.

Even een misverstand uit de weg ruimen hier: (Parson) en Jack Russells zijn niet gefokt voor de moord maar voor het laten 'springen' van de vos.
Een hond die voor de kil is helemaal niet gewenst en gevaarlijk voor de hond immers ook. Een goede fokker fokte niet verder met een killer.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 08:56

Indd...terriers jackjes en foxjes etc (hier een fox eigenaar...) opvoeden is een vak apart...*ziet zich nog op het veld staan met een joekelende hond...heb avonden aan een boomtoppen staan staren (als in gedrag negeren en stil zijn belonen).
Ik denk dat je zus het goed aanpakt, een cursus is vaak wel de goede weg (mits bij een goede hondenschool). Ik heb 5 jaar met mijn beestje getraind (tot GG2), daarna moest ik het stoppen ivm studie. Ik heb wel gemerkt als je eenmaal door de problemen heen bent van het opvoeden...dan heb je er heerlijke honden aan. Het zijn nu eenmaal beestjes die je mentaal en fysiek (maar dat geldt eigenlijk voor alle honden) uit moet dagen.
Het ziet er dus al beter uit begrijp ik uit je bericht. Dan duimen we hier mee dat ze er een leuk beestje aan overhoudt!...

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:18

De Jack Russell is een hond die heel veel beweging nodig heeft. Het is een grote hond in een klein jasje. Als ze deze beweging en afleiding niet krijgen, kunnen ze probleemgedrag gaan ontwikkelen. Ze gaan dan zelf iets zoeken wat afleiding geeft. Dus bijvoorbeeld dingen kapot maken, blaffen en bijten.

Misschien helpt het iets als ze voldoende beweging krijgt, als je haar dingen gaat leren, dat ze echt iets voor je moet doen etc.
Jack Russells zijn ook nog eens eigenwijs, dus best moeilijk om ze iets te leren, maar het kan!

Het blaffen en slopen als ze alleen is, komt waarschijnlijk omdat haar niet goed geleerd is om alleen te blijven. Honden zijn roedeldieren en raken in paniek als hun 'roedel' (de mensen dus) weg zijn. Ze gaan dan zo lang mogelijk blaffen om maar gehoor te krijgen, dat jullie haar vergeten zijn mee te nemen! Dit is echt een soort angst en zeker niet om jullie te pesten ofzo. Een opgevangen labrador in de familie poept ook het hele huis onder als ze alleen is, puur uit angst dat haar roedel niet meer compleet is.

Het leren alleen zijn moet je heel langzaam opbouwen met 5 minuutjes de kamer uitgaan en als ze dan stil is, terug gaan en goed belonen! Ze moet in de gaten krijgen dat jullie altijd weer terug komen.

Het bijten is natuurlijk onacceptabel. Ik denk dat je een tijdje heel sterk in je schoenen moet staan en echt een dominante houding moet aannemen als ze iets doet wat niet door de beugel kan. Dit is misschien moeilijk, maar Daisy pobeert de macht (de leiding) over te nemen, omdat ze misschien geen goede leider heeft (gehad). Als Daisy zeker weet dat haar baasje de Alpha is, dan zal ze naar haar luisteren, maar misschien ook nog wel eens proberen om zélf de alpha te worden.

Er zijn heel veel dingetjes om hondengedrag na te bootsen en zodat je als mens in hondentaal kan vertellen dat je de leider bent. Bijvoorbeeld:

- de alpha eet eerst, daarna krijgt Daisy haar eten
- de alpha gaat eerst door de deur, daarna Daisy pas
- de alpha zit altijd op een hogere plek dan Daisy, dus ze mag niet op de bank of op schoot

Zo zijn er nog meer van die dingen, er zijn veel boeken over, bijvoorbeel De Hondenverluisteraar of de Vrouw die naar honden luisterd.

Het zou vast wel helpen deze methode, ik heb het zelf nooit geprobeerd.

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:53

Dat er nu serieus naar gekeken wordt om dit hondje te helpen vind ik een hele goede zaak. Maar zoals Biepmiep (hoi Esther! Haha! ) ook al in haar reactie zegt: 'Ik maak me erg druk om dit ras'
Is het wederom een hondje van dit ras (of misschien niet en is het toevallig wit met vlekjes en noemt men het maar Jack Russell omdat de 'fokker' dat ik het entingsboekje heeft gezet.... Dromen ) wat met een heel verkeerde start en opvoeding is begonnen.

