hond wel of niet jaarlijks enten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

creool

hond wel of niet jaarlijks enten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 22:04

Tot nu toe laat ik jaarlijks mijn honden enten maar ik vraag me weleens af of dat nu werkelijk echt nodig is.

Wij mensen krijgen ook geen jaarlijkse entingen en onze paarden alleen jaarlijks tegen influenza.

Ik wil natuurlijk niet dat ze ziek worden, ze zijn nu 6 en 9 jaar en nog nooit ziek geweest.
Laatst bijgewerkt door creool op 09-03-07 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mlies

Re: hond wel of niet jaarlijks enten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:08

Tja, doe het wel. Neem hem zo heel af en toe wel eens mee naar school, en dan moet ie ook geënt zijn. Of het echt nodig is, dat weet ik niet. Heb me er nooit zo in verdiept of er zonder enten nou vreselijk veel risico is. Maar wil dat risico natuurlijk zo klein mogelijk houden. Lachen

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:20

Ik doe het ook jaarlijks.
Liever voorkomen dan genezen hier. Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:22

vind ik toch even gevaarlijk als je jezelf niet laat enten, en dan met paarden werkt. Hoop dat je nooit in aanraking met tetanus komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:24

Tegen hondsdolheid is het volgens mij geen overbodige luxe.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:28

katiavl schreef:
vind ik toch even gevaarlijk als je jezelf niet laat enten, en dan met paarden werkt. Hoop dat je nooit in aanraking met tetanus komt.

HUH??? Laat jij je elk jaar enten?? Het gaat hier over honden...

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:33

Ik kan je vertellen dat als je je hond niet ieder jaar laat enten je het risico vergroot op ziektes. Er leven in deze samenleving heel erg veel honden, en dus ook heel erg veel ziekten. Ik heb een hond mee gemaakt met parvo (een van de ziektes waar je tegen ent) tijdens mijn stage bij een dierenartsen praktijk. Deze hond had het gekregen omdat de eigenaar te laks was geweest om te enten. De hond was ziek geworden en binnen 2 dagen dood. Dat wil je toch niet mee maken? Verder is hondsdolheid een zoönose (ziekte die van dier op mens kan overgaan). Opzich krijgt je hond het niet snel, maar als je hond het krijg wordt het pas later ontdekt, en is er niets meer aan te doen, de kans dat de hond jou pakt en jij het ook krijgt is dan groot.

Het is verstandig om te enten.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:34

Emilia schreef:
katiavl schreef:

HUH??? Laat jij je elk jaar enten?? Het gaat hier over honden...

Als je even leest zegt ze wij mensen krijgen ook nooit entingen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:35

Wij krijgen wel degelijk inentingen, als baby en als 10 jarige...

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 22:38

Ik heb inderdaad ook een enting gehad toen ik een baby was maar die van toen ik 10 was heb ik zeker gemist. Maar daarna worden mensen nooit meer ge-ent. Tenzij er kans op tetanusbesmetting is, dan doe ze het voor de zekerheid.

Ik heb het hier over de JAARLIJKSE enting voor honden. Ik kan me niet voorstellen dat een enting maar 1 jaar werkt en het is wel troep wat in mijn hond gespoten wordt.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:39

@Katiavl: Ik heb gelezen. Ik vat het op dat jij bedoeld dat ook mensen zicht moeten laten enten. Ieder mens krijgt entingen. Mensen moeten zich niet jaarlijk laten enten (of heb ik wat gemist???)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:44

Emilia schreef:
@Katiavl: Ik heb gelezen. Ik vat het op dat jij bedoeld dat ook mensen zicht moeten laten enten. Ieder mens krijgt entingen. Mensen moeten zich niet jaarlijk laten enten (of heb ik wat gemist???)

Nee hoor, ik had het opgevat als helemaal geen entingen

De tijd dat er tussen zit heeft gewoon te maken met de werking van het vaccin.
Dus kan je het eigelijk niet vergelijken met andere dieren. Omdat het dierspecifiek is.

Vaccinaties zou ik nooit op besparen, ze zijn er voor een reden. En als iedereen het doet kan je veel ziektes bestrijden.
Terwijl de niet gevaccineerde soms voor gevaar zorgen.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 22:51

ik heb mijn beginpost even ge-edit. Ik bedoelde dat wij geen jaarlijkse enting krijgen. Wij worden als baby ge-ent en vervolgens nooit weer.

