M`n rat ze staartje is kapot

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horseylove

M`n rat ze staartje is kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 01:33

Hallo, ik zit vanaf gister avond al in de stress.
Gisteravond is het staartje van m`n ratje kapot gegaan.
Het klinkt msschien raar, maar het staartje is gestript tot op het botje aantoe.
Ik heb de DA gebeld, maar die was niet echt duidelijk.
Nou was mijn vraag; "moet ik het stukje staart dat bloot ligt, afknippen en inbinden of moet ik er niks aan doen en de natuur ze gang laten gaan?"
Ik hoor het graag.

Horseylove

Afbeelding
Afbeelding

rissa

Re: M`n rat ze staartje is kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 01:44

Jeetje, dat is even schrikken.
Mijn ervaring met ratten is dat ze het over het algemeen prima zelf op kunnen lossen. Hou het goed in de gaten of het niet gaat ontstekken of dat je ratje laat merken er veel last van te hebben. Als het een wond is zou ik er alleen voor zorgen dat zijn hok zo schoon mogelijk is.
Mijn rat heeft vorige week zijn staart op een kwart na er af gebeten, het ziet er niet uit maar schijnbaar was het nodig(geen idee waarom alleen), en hij doet het er prima mee. suc6

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:47

Jeetje wat erg. Ik zou de staat wel heel goed schoon houden i.v.m bacterieen.
Zelf hebben wij ook ratten maar we hebben zo iets noch nooit mee gemaakt.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:51

Heb ik ook keer gehad, mee na DA zei natuurlijk laten genezen, en puntje van staart is toen afgesotven dus had ze later een stompe staart, wel weer mooi genezen later. Gewoon niks aan doen dan geneest het, het beste...

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:08

Een v mijn ratten heeft dat ook gehad. De da zei me toen ook het gewoon zijn gang te laten gaan. Het stuje sterft af en valt er dan af. Het is maar n klein stukje dus veel last zal je ratje er niet v hebben. Ratten regelen hun remperatuur met hun staart dus een heel klein staartje of helemaal geen staart vergt wel vd baas dat die goed in de gaten houdt dat de rat t niet te koud of warm krijgt/heeft. Maar zo'n klein stukje maakt echt niet uit hoor. Ik merk bij mijn rat ook nooit iets, het is mooi genezen.
Idd hok even heel goed schoon houden ivm infectie.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:10

rissa schreef:
Jeetje, dat is even schrikken.
Mijn ervaring met ratten is dat ze het over het algemeen prima zelf op kunnen lossen. Hou het goed in de gaten of het niet gaat ontstekken of dat je ratje laat merken er veel last van te hebben. Als het een wond is zou ik er alleen voor zorgen dat zijn hok zo schoon mogelijk is.
Mijn rat heeft vorige week zijn staart op een kwart na er af gebeten, het ziet er niet uit maar schijnbaar was het nodig(geen idee waarom alleen), en hij doet het er prima mee. suc6

Ben je met je rat naar de da geweest? Want helemaal gewoon is t niet hoor als n rat zich zelf zo opeet. En eerlijk gezecht vind ik t nog wat vroeg om te roepen dat je rat t er prima mee doet na n week.....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:50

Niet zo superschoon gaan houden, dat kan ook tegen de genezing in werken. Gewoon zelf laten genezen en goed in de gaten houden of het niet gaat ontsteken

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:07

Ik zou toch maar met het ratje naar de DA gaan... straks gaat de boel ontsteken en ben je nog verder van huis.
Het lijkt me namelijk niet echt gezellig voor je ratje om met een gevilde staart rond te lopen.

Wat is er trouwens gebeurd? heeft hij ergens tussen gezeten?

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 23:48

heey,
Dank je wel voor de info.
Op een andere forum gaan mensen helemaal uit hun plaat en dat vind ik niet zo normaal.
zo komen me gelijk aanvallen zal ff wat neerzetten

Afzender blijft anoniem:
Sorry dat ik t zeg.. maar word erg misselijk hiervan.
Hoe zou jij 't vinden als je halve been eraf ligt en niemand je naar t ziekenhuis of dokter brengt omdat ze volgende week pas weer salaris hebben?!!