Iedere hond, of deze nu groot of klein is heeft een sociale opvoeding nodig. Veel te vaak zijn dit soort kleine hondjes die een groot karakter hebben (lees: sterk en heel intelligent) de dupe van een impuls aankoop. 'Ach het is zo'n droppie als puppie en de verkoper zei dat het een heel makkelijk hondjes zou zijn...." Hier gaat het al vanaf het eerste moment mis en nu lees ik weer zo'n zielig verhaal waar een totaal geflipt hondje gelukkig nog een 2e kans krijgt (BRAVO!!!), maar hoe vaak gaan ze niet naar een asiel als vals en onhandelbaar, maar wie is hier de schuld van??????

TS geeft zelf al precies aan wat er mis gegaan is, zo kan je als 'hondenliefhebber' toch niet met je eigen hond omgaan en dan als het zo ver uit de hand gelopen is iemand anders met de puinhoop opzadelen???
Dit ras is niet geschikt voor iedereen, en dit soort hondjes zonder stamboom die ze JR noemen moeten ze heel gauw een andere naam gaan geven want dit is een smet op de RAShond Jack Russell die hierdoor een hele slechte naam krijgt en dit absoluut NIET VERDIEND!!

Al jaren wordt dit ras heel zorgvuldig door clubfokkers verantwoord gefokt, hierdoor is het een officiele rashond geworden en deze verdienste wordt te niet gedaan omdat ieder wit hondje met een vlekje bij wijze van spreken op iedere hoek van de straat als Jack Russell wordt aangeboden tegen bodemprijzen. Het lijkt er qua exterieur niet op en al helemaal niet qua karakter. Zoals net al even gezegd een Jack is geen killer, hij is oorspronkelijk gefokt om een vos achterna te gaan in een hol en daar de vos uit te drijven (springen) zodat de jagers de jacht kunnen afmaken. Deze eigenschappen geven hem een moedig karakter maar ook gehoorzaam en dat is waar de ECHTE Jack Russell om bekend moet staan en niet de slechte naam die hij nu heeft omdat ieder wit hondje met vlekjes van een broodfokker maar Jack Russell genoemd wordt met totaal verkeerde en NIET ras eigen karaktereigenschappen.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:54

Shaienne schreef:
Het bijten is natuurlijk onacceptabel. Ik denk dat je een tijdje heel sterk in je schoenen moet staan en echt een dominante houding moet aannemen als ze iets doet wat niet door de beugel kan. Dit is misschien moeilijk, maar Daisy pobeert de macht (de leiding) over te nemen, omdat ze misschien geen goede leider heeft (gehad). Als Daisy zeker weet dat haar baasje de Alpha is, dan zal ze naar haar luisteren, maar misschien ook nog wel eens proberen om zélf de alpha te worden.

Er zijn heel veel dingetjes om hondengedrag na te bootsen en zodat je als mens in hondentaal kan vertellen dat je de leider bent. Bijvoorbeeld:

- de alpha eet eerst, daarna krijgt Daisy haar eten
- de alpha gaat eerst door de deur, daarna Daisy pas
- de alpha zit altijd op een hogere plek dan Daisy, dus ze mag niet op de bank of op schoot

Zo zijn er nog meer van die dingen, er zijn veel boeken over, bijvoorbeel De Hondenverluisteraar of de Vrouw die naar honden luisterd.

Het zou vast wel helpen deze methode, ik heb het zelf nooit geprobeerd.

Ik zou zeggen: bespaar je de moeite! Haha!
De hele alphatheorie is m.i. namelijk behoorlijk achterhaald. Bestudering van het natuurlijk hondengedrag binnen roedels heeft aangetoond dat in verreweg de meeste roedels er helemaal geen sprake is van één hond die dé leider zou zijn. Over het algemeen bestaan er binnen een roedel verschillende rangordes die situatieafhankelijk zijn. Zo bestaat er dan bijvoorbeeld wel een vaste volgorde waarin er gegeten wordt, maar die is dan weer niet gelijk aan de volgorde waarin er door een deur wordt gegaan of de volgorde waarin het initiatief wordt genomen om te gaan jagen.
Wat je dus doet wanneer jij als eerste eet, de hond niet op de bank laat en zelf als eerste door de deur gaat is de hond proberen duidelijk te maken dat jij jezelf in díe specifieke situaties hoger in de rangorde plaatst dan hij (waarbij je natuurlijk maar af moet wachten of jouw nabootsing van 'honds gedrag' ook als dusdanig door de hond begrepen wordt, maar dit terzijde). Dit geeft echter geen garantie dat de hond jou dan ook in andere situaties als ranghogere zal gaan beschouwen.
Het kan natuurlijk, als je bepaalde problemen hebt met je hond, helemaal geen kwaad om dit soort dingen toe te passen, maar veel belangrijker is het om de hond te trainen op die situaties waarin het probleemgedrag zich voordoet. Boeken als 'De vrouw die naar honden luistert' van Jan Fennell dekken daarom m.i. de lading niet en zijn bij mij al jaren geleden in de prullenbak beland. Knipoog

