Adoptiehond uit buitenland: ervaringen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kukkie

Adoptiehond uit buitenland: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 17:30

Hai allemaal,

Sinds een paar maanden ben ik op zoek naar een hondje, niet hoger dan kniehoogte. Het moet een hondje zijn die goed met andere honden, katten en kleine kinderen overweg kan.
De dierenasiels in NL zitten vol met honden, maar veelal grote honden. De honden die qua maat in aanmerking komen, zijn voor 99 procent honden die niet zindelijk zijn, niet met kleine kinderne kunnen en niet met katten kunnen.

Ik ben daarom ook gaan kijken naar hondjes uit het buitenland, via herplaatsing/adoptiesites. En daar zitten erg leuke exemplaren tussen, die veel vaker ook met kleine kinderen en katten overweg kunnen, volgens de omschrijvingen vanuit de gastgezinnen in NL.

Zitten hier ook mensen die dergelijke hondjes hebben geadopteerd? en wat zijn jullier ervaringen hiermee? Klopten de omschrijvingen een beetje? Konden de honden zich snel aanpassen?
Ik wil namelijk niet graag dat ik voor een hondje ga die volgens de omschrijving met katten en kinderen kan, wat vervolgens niet waar blijkt te zijn, oid.
Ik hoor het graag!

Groeten!

Lysette

Re: Adoptiehond uit buitenland: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:39

http://www.buitenlandsehonden.nl/ -> dit is een forum waarop mensen schrijven die een hond uit het buitenland hebben. Misschien kunnen zij wat over hun ervaringen vertellen?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:44

Mijn 2 honden (engelse en amerikaanse cocker) komen bij Shin/Ace uit Spanje vandaan. Het zijn fantastische honden.
Voordat je een adopteert komt er eerst iemand op huisbezoek.
Zelf vond ik dit erg prettig omdat degene je nog wat meer kan vertellen hoe het allemaal in zijn werk gaat.

Kijk eens op www.ace-charity.org
Of op ons Schin/ace forum http://anne.messageboard.nl/17152/

_Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:46

http://www.animalinneed.com
Wij hebben nou zo'n 3 honden uit Spanje via deze site. Mijn ouders zitten nu ook in het adoptieteam van animalinneed.
Onze ervaringen zijn zeer goed. Ja Ze konden zich snel aanpassen en waren ook al zo'n beetje zindeljk (maar daar moet je maar geluk mee hebben met een hond uit het buitenland)
Bij animalinneed kunnen ze getest worden of ze goed met kinderen en katten kunnen en ze worden grondig door de dierenarts onderzocht voordat ze naar Nederland komen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:47

Waarom zou je eentje uit het buitenland nemen, als er hier nog zo veel zitten?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:49

en je denkt dat al die hondjes uit het buitenland wel allemaal zindelijk zijn,met katten kunnen en met kleine kinderen lief zijn?

in NL zitten ook heel veel hondjes te wachten op een baasje die aan je 'eisen' voldoen.

edit: kijk eens op www.dierenasiels.com daar kan je zoeken naar honden,en dan ook je eisen invullen.
wedden dat je ook een leuke hond vind?
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 04-03-07 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:51

ik heb mijn boxer via spaansehonden in nood. We hebben in het begin het een en ander meegemaakt, mijn hond komt rechtstreeks uit spanje en dus niet uit een gezin.
Ik heb ze nu meer als twee jaar en geniet nog iedere dag van haar .
Indien je een hond uit het buitenland neemt, lees je goed in over buitenlandse ziektes bij honden zoals bv leishmania.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 18:24

Het moet klikken met een hond.
En of hij/zij dan uit Nederland, Spanje of Verwegistan komt maakt dan eigenlijk niks uit.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:46

Wij hebben nu al onze 2e hond uit spanje. Via stichting Greyhounds in nood.

Nou moet ik zeggen dat het super honden zijn allebei.. maar wel honden waar ontzettend veel werk en tijd in heeft gezeten.
Houd in je achterhoofd dat veel hondjes uit dat soort honden een verleden hebben, vooral als ze al wat ouder zijn.

wij hebben greyhounds en die worden daar gebruikt voor de jacht en als ze niet goed genoeg zijn gebeuren er vreselijke dingen mee.. Dit zijn ook lang niet altijd hondjes die je meteen thuis alleen kan laten en die met katten kunnen e.d.

