Wil je een ratje kopen? GÉÉN DW of Tuincentrum!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BellyBel

Wil je een ratje kopen? GÉÉN DW of Tuincentrum!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 20:41

Hallo,

Ik wil hier even een stukje neerzetten over de aanschaf van een ratje.
Ik wil wel even duidelijk vertellen dat ik de broodfokkers niet over één kam wil scheren! Dit kan namelijk niet.
De meeste mensen kopen ratjes in dierenwinkels (dw's) of tuincentra's (tc's). Dit is niet bepaald de meest geschikte plek, als ik het voor de meeste wel de meest voor de hand liggende plek. Het is namelijk zo dat wanneer jij een ratje bij een dw of tc koopt je de broodfok steunt. De broodfok fokt voornamelijk op kleur en bouw, en niet op karakter en gezondheid. Zo heb je vaak veel ratjes die op vroegere leeftijd al een tumor o.i.d. krijgt. Dat is natuurlijk niet leuk.

Maar wat is dat nou, die broodfok?
Dat zijn fokkers die een heleboel ratjes hebben, en het fokken levert hun dus brood op de plank. Kortom: Ze leven er van. Broodfokkers hebben vaak 6 tot 15, of meer(!) nestjes tegelijk. En ze letten voornamelijk op kleur en bouw. Ze kunnen ook onmogelijk in de gaten houden of er in een lijn ziektes zoals tumoren en abces veel voorkomen. En daarbij kunnen ze al die rittens(jonge ratjes) die ze per week fokken nooit alle liefde en aandacht geven die ze nodig hebben. Gevolg, de rittens zijn minder tam. Ook zitten ze vaak in veel te kleine kooien.

De rittens worden verkocht aan dw's en tc's en daar zitten ze vaak in veel te kleine bakken, met een vaak verkeerde ondergrond. Ook wil het nog wel is voorkomen dat mannetjes en vrouwtjes bij elkaar in komen, ookal zijn er apparte bakken voor mannetjes en vrouwtjes. De rittens komen nauwelijks uit de veel te kleine bakken, en krijgen vaak nog minder aandacht dan dat ze nodig hebben. En het gevolg is dan: Ze worden totaal niet tam.

Kortom: Ratjes uit de broodfok zijn meestal niet tam, bijten dus sneller. In de lijn waaruit zo'n ratje is gefokt kunnen allerlei ziekte's zitten, waardoor je ratje op vroegere leeftijd al kan overlijden. Of op vroegere leeftijd allemaal nare ziekte's krijgt en wat je waarschijnlijk een torenhoge DA rekening opleverd.

Rattery's wat doen die? En waar vind je ze?
Rattery's fokken ook ratjes, maar vergeleken met broodfokkers héél weinig. Ze fokken maar iets van 1 tot 4/6 nestjes per jaar. Waardoor ze de rittens alle aandacht en verzorging kunnen geven die ze nodig hebben. Ook worden de rittens hierdoor erg tam, wat een gezellig en leuk huisdier opleverd!

Rattery's willen graag weten hoe bepaalde lijnen gaan, en willen daarom op de hoogte gehouden worden van de gezondheid van de ratjes. Ze fokken op gezondheid en karakter en als er in een lijn te veel nare ziekte's en ,,niet leuke'' karakters zitten wordt de lijn afgekeurd en niet meer mee door gefokt. Dan heb je dus met een rattery ratje minder kans dat je ratje op vroegere leeftijd nare ziekte's krijgt wat je dus waarschijnlijk een minder hoge da rekening opleverd. Omdat ze ook veel meer tam zijn dan een broodfok ratje zijn ze ook véél leuker als huisdier!

Rattery's kun je snel en gemakkelijk vinden. Ga is op google zoeken naar Rattery's. Er is er vast wel eentje bij jou in de buurt! Knipoog

Rattenopvang's vangen ratjes op die bv. gedumpd zijn. De meeste ratjes daar zitten met vol smart te wachten op een nieuw baasje. Vooral als je een wat ouder ratje zoekt zijn rattenopvang's héél geschikt. Ook verdienen de ratjes die daar zitten een nieuw huisje, ze hebben al zoveel elende meegemaakt!

