Veilig tuigje voor konijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Veilig tuigje voor konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:55

Hey!

Ik heb toen ik mijn konijntje net had een tuigje voor haar gekocht, maar toen keek ik er thuis nog eens goed naar en toen dacht ik: Dit is toch niet veilig, of ze word gekilt, of dr ribben worden er door ingedrukt als ze wegspringt. Dus ik heb het nooit gebruikt. Nou is het 'probleem' dat mijn konijn als ze uit haar hok gaat alleen in een ren van 50 cm bij een meter ongeveer kan. Los in de tuin gaat niet omdat ze kan ontsnappen en los in de kamer ook niet omdat we een gladde vloer hebben en Fluf niet zindelijk is. Dus nou was mijn vraag, bestaan er ook konijnentuigjes die wél veilig zijn waarmee in haar een beetje meer beweging kan geven dat alleen dat rennetje, en dat ze ook eens wat meer ziet dan alleen de ren en haar hok?

Nathachou

Re: Veilig tuigje voor konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:09

In mijn ogen bestaan er geen veilige tuigjes voor konijnen, simpel om die reden dat ze nooit echt lekker kunnen rennen, geen sprongen kunnen maken en ze lelijk verstrikt kunnen raken!
Dus ik zou zeggen, maak een grote rennetje en geef haar op die manier meer vrijheid, want met een tuigje zal je dat nooit bereiken!
Gr.
Naatje

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:12

Heb je geen mogelijkheid om de tuin "konijnproof" te maken? Wij hebben alles dichtgemaakt met gaas en mijn konijn kan nu heerlijk "buitenspelen" zonder dat ik bang hoef te zijn dat meneer ontsnapt.
Die tuigjes zijn gewoon geldklopperij en nog eens gevaarlijk ook.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:12

je kan zelf vrij makkelijk een ren maken voor ze Lachen
gewoon een vierkante balk maken van hout ( geraamte dan ) en dan met gaas bekleden. Deurtje erin en klaar. je konijn kan springen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:14

De tuin veiliger maken gaat niet, er staan ook heel veel planten die giftig zijn voor konijnen. Een grotere ren is geen plaats voor helaas..

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:17

Anoniem schreef:
De tuin veiliger maken gaat niet, er staan ook heel veel planten die giftig zijn voor konijnen. Een grotere ren is geen plaats voor helaas..

In dat geval vind ik het wel een beetje sneu voor het konijn, heb je er voor de aanschaf wel over nagedacht dat zo'n beestje de ruimte moet hebben om te spelen en te bewegen? Helemaal als hij alleen is (wat eigelijk ook niet leuk is voor een konijn, ze zijn liever met zijn 2en). Het is wel een beest, geen speelgoed... Aan zo'n beestje zitten verantwoordelijkheden en dus ook het feit dat je ze de mogelijkheid tot beweging moet bieden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:19

Maar ze kan wel bewegen joh, alleen ik zou haar graag wat meer ruimte geven Lachen

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:22

Sisco4life schreef:
gewoon een vierkante balk maken van hout ( geraamte dan ) en dan met gaas bekleden. Deurtje erin en klaar. je konijn kan springen Haha!

En helaas graven ze er op één dag onderdoor. Weg konijn Haha!.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:23

Tjah, en het hok een beetje ombouwen, of is dat te drastisch? Omdat ik het druk heb met werk en toendertijd ook met school en mijn konijn bij mijn vader huist (en ik bij mijn moeder woon) heb ik besloten het hok wat te, eh, verbouwen. Het was zo'n standaard veel te klein hok, daar hebben we een ren aan gemaakt van 1 meter bij 1 meter en aan de zijkant van het oorspronkelijke hok wat latjes er uit getikt zodat hij vanuit het gewone hok naar de zijren kan. Vervolgens heb ik de poten van het gewone hok ook nog omniet met gaas en een frame aan de onderkant, zodat meneer ook nog onder zijn hok kan zitten.
Hij heeft nu dus een luxe 3kamer apartement en kan lekker rondspringen. Ik voel me op deze manier ook niet schuldig omdat hij anders de hele dag in zijn hok zit. Het is een energiek konijn wat die beweging echt nodig heeft. Hij is ook een stuk liever geworden sinds hij over meerdere kamers beschikt Lachen

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:24

Elessar schreef:

Niet als je de bodem ook met gaas bedekt, als hij dan op hoog gras staat merkt het konijn er weinig van, tot hij wil graven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:26

Elessar schreef:
Sisco4life schreef:

Wij hebben ook zo'n ding om de hokken heen staan, waar ze eerst ook in zouden gaan in de zomer. Maar helaas, het liet aan alle kanten los, dus dan was het idd binnen no-time weg konijn geweest Clown

