Barf/NRV of brokken hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Barf/NRV of brokken hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 21:32

Nu was er laatst in mn topic waarin Benthe vis at een kleine discussie ontstaan.
Nu is de vraag, brok of vlees, een eindeloze discussie. Maar ik ben wel benieuwd naar de mening van de meeste bokkers. En het is gelijk een manier om in zo'n topic eventuele vooroordelen weg te nemen (zoals dat vis slecht is voor een hond)

Staat jullie hond op brok of op vers, wat en waarom?

Benthe is een Labrador van bijna 1 jaar (nog twee weken) ze weegt 27 kilo.
Ze heeft tot 10 maanden op brok gestaan, maar ik was altijd al geinteresseerd in vers voeding.
Mijn ouders gingen niet echt zorgvuldig met haar voeding om. De ene maand kreeg ze royal canin, de maand erna prins, weer een maand later rc voor volwassen herders (let wel, een labjespup van 4 maanden oud he) met als gevolg een hondje met een heel zwak maagje.
Ben me wat gaan verdiepen in vers voeren. Eerste instantie wilden mn ouders er niets van weten, wat nou vers, die hond leeft toch nog na brok?
Tot er een kennis langskwam die ook vers voerde en mn ouders (dezelfde) voordelen hiervan uitlegde.

Benthe staat nu een maand op kvv (kant-en-klaar vers voer, diepvries) maar we gaan deze week de vriezer uitruimen zodat we met nrv kunnen beginnen.
Zolang ze nog niet met alle botten overweg kan, zal ze 3 dagen kvv krijgen, 1 dag vlees met bot, 1 dagspiervlees, 1 dag vis en 1 dag pens. Ben benieuwd Clown
(ik zit overigens nog in de orientatiefase dus heb ook heel wat aan de ervaren nrv-ers)

EngeltjeS

Re: Barf/NRV of brokken hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:37

onze honden ( 3 stuks) eten brok, en krijgen dagelijks pens of runderlap ( zo'n botje)

maar blikvoer krijgen ze niet , ik vind dat er verkeerde ingredienten in zitten. Als je je hond echt vlees wilt geven, geef dan kip ofzo...
maar nee, onze krijgen brok, en dat bevalt ons super!

mvg devica

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:57

hier brokken... mijn hond Gentle kan niet tegen vers.. die blijft er van aan de schijterij
aangezien hij heel erg last heeft van allergie en we eindelijk de goede brok hebben gevonden laten we het bij deze brok..

alleen waar ik zelf niet tegen kan is dat sommige barfers zichzelf God vinden ofzo.. die zeiken je helemaal af als je je hond brok geeft... die denken dat ze alles zijn omdat ze hun hondje vers vlees geven maar vergeten voor het gemak dat niet elke hond er tegen kan..

zo dat wou ik ff kwijt Tong uitsteken

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 22:00

Nee maar zo ken ik 'brokkers' die reageren alsof beginnende barfers niet weten waar ze mee bezig zijn Clown

Ik zeik brokkers niet af. Benthe heeft bijna haar hele jonge leventje op brok gedaan en was in redelijke conditie. het enige wat ik persoonlijk ervaar is dat ze nu in superconditie is en een goeie eetlust heeft

Welke brok voer je?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:01

Pam schreef:
Nee maar zo ken ik 'brokkers' die reageren alsof beginnende barfers niet weten waar ze mee bezig zijn Clown

Ik zeik brokkers niet af. Benthe heeft bijna haar hele jonge leventje op brok gedaan en was in redelijke conditie. het enige wat ik persoonlijk ervaar is dat ze nu in superconditie is en een goeie eetlust heeft

Welke brok voer je?

hypoallergeen voer van Canex
vis en rijst dacht ik zo uit me hoofd

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:27

Onze hond krijgt alleen brokken.
En blijft er ook opstaan, ik vind dat ze het er goed op doet, dus ga ik niet overschakelen.

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:31

Onze oude boxer heeft altijd brok gehad. Maar omdat hij bijna geen tanden en kiezen meer heeft die goed werken, staat hij sinds een paar maanden volledig op vers. (Carnibest). Er bestaat trouwens een heel forum over barfen hoor. Daar schijnt heel veel info op te staan. www.barfplaats.nl geloof ik

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 22:32

Weet ik jokeomar Knipoog Zit ik ook al op
Ben benieuwd naar de ervaringen van bokkers Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:54

Ik heb geen hond maar als ik er een aanschaf (en dat gaat zeker gebeuren) gaat ie op barf als ik daar de ruimte voor heb..
Ben eerst van plan om een oud hondje op een appartement te nemen en dan lijkt het me niet zo'n goed idee Vork

Maar bij barfen hoort ook vasten toch? Dat zie ik niet in je verhaal naar voren komen, komt dat er nog in te zitten?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:01