Rattenopvang's kun je ook snel en gemakkelijk vinden. Op google kun je zo zoeken op Ratten Opvang of Ratten Opvangcentra en dan kom je er vast wel eentje tegen bij jou in de buurt!

Ik hoop dat er nu meer mensen bewust zijn dat wanneer je een ratje uit de dw of tc koopt je de broodfok steunt, en dit niet de meest leuke fokkers zijn. Knipoog

En onthoud:
Al kan zo'n dw/tc ratje nog zo mooi en schattig zijn, ze zijn meestal niet bepaald de meest geschikte rat. En waarom die ratjes uit dw's en tc's vaak mooier en schatiger zijn dan de ratjes uit rattery's komt omdat de broodfokkers fokken op de bouw en kleur! En rattery's op karakter en gezondheid!

Voor meer informatie kan je opzoek gaan naar verschillende fora, een bekende is: Tamme Ratten.nl

Groetjes,
BellyBel

tessyke

Re: Wil je een ratje kopen? GÉÉN DW of Tuincentrum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:39

ik heb mijn 1ste 2 ratjes van een rattery en die waren volkomen gezond en erg lief, ze zijn gestorven van ouderdom op 3j en 4j

later heb ik een ratje gekocht bij een broodfokker en die heb ik op zijn 2,5j zelf ingeslapen met vocht op zijn longen...

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:47

Ik zou nooit een rat aanschaffen omdat ik ze doodeng vind. Maar intressant en informatief voor de mensen die een ratje willen aanschaffen Lachen

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:04

Ik heb een tijd een ratje gehad, die kwam bij de dw vandaan die was wel superlief. En mijn zus heeft een ratje bij iemand thuis vandaan (slangenvoer) maar die was soms wel gemeen..
Ik zou nu wel weer een ratje willen hebben Haha! (denk alleen niet dat het mag..)

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:11

Je moet ratjes altijd met 2 of meer houden Haha!

Dus als je weer ratjes mag, moet je er niet eentje eenzaam laten zijn.. maar er lekker 2 of 3 nemen!

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 23:17

Klopt Knipoog Ik kan nog wel veel meer vertellen over het houden en verzorgen etc. maar de bp was puur over de ,,aanschaf'' waar je ze dan het beste kan kopen Lachen en altijd minstens 2 aanschaffen idd!

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:40

Het lijkt me wel weer heel leuk om (ze dan Haha! ) weer ratjes te hebben, maar ik weet bijna zeker dat het niet mag. Ik vind het wel goed dat je dit hebt geplaatst, want dit gaat met heel veel diersoorten zo. Wij hebben in de buurt een dierenwinkel die puppies verkoopt en die bleken parvo te hebben.

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:46

Afgod

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:50

ik werk toevallig in een dieren/tuin winkel (welkoop)
en wij verkopen ook dieren, en die komen echt niet allemaal bij fokkers weg hoor, wij hebben een paar vaste adressen waar we ze weghalen, maar krijgen ook vaak dieren uit huiselijke gezinnen.
en bijna al onze dieren zijn lief, tuurlijk er zullen altijd wel een dieren tussen zitten die bijten, maar jij kan mij ook niet garranderen dat die er bij rattery's niet tussen zitten.
daar heb je er net zo goed dieren tussen zitten die bijten hoor
dus ik vind dit een beetje een raar bericht

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 23:55

De ratjes uit huiselijke gezinnen zijn meestal pret/oepsnestjes. En die kunen ook weer uit een lijn komen waar veel nare ziekte's in zitten.
Ik heb het in dit bericht over de broodfok, en dat de ratjes uit de dw en tc meestal van zo'n broodfokker vandaan komen. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd wat jullie vaste adressen zijn? Zijn het broodfokkers?

