Kat doet niks meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jamyloveu

Kat doet niks meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 13:34

Hallo,

Wij hebben een kater van 3/4 jaar oud. Hij is ook bij ons geboren, en nooit ziek geweest ofzo.
Maar nu ligt hij de héle dag te slapen, en is onwijs dik aan het worden. Hij heeft binnen een mandje, en daar ligt ie dan in. Als je hem naar buiten gooit, en het luikje dichtdoet, gaat hij in de schuur slapen. Als je hem uit zn mandje tilt en hem ergens anders neer zet, loopt hij zo weer naar t mandje. Eerst dachten we, naja het is een nachtdier dus hij leeft zich s'nacht wel uit. Maar dat doet hij dus ook niet. Als ik s'morgens om half 7 de kippen ga voeren, ligt ie al te slapen. Dus ik vroeg me af, weet misschien iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn? Alvast bedankt, Laris

Eowyn3003

Re: Kat doet niks meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:37

Katten zijn nachtdieren, en katten zijn gewoon lui. Die van ons slaapt gewoon de hele dag, het enige waarvoor hij opstaat is om op een andere plaats te gaan slapen.

Hoe weet je dat hij zich snachts niet uitleeft?

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 13:45

Als mn vader naar bed gaat, zo rond 12 uur, gaat hij altijd nog controleren of alles goed dicht is. Dan ligt hij er ook al.
Maar een maand geleden ging hij gewoon naar buiten overdag, en deed ie nog welles wat.
Hij gaat ook niet verplaatsen ofzo. En hij gaat ook niet anders liggen, hij blijft de hele dag hetzelfde liggen.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:48

:s dat is minder goed natuurlijk. Krijgt ie genoeg voer? Misschien eens naar de DA gaan?

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 13:50

Ja, ik dacht misschien ziekte van Lymm, want daardoor verlam je toch helemaal? (dacht ik..) Maar het is zo moeilijk controleren op teken, want hij verhaart ook nog niet.

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:51

wat krijgt de kat te eten?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:53

Dat is inderdaad wel heel weinig beweging. Ik heb ook een kat die heel veel slaapt en in de winter niet naar buiten wil, maar die is 17 jaar oud. Ik heb ook een kat gehad die een abces had, door vechtpartijtje en die was helemaal niet lekker en toen sliep hij ook alleen maar. Ik zou idd kijken of er veranderingen zijn geweest die van invloed kunnen zijn, bv ander voer etc en anders de dierenarts bellen voor overleg en eventueel een afspraak maken.
Succes ermee.

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:54

misschien idd wel verstandig of ff langs de dierenarts te gaan.

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 14:21

Hij krijgt s'morgens en s'avonds brokjes met vis. (staat ook een kommetje met water voor ze). De buurvrouw (is ook DA geweest) zegt dat we een borsteltje moeten kopen, en hem daarmee moeten kammen en controleren op teken. Als we geen teken vinden en hij blijft zo lui, moeten we van de week even een afspraak met de dierenarts maken.
Hij heeft geen ander voer gekregen ofzo gekregen.
In ieder geval bedankt voor de reacties.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:50

Neem de temperatuur eens op !

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:54

Als dit zijn normale dagactiviteit is zou ik me geen zorgen maken. Maar dan zul je wsn geen topic openen...

Idd de tempratuur eens opnemen. Een kat met koorts (of onderkoeling) wordt heel erg loom en slaapt veel. Koorts kan weer wijzen op een infectie, een wond die je niet gezien hebt, etc etc.

Hoe reageert hij verder? Is hij attent, eet hij goed? Vacht/oren/ogen normaal?

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 17:21

Muis (zo heettie) is net doodgegaan. Ik zat hem een beetje te aaien en ik merkte dat hij al langzamer adem ging halen. Ik ben er bij gebeleven, en na 3 kwartier stopte hij met ademen. We hebben hem gelijk begraven in de tuin. Het is eigenlijk zo goed als zeker dat hij de ziekte van Lymm had.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:22

Ach gosh. Veel sterkte!

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 17:23

Dankje

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:24

Sterkte~!

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:25

Aggossie Ach gut
Stertke!

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:28

hè bah, heel veel sterkte Ach gut

Maarre, als hij langzamer ging ademen, waarom ben je dan niet naar de dichtstbijzijnde DA gevlogen?
En hoe weet je, zonder één enkel onderzoek dat het zo goed als zeker Lyme was?

