een mannetjes cavia met dwergkonijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

een mannetjes cavia met dwergkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 17:06

Kan je een dwergkonijn bij een mannetjes cavia zetten? En moet het konijn dan een vrouwtje of een mannetje zijn? Bloos

Ettesil

Re: een mannetjes cavia met dwergkonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:09

Ja hoor, dat kan goed. Wel eerst aan elkaar laten wennen natuurlijk. Op de kinderboerderij zit er een vrouwtjeskonijn bij een mannetjescavia. Die kunnen niet zonder elkaar!
Of je er ook een mannetje bij kunt zetten weet ik niet Clown .

Groetjes!

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 18:43

je hoeft er niet persee een mannetje bij te zetten.
de meeste kunnen goed met elkaar, maar als ze toch niet met elkaar kunnen zou ik ze toch maar weer uit elkaar zetten Knipoog

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 18:55

Konijnen en cavia's horen niet samen te leven. Zet er gewoon lekker een soortgenootje bij Lachen

Vanillala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:31

Zo kun je ook zeggen dat een kat en een hond niet samen kunnen leven of een mens en een kat. Sorry hoor maar is wel snel gezegd zo.

Tuurlijk is het anders dan twee konijntjes of twee cavia's of twee katten of weet ik veel wat. Maar het blijft toch wel een beetje gezelligheid voor alle twee de soorten.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:37

ik had mijn vorige konijn en cavia ook bij elkaar. waren hellemaal gek van elkaar ! elkaar wassen en naast elkaar liggen zooo lief Lovers ze zijn bij elkaar gebleven totdat ze dood zijn gegaan ...dus helle leven bij elkaar geweest nooit problemen gehad Lachen

ik had in huis nog een blinde cavia (man) en daar heb ik toen ook een dwergje bij gekocht...
het ging eerst heel goed.elkaar wassen naast elkaar liggen ... maar naar een tijdje viel mijn konijn me cavia steeds aan ( wij denken dat hij het niet leuk vond dat de cavia wel aardig vaak perongeluk tegen hem aan liep omdat hij blind is )
toen hebben we ze ff uit elkaar gehad... later weer bij elkaar gezet maar ging niet goed .. konijn viel de helle tijd aan. dus nu zijn ze uit elkaar voor altijd...

dus het kan goed en fout gaan Tong uitsteken maar het kan dus wel Knipoog

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:57

mijn konijn en caaf zitten in de zomer lekker bij elkaar. de caaf zit nu binnen wegens de kou en de konijnen bij elkaar. maar in de zomer lekker bij elkaar. gaat super goed samen

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:00

Ik zou het niet doen. Het mannetjes cavia die zal ook steeds proberen het konijn te dekken en die zal het wel niet zo waarderen. Knipoog
Daarbij hebben ze beide een verschillende lichaamstaal en als ze gaan vechten, kan het wel eens dodelijke gevolgen hebben.
Mijn konijn is zelf ook niet zo vriendelijk tegenover cavia's. Vork

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:02

mijn cavia dekte het konijn niet , maar mijn caaf is wel een mongooltje Tong uitsteken scheef, blind en heeft geen tanden Ach gut

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:38

mijn mannentje caaf dekt ook niet mijn vrouwtjes konijn hoor.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:41

ik heb op een site gelezen dat je het beter niet kunt doen, omdat konijnen compleet anders communiceren als cavia's (cavia's piepen, konijnen stampen met de poten)
mijn bron heb ik van www.kuufke.com

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:35

Ik zou ook geen cavias bij konijnen neerzetten. Cavias en konijnen zijn heel erg verschillend, niet alleen kwa voeding (een cavia kan geen vitamine C aanmaken, dus dat moet toegevoegd worden. Konijnen kunnen dit wel aanmaken en bij een overschot van vitamine C kunnen ze aan de diaree gaan), maar ook kwa gedrag. Cavias communiceren door geluid, konijnen door lichaamstaal. Ook zijn cavias niet van die knuffelbeesten, terwijl konijnen elkaar echt helemaal dood kunnen knuffelen.
Bovendien zijn het allebei groepsdieren en heel erg sociaal. Dat betekend dus dat een cavia in een groep met cavias wil leven en niet met konijn. Hetzelfde andersom. Bovendien kan het ook gevaarlijk zijn. Als een konijn op je cavia gaat rijden om de rangorde te bepalen, kan deze makkelijk zijn rug breken.
Conclusie: Dat konijnen en cavias prima samen kunnen wonen is een fabeltje en is dus niet het geval Knipoog als je al een beestje erbij wil, neem dan gewoon een soortgenoot.
Gr.
Naatje

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:52

Het kan wel, maar het is niet ideaal. Konijnen en cavia's zijn heel verschillende dieren.
Beter is het om konijnen met konijnen te houden en cavia's met cavia's

