Raskatten: vraagje...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Raskatten: vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 17:10

Valt me op dat er toch eigenlijk nog best wel wat mensen met raskatten hier op bokt zijn. Die beestjes zijn toch aardig aan de prijs wat ik begrijp (tussen de 500 en 1000 euro schijnt normaal). Wat ik me dan afvraag: Houden jullie die katten alleen binnen of mogen ze ook lekker buiten spelen en de grote boze wereld verkennen? Of moeten ze veilig binnen blijven, want stel je voor...

Verder geen bijbedoelingen met dit topic of wat dan ook, maar was gewoon nieuwschierig Haha!

Babsiej

Re: Raskatten: vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:33

Mijn katten mogen niet naar buiten, en niet omdat ik bang ben dat er wat gebeurt, ten eerste is de kans erg aanwezig dat ze gestolen worden, heb een sphynx kosten idd 1000 euro. En daarbij wil ik niet dat mijn katten overlast veroorzaken bij andere mensen, zoals in de tuin poepen enz.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 17:52

Dat bedoelde ik dus ook. De kans dat er een ongeluk gebeurd of ze gestolen worden Ja

Waarom zou een raskat meer overlast bezorgen dan een huis-tuin-en-keuken-kat?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:54

Doen ze ook niet...
Alleen is Babsiej één van de weinig kattenbezitters die rekening houdt met de medemens. Knipoog

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:54

die van me zus die blijft binnen, de vorige raskat is overreden en dus deze blijft mooi binnen! Onze Aanstaande kitten mag ook niet naar buiten, Ook wat Babsiej zegt ze worden soms ook van de straat geplukt!

Joline_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:55

Wij hebben ook een raskat thuis, een Blauwe rus.. Zij komt alleen bij ons in de achtertuin
we hebben het zo gemaakt dat ze nergens overheen kan klimmen en dus niet weg kan. Ze
mag bij ons ook niet naar buiten i.v.m. aanrijding of idd evt stelen

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 17:58

Imo veroorzaken honden (of eigenlijk de baasjes) meer overlast dan katten. Honden poepen op straat en overal en als de eigenaar te lui is om het op te ruimen vind ik dat persoonlijk meer overlast veroorzaken dan een kat die het netjes begraaft. Maar hangt natuurlijk ook vanaf hoe dichtbevolkt een gebied is en hoeveel katten er dus in verhouding tot de ruimte rondlopen..

Wat goed dat je je tuin heb ingericht voor de katten! Goed om te horen dat ze lekker buiten kunnen spelen Ja En klinkt als een ideale oplossing tegen ongelukken/stelen. Hoe heb je je tuin zo gemaakt dan dat ze er niet uit kunnen komen?

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:59

Ik heb een cattery (ook sphynxen) en zij mogen ook niet naar buiten (wel hebben ze een hele mooie ren tot hun beschikking). Ik moet er niet aan denken dat ze gestolen worden of in het verkeer omkomen. En natuurlijk ziektes die andere katten bij zicht dragen en vergif wat buiten ligt.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:00

Wendy15 schreef:
dan een kat die het netjes begraaft.

Daar heb je gelijk in!
Niets is leuker dan op een mooie zondagmiddag besluiten je tuintje te gaan doen en dan gelijk in de eerste en beste begraven drol te grijpen... Haha!

Joline_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:07

Eigenlijk hebben we er niet zo heel veel aan gedaan hoor. We wonen in een gewoon rijtjeshuis dus ook de tuin is niet groot.. Maar soms zit ze echt een hele dag buiten

Hier een foto van onze oplossing Tong uitsteken Vreemd genoeg doet ze ook absoluut geen moeite
om uit de tuuin te kunne ofzo..

http://i113.photobucket.com/albums/n234/Horses_Joline/Noa/IMG_0024.jpg
De andere kant is zo, daar hoeven we ons dus geen zorgen over te maken

http://i113.photobucket.com/albums/n234/Horses_Joline/Noa/IMG_0026.jpg

En dan ook nog even een foto van mijn kat natuurlijk Haha!

Afbeelding

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 18:25

Ylana schreef:
Wendy15 schreef:
dan een kat die het netjes begraaft.

Daar heb je gelijk in!
Niets is leuker dan op een mooie zondagmiddag besluiten je tuintje te gaan doen en dan gelijk in de eerste en beste begraven drol te grijpen... Haha!

Ok, das dan weer minder *LOL* Maar daarom zei ik ook al dat het ook afhankelijk is van hoeveel katten/ruimte er is

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 18:27

Dat is wel makkelijk opgelost zo die tuin! En echt wel fijn dat ze dan lekker buiten kan Ja Dan nog een vraagje aan de mensen die hun kat helemaal niet buiten laten: Is de tuin niet zo te maken dat de kat iig daar lekker kan spelen enzo?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:01

Die tuin is vast wel zo te maken dat dat kan, maar mijn katten hebben buiten niks te zoeken, zijn het niet gewend ook. Dus weten ook niet wat ze missen Lachen

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 19:08

Waarom hebben ze buiten niks te zoeken? Frisse lucht is altijd goed Lachen Snap dat ze niet weten wat ze missen, maar als de tuin makkelijk zo te maken is dat het wel kan, waarom zou je het dan niet doen?

