Poes mag niet op de bank, hoe leren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Poes mag niet op de bank, hoe leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 12:04

Ik heb sinds een week een poesje. Ze komt uit het asiel en is een half jaar oud.
Echt een lief dier. Maar ze wil zo graag op de bank liggen. Als ik thuis ben doet ze het niet, maar als ik thuis kom ligt ze er standaart op. Ik heb een aantal kussens op de grond en een oud poppenbedje met kussens erin waar ze op mag liggen, maar ze wil alleen op de bank.
Hoe leer ik nou dat ze niet op de bank, maar wel op de kussens mag?

Ze is nog best wel een beetje bang, ik kan d'r niet oppakken ofzo. Ik doe heel voorzichtig met haar, als je iets onverwachts doet of ze het idee krijgt dat ze in het nauw komt is ze meteen in de stress.

xDreamerx

Re: Poes mag niet op de bank, hoe leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 12:08

Wij hadden hetzelfde probleem met de katjes.
Als we weggaan leggen we nu maar tijdschriften op de bank zodat ze de bank niet ruwieneren... Nagelbijten / Gniffelen
En dan vinden ze het toch niet meer lekker liggen, en die van mij gaan dan wel in hun mandje/op hun kussentje liggen.
Misschien dat dat bij jou ook helpt?

Ow k zie nu dat je vet dichtbij woont Tong uitsteken

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 12:09

misschien ervoor zorgen dat de poes niet in de kamer kan als je niet thuis bent, totdat ze geleerd heeft dat ze niet op de bank mag?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 12:13

Idd niet in de kamer laten... Of pak desnoods een oude deken en leg die op de bank, beloon haar als ze op die deken ligt. Dat ze zich aanleert dat ze óp die deken op de bank mag. Met afstraffen bereik je weinig denk ik, vooral aangezien je d'r net hebt en ze nog zo bang is.

Bij mij mogen ze ook niet op de bank, Elmo had vrij snel door dat hij wel op de deken mocht. We zijn een week op vakantie geweest en ik heb een donkergrijs vermoeden dat de buum 'm wél op de bank en in de keuken heeft gelaten, sinds we terug zijn ligt ie languit op de bank (zonder deken), hij ligt op de keukenstoelen, etc... *zucht* Ik mag dus ook weer van voren af aan beginnen.

Succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 12:14

niet zo moeilijk hoor Haha!
zorg er in elk geval voor dat poeslief zelf 2 fijne plekken heeft om te liggen.
kop een fijne poezemand,of zo'n hangmat voor aan de kachel.
zet desnoods een simpele doos neer met een handdoek er in.

elke keer als poes op de bank klimt zeg je nee, tilt haar op en zet haar op haar eigen plekje neer.

maar als jij er niet bent kun je nooit je kat corrigeren,dus de kat niet in de kamer laten! anders word het veel te verwarrend en zal je altijd die strijd houden Knipoog
als je weg bent kat in de gang,of keuken of wat voor plek maar ook,maar gewoon niet in de kamer laten

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 12:34

Een van onze katten ligt ook het liefst op de bank. Ze heeft een eigen hoekje op de bank (strak naast de TV, daar zit toch nooit iemand, tenzij er visite is, maar dan wordt het zo druk dat ze vanzelf wel weggaat Haha!). Daar hebben we een kleedje neergelegd en daar ligt ze automatisch al op Lachen
Wat ellepel zegt is ook een goeie, inderdaad. Dan leert ze vanzelf wat wél haar plekje is Knipoog

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 12:36

Mag ik de stomme vraag stellen waarom ze niet op de bank mag?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:42

Wat de rest al zegt, niet in de kamer laten als je er niet bent.

