Benthe van de brokken af ---> foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Benthe van de brokken af ---> foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 19:44

Bedoeling is 3 dagen kvv, 3 dagen vlees en 1 dag vis. (en later 5 dagen vlees, 1 dag vis en 1 vastendag)

Momenteel voeren we vooral nog kvv wegens plaatsgebrek in de vriezer. Morgen krijgt ze haar eerste visdag.
Maar ze heeft vandaag al mogen proeven!

http://i159.photobucket.com/albums/t128 ... 1evis6.jpg
http://i159.photobucket.com/albums/t128 ... 1evis5.jpg
http://i159.photobucket.com/albums/t128 ... 1evis4.jpg
http://i159.photobucket.com/albums/t128 ... 1evis3.jpg
http://i159.photobucket.com/albums/t128 ... 1evis2.jpg
http://i159.photobucket.com/albums/t128 ... 1evis1.jpg

Uiteindelijk hebben we m in stukjes gesneden omdat ze dacht dat t een ijsje was Clown
Ik hield eerst de vis in mn hand, en hoopte dat ze me af zou happen/kapot zou scheuren. Maar ze ging likken, en toen zitten, toen liggen, schuin koppie 'Baasje ik lig mag ik nu eten?'
Ze had t nog niet door Clown

mijntjuhh

Re: Benthe van de brokken af ---> foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:33

leuke hond, maar ik ben wel benieuwd..waarom geef je hem geen brokken meer?

estebanlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:39

Ik weet niet waarom je hem vis geeft maar ik heb altijd gedacht dat je een hond NOOIT vis mag geven omdat dan al die graatjes in zijn keel en anderen ingewanden blijven hangen Knipoog Ik weet ook niet precies wat hier van waar is hoor. Maar leuke hond vind ik het in ieder geval wel Tong uitsteken

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:41

wat is de reden? en wat is kvv?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:44

ben ook benieuwt.. het verhaal is wat onduidelijk

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:45

haha ik vraag me af hoelang je het vol gaat houden je hond vis te voeren Tong uitsteken
Wij kregen wel is honden in de les en die waren van een fokker die ze ook vis te eten gaf. We waren altijd weer blij als de hond aan de andere kant van het lokaal ging zitten want wat stonk dat beest.
Echt de hele vacht en alles gaat naar vis stinken en dat lijkt me niet echt lekker in huis Clown

mijntjuhh schreef:

Dat vraag ik me idd ook wel af. harde broeken zijn goed voor je hond. Alles voedingstoffen die je hond nodig heeft zitten er in en de brokken zijn hard en voorkomt daar door ook veel tandsteen.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:46

BEn ook wel benieuwd Lachen Mooi hoofdje heeft je hond trouwens! jammer dat die foto's van dichtbij haar koppie niet scherp zijn..

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:46

estebanlove schreef:
Ik weet niet waarom je hem vis geeft maar ik heb altijd gedacht dat je een hond NOOIT vis mag geven omdat dan al die graatjes in zijn keel en anderen ingewanden blijven hangen Knipoog Ik weet ook niet precies wat hier van waar is hoor. Maar leuke hond vind ik het in ieder geval wel Tong uitsteken

ja, dit dacht ik ook!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:54

Opzich is vlees natuurlijker, en nemen de honden veel meer van op, wat als voordeel minder poep heeft.
Daarbij is het gewoon natuurlijker dan brokken, dat heeft zowiezo mijn voorkeur.

Wel weet ik dat honden juist het harde krokante van brokken nodig hebben. Kun je de kvv en brokken niet combineren. Een 'brok' dag?

Wat ik me ook afvroeg is waarom de honden een vasten dag moeten hebben. Een hond heeft zijn voer nodig, gewoon om de dag door te komen. Mijn pup van 7 maand (dobermann x boxer ) krijgt 3 keer per dag wat te eten. 100 gram Royal Canin brokken.

Als hij minder dan dat krijgt, is die gewoon wat slapper, niet zo energiek. Ik merk iig dat HIJ zijn brokken/eten echt nodig heeft!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 21:58

Nee hoor, graten blijven niet steken, als ze goed kauwen. Een vis is een hele NRV maaltijd (orgaan, bot, vlees en spiervlees)

Ik geef haar versvoeding omdat ik gewoon niet tevreden ben met de brokken, benthe had al een zwakke maag en werd er met brok niet beter op.
Plus, een hond is van nature een karnivoor. In brokken zitten granen die een hond van nature niet eet. Om die te verteren maakt een maag bepaalde enzymen (weet niet meer hoe t heet, misschien niet eens enzymen) aan. Daarom word t sowieso afgeraden om je hond stipt op tijd brok te voeren, als je dat jaren lang doet, en je vergeet het of voert te laat, is t slecht voor de maag omdat die stoffen erin zitten maar niets hebben om te verteren.

