Tandpoetsen, heeft jouw hond een frisse adem?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flower

Tandpoetsen, heeft jouw hond een frisse adem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 14:33

Ik las laats een stukje in een boek over tandenpoetsen bij een hond.
Dat is noodzakelijk is vanaf het 2e levensjaar, omdat er ander periodontose ontstaat (tandplak Haha!)

Nu wil ik Pim z'n tanden ook gaan poetsen, maar hij ziet me al aankomen.
Iemand tips voor het tandenpoetsen, en ik vroeg me ook af of er dan speciale tandpasta's zijn
voor honden (met vleessmaak? Haha!)

En poetsen jullie de tanden van je hond?

daantjuhhh

Re: Tandpoetsen, heeft jouw hond een frisse adem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:35

Nee, ik ga naar de DA die maakt het gebitje van mijn jack schoon!
Tandsteen word dan verwijdert

Heel stom, maar mijn jack van 2 jaar oud moet het elk jaar.
En mijn Golden retriever van 11 jaar hoeft nooit.
Die heeft een heel mooi schoon bekkie!
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 14-03-07 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:35

Ik poets inderdaad de tanden van mijn hond.
Gewoon met een kindertandenborstel idem tandpasta.
We maken er altijd een spelletje van.

Cheeesee Haha!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:40

Nee...ik poets nooit de tanden van mijn honden. We hebben pasgeleden onze dik 16 jaar oude Brak laten inslapen en de DA was verbaasd over haar gebit. Ook onze 11 jarige heeft een schoon gebit en dus ook frisse adem (de Brak had geen frisse adem meer, maar dat kwam door een nierprobleem, dat kwam van binnenuit).
Hoe het komt dat de gebitten van onze honden schoon en vrij van tandsteen zijn?
Ik denk door de voeding: ze krijgen harde brokken, geen nat voer en ze hebben altijd harde kluiven op op te kauwen en een flosstouw. Ik denk zelf dat dat een goede natuurlijke oplossing is en dat je de honden dan niet hoeft te plagen met tandenpoetsen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:48

Er bestaan speciale producten voor het poetsen van de tanden bij honden (en zelfs bij katten dacht ik) Dat is dan een tandenborsteltje dat je over je vingertop kunt schuiven, en een speciale tandpasta die ze gewoon mogen opeten.
Anders van die speciale kauwbotjes, maar ik weet niet zeker of die dingen wel gezond zijn en of ze echt werken.

En anders... tjah... richting dierenarts en onder verdoving de tanden laten opfrissen. Maar dat zou nu niet bepaald mijn keuze zijn, tenzij het echt hard nodig is. Ik zie mijn dieren liever niet onder verdoving gaan als het niet noodzakelijk is.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:50

Ik poets af en toe eens de tanden van onze hond (ze eet poep dus af en toe is het wel nodig.. hahaha). Ze vindt het wel lekker.. ik poets wel met zo min mogelijk tandpasta omdat ze het doorslikt en dat is niet zo bevordelijk geloof ik.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:31

Ik poets de tanden van mijn honden nooit. Dat doen ze zelf, door te kauwen op en scheuren aan een lap pens, het knagen op een kraakbeenbot en het eten van vers vlees. Volgens mij krijgen honden tandsteen door het eten van brokjes.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:38

als je hond genoeg te knauwen heeft zal tandsteen minder zijn. je kan ook met een gaasje met beetje water erop een hoop tandplak eraf krijgen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:46

Mijn moeder poetst de tanden van ons Vlinderhondje Ja zij heeft een heel slecht gebit, en door poetsen kan ze het langer goed houden. zij heeft een tandenborstel en hondentandpasta. Omdat ons hondje hartruis heeft, is een verdoving om de tanden schoon te maken risicovol. Poetsen de tanden al jaren, en dat gaat best heel goed Ja

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:56

Wij hebben nooit de tanden van onze hond gepoetst

Deden alleen mondspray voor frisse adem, en veel botten..

