konijn castren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

konijn castren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 12:48

ik zit er over te denken mijn konijn te castreren. hij is al 1,5 bijna. op zich gaat het prima, maar ik zou er graag een maatje voor hem bij hebben. nu las ik op internet dat het zo`n 40 tot 60 euro kost om hem te laten heblpen! klopt dat? want ik vin ddat wel heel erg duur hoor!

_Ananas_

Re: konijn castren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:41

Kijk eens op www.bunnybin.nl daar staat veel informatie. Het kost geld maar een maatje voor je konijn is veel meer waard!

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:42

ik vind het wel zielig om een konijn te laten castreren...maar dat is ieder z'n eigen mening, idd op www.bunnybin.nl kijken~!

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:47

Het is helemaal niet zielig om een konijn te laten castreren Knipoog het is juist veel zieliger om een konijn ongecastreerd te laten zitten. Een ongecastreerd mannetje kan geen partner krijgen, zit dus levenslang alleen en kan ook zijn driften niet uitten.

Het castreren zelf kost misschien wel iets, maar is het zeker waard! Ik weet niet of jou konijn veel sproeit, maar je hebt kans dat ie dat minder zal gaan doen ...
Gr.
Naatje

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:49

Heb mijn konijn voor 50 euro laten castreren en ben zo blij dat ik het heb gedaan.. hij heeft nu een heel lief vriendinnetje en is zo tam geworden.. als je aan komt lopen springt tie nog net niet door het gaas .. als hij los loopt en hij ziet je komt hij aan geraced om opgepakt te worden. Ik kan er uren mee knuffelen voor de castratie was hij druk en beet.

_Ananas_

Het is denk ik zieliger om hem te laten vereenzamen dan één keer onder het mes te moeten!

Ongecastreerde vrouwtjes hebben een veel grotere kans op mammatumoren, dus ook daarvoor is het beter! (en ja vrouwen castreer je ook, omdat je de hele handel eruit haalt bij konijnen)

miekelover

ik heb allebei mijn rammentjes alten casteren ik was 28 euro kwijt. ze houden je konijn in een soort trance en verdoven hem plaatselijk. hij gaat niet helemaal onder narcose. ze zijn allebei goed genezen

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:10

Ow cool! De meeste gaan gewoon onder gasanesthesie, waar heb je dat laten doen? Moet je wel snel zijn trouwens, konijnen die op hun rug liggen kunnen ook daar last van krijgen!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:12

ik heb het laten doen voor 35,- toendertijd. Het is veel leuker en gezelliger voor je nijn om er een maatje bij te hebbem

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:46

ja in een dierenkliniek in oud-gastel noord-brabant. ik vond het wel een aparte manier. niet geschoren,geen hechtingen enz. bij een andere kliniek was het 66 euro en dat vind ik vrij prijzig

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:11

Plaatselijk verdoven vind ik zelf niet echt super, aangezien het konijn dus nog bij bewustzijn is (hoe komen ze in die trance dan?) en alles meemaken, dat kan een traumatiseren effect hebben op je konijn! De veiligste methode is met gasnarcose, aangezien deze niet te zwaar is voor het konijn.
Gr.
Naatje

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:35

Wij hebben het ook laten doen bij onze rammetjes, koste 50 euro voor de 2, en ze zijn veel rustiger en zachter geworden...
Gasnarcose is idd het veiligst! Op de rug leggen worden ze idd tijdelijk spierslap maar niet verdoofd! En belangrijk verschil dat wel risico inhoudt...

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:39

ik weet niet hoe ze hem hypnotiseren maar ze houden hem dan in een bepaalde houding zeiden ze

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 19:51

nou, om even duidelijk te stellen: mijn konijn zit bij kippen in een hok en is daar vriendjes mee(hoe stom het ook klinkt, die liggen lekker met zijn 3en te zonnen af en toe, en zitten altijd bij elkaar.
verder sproeit hij niet extreem veel. maar al deed ie het wel veel maakt het niet veel uit. hij zit buiten in een hele grote ren... ik ga er even over nadenken, want opzzich is het niet noodzakelijk. het is dat IK er graag een konijntje bij wil(witte vlaamse reus met blauwe ogen wil ik al zo lang zo graag hebben!). voor hem maakt het niet veel uit denk ik.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 23:56

Onze konijnen zijn beide gecastreerd. Geloof dat het 45 euro kostte.