Dat in brok alle voedingstoffen zitten weet ik niet zo.. Het zijn voornamelijk graan en afvalstoffen. In nrv zit juist alles wat ze nodig hebben (zelfs de groenten maar die krijgen ze via pens)

@Skitter: Brokken vind ik troep, en t wordt afgeraden om brok en vlees te geven.
Een vastendag is een natuurlijk iets. Hebben ze in t wild ook, om de maag weer op gang te lkaten komen. Doen we pas als ze gewend is om 1 keer per dag te eten.
Jouw hond heeft het voer niet zo nodig, de enzymen oid waar ik t hier boven over heb, maakt dat ie zich slapper voelt als ie minder eten krijgt.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 22:01

en waarom denk je dat ze het harde krokante van brok nodig hebben?
Brokken zelf dragen niks bij. En het harde voor hun tanden, krijgen ze genoeg aan in de vorm van bot.

Edit: KVV is kant en klaar vers voer, diepvries dus
Laatst bijgewerkt door Sirius_ op 21-02-07 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:07

Begrijp me niet verkeerd, ik sta totaal achter natuurlijker voeding. Maar ik hoor gewoon verschillende dingen van veel mensen.

Qua brok denk ik dat je aan een kwalitatief goed brok overigens wel veel aan hebt.

Mijn pup krijgt Royal Canin Maxi puppy en hij ziet er werkelijk waar super uit. Hij is perfect op gewicht. Zijn broertje daar in tegen krijgt een minder kwaliteit aan brokken en schommelt erg met zijn gewicht. Mijn hond groet echt super uit, wordt goed gespierd, en ik ben dus zeer tevreden over deze brokken.

Natuur voeding spreekt me aan omdat het, duidelijk Knipoog, natuurlijker is. Ze hebben er veel meer aan het geheel, veel van de brokken poepen ze inderdaad gewoon uit.

Maar er werd mij verteld dat ze echt dat krokante nodig hadden, voor de tanden of kaak, of tandvlees...zoiets????

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 22:10

Ik merk, na bijna een week kvv, dus nog niet eens vers vlees, dat benthe minder verhaart, na 2 dagen verstopt te zitten (ontgiften) poept ze beter, makkelijker en minder.
Aan haar conditie merk ik nog niets, ze is net anderhalve week loops en lui en vervelend Clown

Royal canin is altijd beter dan pedigree bijv. maar ik zweer nu bij vers voedsel en wil ook niet meer terug op brokken

Bot is ook goed voor t gebit Knipoog Dus al met al genomen, waarom nog brok?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 22:14

En nog even een toevoeging over de graten:

Je moet nooit gekookte vis geven, dan zijn graten inderdaad gevaarlijk, maar geld ook voor andere botten omdat de samenstelling na koken/bakken/roken veranderd waardoor de botten en graten scherp worden en versplinteren. Maar rauw kan het echt geen kwaad.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:15

Pam schreef:
Bot is ook goed voor t gebit Knipoog Dus al met al genomen, waarom nog brok?

Vooral voor de groei. Ik wil hij gewoon de mogelijkheid en ondersteuing krijgt om optimaal uit te groeien. Eenmaal uitgegegroeid zou ik best kunnen overgaan op vers, maar nu gewoon RC brokken Lachen

Er wordt me verteld dat alle belangrijke voedingsstoffen voor de groei ook wel in vers zitten, maar ik durf dat niet aan.