Mijn herders ( mechelaar en duitse ) krijgen twee keer per dag eten! Om een uurtje of 1 brok en wat blik en s' avonds brok en pens. Natuurlijk wel een aangepaste portie! Ze zijn zeker niet te dik en hebben dat ook nodig omdat ze hier de hele dag achter de paarden aanrennen. Daarnaast krijgen ze ook nog pensstaafjes en natuurlijk af en toe een stukje pensworst.
Nu ik het zo lees zijn ze best wel een tikkie verwend!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 23:03

Op den duur Knipoog Ik heb t nu over t begin. Moet er eerst worden ingebouwd. Let wel ze heeft bijna haar hele leven 3 keer per dag brok gehad, nu 3 keer per dag kvv dat wordt uitgebouwd naar 2 keer per dag en als ze dat gewend is gaan we dat weer uitbouwen naar een vastendag per week

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:04

Okee Haha!
Jullie kregen toch trouwens misschien nog een nieuwe hond? Ga je die dan ook meteen op barf zetten?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:12

Zo'n vastendag per week vind ik persoonlijk onzin! Een wolf of vos vind niet iedere dag een prooi maar onze moderne hond is dat natuurlijk niet gewend en snapt ook echt niet waarom hij dan ineens geen eten krijgt! Daarbij eten ze dan heel veel en onze portie's zijn toch een stuk kleiner. En dan...zelf lekker aan tafel en het hondje moet toekijken??? Tja...ik vind het helemaal niks!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:15

nee die porties zijn niet een stuk kleiner Knipoog
Een hond eet wat ie kan eten in de natuur omdat het wel eens voorkomt dat ie een dag niet eet en dat is natuurlijk voor m.
Je moet het dus ook inbouwen, maar vind het wel een beetje apart dat het een vaste dag is Tong uitsteken Wel handig voor je eigen schema maar voor die hond is het wel raar die weet precies wanneer die geen eten krijgt volgens mij dus zal die de dag vante voren flink eten (alles dus)

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:40

Mijn 4 honden (en ook mijn 3 katten) staan allemaal op Barf. Ik voer al een jaar of 5 op deze manier en ik ben er erg tevreden over.
Een vastendag kan deel uit maken van een barfdieet, maar het hoeft niet. Het hoeft ook geen vaste dag te zijn.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:48

Een dag vasten vind ik inderdaad ook niks. Mijn honden staan op brok, en zijn is super conditie! Goed voor de tanden Haha! mijn katten krijgen wel af en toe een rauwe kippenvleugel oid maar dan houd het wel op Clown Een bakje pens krijgen ze hier weleens....

Erna208

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:35

Pam schreef:
Benthe staat nu een maand op kvv (kant-en-klaar vers voer, diepvries) maar we gaan deze week de vriezer uitruimen zodat we met nrv kunnen beginnen.
Zolang ze nog niet met alle botten overweg kan, zal ze 3 dagen kvv krijgen, 1 dag vlees met bot, 1 dagspiervlees, 1 dag vis en 1 dag pens. Ben benieuwd Clown
(ik zit overigens nog in de orientatiefase dus heb ook heel wat aan de ervaren nrv-ers)

Ik vind http://www.barfplaats.nl een goede site waarop goed uitgelegd staat hoe je als beginnend barfer te werk kunt gaan. Je kunt niet zomaar overstappen van brokken op botten. Dat moet geleidelijk: eerst bijv. rauwe TV-sticks en kippenekken (kippenekken per bak te koop bij de poelier). Gaat dat allemaal goed dan ook eens een kip drumstick proberen. Varkensvlees is taboe ivm aujeszky (dodelijke ziekte voor honden). En vervolgens verder uitbreiden.

Ik heb me een paar jaar geleden in het barf'en en kvv verdiept en ben tot de conclusie gekomen dat het voor mij financieel en praktisch niet haalbaar is om te barf'en.
1. waar haal je de botten met restanten vlees vandaan in het oosten van het land ?
2. je moet toch wel een goed schema opstellen met heel veel variatie om het goed te doen.

Dus voer ik nu Kenner brokken en 1x per week een kvv vleesdag.
Verder eet de hond met de pot mee (ik kook met geen tot weinig zout).
Bevalt prima.

Jij succes met de overstap naar kvv en barf Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:42

Pam schreef:
Nu was er laatst in mn topic waarin Benthe vis at een kleine discussie ontstaan.
Nu is de vraag, brok of vlees, een eindeloze discussie. Maar ik ben wel benieuwd naar de mening van de meeste bokkers. En het is gelijk een manier om in zo'n topic eventuele vooroordelen weg te nemen (zoals dat vis slecht is voor een hond)

Staat jullie hond op brok of op vers, wat en waarom?

Onze honden staan op brok, omdat daar alles al in zit en ze het goed doen.

Citaat:
Benthe is een Labrador van bijna 1 jaar (nog twee weken) ze weegt 27 kilo.
Ze heeft tot 10 maanden op brok gestaan, maar ik was altijd al geinteresseerd in vers voeding.
Mijn ouders gingen niet echt zorgvuldig met haar voeding om. De ene maand kreeg ze royal canin, de maand erna prins, weer een maand later rc voor volwassen herders (let wel, een labjespup van 4 maanden oud he) met als gevolg een hondje met een heel zwak maagje.