Het gaat mij ook zeker niet om het besparen. Al moet ik wel zeggen dat ik soms denk, het is geldklopperij. Alleen honden krijgen jaarlijks entingen van 50 euro per hond ingespoten. Het is en blijft chemische troep wat je in een levend wezen spuit. Daarnaast ken ik mensen die hun hond alleen de puppie-entingen hebben gegeven en die honden zijn kerngezond. Zo kwam ik op het idee om een topic te plaatsen. Ik ben nieuwsgierig naar meerdere meningen hierover.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:58

Sjah dan hebben die mensen veel geluk, maar het kan ook anders aflopen, heeft zelfs geen nut om alleen puppy te geven want dan heeft die geen antistoffen en het moet maar één keer zijn.
In een vaccin is het deel van de ziekteverwekker dat de weerstandsreactie oproept behouden en is het deel dat ziekte veroorzaakt stopt.
Nadat het vaccin is ingespoten reageert het lichaam met opbouw van antistoffen zonder dat er sprake is van ziekteverschijnselen. Deze antistoffen blijven ongeveer 1 à 2 jaar aanwezig.

Uiteraard vooral omdat vaccinatie de grootste zekerheid geeft dat een huisdieren niet één van de genoemde ernstige ziekten zal oplopen.
Daarnaast is het resultaat van het regelmatig vaccineren dat de betreffende virussen steeds minder voorkomen. De kans om in Belgie katten- of hondenziekte op te lopen is daardoor gelukkig veel kleiner dan vroeger.
Als we echter zouden stoppen met vaccineren, dan zou een aantal virussen binnen korte tijd weer op grote schaal voorkomen en net als vroeger een bedreiging vormen voor de gezondheid van onze huisvrienden.

Zoals ik al eerder vernoemde.

dus vaccineren is wel degelijk belangrijk, en chemische troep het schaad je hond niet.

Een mens word wel degelijk meer geent dan alleen bij een baby, noodzakelijk om de zeven jaar tetanus zoals ik al vertelde, griep, hepatitis a en b enzo Lachen

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 23:07

Dat laatste over de mens is misschien in Belgie zo maar in Nederland niet hoor. Ik ben echt sinds mijn babytijd en kleutertijd niet meer ge-ent. Mannen die in Militaire Dienst gingen werden wel ge-ent voor Tetanus en Hepatitus.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:09

creool schreef:
Dat laatste over de mens is misschien in Belgie zo maar in Nederland niet hoor. Ik ben echt sinds mijn babytijd en kleutertijd niet meer ge-ent. Mannen die in Militaire Dienst gingen werden wel ge-ent voor Tetanus en Hepatitus.

Gevaarlijk paarden zitten in de tetanus top drie, wij mochten op de manege niet rijden zonder ons vaccinatie boekje te tonen Clown

Hahaha, ik leer iets bij Lachen

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 23:14

Ja, en zo zie je dus dat er aardig wat visieverschil is met betrekking tot enten. Zelfs bij 2 buurlanden.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:25

katiavl schreef:
Nadat het vaccin is ingespoten reageert het lichaam met opbouw van antistoffen zonder dat er sprake is van ziekteverschijnselen. Deze antistoffen blijven ongeveer 1 à 2 jaar aanwezig.

Dit verschilt per ziekte. Antistoffen tegen leptospirose bijvoorbeeld verdwijnen veel sneller uit het lichaam dan die tegen een ziekte als parvo.
Overigens zegt de aanwezigheid van antistoffen niet alles over de weerstand tegen de betreffende ziekte. Antistoffen worden in de loop der tijd afgebroken, maar het immuunsysteem kent ook een geheugen waardoor het lichaam, wanneer het weer in contact komt met de betreffende ziekte, weer snel terug antistoffen aan gaat maken.

Citaat:
dus vaccineren is wel degelijk belangrijk, en chemische troep het schaad je hond niet.

Er zijn wel degelijk schadelijke effecten bekend en dat is ook de reden dat het aanbevolen entschema de laatste jaren is bijgesteld.

Mijns inziens moet je een hond niet vaker inenten dan noodzakelijk is. Mijn honden worden slechts spaarzaam geënt en van de jaarlijkse cocktail ben ik al jaren geleden afgestapt. Dat is geen kwestie van besparen o.i.d. maar het gevolg van afwegingen die ik heb gemaakt. Ik acht de kans dat mijn honden van vaker enten nadelige gevolgen zullen ondervinden groter dan van het overslaan van een aantal jaarlijkse entingen.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:27

Ja, maar hoe vaak is dan noodzakelijk??? daar gaat het hier nou juist om...