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:22

Pam schreef:
Dat in brok alle voedingstoffen zitten weet ik niet zo.. Het zijn voornamelijk graan en afvalstoffen. In nrv zit juist alles wat ze nodig hebben (zelfs de groenten maar die krijgen ze via pens)

Het klopt idd dat een hond een karnivoor is maar heb je er wel aan gedacht dat een wolf als die een prooi eet altijd eerst de maag van het prooi dier opeet? In die maag zit dus meer plantaardig voedsel dan vlees. Een kat is veel meer een vlees eter omdat die ook echt alles opeet. Die brokken zijn helemaal uitgebalanceerd.
Niet dat het mij verder uit maakt wat je je hond te eten geeft hoor als je hond er maar blij en vrolijk van word.
Maar toch vraag ik met stiekem wel af wat je gaat doen tegen die vis lucht Knipoog

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 22:28

Weet je wat zo leuk is Polbo? In het menu komt 2 keer in de week vuile pens Knipoog Al het plantaardige voedsel wat de wolf binnen krijgt, plus het overige vlees en de vis.
Uitgebalanceerder dan dat kan niet.
Het voordeel is dat ik precies weet wat ze krijgt terwijl jij nooit 100% zeker kan zijn wat er in je brok zit.
En ik zei al, brokken bestaan voornamelijk uit samengeperste afvalstoffen.

En ja, hier zeiden mn ouders ook, ze zit al maandenlang op brok, is gezond en leeft nog steeds.
Dat zeggen veel mensen, tot je je gaat verdiepen in barf/nrv en tot je het resultaat (verschil) ziet.

Maar dit is een eeuwige discussie tussen voorstanders van brok en voorstanders van nrv Knipoog Ik ben er van overtuigd dat brokken grote troep is.

Tsja die vislucht, heb er eigenlijk nog geen een iemand over gehoord.
Maar dat zal per hond en verzorging verschillen. De hond van de buren stinkt na een regenbui een uur in de wind, benthe ruik je niet. Ook zoiets

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:37

tja ik kan je geen ongelijk geven pam. Onze honden krijgen ook kvv. Ze doen het er erg goed op. In brok weten een heleboel mensen niet wat er 'precies' in zit. Daarom geven wij onze honden alleen nog maar carnibest. Daar zit alles in wat een hond moet krijgen aan voeding/ mineralen/ vitamines.
Tja en dan nog als een heleboel honden het goed doen op Rc of op de goedkope brok van de aldi, dat is voor hun hartstikke makkelijk.
Wij zijn met kvv begonnen omdat onze vorige hond leed aan epilepsie. Het was dus een hondmet een ziekte. Deze hond kon niet over alle afvalstoffen die in de brok was geperst. Daar kreeg die op het laatst verschrikkelijke aanvallen van.

Edit:
Ze krijgen s'morgens nog wel een beetje brok maar dit is van farmfood of van ecostyle. Dit doen we puur omdat de honden beide nog pup zijn en ze nog niet een hele dag op een maaltijd kunne leven. Maar als er 8 uur tussen de 2 maaltijden zit is er niks aan de hand. Dan heeft het maagzuur zich weer volledig aangepast op kvv te verteren

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 22:46

Wendel, benthe doet ook nog niet een dag met een maaltijd. Maar kun je de kvv niet vaker op een dag geven?
Benthe krijgt 3 keer kvv op een dag, en op nrv dagen 2 keer een maaltijd (een keer minder omdat de kvv 200 gram per keer is en de nrv 350 per keer)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 01:03

Wat leuk Lachen, Ik ben ook aan het overwegen om mijn hond op kvv (Duck) te zetten,
want dat is de enigste soort die hier in de omgeving te koop is,
en zelf vlees gaan voeren zie ik niet echt zitten, ben veel te bang dat ik iets te weinig of verkeerde dingen zou geven Bloos .
Wat voor soort kvv voer jij nu?

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 03:01

Super! Haha!
Als eerste een tip, geef je hond zulk eten in een bench of afgezette ruimte Clown
Voorkomt een bloedspoor door je kamer, ik heb er ervaring mee Cool

Mijn honden krijgen ook vers, zelf samengesteld en kant en klaar.
Ze zagen er al goed uit, maar nu helemaal.
In het begin keken ze ook even vreemd op, nu smullen ze.
De ene was zelfs een probleem-eter op brok, nu is dat het tegenovergestelde in positieve zin.
Daarbij zijn bepaalde problemen verdwenen of verminderd, die ik niet eens aan voeding gewijt had.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 03:02

Ik zal je trouwens even helpen met de fabels uit de wereld te helpen Knipoog

estebanlove schreef:
Ik weet niet waarom je hem vis geeft maar ik heb altijd gedacht dat je een hond NOOIT vis mag geven omdat dan al die graatjes in zijn keel en anderen ingewanden blijven hangen Knipoog

