welk konijnenvoer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

welk konijnenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 18:12

ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en besloten dat er 2 nijnen bij ons komen wonen.
ze komen buiten in een prachtig hok (2 verdiepingen, door trappetje verbonden) en het is een koppeltje die uit het asiel komen (beide gecastreerd).
nu wil ik graag weten wat jullie je konijn voeren. in het asiel daar krijgen ze groen geperste brok/korrel.

ook wil ik graag van jullie horen wat jullie voor bodembedekking hebben. zaagsel wordt afgeraden door veel mensen omdat het tegenwoordig veel stof bevat. zou ik de nijnen op vlas kunnen zetten?
hoe dik moet de bodemlaag dan zijn?

Marsu

Re: welk konijnenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:21

Ik voer gewoon konijnenkorrel. Oftewel konijnenbix. Bij moeilijke eters voer ik supreme science selective. Geen gemengd voer, want dan gaan ze uitzoeken wat lekker is en het gezonde blijft in het bakje liggen.

Er wordt inderdaad gezegd dat zaagsel af te raden is ivm ammoniakdampen. Stof heb ik nog niet zo gemerkt. Ik gebruik als onder strooisel houtkorrels. Ligt er aan wat voor handen is. Kittyfriend, plospan of strokorrels. Vlas kan je zeker gebruiken. Gewoon een laagje van een paar cm is genoeg.

Veel plezier met je nieuwe nijnen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 18:24

ik heb in de winkel van die bix zien liggen inderdaad. supreme kreeg ik daar aangeraden, maar vond ik flink aan de prijs. zeker omdat de konijnen aan zeer simpel voer gewend zijn.
over de gemengde voeren hoorde ik hetzelfde als wat jij zegt Marsu. Uitzoeken van het lekkers zorgt uiteindelijk ook weer niet voor een evenwichtige voeding.
ik ga dan toch maar voor vlas op de bodem. is een goede vochtopvanger en houdt ook de nare geurtjes vast.
daarop natuurlijk hooi om te knabbelen en stro om zich tegen de kou te beschermen.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:24

konijnen gewoon op brokken zetten geen mengvoer. maar 20g voer per kg gewicht. want van die brokken worden ze dik. lekker veel hooi. mijn konijen zitten op zaagsel en stro. droge boterhammen,wortels,witlof enz noem maar op. succes ermee

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:25

Ik voer gemengd konijnenvoer. Hier heb je wel het probleem dat sommige konijnen alleen de dingen die ze lekker vinden er uit eten en de rest laten liggen. Om dit te voorkomen kun je konijnenbrok geven, daar zit alles in wat ze nodig hebben. Mijn konijn eet alles van het gemengde voer op. Verder kun je natuurlijk groenvoer bijgeven (wortelen, witlof, brood). En altijd zorgen voor hooi.
Als bodembedekking zou ik stro nemen, evt. met wat zaagsel er onder.
Veel plezier met je nieuwe konijnen!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 18:27

klopt het ook dat het konijn moet 'aanvallen' op het voer wanneer je dit in het hok zet? dat heb ik ook ergens gelezen, maar kan het niet meer terugvinden.
het zou erom gaan dat je dan weet dat het dier niet te veel krijgt.

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:32

Onze nijnen krijgen gewoon de goedkoopste brok. Van die bix dus. Het zijn van zulke vreet machines!! Clown Daarnaast krijgen ze appels, wortels, brood enz enz. Net wat we in huis hebben( en me moeder net even niet kijkt Knipoog )
In hun hok als bodembedekking hebben ze een goede laag hooi.
Daaronder een laag kranten en een klein beetje zaagsel. Dat is veel makkelijker schoonmaken!! Van veel stof heb ik nooit wat gemerkt eigelijk..

veel plezier met je nijntjes.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 18:34

heb net afgesproken met vriendlief dat we zaterdag het hok gaan halen en de week erop de nijnen.
de voedster moet nog gesterilliseerd worden en als dat gedaan is, vind ik eigenlijk dat ze wel een paar daagjes moet bijkomen voordat er weer met haar gesold wordt.
wat hebben jullie met het drinken gedaan eigenlijk? waterbakje of waterfles?