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:00

Ik heb ook wel eens de tanden van mijn honden gepoetst. Inderdaad met een kinderborsteltje en ik had wel speciale hondentandpasta.

Nu doen we dat niet zo vaak meer, maar geven we Denta Sticks van Pedigree.

mariki10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:03

Mijn honden zijn allebei al 4,5 en heb nog nooit de tanden gepoetst. Bij mijn maltezer zat een heel klein beetje tandplak, bij mijn jack russell niks.

Veel op botjes laten kauwen en gewoon droogvoer (brokken) geven dan is dat tandenpoetsen niet vaak nodig

sanne222

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:08

Vende schreef:
Ik las laats een stukje in een boek over tandenpoetsen bij een hond.
Dat is noodzakelijk is vanaf het 2e levensjaar, omdat er ander periodontose ontstaat (tandplak Haha!)

Nu wil ik Pim z'n tanden ook gaan poetsen, maar hij ziet me al aankomen.
Iemand tips voor het tandenpoetsen, en ik vroeg me ook af of er dan speciale tandpasta's zijn
voor honden (met vleessmaak? Haha!)

En poetsen jullie de tanden van je hond?

Ik poets ze niet omdat het niet nodig is bij mijn hondje maar ik heb het hem destijds geleerd met een tandenborstel met leverworst in plaats van hondentandpasta. Na een tijdje associeren ze de tandenborstel met iets leuks en kun je hondentandpasta gebruiken. Er waren zelfs mensen op cursus die hun hond in het bos riepen met "tandjes poetsen"! En dan kwamen ze meteen omdat ze tandjes poetsen leuk vonden Clown

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:31

Hallo,
3 jaar geleden toen mijn hondje 2 was begonden wij met poetsen, eerst lipjes op tillen.
Vond hij dat niet erg dan ga je tantvlees maseren met je vingers. Daarna met tanpasta die te krijgen is bij dierenwinkels en dierenartsen wijhebben met Kip smaak :p
Ik raad je aan om het bij de Dierenarts te kopen, dieren winkels verkopen nog wel eens troep.
Als hij alles een beetje pikt, met je vinder en tanpastia dan kan je het eens met een tandenborstel en tantpasta broberen zacht langs zijn tanden gaan.
(ook tandenborstel raad ik je aan naar de DA te gaan die weten welke hond welke tandenborstel moet)
Je gaat zo door tot je langsaam kunt "poetsen"
Onze hond doen we elke dag!, maar de meeste rassen hoeven maar 3 x per week.
Onze hond is nu 5 en is vrijdag behandelt aan tantsteen (ze hebbenook tanden weg moeten halen :'( wij kunnen het gedeelte lijk tegen gaan maar niet helemaal Boos! )
Ook kan je speciale brok kopen, en wij hebben zelfs spoel water in zijn drinken in de hoop dat zijn witte tantjes wit blijven.
Ik zou dus gewoon eens lekker langs de DA gaan en je laten informeren.
En niet zomaar ergens wat vandaan vissen en noooooit eigen tantpasta gebruiken!

Ik heb niet ieder zijn reactie gelezen dus sorry als het nu nogmaals werd uitgelegt.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:38

Oke heb nu wel iedereens reactie gelezen. :p

Somigen zeggen dat het met botten oplosbaar is.
Onze hond krijgt alleen hart voer, weinig koekjes.
Maar het licht erg aan het ras hoe de tanden zijn mijn ras staat bekend om slechte gebitten.
Omdat de tantjes dicht bij elkaar staan en snel plak vormen,
wij doen er echt alles aan om het tegente gaan maar helpen doet het niet echt.
Alles wat wij gebruiken zijn:
- Mondspoelwater,
- Soort van denta stixs alleen van de DA.
- Tandenpoetsen
- Elk jaar schraapt de DA zonder verdoving zijn tanden schoon dit vanwegen hart ruis en dan is het risico vol je dier onder nakoze te brengen.
- 9-03-2007 moest hij dan wel onder nakoze en hebben ze zijn tantjes helemaal schoon gemaakt.
Daarbij konden ze een tantje niet redden en binnen nu en 2 jaar verliest hij zowiezo een hoektant omdat die is aangetast.

