raskatten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

raskatten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 19:56

Zodra mijn vriend en ik gaan samenwonen, willen we 2 katten nemen.

Mijn vriend is verliefd op de Maine Coon. Die komt er waarschijnlijk sowieso, omdat hij dat al bijna 2 jaar roept, en ik ben er stiekem ook wel voor te vinden.

Nu heb ik altijd gezegd dat ik graag een huis tuin en keuken katje wilde, gewoon een simpel en goedkoop katje. Werkt dit het zelfde als met honden? (Ik weet hoeveel moeite wij hebben gedaan om een rashond bij een goede erkende fokker vandaan te halen, en wat de nadelen kúnnen zijn van een bastaardhond zonder papieren)

Verder heb ik de Ragdoll voorbij zien komen, en de Bengaal, vooral de katten van Leonoor op bokt natuurlijk Knipoog Ga me er wat in verdiepen, vind die bengalen super!

Vereisen die raskatten ook andere huisvesting bijv.? Ik weet niet waar we gaan wonen, t plan is om eerst t flatje te betrekken van mn vriend omdat hij die toch al huurt, en gelijk in het begin kopen wellicht riskant is. Later zijn we van plan om een eensgezinswoning te gaan kopen. Maar is de flat te klein?
En wat zijn de gemiddelde prijzen per ras (dus bijv. maine coone, ragdoll en bengaal)

Misschien heel stom hoor, maar ik heb nooit katten gehad, en ik wil nu al beginnen met 'researc' (Wederom, er heeft namelijk heel veel tijd en moeite gezeten in de keuze voor onze lab)

roest

Re: raskatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:09

Een kat op een flat is heel goed te doen, maar dan moeten ze wel van kitten af aan in een flat, dus niet gewent zijn aan veel ruimte en buitenlucht.
Raskatten kun je krijgen vanaf 200 euro, maar schrik niet als er 800 tot 1000 euro gevraagd word voor een maine coon. Ik persoonlijk ben zowel dol op de maine coon als de noorse boskat, deze lijken veel op elkaar, maar het voordeel van de noorse boskat is dat ie veel minder tot geen last heeft van klitten. Ik krijg nogal veel langharige katten zoals de maine coon en de pers in de trimsalon die volledig in de klit zitten domweg omdat de eigenaren er uiteindelijk met de borstel niet meer door heen komen. Hou dus ook rekening met eventuele kosten van een trimmer of dierenarts om de vacht onder controle te houden. Er komt bij deze langharige rassen dus ook de extra opvoeding kijken om ze te laten wennen aan een wekelijkse borstelbeurt, anders zit je met een volwassen kat die in geen trimsalon welkom is domweg omdat ie niet gewent is om tot op de huid geborsteld te worden, met het gevolg dat ie bij de dierenarts onder narcose geschoren moet worden.
Ik kan het altijd aanraden als je een langharige kat neemt, om te kijken of je bij een trimsalon een instructie kunt krijgen hoe je de kat in laagjes uit kunt kammen, dan kun je de kosten van trimsalon of dierenarts voor de rest van het leven van je kat in je zak steken.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:29

U roept, wij reageren Knipoog

Omdat de bengaal een kortharig ras is, zit je niet met vachtverzorging, dus daar hoef ik geen antwoord op te geven Knipoog
Wel borstel ik ze (vooral tijdens het ruien) af en toe flink, ook omdat ze er dan aan gewend zijn.

De prijzen? Van een bengaal met stamboom liggen die sowieso boven de 500 euro. Meestal tussen de 600 en 800 euro. Dit is wel met fokverbod!
Hoe dat exact met andere rassen zit, geen idee. Maar ook voor de maincoon en de ragdoll hoor ik regelmatig dergelijke prijzen vallen.
Je hebt dan natuurlijk wel een kitten (van 13 weken ongeveer) die netjes ontwormd, geënt, gechipt en uit gezonde lijnen komt (als het goed is!)

Een flat zal zeker niet te klein zijn voor een kat (bengaal). Wel moet je zorgen voor gezelschap, het liefst in de vorm van een andere kat. Ook een hond kan zeer goed (speel)materiaal zijn voor een kat.
Een bengaal heeft vrij veel energie, dus je moet er wel voor zorgen dat deze ze kwijt kan. Een flinke krabpaal, veel speelgoed en ook zelf ermee spelen doormiddel van aporteren etc. is dus zeker gewenst.
Mijn bengalen komen onder geen voorwaarde buiten. Wel hebben ze een rennetje en ga ik in het voorjaar nog een flinke ren bouwen.