Ik heb denk ik ook gewoon makkelijk praten, heb 2 huis tuin en keuken katten en een grote tuin waar ze lekker kunnen spelen. Er is ruimte genoeg, scheelt ook wel. Kan me voorstellen dat het bijvoorbeeld in de stad lastiger is Ja

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:16

Ik woon inderdaad in een dorp... Ik vind het gewoon niet nodig, ze hebben binnen alles, en misschien mogen ze van de zomer even aan een tuigje mee maar meer ook niet. Katten zijn niet voor niks HUISdieren Haha!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:18

Wij zijn van plan om een raskat aan te schaffen maar ze gaan niet naar buiten.
We nemen er bewust meer dan 1, als ze al vanaf kleins af aan binnen zitten talen ze er niet eens naar, ze weten inderdaad niet beter. En met een speelmaatje en speelgoed vermaken ze zich echt wel binnen Lachen

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 20:20

Ik snap dat als ze wennen en niet beter weten, maar is het niet juist goed voor ze om buiten te rennen, spelen en klimmen en de frisse lucht enzo? Je kan wel zeggen dat het HUISdieren zijn, maar van nature niet Wij hebben er huisdieren van gemaakt

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:26

Mijn twee katten (geen raskatten trouwens gewoon goedkope uit het asiel) blijven over het algemeen ook binnen, af en toe een uurtje buiten maar dan staan ze zo weer bij de deur te mauwen dat ze binnen willen. Ik vind het ook gewoon vies die drollen in de tuin.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:30

Wendy15 schreef:
Ik snap dat als ze wennen en niet beter weten, maar is het niet juist goed voor ze om buiten te rennen, spelen en klimmen en de frisse lucht enzo? Je kan wel zeggen dat het HUISdieren zijn, maar van nature niet Wij hebben er huisdieren van gemaakt

En dus zijn het nu huisdieren en weten ze idd niet beter. Ze hebben hier op elke verdieping klimmeubelen, grote, ze hebben speeltjes ze hebben elkaar, en kunnen 3 verdiepingen rennen, ze vermaken zich prima Haha!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:05

Mijn katten (ras en htk) mogen naar buiten wanneer ze willen.
enkel de jongste niet want mevrouw is nog niet gecastreerd

niemand die hier in de buurt woont vind dit erg (we hebben zelf de katten van het halve dorp in de hooischuur zitten Clown)
en ik leer ze van jongs af aan dat ze niet de weg over mogen en dat hebben ze tot nu toe ook niet gedaan.
Ze hebben hier binnen wel alles wat ze willen maar hier zitten ze altijd met elkaar. Mijn oudste kat gaat bijvoorbeeld vooral naar buiten voor de rust even weg van de anderen.
En hier binnen zijn geen muizen om te vangen, geen bomen om te beklimmen, geen paarden om mee te spelen en geen kippies om te pesten. Vork

edejonge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:42

Wij hebben ook een raskat, een heilige birmaan.

Hij komt alleen buiten aan een tuigje en vind dit ook helemaal niet erg. Hij loopt zelfs iedere keer van de deur naar de kast waar zijn tuigje in ligt en weer terug naar de deur.

In mijn vorige woonplaats kwam hij nooit buiten,en hij vond het toen ook niet erg.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:45

mijn katten blijven allemaal binnen, ras of geen ras, ik heb 2 siamesen, een britsekorthaar en een halfpers, je hoort zo vaak dat ze worden aangereden of doodgebeten door een hond en aangezien mijn katten mijn honden gewend zijn ben ik dan bang dat ze niet genoeg afstand van vreemde honden zullen houden

Edit: ik heb geen tuin dus dat is helaas geen optie, op het balkon komen ze wel

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:54

Mijn siamese (ras) katten komen ook niet buiten.
Ze hebben het hele huis en dat is groot genoeg.
Ik wil niet het risico lopen dat ze iets overkomt en heb bij de fokker een contract ondertekend waarin ik heb beloofd de katten niet los naar buiten te doen. Zij verkoopt geen kittens aan mensen die ze gewoon naar buiten laten. Mijn katten kunnen ook niet tegen tocht en kou, worden er meteen verkouden van, het klimaat hier is totaal ongeschikt voor oosterse katten. Lachen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:58

Mijn Noren komen gewoon vrijelijk buiten.
Ik woon op het platteland en een redelijk eind van de doorgaande weg af. Verder heb ik geen buren die klagen over onze loslopende katten.

En de risico's neem ik voor lief, ik ben van mening dat mijn katten een lekker kattenleven hebben.
Totdat het nestje wat ik heb gefokt gespeend is, kwamen ze overigens alleen maar onder toezicht buiten.
Zodat ik op die manier zeker zou weten dat ze niet met andere katten in contact kwamen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:14

Mijn ouders hebben 2 Perzen. Die blijven ook binnen, dat zijn gewoon geen buitenkatten. Ik heb wel eens geprobeerd ze los te laten in de tuin Clown, maar buiten een opengekrabt bovenlijf is er niks gebeurd. Je kunt de deur open laten staan, ze kijken er niet naar. Het is in elk geval niet zo dat ze niet buiten mógen.