Wij doen dit alles op verzoek van de DA, ik vind dat je niet altijd een eigenaar op iets aan kan kijken zie onze hond krijgt zorg genoeg maar het helpt niet.

EVEN EEN TIP BIJ ME BERICHT HIERBOVEN
elke keer als je iets doet in de hond zijn bek, hem belonen met spelen, borstelen of knuffelen iets wat hij leuk vind het liefst geen koekjes of zo!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 13:43

>>>>Wij doen dit alles op verzoek van de DA<<<

Als jullie het ook op zijn kosten doen is dat natuurlijk prima Knipoog

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:41

Haha nee alles zelf dokken maar hebben we wel over voor me sgatie

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:27

Ik werk als dierenarts assistente en wij verkopen ind. speciale tandenborstels en speciale honden en katten tandpasta. In de dierenwinkel verkopen ze het ook, er bestaan ook een soort hoesjes die je over je vinger schuift.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:35

mirre schreef:
Ik werk als dierenarts assistente en wij verkopen ind. speciale tandenborstels en speciale honden en katten tandpasta. In de dierenwinkel verkopen ze het ook, er bestaan ook een soort hoesjes die je over je vinger schuift.

ik ook Knipoog Tegenwoordig hebben we naast de dentastix van Pedigree ook van Royal Canin. En van Virbac een soort mondwater wat je aan het drinkwater moet toevoegen, dit zou de vorming van tandplak moeten verminderen. Ook hebben we kouwtableten (volgens mij ook van virbac)

Ikzelf poets soms het gebit van onze rottweiler...vindtie geweldig! Maar dan wel met tandpasta speciaal voor dieren. Daarnaast heeftie een flos en kluiven (vooral koeietenen) en krijgt hij brokjes te eten. Toch krijgt hij al wat tandplak/tandsteen en hij is 2 jaar. Het ligt aan de samenstelling van het speeksel en dat verschilt bij iedere hond. De ene heeft er geen last van, de ander wel.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:44

En is dat nu allemaal nódig? Dentastix, mondwater enz? Of is het doodgewoon handel en moet er bij de dierendokter en zijn assistente ook beleg op de boterham.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 17:47

Mondwater lijkt me ook wat overdreven ja, hoe geef je dat in godsnaam aan een hond?

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:49

via het drinkwater???

En nee, dit verzin ik niet als assistente en het zal ook een deel commercieel zijn, maar gebitsproblemen komen vaker voor dan je denkt! (meer beleg op de boterham krijg je echt niet door dit soort producten te verkopen, daar is meer werk voor nodig)

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 20:13

En is dat goed voor een hond? Lijkt me toch dat mondwater wat toch wel agressief moet zijn om plak te verwijderen, niet echt goed is op langer termijn?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:15

Ik hoef daar niet voor te denken hoor izzy1985, ik zie het dagelijks. Maar in mijn optiek is de brok de 'schuldige' dus ik verkoop mijn klanten niks maar stuur ze naar de slager en de poelier. Noem mij maar dom, moet ik op een ander vlak maar wat harder werken Knipoog

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 08:09

Vende schreef:
En is dat goed voor een hond? Lijkt me toch dat mondwater wat toch wel agressief moet zijn om plak te verwijderen, niet echt goed is op langer termijn?

Het is niet voor het verwijderen van tandplak maar voor het voorkomen ervaan..zitten bepaalde stoffen in waardoor tandplak minder wordt aangemaakt, en nee dat is niet agressief zoals bij de mens..