Mocht je een keer willen komen kijken, ook al woon je een eind uit de buurt, je bent welkom Ja

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 20:44

Ik wil mijn katten sowieso niet buiten hebben, en ja ze komen vanaf kitten bij ons dus daar zullen ze wel aan gewend zijn Knipoog

Dat er een hoog prijskaartje aan hing wist ik, moet wel even slikken want het is dezelfde prijs als dat we voor onze pup hadden betaald, ach je moet wat voor dieren over hebben Knipoog
Het is wel de reden waarom we het het liefst bij één raskat gaan houden (in het begin) We willen namelijk in ieder geval 2 katten, en om nou bijna 2000,- uit te geven aan twee kittens..

Ik las op een site van een fokker dat een bengaal veel speelruimte nodig had, bijv. in de zin van een trap. Maar volgens jou, leonoor, is dat te doen in een flat?

Een hond nemen we niet, mijn lab blijft dan ook bij mijn ouders wonen.
Dit omdat we een 8 tot 5 baan hebben en zeker de eerste tijd fulltime moeten werken willen we in de toekomst toch echt een huis gaan kopen, en sowieso de huishouding draaiende te kunnen houden.

Fokverbod, dat houdt in als je een poes koopt, je er in de toekomst geen nestje mee mag fokken? Waarom is dat? Uit pure nieuwschierigheid.

Roest, goede tip, ga ik in de toekomst zeker doen, bij een trimsalon kijken!

Ik ben nu gewoon vooral informatie aan het zoeken, ik weet niet of de plannen eind dit jaar worden uitgevoerd, misschien zelfs de zomer al, of pas in 2008, maar een goede voorbereiding is nooit weg lijkt mij. Apporterende bengalen, lijkt me trouwens geniaal Clown

Maar wat ik net zei over 1 raskat en 1 htk-kat, is de laatste 'bezwaarlijk', loop je grote kans om een ongezonde kat aan te schaffen?
En is het handig om kittens gelijktijdig aan te schaffen of moet/kan er een tijdje tussen zitten?

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:46

Wij hebben Burmezen, hele leuke beestjes Lovers

Ik ben zelf helemaal verliefd op abbesijnen...

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:49

kittens samen aanschaffen kan zeker.
Wij hebben een Heilige Birmaan, hele leuke katten.
Ze gaat nooit buiten en vind het ook niet erg. In totaal hebben we 7 katten, maar dus maar 1 raskat en volgens mij weet ze dat ook Haha!
Ze maakt zich niet graag vuil en ze trippelt altijd heel sjiek door het huis, net of ze weet dat ze stamboom heeft Nagelbijten / Gniffelen

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 20:52

Ach ik kom net kijken hihi. Zie sommige rassen waar ik spontaan verliefd op word! Mijn vriend valt voor de MC omdat ze zo groot en gewoon zo mooi zijn. Maar vooral de grootte.
Mochten de plannen dit jaar worden uitgevoerd hebben we al een adresje van een beginnende cattery, via de vriendin van onze tante, met korting omdat het een eerste nestje is Schijnheilig

Maar ik voel me hypocriet, want we wilden pérse een rashond, en voor een kat overweeg ik een gewone kat aan te schaffen

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:56

Pam schreef:
Ik wil mijn katten sowieso niet buiten hebben, en ja ze komen vanaf kitten bij ons dus daar zullen ze wel aan gewend zijn Knipoog

Dat er een hoog prijskaartje aan hing wist ik, moet wel even slikken want het is dezelfde prijs als dat we voor onze pup hadden betaald, ach je moet wat voor dieren over hebben Knipoog
Het is wel de reden waarom we het het liefst bij één raskat gaan houden (in het begin) We willen namelijk in ieder geval 2 katten, en om nou bijna 2000,- uit te geven aan twee kittens..

jeps, ze zijn duur, ik weet het....

Ik las op een site van een fokker dat een bengaal veel speelruimte nodig had, bijv. in de zin van een trap. Maar volgens jou, leonoor, is dat te doen in een flat?

Als jij er geen bezwaar tegen hebt om 's avonds met een stel ADHD katten te zitten tijdens hun speeluurtje, nee hoor!
Ik ben natuurlijk iets ruimer behuisd, maar heb er dan ook 5 lopen momenteel.

Een hond nemen we niet, mijn lab blijft dan ook bij mijn ouders wonen.
Dit omdat we een 8 tot 5 baan hebben en zeker de eerste tijd fulltime moeten werken willen we in de toekomst toch echt een huis gaan kopen, en sowieso de huishouding draaiende te kunnen houden.