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:36

Ik zou een waterflesje nemen. Dit wordt veel minder snel vies en kunnen ze niet omgooien.

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:38

Bij ons zitten ze buiten dus:
Gewoon een drinkfles en in de winter een bakje. Anders vriezen hun tongetjes aan het flesje vast. Is beetje zielig...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 18:39

dus:
vlas
hooi
stro (tegen kou nu)
konijnenbix
voerbakje
2 drinkflesjes (1 boven, 1 beneden in het hok)
1 waterbakje voor nu

speeltjes nog?

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:40

Ik heb niks geen konijnenspeeltjes in het hok liggen, zeker als ze met zijn 2en zijn is dat denk ik niet nodig.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 18:41

en anders kan ik dat altijd nog aanschaffen natuurlijk.
hoe ging het bij jullie? hoe zijn jullie aan de konijnen gekomen?

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:44

Ja
klopt helemaal!

Speeltjes hebben ze niet echt nodig hoor. Ik weet niet hoeveel ruimte je heb, maar je kan natuurlijk altijd iets leuks bouwen van stenen ofzo...?

oo bijna vergeten.. We hebben een buis in de ren liggen. Van pvc. Vinden ze heel leuk!

Wij hebben die witte van vrienden gekregen. Die hadden haar weer via via gekregen. Zodoende bij ons.
Maar 1 konijn alleen vonden we zielig, dus hebben we er een bijgehaald bij een opvang. Sinds die dikke mik die twee Haha!

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:47

Ik heb er 1tje bij de fokker gehaald. Collega van mijn stiefvader. Het is een dwergkonijntje en deze voldeed niet helemaal aan alle eisen zoals ze moeten zijn wil je er mee kunnen fokken.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:49

Ik voer al zo'n 6 jaar HopeFarms...de brok/korrel...Ze doen het er erg goed op...Ik koop
wel altijd een 15 kg zak...voor ong. 11 euro...Een 3 kg zak kost tussen de 5 en 6 euro...
Wij hebben de nijnen altijd op die houtskorrels met stro gehad...Soms ook wel zaagsel...
geeft alleen zo'n zooi...Binnen dan he...Nu ze buiten zitten hebben ze stro...Verder niets...
Ze graven het alleen maar uit het hok...Ze zitten er ook bijna niet in...Lopen altijd los
op het balkon...Nu in de sneeuw dus ook...

Voor water zou ik ook een flesje nemen...en dan de ronde...Die van Sippy lekken en gaan
vrij vlot kapot...Ze zijn handig omdat je ze van boven kunt vullen...Heb er inmiddels 5
versleten...Heb nu weer gewoon de 'ouderwetse' ronde...in de versie giant Rabbit...

Veel plezier met je nijnen...

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:51

een wctje in de hoek. daarin doen ze dan hun behoefte als het goed is. makkelijk schoon te houden. mijn konijnen vallen echt gelijk aan als ik het eten erin zet. ze krijgen bij mij niet brokken maar lekker veel hooi. van kenner van de boerenbond. De dierenarts zei dat zulk voer juist voor slachtkonijnen is om vet te mesten. ze hebben bij de DA speciale brokken voor huiskonijnen maar daar hangt wel een prijskaartje aan

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 18:54

zijn ze vanzelf al zindelijk dan? hoe kan ik ervoor zorgen dat ze die wc interessant gaan vinden?
is het niet zo dat ze zelf al een eigen plekje uitzoeken?

ik ga voor het flesje en koop een bakje voor de zekerheid. ben misschien dom, maar al die flesjes zijn toch rond? heb je voor mij een merk?

het geeft niet als ik geld moet uitgeven aan voer, als ik maar weet dat het goed is.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:58

voer van hope farms is het beste bleek uit onderzoek (stond een keer in de hart voor dieren Ja zit echt alles in.