Als je er wel bent kun je een plantenspuit naast je zetten en als ze op de bank wil gaan gewoon even haar kant op spuiten.
werkt echt heel goed. Zo heeft mijn zus de kat ook geleerd dat hij niet op de tafel mag enzo en ik had mijn konijn ermee geleerd dat ze alleen op het kleed mocht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:45

en inderdaad.....waarom mag ze niet op de bank?

leg anders een kleedje er op op die plek waar ze wel mag als je met haren zit die dan op de bank blijven plakken.
ene kat van mij komt uit zichzelf echt nooit op de bank,die ligt liever in haar hangmat aan de kachel.
de andere komt wel op de bank,maar altijd op een kleedje.hoeft niet perse,maar heb haar gewoon elke keer daarop gezet en nu gaat ze er zelf al op liggen

Hvj_Artos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:47

Onze poezen liggen ook altijd op de bank..
Ja wij vinden het niet zo erg.
Ze hebben ook een eigen plekkje waar ze altijd liggen.
en heel soms liggen ze op de bank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:47

dat wat ellepel zegt is inderdaad heel handig en diervriendelijk, maar als je de poes niet kan optillen natuurlijk niet haalbaar.. plantenspuit slecht idee, hij kan erook mee gaan denken dat hij niet bij het mens in de buurt mag komen want dat is water.. en als het al wat bangig is is dat dus een slecht idee volgens mij..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:52

ohw jee ja nu lees ik t,had ik helemaal niet gezien dat je haar niet kunt optillen.
nou dan doe je t toch anders??

nee zeggen als ze dus op de bank gaat , dan zelf bij de doos of mand gaan zitten waar ze wel in mag en haar lokken.lieve woordjes," kom maar kijk es ? hier mag jij in" Haha!
ik heb zelf ook een drama kat die we na 4 jaar nog niet fatsoenlijk kunnen optillen,maar met hele lieve woordjes snapt ze toch best wel vrij snel wat haar plekje is.
ik klop dan even met mijn hand op de grond en zeg,zo van kom maar hier. dat wil best wel goed.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:00

Toen wij onze kat net hadden hebben we ook geprobeert haar te leren niet op de bank en op tafel te lopen maar we hebben het opgegeven... onze keuken en woonkamer is met een boog gescheiden waar geen deur inzit dus ze niet in de woonkamer laten is geen optie. We hebben het maar gewoon opgegeven. Maar moeder vond het zonde van haar bankstel maar nu vind ze het niet erg meer alleen een beetje liggen op de bank is toch geen probleem vinden wij. Wel als ze erin gaan hakken.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:07

Leonoor schreef:
Mag ik de stomme vraag stellen waarom ze niet op de bank mag?

Duh, ik dacht al dat het aan mij lag. Niks zo gezellig als een kat spinnend op de bank. Maar niet iedereen is zo makkelijk blijkbaar Knipoog

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:46

Bij mij mag het ook niet hoor. Ze mogen wel op schoot op de bank, maar verder niet. Dan komen er super veel haren op de bank (Katten zijn wit) en de bank gaat gewoon stuk ervan.
Er hangen nu allemaal draadjes uit...

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:25

Als de katten niet op de bank mogen en er toch allemaal draadjes uithangen. Dan ligt het toch niet aan de katten? of redeneer ik nu weer te eenvoudig.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:33

Wij hebben de moed bij beide katten ook maar opgegeven. We kregen ze vanalles aan hun verstand, maar ze vertikten het om bij de bank uit de buurt te blijven! En ja, we hadden een poezenmandje en weet ik veel wat voor zooi allemaal nog meer, maar ze gingen iedere keer weer terug naar die bank. Dus nu is het dagelijks de bank uitzuigen, maar moet zeggen dat het wel heel gezellig is hoor, als de kat tussen je benen ligt als je een film aan het kijken bent.

En oja, als ze hun nagels gingen scherpen of zoiets aan de bank kregen ze ook op hun flikker, dus dat doen ze gelukkig niet.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:40

Rosita schreef:
Als de katten niet op de bank mogen en er toch allemaal draadjes uithangen. Dan ligt het toch niet aan de katten? of redeneer ik nu weer te eenvoudig.