Zolang je het rauw geeft, is er weinig aan de hand hoor.
Verhit (gekookt, gebakken, gefrituurd, hoe dan ook verhit) des te meer.
Rauwe kippennekken zijn zeer geschikt om je hond te laten wennen aan botten, verhitte kippenbotjes daarintegen zijn juist zeer gevaarlijk omdat die door verhitting kunnen gaan splinteren.
Mijn hond is trouwens bijna dood gegaan door een verhit ribbetje (die iemand hem had gegeven zonder dat ik het wist Boos! ), ook die botten zijn (verhit) dus niet onschuldig zoals men vaak wel denkt, net als een soepbot!
mijntjuhh schreef:

Waarom wel? Hebben ze brokken nodig dan? In vele gevallen doen ze meer kwaad dan goed hoor.
polbo schreef:
Dat vraag ik me idd ook wel af. harde broeken zijn goed voor je hond. Alles voedingstoffen die je hond nodig heeft zitten er in en de brokken zijn hard en voorkomt daar door ook veel tandsteen.

Neem aan dat je brokken bedoelt, en nee, brokken zijn niet goed voor alle honden, zeker niet.
Vele problemen kunnen daar uit voortvloeien.
Er zit veel rotzooi in (denk aan granen, kleur/geur/smaak/houdbaarsheidsstoffen), het is verhit, het laat de tanden niet werken (denk aan tandsteen en plak), het laat de maag niet werken, ze hebben er weinig afleiding aan etc etc.
In vers zit trouwens ook alles in wat ze nodig hebben en meer.
polbo schreef:
Echt de hele vacht en alles gaat naar vis stinken en dat lijkt me niet echt lekker in huis

Hier niet hoor, dweilen en kleedjes in de was doen is ook niet zo moeilijk.
Daarbij de hond alleen vis geven is te eenzijdig, dat is ook niet de bedoeling.
Weet ook niet of diegeen die jij bedoeld dat deed, maar zo kwam het op mij over.
Skitter schreef:
Wel weet ik dat honden juist het harde krokante van brokken nodig hebben. Kun je de kvv en brokken niet combineren. Een 'brok' dag?

Waarom dat dan? Denk je dat ze op brokken kauwen, knagen, er aan trekken?
Nee hoor, dat is hap-slik-weg.
Op botten en lappen vlees doen ze dat wel, daarom hebben honden op vers ook minder snel tandproblemen.
Brok en vers kan opzich wel gecombineerd worden, maar waarom zou je dat doen?
Is nergens voor nodig.
polbo schreef:
Wat ik me ook afvroeg is waarom de honden een vasten dag moeten hebben. Een hond heeft zijn voer nodig, gewoon om de dag door te komen. Mijn pup van 7 maand (dobermann x boxer ) krijgt 3 keer per dag wat te eten. 100 gram Royal Canin brokken.
Als hij minder dan dat krijgt, is die gewoon wat slapper, niet zo energiek. Ik merk iig dat HIJ zijn brokken/eten echt nodig heeft!

Een hond heeft geen brokken nodig, wel eten. Geef je de hond te weinig eten, ja, dan zal hij magerder worden, lustelozer, slapper en aanverwante dingen.
Vasten houdt niet in dat je ze uithongerd, je verdeelt de porties alleen anders.
Pup is trouwens wat anders dan volwassen hond, de meesten beginnen dan ook pas met hun hond te laten 'vasten' als ze pup af zijn.
Wist je dat het juist gezond is om bij een hond af en toe een maaltijd over te laten slaan? Dit laat de maag werken, aantrekken van de spieren en weer los laten.
Skitter schreef:
Vooral voor de groei. Ik wil hij gewoon de mogelijkheid en ondersteuing krijgt om optimaal uit te groeien. Eenmaal uitgegegroeid zou ik best kunnen overgaan op vers, maar nu gewoon RC brokken Lachen
Er wordt me verteld dat alle belangrijke voedingsstoffen voor de groei ook wel in vers zitten, maar ik durf dat niet aan.

Met vers groeien ze vaak juist gelijkwaardiger uit dan op brok, in de juiste verhoudingen.
Daarbij hebben ze juist in hun pup-tijd een goede start nodig.
Durf je het niet aan om zelf samen te stellen, is er altijd nog KVV. Dan weet je zeker dat alles er in zit wat je hond nodig heeft (en granen heeft een hond zeker niet nodig).
polbo schreef:
Het klopt idd dat een hond een karnivoor is maar heb je er wel aan gedacht dat een wolf als die een prooi eet altijd eerst de maag van het prooi dier opeet? In die maag zit dus meer plantaardig voedsel dan vlees.