Trouwens, Kieffer, we hebben voor de aanschaf van ons eerste konijn aan de dierenarts gevraagt of ze met dat rennetje wel genoeg beweging zouden krijgen, en hij vond het goed. Het is alleen dat ik haar gewoon eens wat meer van de wereld zou willen laten zien zegmaar, dat ze eens op andere plekken komt. En ook wat verder rechtuit kan lopen Lachen

x_MAARTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:26

Mijn vriendin, heeft ook een konijnen tuigje, die laat dat beestje zon 5 keer per dag uit, ze kamt m, met kerst heeft dat ding een chiuawa pakje aan. En als klap op de vuurpijl gaat ze binnenkort met m op konijnen-cursus om m trucjes te leren

Ligt het aan mij of gaat dit wel heeeel ver Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:27

Dat gaat idd nógal ver....

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:29

Ons hok is 70 bij 1.40. Daar zitten twee konijnen in.
Overdag zitten ze in de ren (niet bij elkaar, want helaas gaat dat niet meer). De ren is ongeveer 2 bij 1. Is dat groot genoeg voor 1 konijn? Bloos

Eerder (vorige huis) hadden we een ren van 5 bij 6 voor 3 konijnen. Dat vonden ze echt helemaal geweldig. Ook daar hadden we gaas op de bodem. Jammer dat we dat nu niet meer hebben. Helaas wil mijn vader ook niet meer zo'n ren bouwen. Hij vindt die konijnen van mij maar helemaal niets. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:31

Onze hokken zijn ongeveer 40 bij 90 cm (voor 1 nijn), daar kunnen ze dus ook wel in springen want het zijn 2 dwergjes Lachen

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:33

Anoniem schreef:
Trouwens, Kieffer, we hebben voor de aanschaf van ons eerste konijn aan de dierenarts gevraagt of ze met dat rennetje wel genoeg beweging zouden krijgen, en hij vond het goed. Het is alleen dat ik haar gewoon eens wat meer van de wereld zou willen laten zien zegmaar, dat ze eens op andere plekken komt. En ook wat verder rechtuit kan lopen Lachen

Haha, ik geloof ook echt wel dat je genoeg hebt overwogen voor je hem genomen hebt hoor Lachen
Ik zou mijn konijn ook graag wat meer willen laten zien, het hoge gras langs de vaart bijvoorbeeld, maar ik moet er niet aan denken dat meneer losbreekt en voor mijn ogen verdrinkt! (en ja, ik zou er echt wel in springen, maar dat soort dingen kunnen om welke reden dan ook altijd mis gaan). Veiligheid vind ik dan toch belangrijk en om het een beetje te compenseren loop ik zelf af en toe langs de vaart en pluk paardesla en gras voor hem, zo ziet hij het toch een beetje (oke, proeft) Lachen

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:34

Zo te lezen heb jij verstand van konijnen, Kieffer.
Kun je mij vertellen of appels schadelijk zijn voor een konijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:37

Kieffer, daar heb je idd gelijk in. Daarom vroeg ik of iemand een veilig tuigje wist Lachen
Maargoed, als dat er niet is blijft het lekker bij het rennetje Ja

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:27

Ik heb gewoon een kattentuigje voor mijn konijn. In de tijd dat ik dat kreeg waren er nog geen konijnentuigjes zoals je die nu wel hebt in de winkel. Ik deed het altijd alleen maar aan als ik er bij was, zou ze nooit alleen laten met zo'n tuigje aan.
Ik denk dat een rennetje beter is, ik heb tegenwoordig ook zo'n ren en gebruik het tuigje nooit meer.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:29

Mijn konijnen gaan nu nog gewoon los in de keuken, ren word momenteel gemaakt. Ben zelf ook geen voorstander van tuigjes, vind dat niks voor konijntjes (ze lopen toch niet mee, vandaar Tong uitsteken )

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:48

Ik laat haar af en toe al over dingen heenspringen als ze in de ren zit Ja

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 17:48

x_MAARTJE schreef:
Mijn vriendin, heeft ook een konijnen tuigje, die laat dat beestje zon 5 keer per dag uit, ze kamt m, met kerst heeft dat ding een chiuawa pakje aan. En als klap op de vuurpijl gaat ze binnenkort met m op konijnen-cursus om m trucjes te leren

Kan ze niet beter een hond nemen ????

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 18:53

Urko schreef:
x_MAARTJE schreef:

Kan ze niet beter een hond nemen ????

Gewoon een barbie geven Nagelbijten / Gniffelen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 18:57

ik had mijn konijn altijd gewoon zo'n katte tuigje om,lang tou er aan en beest vermaakte zich prima.
ze moeten leren er mee om te gaan, net als honden en katten gaan ze vast wel es even raar doen,maar als ze eenmaal gewend zijn aan een tuigje is er niks mis mee