Goudvis alleen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bjarni

Goudvis alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 22:20

Vandaag heb ik de goudvis van mijn oma overgenomen. Zij gaat verhuizen en de vis kan niet mee dus heb ik hem maar meegenomen.

Hij zit in een 6hoekige glazen bak. Ruimer dan een dierenwinkel kommetje maar geen aquariumformaat. Ik weet dat goudvissen eigenlijk veel ruimte nodig hebben maar dat is nu niet anders. Heb gewoon geen geld en ruimte voor een groot aquarium.

Nu zit het beestje dus al een aantal jaar in deze bak. Eerst met een maatje maar nu alweer een tijd alleen. Ik vraag me dus af wat nu verstandig is, er een vis bijkopen of ervoor kiezen om hem met het oog op de ruimte alleen te houden. Iemand hier iets zinnigs over te zeggen?

HarryM

Re: Goudvis alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:25

ik denk dat je je goudvis nu gewoon het beste alleen kan laten in deze kleine kom.... ik heb zelf ook een goudvis alleen en die doet het prima zo

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:26

Vaak gaat het fout als je een vis hebt die practisch altijd alleen heeft gezeten, vooral in een klein verblijf bezwijkt de nieuwe vaak!! Dus ik denk idd dat je hem beter zo alleen kan laten zitten!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:27

Waarom ga je niet opzoek naar iemand met een vijver, en vriendjes en meer ruimte Knipoog

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 22:30

Ok, voorlopig maar alleen dus.
Een vijver enzo had ik ook aan gedacht, maar dat kan zowieso niet zolang oma nog naar de vis vraagt en langs kan komen op visite. Ook al is de verzorging (bak enzo) te veel voor haar, ze wil wel weten dat het goed gaat met het visje en een vijver past denk ik niet in haar beeld daarvan.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:48

in de vijver is juist fijn voor ze hoor
ik heb al mijn goudvissen met zijn allen in fde vijver jarenlang zitten ze daar al

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:49

er staan goedkope aqua's op marktplaats Lachen hoe groot is de bak ong?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:08

Gewoon alleen laten zitten. Ik heb het geweten met mijn ietwat agressieve vis. (was wel een guppy maar komt op hetzelfde neer). Zat samen met een andere gup (tegelijk gekocht) in een kom, na een tijdje ging de ene dood, toen kocht ik 2 vrouwtjes omdat het een mannetje was, op advies van de dierenwinkel. Na een dag was het vrouwtje al dood en die ander had geen rust meer, uiteindelijk 3 weken uitgehouden.

Toen kocht ik een ander mannetje die het na een maand ook al weer ook alweer begaf. Toen was ik het zat en heb ik de eerste gup alleen in de kom gelaten en nooit meer met andere gedaan, alleen een keer twee nactjes bij de vissen van mn zusje, we kwamen op het idee om ze vrienden te laten worden. Vork

Komt erop neer dat ik een compleet vissenkerkhof heb nu..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:17

Patsur ik vraag me af of je dan wel een filter e.d. hebt gehad, kan ook zijn dat je gewoon zwakke/zieke vissen erbij hebt gekocht.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 00:29

met 6 verschillende vissen die steeds bij die ene gingen? en een kom die iedere week werd schoongemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 00:33

waren dat guppies? die kan je beter niet in koud water zetten Knipoog

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:08

dees_daan schreef:

En ook niet in een kom, en ook niet elke week schoonmaken..

Ik denk ook dat de vis het beste naar een vijver kan verhuizen! Zou het wel in het voorjaar doen overigens! Of kijken naar een grotere bak op marktplaats!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:28

annepanne schreef:
dees_daan schreef:

Ik denk ook dat de vis het beste naar een vijver kan verhuizen! Zou het wel in het voorjaar doen overigens! Of kijken naar een grotere bak op marktplaats!

idd! vissen kunnen sowieso beter niet in een kom, jij ziet de vis 10 keer groter en de vis jou ook.. heel stressvol voor dat beestje dus

