Teef laten helpen of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Teef laten helpen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 08:01

Hallo wij hebben een Welsch Corgie en die is nog compleet zeg maar, maar nu krijgen de buren(mijn ouders)een reu en dat is een dek reu geweest.Die wordt in ieder geval geholpen,maar nu zit ik er aan te denken om ons teefje ook te laten helpen.Zijn hier ook nadelen aan verbonden?

miekelover

Re: Teef laten helpen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:06

als je geen nestje wilt an je hond zou ik haar zeker helpen

voordelen:de teef zal niet zwanger worden niet loops en niet schijnzwanger.suikerziekte komt vooral voor bij oudere niet gesteriliseerde teven evenals baarmoederontsteking en melkkiertumoren.
Door steriliseren bent je die problemen kwijt.

nadelen: een hond die vaak getrimt wordt wordt moelijker te plukke. ze krijgen een iets ander haarstructuur. domitante teven zullen nog iets feller worden. Ze worden sneller dik. dus je moet 1/3 minder gaan voeren.

je kan je hond laten helpen voor de eeste loopsheid op ongeveer 6 maanden.daarna is het mogelijk 3maanden,of 100 dagen na de loopsheid.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:10

het schijnt ook dat de nadelen is dat je hond slomer is en idd de haarstruuktuur verandert

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:17

Ik heb gehoord dat karakterveranderingen of veranderingen in de haarstructuur alleen voorkomen wanneer je een hond te vroeg steriliseerd; voor het eerste jaar.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 10:39

Wat zijn je redenen om haar te helpen??
De reu wordt toch al geholpen.. dan is de kans dat ze door hem gedekt wordt te verwaarlozen...

Dus waarom zou je in een gezonde hond gaan snijden? Tenzij je daar goede redenen voor hebt....

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:25

wij willen ook geen nest van onze hond daarom laten we haar sterilisren. op stage heb ik vaak genoeg gezien baarmoederontsteking en melkkliertumoren. nou daar wordt je niet vrolijk van hoor

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:45

Nee, maar dan kan je alles wel weg laten halen waar ze kanker aan kunnen krijgen. Trouwens de meeste mamatumoren zijn goedaardig.

Als de reu geholpen wordt, zal ik haar niet laten helpen.

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:48

een teef die geen nest zal gaan krijgen maar ook niet gestereliseerd worden krijgen vroeg of laat baarmoeder ontsteking waardoor ze meestal alsnog geholpen moeten worden.
en als dit op latere leeftijd gebeurt zitten er vele risico's aan.
ook krijgen ze vaak tumoren als ze niet geholpen zijn.
dus als je geen nestje wilt zal ik haar zeker laten helpen.
het is daarna ook veel makkelijker.
teven worden meestal wat evenwichtiger en ze hebben geen last meer van hun periode ook geen schijnzwangerschappen meer.
het is niet zo dat ze er slomer van worden en dikker hoeft ook niet altijd.
hebben die van ons nooit gehad.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 14:39

Ze mag geen pups krijgen want ze is drager van een erfelijke oogafwijking.De reu die komt is een dek reu dus die kent het kunstje,en ik denk dat als hij is geholpen nog wel eens zal willen.....Niet dat dat kwaad kan maar ik heb daar geen zin in.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:09

Idd na mijn stage bij de DA weet ik zeker dat ik als ik ooit een teef heb haar laat helpen, mammatumoren en baarmoederontstekingen vliegen je idd om de oren, en vaak krijgen ze dat op oudere leeftijd en dan is vaak de operatie veel moeilijker voor zo´n hondje.

Nadelen idd vacht word dikker en soms kans op incontinentie, en idd vooral dikker, dus idd minder eten voeren, dat lijkt me juist een voordeel is de hond goedkoper in onderhoud. Knipoog

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:12

Op het oog op gezondheid, de hond laten helpen. Wees wel bedacht op karakterverandering, bij een teef haal je juist het vrouwelijk hormoon weg waardoor ze wat pittiger (kunnen) worden.

Verder moet je wel rekening houden met het voer, en niet meer als 1/3 voeren van wat je nu voert ongeveer. Want op de een of andere manier groeien ze dicht.

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:16

als je er zoiezo geen nestje mee wilt zou ik haar laten sterreliseren.
of de rue van de buren nou wel of niet gecastreerd word.
stel je hond loopt een keer in zijn eentje een blokkie om (die van ons deden dat als ze de kans kregen nog wel een Tong uitsteken ) en komt een lekkere kerel van een reu tegen en dan zit je ineens met pups.
gewoon doen zou ik zeggen

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:17

mijn teefje is nu net 2 maanden geleden loops geweest voor de 1e keer. Ik wil haar volgende maand laten steriliseren. Nu lees ik over karakterverandering. Ik heb jonge kinderen en zit niet te wachten op een nijdig/bijtgraag hondje. Ze is dat nu absoluut niet. Ze is bijzonder onderdanig en toch wel heel lief voor de kinderen. Het is een boerenfox. Zal ik hier veel last van krijgen denk je?

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:22

ratzel schreef:
mijn teefje is nu net 2 maanden geleden loops geweest voor de 1e keer. Ik wil haar volgende maand laten steriliseren. Nu lees ik over karakterverandering. Ik heb jonge kinderen en zit niet te wachten op een nijdig/bijtgraag hondje. Ze is dat nu absoluut niet. Ze is bijzonder onderdanig en toch wel heel lief voor de kinderen. Het is een boerenfox. Zal ik hier veel last van krijgen denk je?