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 08:09

oooh... hahaha. Als je dat zo leest, dan denk je:"goh, daar zit wat in" maar het werkt dus niet in de praktijk.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 08:23

Je geeft zelf al aan de het hondje niet de nodige opvoeding en aandacht heeft gehad.
Als eerste zou ik dan je titel aanpassen van:

naar:

Baasje met problemen (met haar hondje). Wie weet raad?

De schuld van deze gedragsproblemen ligt bij het baasje. De problemen zijn ontstaan doordat het hondje lekker heeft kunnen doen waar ze zin in heeft/had en nooit gecorrigeerd is. Een hond heeft aandacht nodig en als ze dat niet krijgen, ja dan gaan ze dingen uithalen die niet mogen.
Dan word dat een aantal weken of maanden goed gekeurd en dan is de baas het ineens beu. En wie is dan fout, ja natuurlijk, dan is het maar een hondje met problemen. Het beestje wil niet mee werken, is een probleemhondje.
Maar zo zit het niet. Daarom vind ik het erg triets tegenover het hondje dat het nu maar afgestempeld word als probleemhond.
Je zusje (die haar heeft gekocht) had meer verantwoordelijkheid op zich moeten nemen.
Ik vind daarom ook dat zij er nu voor moet zorgen dat het hondje weer manieren krijgt.

Wat betreft je andere zusje (die haar nu dus heeft) vind ik het super dat ze alle tijd en aandacht in het beestje steekt. En als ik dat zo lees, gaat dat nu al zeker de goede kant op. Waarom had haar eerste baasje er dan niet die tijd en moeite in kunnen stoppen? Zij heeft gekozen voor een hondje. Een puppy nog wel. Als je een hond niet op wilt voeden, waarom dan geen oudere hond? Of waarom überhaupt een hond?

Veel succes ermee in ieder geval.
Ik vind dat je zusje zelf de problemen op moet lossen en niet meteen een ander baasje moet gaan zoeken. Als zij de tijd en aandacht aan het beestje had gegeven was er nu waarschijnlijk weinig tot niks aan de hand geweest.

Het kan een beetje bot overkomen, sorry daarvoor, maar ik kan me er heel boos om maken als mensen zelf vertikken om een hondje goed op te voeden en dan later maar roepen dat het een probleemhond is.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:45

Shaienne schreef:
oooh... hahaha. Als je dat zo leest, dan denk je:"goh, daar zit wat in" maar het werkt dus niet in de praktijk.

Daar heb ik andere ervaringen mee Lachen
Onze hond reageerde er goed op!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:48

@Silence, ik ga voor een groot deel met je mee. Maar er zijn momenten waarop je denk ik beter kan besluiten om er mee te stoppen. Het hondje heeft het nu beter dan dat ze had... dat is ook wat waard Lachen

Super dat er nu zoveel energie in gestoken wordt!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 16:25

Shaienne schreef:
Misschien helpt het iets als ze voldoende beweging krijgt, als je haar dingen gaat leren, dat ze echt iets voor je moet doen etc.
Jack Russells zijn ook nog eens eigenwijs, dus best moeilijk om ze iets te leren, maar het kan!