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:47

Mijn oom zit nogal vaak in Ghana ( Afrika ) En die heeft eenGhaanse hond. Die is ook niet hoger dan kniehoogte, en gaat samen met een kat haha.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:50

Ik zet even een stipje, wou zelf net dezelfde vraag stellen.
Wij zijn ook aan het zoeken naar een leuk hondje.
Mijn oom en tante hebben een Spaans hondje bij Prozus vandaan en zijn erg blij met haar. Je kunt ze mailen over het aanbod want als het goed is staat niet alles op de site.
Ik ga dit topic ook volgen Haha!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:52

Oja, met de vraag over waarom een hond uit het buitenland: In dit soort landen (Spanje, Roemenie, Turkije etc waar ze vaak vandaan komen) worden de honden echt verschrikkelijk behandeld; veel zwervers, lichamelijk geweld (zelfs achter de auto gebonden etc. lees je maar eens in op de verschillende adoptiesites die je unt vinden op internet.
Dit, in tegenstelling tot de nederlandse hond die vaak een beter leven hebben gehad maar wegens omstandigheden (geen tijd, zin, financien, kind op komst etc etc) in het asiel zitten.
Beide keuzes zijn uiteraard super, beter dan een broodfokker.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:52

ik heb ander half jaar geleden mijn hond geadpoteerd uit bosnie via een stichting Lachen

ben er heel blij mee, is heel lief bij kinderen en katten! was ook meteen zindelijk!

meer info? je kan me pbén!

kus

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 23:35

Dank jullie voor zover...
De meeste websites ken ik al.

Om even wat vragen te beantwoorden: Ik had ook liever een leuke hond in Nederlands asiel gevonden. Er zitten er ook genoeg. En ik snap ook dat als iedereen een hond uit het buitenland gaat halen , dat de Nederlandse asielen dan vol blijven. MAAR: op dierenasiels.com vind ik de afgelopen twee maanden geen hond die me aanspreekt en die zindelijke is en met katten en kinderen kan.
Ik heb ook niet gezegd dat alle buitenlandse honden wel met katten en kinderne kunnen, maar er staan er meer op de websites waarvan wordt gezegd dat ze het kunnen en zijn. Mijn vraag was dus naar ervaringen daarmee. Want ik besef me ook heel goed dat dat mooie praatjes zouden kunnen zijn om de dieren een leuke huis te geven.

Het heeft geen haast, ik maak geen overhaatse beslissingen en wie weet vind ik een hondje via vrienden, of een NL asiel. Maar als het aanbod blijft zoals het nu is, kijk ik ook naar het buitenland. Dus als er nog meer mensen ervaring hebben met geadopteerde honden, dan is hun reactie van harte welkom.

Groetjes!

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 08:41

Last las ik in een blad dat er nu toch ook veel uit het buitenlandse geadopteerde honden in de asielen terecht gaan komen. Vanwege gedragsproblemen.....het percentage is stijgende omdat het aantal wat binnenkomt in ons land ook stijgt.
Vindt het ook geen oplossing ze hier heen te halen, veel en veel belangrijker is dat de landen daar zelf hun verantwoording gaan nemen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 09:02

Ik heb in Spanje gewerkt en heb meerdere dieren mee genomen naar nederland, waar onder een kruising terrier en een kruising retriever.Die terrier was iedere dag erg dank baar, en liep ook altijd achter mij aan.Die retriever wilde geen baas, maar ik wilde hem erg graag.In Nederland bleek dat ik naar een honden school moest met hem,hij liet mij uit en bleef op zoek gaan naar eten.Ik heb er erg veel werk aan gehad maar het was een erg lieve hond.Ik heb nog lang spaans tegen ze gesproken, en dat is erg handig want dan voelen ze zich sneller thuis.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 09:42

Biepmiep schreef:
Last las ik in een blad dat er nu toch ook veel uit het buitenlandse geadopteerde honden in de asielen terecht gaan komen. Vanwege gedragsproblemen.....het percentage is stijgende omdat het aantal wat binnenkomt in ons land ook stijgt.
Vindt het ook geen oplossing ze hier heen te halen, veel en veel belangrijker is dat de landen daar zelf hun verantwoording gaan nemen.

Helaas zijn er nog altijd stichtingen die het als de beste manier zien om maar alles hierheen te halen. En dan zielige advertenties plaatsen op marktplaats dat de hond in een dodingsstation komt of al zit.
Ik denk niet dat je alles hier maar heen moet halen, daar schiet niemand iets mee op en buitenlandse honden krijgen een slechte naam. Als ik een buitenlandertje zou nemen zou ik het via deze stichting doen: http://www.dierenhulpcadiz.nl/ . Zij screenen de honden uitgebreid en hun belangrijkste doel is ook zeker niet om hier zo veel mogelijk dieren heen te halen.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:09