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:52

Nathachou schreef:
Ik zou ook geen cavias bij konijnen neerzetten. Cavias en konijnen zijn heel erg verschillend, niet alleen kwa voeding (een cavia kan geen vitamine C aanmaken, dus dat moet toegevoegd worden. Konijnen kunnen dit wel aanmaken en bij een overschot van vitamine C kunnen ze aan de diaree gaan), maar ook kwa gedrag. Cavias communiceren door geluid, konijnen door lichaamstaal. Ook zijn cavias niet van die knuffelbeesten, terwijl konijnen elkaar echt helemaal dood kunnen knuffelen.
Bovendien zijn het allebei groepsdieren en heel erg sociaal. Dat betekend dus dat een cavia in een groep met cavias wil leven en niet met konijn. Hetzelfde andersom. Bovendien kan het ook gevaarlijk zijn. Als een konijn op je cavia gaat rijden om de rangorde te bepalen, kan deze makkelijk zijn rug breken.
Conclusie: Dat konijnen en cavias prima samen kunnen wonen is een fabeltje en is dus niet het geval Knipoog als je al een beestje erbij wil, neem dan gewoon een soortgenoot.
Gr.
Naatje

een fabeltje???en hoe kunnen dan al die konijnen cavias die hierboven zijn genoemd wel met elkaar samen leven???of is dat mischien een groot wonder Pling

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 19:21

mmm, ik merk dat de meningen erg uit een lopen...

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:36

Het kan wel, maar het is niet ideaal! Bij mij op de zorgboerderij zitten ook een konijn en cavia samen en dat gaat ook goed.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 23:32

Het kan goed gaan, maar het ze lijken gelukkig om ze toch niks anders hebben om mee te knuffelen Knipoog. Dus het kan wel, maar het is wel een gedwongen levensgemeenschap en dus niet ideaal, voor beide heeft het meer nadelen dan voordelen Knipoog.
Gr.
Naatje

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 00:11

mirre schreef:
Het kan wel, maar het is niet ideaal! Bij mij op de zorgboerderij zitten ook een konijn en cavia samen en dat gaat ook goed.

En om de reden die al bovengenoemd zijn (voerproblemen, communicatieproblemen) zitten ze bij mij op de zorgboerderij NIET samen Knipoog

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 07:40

Kan wel, maar dan geen mannetjes konijn bij een cavia. Vrouwtjes konijn, mannetjes cavia gaat wel. Gaat hier ook prima.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 09:29

Citaat:
Het ziet er gezellig uit….een konijn en een cavia samen in een hok. Toch is dit absoluut af te raden. Konijnen en cavia’s zijn totaal verschillende dieren. Ze spreken elkaar taal niet en ook de voedselbehoeften zijn geheel verschillend.

Laten we beginnen met de communicatie. Cavia’s maken tal van geluiden om elkaar duidelijk te maken wat ze willen. (b.v. klappertanden als ze boos zijn) Konijnen (hebben sowieso al een heel erg territoriaal gedrag) grommen en stampen met hun achterpoten als ze boos zijn. Dit snapt een cavia niet. Mocht op zo’n moment de cavia achter het konijn doorlopen wordt de cavia flink getrapt. Dit kan inwendige bloedingen en zelfs gebroken ledematen tot gevolg hebben. Konijnen zijn ten allen tijde sterker dan cavia’s. Ook kunnen ze elkaar flinke bijtwonden (met nare abcessen tot gevolg) toebrengen. In de opvang komen geregeld cavia’s binnen die een aanvaring met een konijn hebben gehad, gevolg: flink aangevreten oren, gebroken rug (euthanasie is dan de enige oplossing) en tal van bijtwonden. Andersom kan een cavia een konijn ook lelijk toetakelen.

Alleen al om dit soort problemen te voorkomen kun je een konijn en een cavia beter niet samen huisvesten.

Dan het voedsel: Konijnen kunnen zelf vit. C aanmaken, cavia’s kunnen dit niet en zullen dit dus toegediend moeten krijgen dmv speciaal caviavoer. Geef geen gemengd knaagdieren voer want hierin zit geen of te weinig vit. C.

Verder moet een cavia veel groente en/of fruit eten en een konijn juist veel minder omdat deze dieren veel sneller diarree zullen krijgen.

Mijn advies luidt dan ook: Hou cavia’s en konijnen apart van elkaar. Er zullen zeker gevallen zijn dat het wel goed gaat (veel vaker gaat het echter fout) maar bedenk dat als je er 2 samen hebt zitten en het goed gaat dat het niet vanzelfsprekend is dat het konijn zomaar een nieuwe cavia accepteert als de cavia komt te overlijden.