Fokverbod, dat houdt in als je een poes koopt, je er in de toekomst geen nestje mee mag fokken? Waarom is dat? Uit pure nieuwschierigheid.

Om te voorkomen dat bengalen die niet van show/fokkwaliteit zijn toch ingezet worden voor de fok, wat niet ten goede zal zijn voor het ras. Ook denken veel mensen "dat doen we even en we verdienen er eens flink geld mee". Fokpoesjes/katertjes worden alleen verkocht wanneer het gevoel erbij ook goed is.

Roest, goede tip, ga ik in de toekomst zeker doen, bij een trimsalon kijken!

Ik ben nu gewoon vooral informatie aan het zoeken, ik weet niet of de plannen eind dit jaar worden uitgevoerd, misschien zelfs de zomer al, of pas in 2008, maar een goede voorbereiding is nooit weg lijkt mij. Apporterende bengalen, lijkt me trouwens geniaal Clown

Maar wat ik net zei over 1 raskat en 1 htk-kat, is de laatste 'bezwaarlijk', loop je grote kans om een ongezonde kat aan te schaffen?
En is het handig om kittens gelijktijdig aan te schaffen of moet/kan er een tijdje tussen zitten?

Als je een niet te jong kitten (liefst minstens 10 weken) weg kan halen en je hebt bewijs van entingen etc, zal dat geen drama zijn hoor. Je hebt vaak net zoveel kans op problemen als bij raskatten. Dingen die simpelweg niet te voorkomen zijn,
Persoonlijk zou ik proberen de 2 kittens tegelijkertijd in huis te halen. Ze zijn allebei nieuw, grote kans dat ze naar elkaar toetrekken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:01

@Pam: Ik heb om diezelfde reden twee MC's Haha!
Wel wat opmerkingen:
Mijn katten komen via de rasvereniging uit de afstand. Een stel wat ze niet meer kon houden door omstandigheden. Anders had ik katten uit t asiel gehaald, want daar zitten er al genoeg.
Dus een tip.

En ik merk dat groot zijn niet altijd even handig is. Alles moet in het extra large Knipoog Op schoot zitten is lastig, oppakken is lastig, je kattenmand moet XL (wij hebben een hondenbench!) en een grote kattenbak is ook handig.

Tevens heeft onze grootste MC behoorlijke artrose (de DA had dat nog nooit gezien in die mate bij een kat). Wil niet zeggen dat het door de grootte komt, maar ze zijn niet op degelijkheid gefokt heb ik het idee. Alles wat 'gefokt' is is volgens mij niet zo degelijk.

Ze hebben bij mij eerst op een appartement gezeten, daarna op een flat (met extra kat erbij) en nu in en wat groter huis, en alles ging prima. Ik meen me te herinneren dat de rasverening het zelfs afraad om ze buiten te laten lopen vanwege hun laconieke houding. Wij zijn voornemens om een grote ren te bouwen.

Voor de tweede kat zou ik persoonlijk bij een asiel gaan kijken Ja

Verder, de MC's zijn fantastisch Ja Haha!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:03

Fijn om te horen dat je naar een salon gaat, maar ik hoop diep in mijn hart dat je dat doet vóórdat je een kat aanschaft!!! dat scheelt heel veel leed voor het dier!!!
En betreft ziekte/aandoeningen/gedrag/karakters, surf op het net naar rasverenigingen, hier worden meestal per ras de termen omschreven en je kunt links vinden naar fokkers en/of liefhebbers

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 21:06

@Roest, aangezien ik ruim een jaar van te voren begin met voorbereiden, komt dat allemaal goed hoor Knipoog

Zijn ze echt zó groot cer? (Ik heb ze nooit in het echt gezien, alleen op foto's, internet etc.) Maatje labrador? Clown Ik jat gewoon onze oude bench mee dan Clown

Maar over het asiel, we willen sowieso een kitten(s) dus of die nou bij een fokker vandaan komen, of bij een 'pretnestje' of t asiel, daar gaan we allemaal kijken.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:14

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:17

even voor je opgezocht (even letterlijk overgenomen):

De organisatiestructuur van de Nederlandse kattenfokkerij, ook wel Cat Fancy genoemd is moeilijk toegankelijk en nogal onoverzichtelijk. De Nederlandse Cat Fancy bestaat uit 14 raskattenverenigingen:
-Felikat,
-Nederlandse Vereniging van Kattenvrienden, NVvK,
-Nederlandse Katten Fokkers Vereniging, NKFV,
-Sociëteit van Kattenliefhebbers, Neocat,
-PROKAT, Nederlandse vereniging van Kattenliefhebbers,
-Mundikat,
-Nederlandse Langhaarkatten Vereniging, NLKV,
-Hobby Kat,
-Venolikat,
-Nederlandse Perzen Vereniging, NPV,
-European Cat Fanciers, ECF,
-Noordocat,
-Nederlandse Ras Katten Vereniging, NRKV,
-Nederlandse Katten Unie/Sphynx and Rex Association, NKU/SARA