Bedankt voor je reactie Shaienne. Lachen Gelukkig zijn vooral de problemen met zindelijkheid en blaffen al veel minder geworden. Ik denk zelf ook dat dat komt omdat het hondje nu veel beweging en aandacht krijgt en eindelijk een beetje tot rust komt. Bij het vorige baasje was ze in korte tijd 3 keer verhuisd dus dat heeft natuurlijk veel stress met zich meegebracht. Nu ze tot rust komt en weer wat zekerheid krijgt gaat het al snel veel beter. Het zal waarschijnlijk nog veel tijd en moeite kosten om alles helemaal op te lossen, maar de ellende is nu tenminste te overzien en m'n zusje ziet het nu gelukkig ook weer zitten.
M'n zusje is nu veel bezig om haar nieuwe dingetjes te leren en dat gaat erg goed. Elke hond heeft knopjes, maar het is vaak even zoeken naar de juiste plaats. Daisy blijkt erg goed te motiveren door haar te belonen met spelen. M'n zusje vindt het leuk om Daisy dingen te leren en ik weet zeker dat ze nog ver kan komen, aangezien ze het zelfs voor elkaar gekregen heeft om eerder genoemde kat (een buitengewoon eigenwijs ding Haha! ) te leren zitten en pootjes geven op commando (echt waar! *LOL* )

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 16:40

@ jolanda10, Biepmiep en alle andere liefhebbers van de Jack Russell: Het is niet mijn bedoeling geweest om jullie geliefde ras op wat voor manier dan ook zwart te maken. Daisy is een hondje zonder papieren. De problemen die mijn zusje nu ondervindt staan los van het ras en waren in deze situatie bij elke hond (van welk ras dan ook) ontstaan. Ik denk niet dat mensen na het lezen van mijn verhaal denken dat het aan het ras ligt. Mocht dat wel zo zijn dan is dat misverstand nu hopelijk definitief uit de wereld.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:43

Klinkt misschien zweverig maar bij mensen hier in de buurt, die ook zo'n 'probleemgeval' hebben kan een telepatisch contact een positieve werking hebben. Zoek iemand die hem kan analyseren Knipoog

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 17:10

Silence schreef:
Daarom vind ik het erg triets tegenover het hondje dat het nu maar afgestempeld word als probleemhond.

Gelukkig heeft het hondje geen idee wat er allemaal over haar gezegd wordt. Clown
Daarbij komt nog dat ik volgens mij nooit onduidelijk ben geweest over de oorzaak van het probleem. Waar zie jij dat het hondje ergens de schuld van krijgt? 'Probleemhond' is een term die gebruikt wordt in dit soort gevallen (al kan ik me niet herinneren dat ik Daisy een probleemhond heb genoemd) en zegt wat mij betreft niks over wiens schuld het is. Ik kan me wel voorstellen dat je vindt dat het woord de lading niet goed dekt, maar dat is een taalkundige discussie. Knipoog

Silence schreef:
Je zusje (die haar heeft gekocht) had meer verantwoordelijkheid op zich moeten nemen.
Ik vind daarom ook dat zij er nu voor moet zorgen dat het hondje weer manieren krijgt.

Met het eerste deel ben ik het eens, maar je meent toch niet serieus dat we het hondje nu alsnog terug moeten brengen?! Behalve de praktische problemen (het eerste baasje heeft niks meer laten horen en is onbereikbaar) lijkt me dit voor alle partijen de slechtst mogelijke oplossing.

Silence schreef:
Wat betreft je andere zusje (die haar nu dus heeft) vind ik het super dat ze alle tijd en aandacht in het beestje steekt. En als ik dat zo lees, gaat dat nu al zeker de goede kant op. Waarom had haar eerste baasje er dan niet die tijd en moeite in kunnen stoppen? Zij heeft gekozen voor een hondje. Een puppy nog wel. Als je een hond niet op wilt voeden, waarom dan geen oudere hond? Of waarom überhaupt een hond?

Die vragen zou je helaas in zoveel gevallen kunnen stellen en het is niet aan mij om ze voor mijn zusje (die het hondje eerst had) te beantwoorden. Feit is dat mensen niet altijd goed nadenken bij alles wat ze doen. Daar komt nog bij dat dingen soms anders lopen dan je had gehoopt of verwacht (denk aan relaties die stuk lopen, ziektes, promotie of juist verlies van werk). Allemaal geen excuus, maar dit soort dingen spelen vaak wel mee.

Silence schreef:
Het kan een beetje bot overkomen, sorry daarvoor, maar ik kan me er heel boos om maken als mensen zelf vertikken om een hondje goed op te voeden en dan later maar roepen dat het een probleemhond is.

Ik kan me voorstellen dat je je kwaad maakt, maar ik vind het niet terecht dat je mij of m'n zusje (die het hondje nu heeft) daar op aankijkt. Waarschijnlijk doe je dat ook niet, maar ik vind je reactie inderdaad een beetje fel. Wij doen ook maar gewoon ons best. Lachen