Heeft het dan nog wel wat met de kwaliteit van het brok te maken? Als je slecht voert, maakt het niet uit wat je voert.
Bij het voeren van vers vlees, maak je het wel ingewikkelder voor jezelf. Je moet veel dingen uitzoeken en echt verstand hebben van voeding, voordat je je hond op een verantwoorde wijze vers kunt voeren.

Citaat:
Ben me wat gaan verdiepen in vers voeren. Eerste instantie wilden mn ouders er niets van weten, wat nou vers, die hond leeft toch nog na brok?
Tot er een kennis langskwam die ook vers voerde en mn ouders (dezelfde) voordelen hiervan uitlegde.

Mijn tip: laat je goed informeren en ga zelf op zoek naar voor- en nadelen van het voeren van vers vlees aan je hond.
Je zult bijvoorbeeld meer moeten voeren, omdat het gehalte aan Droge Stof in vers voer (of blik voer) beduidend lager ligt dan bij brok. Om maar even iets te noemen Knipoog

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:06

Van vers mag je inderdaad het dubbele voeren dan van brok. Ook dat is een voordeel omdat je om een hond op gewicht te houden op een zogenaamde kwaliteitsbrok je wel héél weinig moet voeren. Al die honden hebben dus de hele dag honger. Als mijn honden op hun pensdag een kilo ongemalen pens wegkauwen dan hebben ze daarna een voldaan gevoel en gaan heerlijk liggen uitbuiken.

Het plezier in het eten wat ze hebben is voor mij dus ook een reden om geen brok maar vers te voeren.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 12:37

Ik stap niet zomaar over van brok naar bot. Brokken zijn er namelijk al uit. Ik ben me er in verdiepen en voor ik dingen aanschaf plaats ik t op t forum. Mn menu is overigens al goedgekeurd.
Kip voeren gaat niet dus die beginnersbotten vallen al af wegens allergie.

Ik had het overigens niet over de kwaliteit van brok. Maar door de snelle afwisseling is de algehele verwerkingskwaliteit van haar xzelf zeg maar achteruit gegaan.

Financieel is geen punt omdat mn ouders haar voeding betalen Schijnheilig

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 13:41

Skylos, mijn hond, krijgt 1 a 2 keer per dag kvv.
Daarnaast krijgt hij geregeld een kippenkluif en een keer of 2 in de week een bakje pens.

Ik moet zeggen dat hij het er goed op doet en mooi in zijn vacht zit sinds dat ik dit zo doet.
Hiervoor kreeg hij alleen brokken en had 6 a 7 keer per dag stinkende dunne ontlasting...
Nu poept hij 1 a 2 keer per dag en dat zijn mooie compacte drollen... Haha!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 13:51

Erna208 schreef:
Ik heb me een paar jaar geleden in het barf'en en kvv verdiept en ben tot de conclusie gekomen dat het voor mij financieel en praktisch niet haalbaar is om te barf'en.
1. waar haal je de botten met restanten vlees vandaan in het oosten van het land ?
2. je moet toch wel een goed schema opstellen met heel veel variatie om het goed te doen.

Dus voer ik nu Kenner brokken en 1x per week een kvv vleesdag.
Verder eet de hond met de pot mee (ik kook met geen tot weinig zout).
Bevalt prima.

Paar kleine puntjes. Ik denk dat je eens verder moet speuren. Ik weet b.v. dat leden van het hondenforum regelmatig een ddd (dode dierendag) houden. Helaas zijn ze er wel wat strenger geworden nadat het met de betalingen de laatste keer niet helemaal goed is verlopen.
Ik weet dat diverse mensen daarvan uit het oosten van het land komen Knipoog
Verder hebben honden erg weinig groente nodig. Veel minder dan menig brokkenfabrikant wil doen geloven.
Ik ben niet tegen brok, onze honden hebben nooit anders gegeten (mede omdat ik zelf daar geen invloed op kan uitoefenen aangezien ze van mijn ouders zijn). Maar ik vind dat een goed brok alles bevat wat een hond nodig heeft én nog dingen extra.
Wat ik overigens echt rotzooi vind is blikvoer. Dat is een hoop vocht, zouten, smaakstoffen, etc. en bovendien ook erg slecht voor het gebit. Zeker als een hond (maar ook een kat) daar uitsluitend mee wordt gevoerd.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:02

Ik voer mijn honden brok, afgewisseld met hart, pens, en gekookte koolvis. Maar ook kuipjes of van die zakjes vlees van Pedigree. In ieder geval afwisselend voer. Ik ben geen voorstander van rauwe kip ivm salmonella en vroeger toen ik nog in het westen woonde kookte ik een pan vol kippennekken. Die kan ik hier niet krijgen, helaas. Ik durf geen kippenvleugels te geven vanwege de botjes. Maar misschien moet je ze breken?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 14:15

Rauw vormen botten geen gevaar hoor. Gekookt zijn ze pas gevaarlijk

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:16

kippenbotjes mag je toch juist nooit geven aan honden vanwege de splinters? waarom zou je ze dan breken?