Jawel, want er hangen draadjes uit door de nageltjes van de katten.
Zo bedoelde ik het Knipoog

katrien_neke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:48

wij hebben het onze katten geleerd door elke keer ze erop sprongen er met de waterspuit op te sproeien ... ook dit waren asielkatten en toen ook nog bang dus het daarvoor laten vind ik maar vreemd.
ze kennen het allebei super goed, geen problemen meer

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 01:56

Ik ga het denk ik heel kort door de bocht zeggen, als je een dier wil wat je bepaalde dingen wil afleren, kun je beter een hond nemen. Die is makkelijker op te voeden..... Of ervoor zorgen dat de katten in een aparte kamer zitten als je zelf niet thuis bent.
Wij hebben ons erbij neergelegd dat de poezebeesten op de bank zitten en dat daar ook wel eens dingen gebeuren als een draad uit een kussen/haren enz. We hebben onze bank zelfs uitgezocht op de katten. Goed gezocht naar een redelijk nagelbestendige bank en losse kussens die ik kan uitwassen. Bankjes doen het tot nu tot nog aardig goed. Eraan krabben heb ik ze afgeleerd door van dat bolletjesplastic over de bank te doen, totdat ze begrepen dat de krabpaal toch echt fijner is. Ze mogen ook niet op de tafel in de huiskamer, dat doen ze ook nooit. Denken wij mensen dan, want zodra je buiten bent en iets vergeet en terugkomt, heb je 90% kans dat ze pontificaal op tafel zitten Clown
Tja, een kat heeft geen baas, die heeft personeel Haha!

O ja, zo ben ik aan mijn katertje gekomen. De fokster had er lucht van gekregen dat degene die 't katertje eigenlijk zou kopen z'n nageltjes eruit wilde laten trekken zodat hij niet aan de bank kon krabben. Toen heeft ze de verkoop niet door laten gaan en heb ik 'm kunnen kopen.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 01:58

ik zou de bovenstaande methode toch echt niet gebruiken voor een bange kat..
gewoon absoluut niet in de buurt van de bank laten komen als je niet thuis bent, leg haar ergens anders neer..
verder ben ik het wel eens met ellepel,

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 02:30

Hai,
Ik denk ten eerste dat je moet zorgen voor een leuk alternatief, dat je ook kan verplaatsen als ze bijvoorbeeld dichter bij jou wil liggen. Zo'n klabpaal apparaat met hokjes enzo is misschien leuk.
Ten tweede laten katten zich moeilijk de wet voorschrijven en zoeken ze af en toe gewoon iets nieuws, zodat lievelingsplek ineens niet meer in trek is maar een ander kleedje juist wel.

Wat heeeeeel erg goed werkt is aluminiumfolie. Dat haten katten. Dus als je ze ergens niet wil hebben en ze niet wilt laten schrikken met water, kun je dat folie op de bank doen als je er niet bent. Sommige katten vinden tijdschriften gewoon leuk om op te liggen, maar alu folie hebben 99 van de 100 katten echt een broertje dood aan. Het staat niet mooi, maar werkt wel goed...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 02:33

dat is het leuke van katten Tong uitsteken die doen wat ze zelf willen, ik ben bang dat je haar dit niet kunt afleren, wat je wel kunt doen is zo'n kattenwerende spray kopen bij de dierenwinkel en die op de bank sprayen, misschien helpt het.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 02:39

In die 25 jaar dat ik katten heb, heb ik ze nooit echt iets kunnen leren. Wel de plantenspuit gebruikt wanneer ze mijn planten gingen slopen. En nee zeggen en oppakken bij het scherpen van hun nagels aan de meubels.
Maar voor de rest ...
Mijn katten hebben personeel.
Ach we stofzuigen toch al nemen we gelijk de bank mee.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:40

Met clickertraining kun je katten best iets leren maar dat zijn dan toch meer kunstjes. Of je een kat volledig van slaapgewoonte kunt laten veranderen?? Je bank afschermen lijkt me het enige mogelijke.