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:55

anita_Sab schreef:
ik werk toevallig in een dieren/tuin winkel (welkoop)
en wij verkopen ook dieren, en die komen echt niet allemaal bij fokkers weg hoor, wij hebben een paar vaste adressen waar we ze weghalen, maar krijgen ook vaak dieren uit huiselijke gezinnen.
en bijna al onze dieren zijn lief, tuurlijk er zullen altijd wel een dieren tussen zitten die bijten, maar jij kan mij ook niet garranderen dat die er bij rattery's niet tussen zitten.
daar heb je er net zo goed dieren tussen zitten die bijten hoor
dus ik vind dit een beetje een raar bericht

uhhm even een reactie.

vaste adressen, ja vak is het dezelfde persoon. maar ik denk eerlijk gezegd niet dat hij ze op de manier als een rattery fokt.
huiselijke gezinnen net het zelfde. dat zijn pretnestjes. mensen die voor zichzelf het leuk vinden een nestje te hebben. ja het is hardstikke leuk om mee te maken. heb er zelf net ook hier 1tje gehad (overigens absoluut geen pretnest, deze had een mooie boom) maar word dara op de gezondheid e.d gelet??? ik vraag het me sterk af hoor. er is bijna geen rattery die rittens afgeeft aan een tuincentra of dierenwinkel.
mijn rittens gingen super handtam de deur uit. ook bij een rattery word er op gelet dat er niet wordt gefokt met agressie. mocht er agressie uit komen in erge mate word vaak de lijn stop gezet. daar fokken ze geen ratjes voor, want het moeten natuurlijk leuke huisdieren zijn.
ook de rittens in een rattery worden vaak met de 1e dag in de hand genomen zodat ze er gelijk aan wennen.

laat ik het zo zeggen, bij een rattery heb je meer zekerheid dan zo'n tuincentra. ik ben het overigens ook niet eens met de verzorging van de dieren in zo'n winkel.
heb al zo vaak gezien dat ze onder de mijt zaten.

en ik werk toevallig in een dierenwinkel, kom dagelijks in contact met allerlei dieren. maar toch blijf ik er voor dat alle dieren bij een fokker gehaald zouden moeten worden die ze met alle liefde en bijkomende dingen gefokt heeft.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:59

Eigenlijk vind ik het helemaal geen raar bericht.
Het klopt weldegelijk wat de TS post, en ze zegt duidelijk dat ze het niet allemaal over één kam wil scheren.
Uiteraard kun je geen 100% bijtvrij ratje garanderen. Daar is het ook een dier voor, vind je niet? Een kat in het nauw maakt ook rare sprongen en je braafste paard zal ook wel eens iets doen wat je totáál niet van hem verwacht.

Nogmaals, het is een informatieve post. Zo is het vaak wel, ratjes zijn relatief goedkoop in aanschaf en onderhoud en daarom makkelijke prooien voor mensen die snel geld denken te verdienen. Erg naar, daarom is het ook goed om eens verder te kijken dan je neus lang is. Zeker als je opzoek bent naar een lief diertje.

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 00:05

Elzepelze schreef:
Eigenlijk vind ik het helemaal geen raar bericht.
Het klopt weldegelijk wat de TS post, en ze zegt duidelijk dat ze het niet allemaal over één kam wil scheren.
Uiteraard kun je geen 100% bijtvrij ratje garanderen. Daar is het ook een dier voor, vind je niet? Een kat in het nauw maakt ook rare sprongen en je braafste paard zal ook wel eens iets doen wat je totáál niet van hem verwacht.

Nogmaals, het is een informatieve post. Zo is het vaak wel, ratjes zijn relatief goedkoop in aanschaf en onderhoud en daarom makkelijke prooien voor mensen die snel geld denken te verdienen. Erg naar, daarom is het ook goed om eens verder te kijken dan je neus lang is. Zeker als je opzoek bent naar een lief diertje.

inderdaad. tuurlijk kan je als rattery zijnde niks garanderen, maar je fokt wel met de juiste en goede bedoellingen.

ik zeg het altijd maar zo.

welk ratje zou je liever kiezen:

een ratje met het meest populaire kleurtje, de leukste tekening, dumbo oortjes, rex vacht en geen staart waravan de gezondheid finaal naar de kl*te is....of..

een lekker dood gewone pikzwarte rat, zonder aftekening met gewone oortjes en zo'n lekkere enge lange staart Haha! waravan de gezondheid prima is en met de juiste bedoellingen is gefokt.

nou doe mij die laatste maar, want heb al teveel ratjes op te jongen leeftijd moeten opgeven.