Het beste kun je daarom je cavia een cavia vriendje geven en je konijn een konijnen vriendje.

Laat je hierin echter goed voorlichten (liefst niet door een dierenwinkel) vwb de introductie met nieuwe dieren onderling. Zo heb je de minste kans op gevechten en leven je konijn en cavia veel gelukkiger.
http://www.kuufke.com/konijnen_en_cavia.htm

Neem het aan van iemand die er te laat achter kwam..
En te laat op internet keek.

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 09:42

loeckie schreef:
mirre schreef:

En om de reden die al bovengenoemd zijn (voerproblemen, communicatieproblemen) zitten ze bij mij op de zorgboerderij NIET samen Knipoog

Tja, ik zou ze ook wel apart willen hebben en dan een 2e cavia erbij en bij het konijn een 2e konijn, maar ja.... ik ga daar niet over, dus dan houd het op he!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 20:21

Echwel schreef:
Citaat:
Het ziet er gezellig uit….een konijn en een cavia samen in een hok. Toch is dit absoluut af te raden. Konijnen en cavia’s zijn totaal verschillende dieren. Ze spreken elkaar taal niet en ook de voedselbehoeften zijn geheel verschillend.

Laten we beginnen met de communicatie. Cavia’s maken tal van geluiden om elkaar duidelijk te maken wat ze willen. (b.v. klappertanden als ze boos zijn) Konijnen (hebben sowieso al een heel erg territoriaal gedrag) grommen en stampen met hun achterpoten als ze boos zijn. Dit snapt een cavia niet. Mocht op zo’n moment de cavia achter het konijn doorlopen wordt de cavia flink getrapt. Dit kan inwendige bloedingen en zelfs gebroken ledematen tot gevolg hebben. Konijnen zijn ten allen tijde sterker dan cavia’s. Ook kunnen ze elkaar flinke bijtwonden (met nare abcessen tot gevolg) toebrengen. In de opvang komen geregeld cavia’s binnen die een aanvaring met een konijn hebben gehad, gevolg: flink aangevreten oren, gebroken rug (euthanasie is dan de enige oplossing) en tal van bijtwonden. Andersom kan een cavia een konijn ook lelijk toetakelen.

Alleen al om dit soort problemen te voorkomen kun je een konijn en een cavia beter niet samen huisvesten.

Dan het voedsel: Konijnen kunnen zelf vit. C aanmaken, cavia’s kunnen dit niet en zullen dit dus toegediend moeten krijgen dmv speciaal caviavoer. Geef geen gemengd knaagdieren voer want hierin zit geen of te weinig vit. C.

Verder moet een cavia veel groente en/of fruit eten en een konijn juist veel minder omdat deze dieren veel sneller diarree zullen krijgen.

Mijn advies luidt dan ook: Hou cavia’s en konijnen apart van elkaar. Er zullen zeker gevallen zijn dat het wel goed gaat (veel vaker gaat het echter fout) maar bedenk dat als je er 2 samen hebt zitten en het goed gaat dat het niet vanzelfsprekend is dat het konijn zomaar een nieuwe cavia accepteert als de cavia komt te overlijden.

Het beste kun je daarom je cavia een cavia vriendje geven en je konijn een konijnen vriendje.

Laat je hierin echter goed voorlichten (liefst niet door een dierenwinkel) vwb de introductie met nieuwe dieren onderling. Zo heb je de minste kans op gevechten en leven je konijn en cavia veel gelukkiger.
http://www.kuufke.com/konijnen_en_cavia.htm

Neem het aan van iemand die er te laat achter kwam..
En te laat op internet keek.

haha, zo kan het ook. het is toch leuker als je het zelf schrijft lijkt me

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:26

[quote="loeckie'']

En om de reden die al bovengenoemd zijn (voerproblemen, communicatieproblemen) zitten ze bij mij op de zorgboerderij NIET samen Knipoog[/quote]

[quote=''mirre''']Tja, ik zou ze ook wel apart willen hebben en dan een 2e cavia erbij en bij het konijn een 2e konijn, maar ja.... ik ga daar niet over, dus dan houd het op he![/quote]

Maar het gaat er dus over wat beter is, niet hoe het is. (jij zegt in je eerste bericht dat het wel kan, en nu spreek je dat in je 2e bericht tegen.)

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:30

Ik zeg dat het wel kan! Alleen denk ik dat het niet de beste keuze is, maar het kan wel!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:02

ons konijn en cavia waren echt onafscheidelijk.
het kan wel maar het ligt echt aan de konijnen en cavia's zelf
over de voeding je kan ze dan gewoon konijnen voer geven en dan de cavia iedere ochtend een tabletje vitamine C van 50 mg.
dat doen wij ook met de cavia's op aanraden van de DA