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:32

Ik heb hier nog even een linkje. Het betreft een ingezonden brief in de Veterinary times die is ondertekend door 31 pas afgestudeerde dierenartsen die het vaccinatiebeleid bekritiseren. Hierin wordt ook ingegaan op de beschermingsduur van vaccinaties.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,3322.0.html

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:09

Misschien zijn jaarlijkse entingen niet nodig
Bron: Journal American Animal Hospital Association March-April 2003;39(2):119-31

De professor en tevens hoofd van de pathobiologische wetenschappen van de Universiteit van Wisconsin-Madison School of Veterinary Medicine heeft het enten van honden bestudeerd vanaf de jaren 1970 en zijn conclusie is, dat honden te veel en te vaak gevaccineerd worden.

Het resultaat is dat een groep deskundigen op het gebied van het enten van honden nieuwe veterinaire richtlijnen heeft opgesteld, waarmee de noodzaak om elk jaar te enten, geëlimineerd wordt.

Honden krijgen jaarlijks veel verschillende entstoffen, die vaak gecombineerd worden in een spuit. Vier van de entstoffen beschermen tegen ernstige ziektes zoals rabiës, parvo type 2 (CPV-2), hondenziekte (CDV) en adenovirus type 2 (CAV-2), maar de rest beschermt tegen veel mildere aandoeningen waar een hond misschien helemaal niet aan blootgesteld wordt.

Te veel en te vaak enten kan bijwerkingen tot gevolg hebben zoals huidproblemen, allergische reacties en auto-immune aandoeningen. Ook worden er tumoren aangetroffen op de plek waar katten ingespoten zijn, echter niet bij honden.

Door deze ongewenste bijwerkingen zijn veel dierenartsen gaan nadenken over het onderwerp jaarlijkse entingen.

Er is bewijsmateriaal dat suggereert dat honden, net als mensen, geënt kunnen worden met bepaalde entstoffen in het begin van hun leven en vervolgens hun leven lang beschermd zijn, in plaats van ze elk jaar een nieuwe dosis te geven.

Er is aangegeven dat de entstoffen die bescherming bieden tegen levensbedreigende ziektes, met uitzondering van rabiës, gedurende 7 jaar hun werking behouden en niet vaker gegeven zouden moeten worden dan een keer per drie jaar. De enting tegen rabiës werkt drie jaar, zoals onderzoeken hebben aangetoond, en zouden elke drie jaar gegeven moeten worden.

De andere entstoffen zouden een kortere beschermingsduur van ongeveer een jaar kunnen hebben, maar volgens de onderzoekers moeten deze niet aan alle honden gegeven worden, omdat alleen bepaalde honden gevaar lopen om in contact te komen met de betreffende ziektes. Deze entstoffen kunnen een omgekeerde uitwerking hebben en mogen alleen gegeven worden wanneer de hond daadwerkelijk risico loopt, zoals met alle entstoffen het geval is.

Veel dierenartsen zijn voor hun inkomsten afhankelijk van de jaarlijkse entingen en daarom kan de herziening van de richtlijnen zorgen voor ophef. De onderzoekers merken echter op dat een jaarlijks bezoek aan de dierenarts belangrijk is vanwege andere zaken zoals controle op hartworm en tumoren. Er is onlangs een test ontwikkeld die gebruikt kan worden om de immuniteit van de hond voor bepaalde ziektes te testen in plaats van elk jaar de enting te herhalen.

Verder stellen de onderzoekers dat dierenartsen die zijn overgestapt op driejaarlijkse entingen, in tegenstelling tot jaarlijkse entingen, geen toename hebben geconstateerd van ziektes die verhinderd worden door de entstoffen. Tot slot is het zo dat het enten van dieren met entstoffen die ze niet nodig hebben, een zaak is waarbij men onnodig risico creëert voor de betreffende dieren.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:04

Ik doe het ook altijd 1 x per jaar in januarie Ja
Liever een prikje (en 5 minuten een spastische hond omdat ze bang is voor de DA) dan een enge ziekte

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:25

Onze hond krijgt ook jaarlijks zijn inenting.
En als we op vakantie gaan krijgt ie nog een inenting tegen hondsdolheid, is ook verplicht waar wij heen gaan.

Je kan beter je hond jaarlijks in laten enten dan dat hij/zij ziek word. Kost jou veel geld en voor de hond is het zeker niet prettig!

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:55

Mijne skrijgen jaarlijks inentingen, ik zou het aanraden te blijven doen zolang Markplaats vol staat met oostblokhondjes en mensen als Entius bestaan.... en doorgaan met hun walgelijke praktijken!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:09

het stuk wat ik geplaatst heb is vast te lang of te moeilijk LOL