Kijk eens op http://www.bunnybin.nl is erg leuke en leerzame site Haha!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 19:00

die heb ik van voor tot achteren gelezen gisteravond.
Haha!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:03

al het ontlasting in dat wctje gaan doen
en dan gaan ze het van zelf snappen

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:33

Heeey!
Op www.konijnentrefpunt.tk kan je al veel informatie vinden over de voeding en al, waarom brok slecht is voor je konijn.
Ook zou ik je geen drinkfles aanraden, maar een waterbak. Ik heb bijvoorbeeld zo'n watertank, als het goed is zit er ook een foto op de site daarvan. Het voordeel van deze waterbak is:
- Een konijn heeft een nartuurlijkere houding tijdens het drinken.
- Het is makkelijker schoon te maken, bij flesjes is dat heel lastig bij die metalen buisjes. Ook heb je bij flesjes vaak last van groen aanslag dat heel moeilijk schoon te krijgen is. Wat je ook vaak ziet bij die flessen is een soort kalkaanslag, waar veel bacteriën in kunnen zitten.
- De konijnen kunnen meer in een keer drinken, bij zo'n flesje komt er door de kogel telkens maar weinig water, waarbij je dan het probleem kan hebben dat de konijnen zich daaraan irriteren en de flesjes kapot trekken.

Al met al, vind ik persoonlijk een waterbak veel beter voor konijnen.
Hou je er trouwens rekening mee dat konijnen geen dieren zijn die dagenlang achter elkaar in het hok willen zitten, maar elke dag flink rond wil lopen?! Een wild konijn in de natuur maakt flinke tochten van ik dacht 20 km ... In een hokje zijn dat wel erg veel rondjes Clown ... Mensen denken vaak dat konijnen hele makkelijke huisdieren zijn, terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo is. Zo willen de konijnen vaak 's avonds/'s nachts los kunnen lopen, terwijl jij graag wil slapen. Als ze opgesloten zitten, kan je snel al last krijgen van alle herrie die ze maken, bijvoorbeeld op de tralies knagen, aan de tralies trekken, graven, etc ...

Sommige konijnen worden zindelijk als je geluk hebt, sommige absoluut niet. Het zijn geen honden of katten die je daarop af kan trainen.
Gr.
Naatje

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:42

Ohw trouwens, ik zag ook nog vaak brood langs komen. Brood is heel erg ongezond voor je konijn, aangezien er veel dingen inzitten die ze niet nodig hebben. Zoals graan, veel zout, andere specerijen, etc. Het maakt dik, slijt de kiezen absoluut niet en is gewoon overbodig!
Alsjeblieft ook geen liksteen of dergelijks kopen, heel erg schadelijk voor je konijn, waarom kan je op konijnen.nl lezen!
Succes met de 2 aanwinsten trouwens!
Gr.
Naatje

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:48

mijn nijntje zit ook gewoon in zaagsel (met een beetje stro) heb er nog nooit problemen mee gehad,, mijn konijn krijgt konijnenkorrel.!
hij is ook zindelijk.! we hebben eerst een weekje gekeken in welk hoekje hij z'n behoefde deed...Tong uitsteken en daar hebben we toen een 'wc' neer gezet..! is echt supper handig..!
veel plezier met je 2 nijntjes!!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:56

Mijn konijnen zitten gewoon op stro lekker warm en lekker bijelkaar. Ze hebben bij ons nog verdiepingen waar ze op kunnen. Qua voer gewoon konijnenbiks, maar dat is niet het belangrijkste dus zou ik niet voor een heel duur merk oid gaan. Ik heb wel de biks met anti-coccidiose.
Over flesje en bakje qua drinken zullen de meningen verdeeld zijn. Als jij hem goed schoon houd is hij makkelijk schoon te houden en ook de groene aanslag is met een beetje rijst weg. Ik vind zelf waterbakjes niet fris. Worden vaak snel vies en die van mij gooien ze gewoon om.