O ja,ik wil best wel bij je thuiskomen,ben heel benieuwt.
Misschien kunnen we het echt goed maken,of kan ik je arme ratje mee nemen en verzorgen.

zulke reacties kwijgen we dus.
Het ratje maakt het verder prima hij draaft lekker door het huis en ik heb genoeg ervaring met dieren en wonden en het eerste advies is altijs goed schoon houden en niks verder doen.
Moedernatuur red het ook altijd dus awaarom nu niet Knipoog

Heel erg bedankt allemaal spreek je snel Knipoog

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 23:51

hoop dat het snel beter gaat Haha!
ik vind het eigenlijk maar enge dieren Bloos

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 01:37

Op een ander forum gaan mensen niet uit hun plaat, ze geven welgemeend advies. Je quote dingen die gezegd waren naar aanleiding van wat er gezegd werd door je vriend. Je laat hier voor het gemak dingen weg.

Maar als ik het goed begrijp ben je dus niet naar de DA geweest op het andere forum is gezegd van wel?

Ik hoop wel dat je het dier niet meer op zaagsel zet en er een maatje bij zoekt dat beter bij het dier past... een rat dus Knipoog in plaats van 41 muizen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:02

OK dan! Precies orri.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 10:04

Zag een keer op de tv dat een dierenarts een smal plastic kokertje om de staart deed, zodat het beest er niet aan kon zitten.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:48

Okej, die info is dus weggelaten idd, met zo'n kapot staartje moet je je rat zeker niet op zaagsel zetten want dat is te stoffig en kan dus flink gaan ontsteken..
Muizen zijn idd ook geen goede maatjes voor een ratje Knipoog

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:55

Kan het zijn dat de muizen deze schade hebben "aangericht"?
Heb jaren tamme ratten gehad, en mij is altijd verteld dat ratten en muizen, ook in het wild, niet samen leven. Dat er òf ratten òf muizen ergens zitten, nooit allebei. Dus ze samen zetten lijkt mij niet ideaal om het zacht uit te drukken...

Dayna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 14:21

Heb ik ook een keer gehad, de staart was ergens tussen komen te zitten er het puntje was ook gestript. De DA van mij zei ook dat je het gewoon beter zo kon later, zolang ze er natuurlijk geen last van hebben. In principe valt het er gewoon vanzelf af.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 14:27

ik zou er toch even mee langs een dierenarts die ook daadwerkelijk verstand van ratjes heeft gaan. Bij ratten loopt het ruggenmerg door tot aan het einde van het staartje, daarom zijn ze ook zo slim. Ze hebben hun staart nodig voor hun evenwicht. Als hij zo gestript is vraag ik me eerst af hoe dat komt. Heeft hij dat zelf gedaan? heb je erop gestaan? Heeft je ratje knel gezeten? En hoe hoog is de luchtvochtigheid in het vertrek waar je ratje in staat. Doot een te droge kamer wil een staart ook nog wel eens sporadisch loslaten! das helemaal een eng zicht! Ik zelf zou met mijn rat naar de da gaan en deze laten beslissen om het eindje al dan niet te laten couperen.... Vind het zo maar een akelig zicht met het idee ook dat het ruggenmerg (en dus ook veel zenuwuiteinden) daar in dat afgekloven staartje zitten. Hij moet wel veel ppijn hebben zo.....

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:14

BrittKitt schreef:
Okej, die info is dus weggelaten idd, met zo'n kapot staartje moet je je rat zeker niet op zaagsel zetten want dat is te stoffig en kan dus flink gaan ontsteken..
Muizen zijn idd ook geen goede maatjes voor een ratje Knipoog

Je moet knaagdieren sowieso niet op zaagsel zetten, is erg slecht voor de luchtwegen. Daarbij horen ratten ook niet in een konijnenkooi worden gehouden .

Dat was overigens niet alles wat er aan info is weg gelaten. Ik zal me niet verlagen tot het quoten van het hele topic, maar het volgende geeft wel een idee.
TS zegt: "Heb paarden verzorgt waarvan het vel letterlijk aan het bot hing en geen veearts bij gehaalt."
Als uitleg waarom ze geen DA bij dit ratje nodig vind.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:17

Klopt, en niet alleen vanwege de stof blijkbaar. Laatst nog een wetenschappelijk artikel over gelezen (slechte kwaliteit omdat het van dennenbomen komt ed).
Hmmm.. als ik het zo hoor zitten mn hamsters nog royaler (en dan bedoel ik niet in verhouding met grootte van het dier en kooi!) en beter dan jou ratje Verdrietig

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:21

Citaat:
Zaagsel schadelijk voor uw knaagdier of konijn

Zaagsel vaan naaldbomenhout bevat zoveel schadelijke stoffen dat het ongeschikt is als bodembedekker voor knaagdieren en konijnen. Maar ook de verzorger van de dieren loopt risico.