Dat is niet te zeggen aangezien niet elke hond hetzelfde reageert op een castratie. Wij hebben 2 teven, allebei geholpen. De ene met 6 maanden voor de 1e loopsheid, zij is zeer stabiel gebleven in haar doen en laten. Andere hond op 2-jarige leeftijd gecastreerd en die eet andere hondjes op (letterlijk tot bloedens toe, daarvoor een onderdanige teef).

Ze hebben geen van beiden ooit agressie naar mensen toe vertoond trouwens. En daar ben je zelf bij door de hond bewust op de onderste rang in het gezin te plaatsen

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:24

Bij ons worden alle honden geholpen. Heel gewoon omdat je dan nooit de problemen hebt dat ze niet bij elkaar kunnen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er een teefje was die nadelen ondervond van de sterilisatie. Ik kan alleen maar voordelen bedenken, zowel voor de hond als de eigenaar.
Op dit moment hebben wij 8 honden in opvang, onze ervaring is dat alle honden juist gehoorzamer worden en liever en zeker niet lui of dik, dat ligt aan jezelf.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:29

haboshof schreef:
Bij ons worden alle honden geholpen. Heel gewoon omdat je dan nooit de problemen hebt dat ze niet bij elkaar kunnen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er een teefje was die nadelen ondervond van de sterilisatie. Ik kan alleen maar voordelen bedenken, zowel voor de hond als de eigenaar.
Op dit moment hebben wij 8 honden in opvang, onze ervaring is dat alle honden juist gehoorzamer worden en liever en zeker niet lui of dik, dat ligt aan jezelf.

En helaas is dat dus niet waar, teven kunnen wel degelijk veranden in gedrag na castratie. Daarnaast hoeven honden lang niet altijd met elkaar overweg te kunnen.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:30

Ik heb ook als ervaring dat de meeste juist veel rustiger worden reuen zeker, maar ook ongesteriliseerde teven vind ik vaak feller als teven die wel gesteriliseerd zijn.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:54

Voor mijzelf heb ik al besloten om toch de sterilisatie uit te laten voeren. Ik denk dat het toch wel veel meer voordelen voor onze teef heeft dan nadelen. Hoe het karakter verandert, zie ik tzt wel. Feit is dat ik het een hele vervelende periode vond toen ze loops was. In huis vond ik het vies, ze moest altijd in de bench als wij weg gingen terwijl ze normaal altijd los op het erf loopt. De buren hebben ook een aantal reu-en dus ik wil het risico niet lopen. Hoe weet ik trouwens of een dierenarts kundig genoeg is om dit te doen? er was hier laatst op bokt iemand met een foto van zijn hondje die gesteriliseerd was wat er behoorlijk amateuristisch uit zag. Dat wil ik mn hond echt niet aan doen.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:43

ratzel schreef:
Feit is dat ik het een hele vervelende periode vond toen ze loops was. In huis vond ik het vies, ze moest altijd in de bench als wij weg gingen ...

Daarom heb ik dus voor een reu gekozen...

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 17:49

somokkele schreef:
haboshof schreef:

En helaas is dat dus niet waar, teven kunnen wel degelijk veranden in gedrag na castratie. Daarnaast hoeven honden lang niet altijd met elkaar overweg te kunnen.

Ik bedoel dat je geen rekening hoeft te houden met loopsheid........
Ik denk dat wij ervaring genoeg hebben om te zeggen dat wij geen negatieve verandering in gedrag bemerken.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:16

_Diesel schreef:
Ik heb gehoord dat karakterveranderingen of veranderingen in de haarstructuur alleen voorkomen wanneer je een hond te vroeg steriliseerd; voor het eerste jaar.

Vachtveranderingen komen altijd voor als de hond een vacht van een bepaalde structuur heeft (vergelijkbaar met Golden retriever en Berner Sennen bijvoorbeeld). Karakterveranderingen kun je bij een hond onder het jaar niet echt constateren omdat het karakter zich nog aan het vormen is. Reuen worden minder sexbelust en teven kunnen soms wat snibbiger worden.

Dat wat je gehoord hebt is dus niet helemaal correct.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:34

Vachtveranderingen is vooral een wat dikkere vacht en wat meer krullen, vooral spaniels zijn gevoelig daarvoor, krijgen er een enorme vacht van, wat normaal hoort geplukt kan alleen nog maar geschoren worden dan vaak.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:43

ratzel schreef:

ze bedoelen juist dat een dominante teef nog dominanter wordt. ik heb zelf ook een onderdanige hond maar denk niet dat ze ineens mega dominant wordt haha. onze hond gaat ook over 1 maandjes onder het mes. heb mij moeder eindelijk over kunnen halen

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:47

miekelover schreef:
ratzel schreef:

ze bedoelen juist dat een dominante teef nog dominanter wordt. ik heb zelf ook een onderdanige hond maar denk niet dat ze ineens mega dominant wordt haha. onze hond gaat ook over 1 maandjes onder het mes. heb mij moeder eindelijk over kunnen halen

De Friese Stabij is 1 van de rassen die dus een vachtverandering ondergaat na castratie. Die verandering is nooit ten voordele.

IlseKuikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:47

_Diesel schreef:

Ik ken meerdere honden waarbij karakter- /haarstructuurverandering zijn gekomen daardoor en die waren niet te vroeg gesteriliseerd.