Onze konijnen zitten binnen, dus wel zo prettig als ze niet alles gaan markeren... Verder lopen ze vaak met z'n tweetjes los, dus dat schiet ook niet op als je ze niet laat castreren.

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 00:06

Bij ons in de kliniek is het dacht ik 35 of 45 euro

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 01:19

annepanne schreef:
Ongecastreerde vrouwtjes hebben een veel grotere kans op mammatumoren, dus ook daarvoor is het beter! (en ja vrouwen castreer je ook, omdat je de hele handel eruit haalt bij konijnen)

Dit is nooit echt bewezen. Heb al jaren ongecastereerde voedsters en stuk voor stuk worden ze oud zonder baarmoederkanker oid.

Casteratie kost hier ook iets van 40 a 50 euro, maar het is het meer dan waard. Als je niet fokt met je ram is het veel fijner voor het dier om lekker te laten castereren. Heb er hier ook 1 zitten en als mijn NHD en Franse Hangoor wat verder op leeftijd zijn en niet meer gebruik voor de fok krijgen ze ook nog een fijn leven met vriendjes om zich heen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:36

Onze voedsters (sommige 8 jaar) hebben we ook nooit gecastreerd, daar hebben we nooit problemen mee gehad idd...

roylindeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:08

ik heb mijn cavia laten castreren Lachen en daar apsolut geen spijt van.
Hij kan nu lekker samen met een andere cavia in het hok zonder dat het er ineens heel veel zijn Clown

dus ik vind het een goede beslissing om hem te laten helpen.
Tja het kost alleen wel wat...

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:42

Die kosten vind ik wel meevallen, hoor. Daar zit o.a. het narcosemiddel bij in en de arbeidstijd van de dierenarts. Goedkoop is anders, maar je geld is iig duurzaam besteed Ja .

Mijn konijn heb ik ook ooit laten castreren en dat was een goede keuze Ja .

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:17

daarbij worden mijn konijnen meestal een jaar of 10. Dan is het eigenlijk maar 4 euro 50 per jaar Knipoog

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:40

Citaat:

Dit is nooit echt bewezen. Heb al jaren ongecastereerde voedsters en stuk voor stuk worden ze oud zonder baarmoederkanker oid.

Ik laat mijn voedster wel castreren, ik zie het te veel in mijn buurt dat voedsters er aan dood gaan (baarmoederkanker/onsteking). De kans is namelijk vrij hoog vanaf 4 jaar.

Het is niet zielig om een ram te castreren, hij kan dan lekker een vriendinnetje en is gewoon veel gelukkiger dan alleen.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:31

Zelf zie ik het ook vrij vaak! Mijn konijn is er uiteindelijk ook aan dood gegaan. Denk wel dat het bij bepaalde rassen meer voorkomt. Pooltjes bijvoorbeeld zie ik snel schijnzwanger wat kan uitmonden in mammatumoren!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:35

bij mijn konijn was het toen(3 jaar geleden) 30,- scheelde niet zo veel hij sproeide nog steeds(heel me kamer zat onder elke dag schoonmaken) en snachtsging hij als een gek te keer.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:38

Boris94 schreef:
Citaat:

Ik laat mijn voedster wel castreren, ik zie het te veel in mijn buurt dat voedsters er aan dood gaan (baarmoederkanker/onsteking). De kans is namelijk vrij hoog vanaf 4 jaar.

Het is niet zielig om een ram te castreren, hij kan dan lekker een vriendinnetje en is gewoon veel gelukkiger dan alleen.

Maar het is nooit bewezen. Ik heb in totaal denk ik al wel zo'n 20 a 30 konijnen gehad en allemaal hebben ze een hoge leeftijd mogen behalen. Ik vraag me dus af.