Zaagsel wordt grotendeels gemaakt van naaldbomenhout, dat een aantal schadelijke stoffen bevat, waaronder aromatische koolwaterstoffen en abietinezuur.
Door het intensieve contact van de knaagdieren met hun bodembedekker heeft dit grote gevolgen voor hun gezondheid en geeft meer kans op tumoren en longontsteking en verkort het de levensduur.

Diverse soorten zaagsel die gebruikt worden in Nederland zijn recentelijk onderzocht in één van de laboratoria van Wageningen Universiteit en Researchcentrum op het gehalte en de afgifte van abietinezuur. De resultaten waren schokkend; sterk wisselende niveaus van abietinezuur werden gemeten. Uit andere studies is gebleken dat abietinezuur leverfunctiestoornissen en leverziekten kan geven, klachten kan veroorzaken aan de luchtwegen en dat het de kans op leverkanker vergroot.

Als conclusie kan ik als dierenarts stellen dat abietinezuur bevattend zaagsel ongeschikt is als bodembedekker voor knaagdieren en konijnen. Maar ook voor fretten en de verzorger die werkt met zaagsel zijn er gezondheidsrisico's verbonden aan dit schijnbaar onschuldige materiaal.

Waarom is zaagsel dan altijd gebruikt?

Zaagsel wordt al jaren door veel houders van knagers en konijnen gebruikt omdat het goedkoop is en vaak lekker ruikt. Ook heeft zaagsel dat is gemaakt van naaldbomen natuurlijke insectenwerende en desinfecterende eigenschappen door de aromatische verbindingen die in het hout zitten.
Maar vele publicaties uit de wetenschappelijke literatuur en de hoge abietinezuur gehaltes geven aan dat het onverantwoord is onze geliefde huisdieren nog langer op zaagsel te houden.
Voor dierenartsen en dierenspeciaalzaakhouders ligt er een taak om de eigenaren van knagers voor te lichten over alternatieven.

Peter Klaver, dierenarts exoten en wildlife
www.klaver4dieren.nl

van: Ratten.nl

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:28

Ja! Dat bericht heeft ook op het forum van dehamster.nl gestaan!
Ik gebruik zelf Russell Bedding of NoSmell, iets duurder maar omdat mn hamsters zindelijk zijn (zandbakje) hoef ik het toch praktisch niet te verschonen Vork (vooral nosmell ruik je niet) het huisje verschoon ik overigens wel elke week.

Maar mijn syrtjes zitten dus in Ferplast Jenny's... (ja apart van mekaar Knipoog ) en ik ben zo'n sjaak dat ik dat dus te klein vind voor ratten Schijnheilig (ik ben voor groot, groter, grootst zolang het past)

*edit; voor degenen die het artikel van Peter Klaver niet betrouwbaar genoeg vinden; http://www.guineapigcages.com/pine.htm

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:08

Ik heb nu 2 Ferplast Jenny's en die zijn eventjes te druk qua populatie... dat komt door een nest dat nu 7 weken oud is en aanstaande zondag komt er dan ook een Ferplast Aria voliere bij.
Dan gaan de mannen in de voliere en wordt de vrouwengroep in 2-en gedeelt. Over 3 weken komt er een opvangertje bij en dan heb ik 2 vrouwen groepen van 3 ratten en 1 mannengroep van 6 Haha! Dan hebben mijn ratten een groter onderkomen in verhouding dan ik zelf *LOL*

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:47

orri schreef:
Op een ander forum gaan mensen niet uit hun plaat, ze geven welgemeend advies. Je quote dingen die gezegd waren naar aanleiding van wat er gezegd werd door je vriend. Je laat hier voor het gemak dingen weg.

Maar als ik het goed begrijp ben je dus niet naar de DA geweest op het andere forum is gezegd van wel?

Ik hoop wel dat je het dier niet meer op zaagsel zet en er een maatje bij zoekt dat beter bij het dier past... een rat dus Knipoog in plaats van 41 muizen.

Ik geloof dat ik hier wat mis.......... Zou wel fijn zijn als TS eerlijke info geeft en ik krijg nu n beetje t gevoel dat dat niet zo is.
Muizen en ratten horen idd niet bij elkaar.
Ik hoop dat de rat snel hersteld v t staartje maar zoals ik al schreef valt t meestal erg mee en komt t helemaal goed.

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:10

Heb dat ook voorgehad bij mijn ratje
geneest vanzelf Knipoog
Ik was ook geschrokken !!!
nu is het genezen maar op het einde is het gewoon rond dus niet meer zoals vroeger ...

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:17

Jeetje he! Wat zielig! Ik hoop dat je wat hebt aan de bovenstaande tips en dat je ratje snel hersteld. Sterkte!