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 17:34

Omdat dat dichtstbijzijnde DA zeker een halfuur rijden is, en we wisten niet hoelang hij het vol zal houden. En als hij met een kwartier al weg zou zijn, was het niet fijn voor hem als hij dat laatste kwartier van zn leven nog in de auto moest zitten, waar hij overigens een hekel aan heeft. Mn buurvrouw is DA geweest, en die zei dat.
Bedankt voor de reacties.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:36

Het spijt me dat je kat is gestorven. Sterkte!
Maar hoe kun je nu zeker weten dat hij de ziekte van Lymm had. Dat kun je alleen achterhalen door een bloedtest. Voor 3/4 jarige kat zijn deze symptomen echt niet normaal. Onze jongste katten zijn net een jaar en die spelen de hele dag en slapen snachts (zelfs onze volwassen katten). Een huiskat is geen typisch nachtdier!
Hoe lang had hij dit soort appathie al?
Ik snap eigenlijk ook niet hoe je 3 kwartier kunt aanzien hoe een kat sterft in plaats van naar de dierenarts te gaan.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:41

[quote="Splash"]Het spijt me dat je kat is gestorven. Sterkte!
Maar hoe kun je nu zeker weten dat hij de ziekte van Lymm had. Dat kun je alleen achterhalen door een bloedtest. Voor 3/4 jarige kat zijn deze symptomen echt niet normaal. Onze jongste katten zijn net een jaar en die spelen de hele dag en slapen snachts (zelfs onze volwassen katten). Een huiskat is geen typisch nachtdier!
Ik snap eigenlijk ook niet hoe je 3 kwartier kunt aanzien hoe een kat sterft in plaats van naar de dierenarts te gaan.[/quote]
Mijn cavia was een keer erg ziek, het was al laat. En ik mocht niet naar de dierenarts. Dat is pas lekker!

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:43

Sterkte.

Maar inderdaad, ik snap ook niet hoe je er 3 kwartier hebt op zitten kijken..
Ik zou me nogal haasten om naar de DA te gaan hoever het ook is.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:52

De ziekte van Lyme kun je alleen met een bloedtest vaststellen en het lijkt me eigenlijk héél sterk dat je kat dat had. De ziekte van Lyme is een hele zeldzame ziekte bij katten en een besmette kat kan maanden, jaren en soms zelfs zijn hele leven symptoomloos blijven.

Waarom zijn jullie niet naar de dierenarts gegaan toen hij langzamer begon te ademen? Mijn DA zat toen ik nog in Roermond woonde ook op 3 kwartier rijden; ik ben daar verschillende keren naar toe gevlogen toen onze kittens ademnood hebben. Het is heel l*llig als je daar aan komt en het beest geeft praktisch meteen er na de geest, maar liever dat dan dat ik achteraf denk 'misschien'...

Sterkte ermee in elk geval.

*edit: typo

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:55

Ik was ook accuuuuut naar de da gegaan, ook al vind onze kat autorijden ook helemaal niet leuk. Doodgaan vindt ie vast NOG minder leuk.

Snap niet dat iemand bij zijn stervende kat blijft zitten 3 kwartier lang.......snap ik echt niet!

Voor hetzelfde geld had ie een heel andere aandoening, en was het heel simpel te verhelpen geweest door een DA...........ik zou me over zoiets heel schuldig voelen in ieder geval. Maarja ieder zn ding.

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 17:55

Splash schreef:
Ik snap eigenlijk ook niet hoe je 3 kwartier kunt aanzien hoe een kat sterft in plaats van naar de dierenarts te gaan.

Ik heb ook ouders. En die hadden geen zin om zo ver te rijden, en een bak geld te moeten betalen. Daarom ook geen bloedtest.
Ik heb me ook niet fijn gevoelt hoor. Ik zie mn kat daar doodgaan, mn kat die ik zelf uit de moeder heb moeten "trekken" een kat die iedere nacht bij me lag en een kat die ik liever nog 50 jaar bij me had gehad. En ik kon er ook niet naar kijken. Ik voelde me schuldig dat hij daar zo lag, en dat we niet naar een DA konden.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:56

Jamyloveu schreef:
Splash schreef:

Ik heb ook ouders. En die hadden geen zin om zo ver te rijden, en een bak geld te moeten betalen. Daarom ook geen bloedtest.
Ik heb me ook niet fijn gevoelt hoor. Ik zie mn kat daar doodgaan, mn kat die ik zelf uit de moeder heb moeten "trekken" een kat die iedere nacht bij me lag en een kat die ik liever nog 50 jaar bij me had gehad. En ik kon er ook niet naar kijken. Ik voelde me schuldig dat hij daar zo lag, en dat we niet naar een DA konden.

Ach gut