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 13:25

De vis naar een vijver verhuizen gaat hem nu gewoon niet worden. Oma heeft een ander idee over wat goed is voor een vis dan ik. De bak heeft gelukkig geen ronde wanden (6hoek) dus het groot/klein effect heeft hij niet.
Ik heb gewoonweg het geld en de ruimte niet voor een aquarium dus dat houdt op.
Ik schat zo dat de bak op het breedste punt, dus tussen 2 vlakke zijdes zo'n 35/40 cm is. en dan qua hoogte nog iets hoger, hoewel ik hem niet tot boven aan vol heb in verband met springen en katten.
Ik hou hem voorlopig gewoon alleen, zeker nu hij net verhuisd is (ook al stress natuurlijk). Het is geen ideale situatie dat snap ik ook wel maar voorlopig is het niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:31

ik snap het, mijn oma pastte een keer op onze goudvissen, en dacht dat ze het koud hadden, dus heeft er heet water bij gedaan
een echt aqarium met filter enz, hoeft opzich voor een goudvis niet, als je maar een glazen bak hebt, en je hebt de aqariums in verschillende maten, maar goed, de bak is wel klein, dus zou heb idd ook alleen laten zitten Ja ken je niet iemand met een aqarium of iemand die een aqarium voor een zachte prijs over heeft?

LiNDz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:48

ik denk ook niet dat het goed is voor een vis die altijd in een kom/aquaroum heeft gezeten, om die in een vijver te gooien

die leefomgeving, temp etc is enorm anders lijkt mij

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:49

Ik heb ook een goudvis gehad, en die deed het ook goed gewoon alleen in de kom..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:51

ik zou ook lekker alleen laten, en als je een keer geld hebt een andere bak halen evt. Nu in vijver gooien is ook flinke omwisseling voor dat visje, en nu kan oma nog op bezoek komen en visje bekijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:52

LiNDz schreef:
ik denk ook niet dat het goed is voor een vis die altijd in een kom/aquaroum heeft gezeten, om die in een vijver te gooien

mijn goudvis heeft een tijdje in een soort aqarium gezeten, toen is hij bij mijn andere vissen in een groter aqarium gegaan, die is toen stuk gegaan, en mijn moeder wou hem liever niet in haar aqarium, deze is toen naar de vijver verhuisd, en hij leeft nog steeds Ja je moet hem natuurlijk niet in de winter in de vijver doen, maar als het niet te koud is en je laat hem wennen gaat het prima

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:53

annepanne schreef:
dees_daan schreef:

Kreeg altijd lauw water in de kom, en de eerste vis heeft et toch ruim 2,5 jaar uitgehouden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:54

`maar de latere vissen heb in de dw wss wel in warm water gezeten?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:15

dees_daan schreef:
`maar de latere vissen heb in de dw wss wel in warm water gezeten?

zelfde waeter als de allereerste vis.

* even voor de duidelijkheid.. de eerste vis is ook als laatste doodgegaan, na 2,5 jaar zo geleefd te hebben. De andere vissen heb erbij gezeten maar nooit lang uitgehouden..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:48

LiNDz schreef:

Is ook anders, maar wel zoals die voor een vis hoort te zijn Knipoog (Vanuit gaande dat alles oke is)
Maar tis ook niet echt de bedoeling om 'm hartje winter in een vijver te gooien, in de lente zal zoiets weinig problemen op leveren.

@TS, misschien kun je een adv. op marktplaats zetten voor een grotere bak voor een lage prijs?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:04

patsur schreef:
zelfde waeter als de allereerste vis.

* even voor de duidelijkheid.. de eerste vis is ook als laatste doodgegaan, na 2,5 jaar zo geleefd te hebben. De andere vissen heb erbij gezeten maar nooit lang uitgehouden..

Maar ze kunnen zo 20 jaar worden!! Het heeft dus maar 1/8 van de leeftijd van een gemiddelde vis gehaald.. En dat ook nog eens opgesloten in een klein zuurstofloos bakje met brak water, waar niet eens een sprintje in getrokken kan worden!!

Een vis kan niet gelukkig zijn in een kom! Echt niet! Hoelang zou je zelf in de wc willen zitten? En dan ook nog eens zonder zuurstof? Ik denk van niet..

De ts heeft overigens geen echte kom, iets ruimer en iets meer liters water waarschijnlijk. Toch is het voor de vis niet ideaal omdat er geen sprintje getrokken kan worden en het stilstaand en dus brak water in zit! Misschien kan je er wel een klein filtertje in doen? Die zijn nog geen 10 euro en daar doe je je vis echt al een plezier mee!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:14

die van mij (is wel een sierbaars) is ook alleen.
heeft alle andere vissen opgegeten. Verdrietig Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb er voor straf gene meer bijgezet, hij vreet ze toch allemaal op. Bloos

weer ff ontopic:
Ik denk dat het beter is als je het zo laat, die "oude" vis is al helemaal gewend , als je er dan een nieuwe bij zet kan het zijn dat die bezwijkt aan de nieuwe leefomgeving enzo.. maar ik ben geen expert, dus. Lachen
groetjes lara.