Wist je ook dat ze die maag vaak eerst uitschudden voor dat ze het opeten?
En dat de maag maar een klein onderdeel is van wat ze eten? Dat het plantaardige deel dus maar een heel klein procent is van hun totale dieet? Daarbij, als je vuile pens geeft, je het idee van hierboven dus uitvoerd.
Dat ze zelf weinig kunnen met plantaardige cellen? Dat die eerst afgebroken moeten worden voordat ze er wat aan hebben?
Maar dan nog, vele versvoeders geven ook groenten en fruit. Via pens of op een andere manier afgebroken.
Vers is niet alleen vlees, het houdt meer in. Bot bijvoorbeeld is ook een heel belangrijk onderdeel.
Daarbij, hier hebben we meer voor handen dan de wolf in het wild, dus je kunt het dieet zelfs nog uitgebalanceerder maken dan de wolf had.
Wendel schreef:
Ze krijgen s'morgens nog wel een beetje brok maar dit is van farmfood of van ecostyle. Dit doen we puur omdat de honden beide nog pup zijn en ze nog niet een hele dag op een maaltijd kunne leven. Maar als er 8 uur tussen de 2 maaltijden zit is er niks aan de hand. Dan heeft het maagzuur zich weer volledig aangepast op kvv te verteren

Vers voeren houdt niet in dat je maar 1 keer per dag eten 'mag' geven of de hond 'moet' laten vasten, je kan zelf indelen hoe de hoeveelheid wordt verdeeld per dag of over langere tijd.
Zoals ik al eerder zei, brok naast vers kan op zich wel (als je er genoeg tijd tussen laat zitten), maar beter of nodig is het zeker niet.
Laatst bijgewerkt door Chrystal-gek op 22-02-07 03:46, in het totaal 3 keer bewerkt

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 08:30

als jullie meer willen weten boer kvv wel og geen brok enzz.
kijk dan even op www.honderforum.nl.
daar staat hoe en wat.

gr gemma

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:22

Ik ben ook voor vlees. wij hebben de honden ook altijd brok gegeven maar als je er een beetje in gaat verdiepen dan lees pas echt dat het troep is. allerlei granen en toegevoegde middelen om het houdbaar en tot brok te houden. net als bij paardenvoer. mijn paard krijgt zo min mogelijk krachtvoer omdat het gewoon troep is.
mijn hond is nu 7 maanden en hij staat nog voornamelijk op natuurlijke brok. de brok die hij nu krijgt is van cavom. ook geen kleur, geur, smaakstoffen en toegevoegde troep. dus stukke natuurlijker dan de gewone voeders als royal canin en bijv. eukaneuba.
daarnaast krijgt hij nu 3 dagen kant en klaar vlees van duck. de compleet versie met pens. hij doet het hier super op. glimt veel meer, poept minder en het stinkt niet, hond stinkt ook niet.
toen ik hem net kreeg heeft hij een tijd op farmfood gestaan. natuurlijke brok zonder troep. dit voer heeft ook geen aparte puppielijn. gewoon 1 soort brok voor alle honden. dus geen onzin met puppy, jonge hondenvoer en voer speciaal voor duitse herders en dat soort gelul. farmfood adviseerd zelf ook om een paar dagen vlees te geven in plaats van hun voer omdat honden vleeseters zijn. ze geven ook aan dat in brokken helemaal niets zit dat de darmflora van een hond gezond houd. dus een hond wordt vatbaarder voor ziekten en veranderingen in bijv. voer. bij de fokker kregen alle puppen al veel verschillende dingen naast hun gewone voer. yoghurt, eendagskuikens, vlees. allemaal om de darmflora goed op te starten.
de brokken zijn ook niet geexpandeerd (dus niet krokant) dus alle voedingsstoffen zitten er nog in. zodra ik op m'n eigen woon krijgt hij alleen nog vlees. echt vers vlees durf ik hem nog niet te geven. daar moet je je eerst heel erg goed in verdiepen om te voorkomen dat je hond te korten krijgt en je moet de juiste adresjes hebben waar je goedkoop vlees groot kan in inkopen.