(staat mss een beetje erg bot, maar zo is het uiteindelijk wel)

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 00:08

Doe mij dan ook maar die laatste, en bovendien vind ik een ratje toch mooier als het gewoon rat is Tong uitsteken En vooral de staart, dat hoort gewoon bij de rat *LOL*

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 00:35

mja inderdaad, dat naakt en staartloos vind ik zo mismakend. en niet echt meer rat.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:13

Amen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:17

goed dat dit topic geopend is, want het is gewoon de waarheid wat de TS zegt.

ik denk overigens dat dit voor alle knaagdieren geldt, dus niet alleen voor ratten

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 12:47

Ik weet niet hoe het met konijnen, hamsters, chinchilla's etc. is. Zit niet in dat wereldje, wel ind ie van de ratten daarom dat ik alleen over de ratten heb verteld omdat ik gewoon zekerweet dat het zo met de ratjes is. Knipoog En anders werdt ie ook wel érg lang!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:49

wij hebben afgelopen zaterdag net 2 ratje gehaald in een dierenwinkel..
onze naam etc werd genoteerd..
2 stuks.. een banded husky en 1 mismarked japanner dumbo...
zondag ook meteen een grotere kooi gehaald, een ferplast kamer volieren met horizontale tralies van ruim 1,5 meter hoog..
deze week gaan we wijden aan de inrichting van de kooi..

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 12:51

@ Liezel1: Wouden ze ook dat je door gaf wanneer er iets met de ratjes aan de hand is? Sommige dierenwinkels doen dat wel en uiteindelijk doen ze nog niks met de informatie. Maar als het wel gebeurt: Netjes!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:52

Ik vind dat er geen enkel dier meer in een dw moet worden verkocht/gekocht.

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:53

goed van je ik wist dit namelijk niet.. ik heb 2 keer 2 ratjes gehad een aantal jaar geleden beide waren ze allebei rond 1 1/2 jaar ziek of dood alle 4 hebben ze een tumor gehad... nooit bij stil gestaan.... ik koop nooit meer een knaagdier bij de dierenwinkel....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:54

nee, daar hebben ze niet naar gevraagd, we hebben voor het vervoer niet de papieren doosjes van de DW genomen, maar een vervoersboxje erbij gekocht.. toen ze daar in werden gezet zei die mevrouw ze even gedag, was echt lief!!
we hebben ze in de winkel ook in de hand gehad, om te kijken hoe makkelijk ze waren...
dat noteren was omdat als je er teveel meeneemt in een korte periode je er geen meer mee krijgt...
de dumbo rat was eigenlijk €10 en de andere €5, maar omdat ze met zn 2en mee gingen, mocht de dumbo ook voor €5 mee...
ze zijn ecth vreselijk lief!! heel makkelijk, vinden alles leuk, s avonds zitten ze bij ons op de bank..

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:27

Goeie post!!!!.
Dieren koop je niet bij een dierenwinkel, daar koop je dierenbenodigdheden. Ik vind het ook erg jammer dat de wet hierin niet voorziet. Er zijn namelijk ook nog steeds dierenwinkels die pups en kittens verkopen en jouw hele verhaal gaat ook voor hun op.

Goed dat je mensen probeert te informeren.

Groetjes
Nienke

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:35

Liezel1 schreef:
nee, daar hebben ze niet naar gevraagd, we hebben voor het vervoer niet de papieren doosjes van de DW genomen, maar een vervoersboxje erbij gekocht.. toen ze daar in werden gezet zei die mevrouw ze even gedag, was echt lief!!
we hebben ze in de winkel ook in de hand gehad, om te kijken hoe makkelijk ze waren...
dat noteren was omdat als je er teveel meeneemt in een korte periode je er geen meer mee krijgt...
de dumbo rat was eigenlijk €10 en de andere €5, maar omdat ze met zn 2en mee gingen, mocht de dumbo ook voor €5 mee...
ze zijn ecth vreselijk lief!! heel makkelijk, vinden alles leuk, s avonds zitten ze bij ons op de bank..

het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat er onderscheid (nog steeds) word gemaakt tussen een dumbo ratje en een normaal orig ratje.

het kan nog net zo professioneel gaan in een DW (dierenwinkel) maar dan nog heb je geen zekerheid of ze van een goede fokker komen.

ik zou je aanraden volgens keer niet bij een dierenwinkel een ritten aan te schaffen.

het is fijn dat ze al zo tam zijn, dat kun je niet van veel ratjes zeggen. bij mij op me werk zitten nu ook 2 ratjes die vinden heel veel dingen eng.