Ik heb een kruising Galgo via Shin/Ace sinds oktober en ik kan me geen lievere hond wensen. Wij zijn voor de adoptie goed geinformeerd over deze hond. We wisten dat hij een slecht verleden had en een fikse angst voor mensen. Toch hebben wij bewust voor deze hond gekozen en daar hebben we nog geen seconde spijt van.
Hij vertrouwde ons binnen een dag, kan super met de katten en onze ander hond. Alleen de angst voor vreemde mensen blijft, maar dat is iets waar we gewoon rekening mee houden. Wij vonden in nederland ook niet een hond waar wij een klik mee hadden en met Vito hadden we dit vanaf de foto direct.
Als je een hond uit het buitenland adopteert moet je niet verwachten dat je gelijk een knuffelhond zonder problemen krijgt. Ik denk dat het daarom fout gaat bij sommigen, die hebben hele hoge verwachtingen van een hond. Dat deze direct dankbaar zijn dat ze daar weg zijn, maar dat is natuurlijk onzin. Ondanks dat het niet super is in een Spaans asiel is het hun thuis en is dit vertrouwd en veilig en daar worden ze weggehaald. Gun ze de tijd om zich aan te passen en om vertrouwen te krijgen. Ik heb in ieder geval een fantastische hond erbij.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:16

Ik ben van mening dat je die dieren niet naar Nederland moet halen, de asielen zitten hier idd al overvol. MIsschien een idee om met het asiel bij jou in de buurt je wensen te bespreken?? Dan kunnen ze contact met je opnemen mocht er een hondje voor je binnenkomen. Daarnaast hebben ze ook contact met andere asiels.

Erna208

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:22

TS, jij woont in Noord-Holland en dan kan ik me voorstellen dat honden via internet een uitkomst kunnen bieden. Ik heb mijn hond zelf opgehaald uit een Duits asiel hier bij mij over de grens (Ahaus, bij Enschede). Ik zocht in 2000 naar een 2e hond die ook goed waaks zou zijn en mij als alleenstaande vrouw in moeilijke situaties zou bijstaan. Ik heb een goudeerlijke en superlieve kruising mechelaar x labrador gevonden. Waar eerst natuurlijk nog wel werk aan zat. Ze had een half jaar in 2 Duitse asiels gezeten en was nogal gestressed. Haar hoofdprobleem was dat ze niet alleen kon zijn. Ik heb er heel veel werk in gestoken, haar getraind, bach bloesem remedy druppels gegeven en haar met mijn oude hond alleen gelaten. In 2003 heb ik de oude hond moeten laten inslapen en bleek zij perfect de hele dag alleen te kunnen zijn, terwijl ze vroeger nog geen halve seconde alleen in huis kon zijn (zelfs niet met die andere hond). Die andere hond had ik in december 1999 van de stichting hulp en herplaatsing huisdieren (www.shhh.nl ) overgenomen. De shhh bestaat nog steeds en zit verspreid door NL met gastgezinnen van waaruit honden en katten worden herplaatst.

Bonafide adressen vind ik:
- SHHH: www.shhh.nl
- Paws: http://www.pawsholland.nl/
- AAI: http://www.stichtingaai.nl/nederlands.asp
- Tierschutzengel (Duitsland, halen oa uit Spanje): http://www.tierschutzengel.de/index.html
- Tiere in Spanien (veel kleine honden): http://www.tiere-in-spanien.de/
- Dieren in Nood Duitsland: http://www.tiere-in-not.info/
- TV uitzending op Duitse WDR: http://www.wdr.de/tv/service/tiere/sendung/

En kijk alsjeblieft ook eens in België.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:25

Ik heb hele goede ervaringen met www.sosstrays.be
Zelf heb ik 2 honden voor deze stichting uit kreta mee naar nederland genomen en de stichting is echt goed bezig.
je wordt als nieuwe eigenaar ook gescreend.
Ik kan je deze stichting van harte aanbevelen.
Ze werken zowel in Nederland als in belgie.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:09

Als je een hond uit het buitenland haalt (wat mijn keuze niet zou zijn, maar dat terzijde) , zorg dan in ieder geval dat je heel zeker weet dat het beestje getest is op Leishmania, Babesia en dergelijke. Laat desnoods nog maar een keertje extra testen. Ik heb al zo veel ellende gezien van honden die uit zuidelijke landen waren gekomen (met verklaring van stichting erbij dat ze vrij van genoemde ziektes waren), mensen blij met leuk hondje, na een half jaar blijkt het diertje alsnog ziek te zijn en dan begint de ellende.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:17

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:43

Citaat:
Last las ik in een blad dat er nu toch ook veel uit het buitenlandse geadopteerde honden in de asielen terecht gaan komen. Vanwege gedragsproblemen.

Dit lijkt mij sterk.
Je tekent namelijk een adoptiecontract (bij Shin/Ace in ieder geval wel).
In dat contract staat dat je de hond nooit naar een asiel mag brengen.
Wanneer het zo is dat het niet klikt (na uitgebreide screening van de honden) met een hond dan kan je deze laten herplaatsen.
Al deze honden zijn gechipt, gecastreerd en hun bloed is getest.

Daarbij hebben de honden in het buitenland het veel slechter dan de honden hier.

Asiel in Malaga (Spanje).
Afbeelding

Ook nog een foto van binnen in het asiel.
Afbeelding

Overigens komen mijn honden uit de Refugio. Waar meer zorg is.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:48

Ook nog een foto van binnen in het asiel.
Afbeelding