De Nederlandse raskattenverenigingen zijn onderverdeeld in 'onafhankelijke verenigingen' en bij de Fédération Internationale Féline (FIFé) aangesloten verenigingen. Deze verenigingen zijn niet rasgebonden, ze hebben een 'all breed' stamboek. Dit in tegenstelling tot de rashondenfokkerij, waar men per ras een rashondenvereniging kent en een overkoepelende raad kent: de Raad van Beheer op Kynologisch gebied in Nederland

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:30

Ik zou zeker ook goed informeren naar de ziektes...Er komen bij bepaalde rassen verschillende soorten erfelijke aandoeningen voor...HCM (hartafwijking)...PKD (nierziekte)...(bij de Coon ook nog andere aandoeningen waar ze soms op testen) etc. Zeker ook bij de Coon...De katten worden hierop getest...Ik zou persoonlijk nooit een kat kopen die niet getest is hierop...Ook testen ze op FelV en FIV...Katten leukemie en katten aids...
Ik zou zeggen...neem eens een kijkje in het forum op Kattenplaza.nl...Er zijn vele onderwerpen over erfelijke ziektes en waar je op moet letten bij de aanschaf van een kitten geschreven...

Ik heb zelf een Brits korthaar gehad (helaas met 3 jaar overleden) een Heilige Birmaan (helaas met 2,5 jaar overleden) en nu nog een Birmaan van bijna 3...

De prijzen toen waren 600 gulden voor de Brit...en €450 euro voor de Birmanen...Allen met stamboom dus...

Succes met je zoektocht...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:34

Mijn moeder heeft 4 birmanen waar ze niet mee fokt, maar ze heeft ooit wel eens af en toe 1 keer per jaar nestjes gehad. Uiteraard wel van een erkende dekkater die overal op was getest en de kittens bleven ook netjes 12 weken lang bij de moeder en gingen volledig ingeent, ontwormd en met alle papieren de deur uit. Ze heeft ook nog maine coons gehad (2) en een Balinees Lachen

Shows heeft ze ook gedaan maar aangezien mijn moeder meer een plezier fokker was die eens per jaar of per 2 jaar een nestje had en ze de katten met shows geen plezier deed is ze daarmee gestopt Lachen
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 30-01-07 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:34

Ik wil ook 2 burmezen als ik straks op mijzelf woon. Heb al verschillende catterys gemaild mbt netsjes, ben benieuwd Knipoog

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 01:15

We hebben sindskort een jong Maine Coon poesje van 15wkn. We zijn bij een catterij wezen kijken en daar konden we ook d'r ouders en andere volwassen en jong exemplaren zien.
Ons poesje is "Daisy": http://www.touchofmagic.nl/kittenpage/offspring/2elitterHallie/Hallie2elitternl.htm

Deze fokker is een erkend catterij, ze doen alles volgens de gestelde richtlijnen, dus de kittens mogen pas vanaf min. 13wkn geplaatst worden.
Dan hebben ze alle entingen, gechipt, ontworming enz en daarbij zijn ze erg sociaal opgevoed! Lachen
We hebben ook een contract ondergetekend en kregen daarbij ook stamboek papieren, passport, een uitgebereid informatiepakket over Maine Coons en een kittenpakket (met heel veel speelgoed en speciaal kitten voer).

We hebben bewust voor een jong Maine Coon gekozen want ze zijn erg sociaal en kunnen ook goed mee omgaan met andere soorten katten. Sinds het verlies van ons poes hebben we nog eentje over en we zochten voor d'r een nieuw kameraad.
Het gaat erg goed nu en we zijn blij dat ons andere kat het jong poesje accepteert. Haha!

De fokker heeft als eis dat d'r kittens niet alleen geplaatst wordt, dus als mensen het te duur vinden om gelijk 2 raskatten aan te schaffen, dan worden ze aangeraden om een kat uit de asiel te halen als gezelschap.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:47

wij hebben 2 mainecoons, 2 birmanen en 1 birmaanxmainecoon. Beide vind ik heerlijke rassen maar mijn voorkeur gaat naar de MC omdat die wat "gekker" zijn. Ik houd van katten die een beetje "honds" doen en daar is de MC goed in. Onze birmanen zijn wat serieuzer. Mijn vriend is echt een birmanenman Haha!
Houd er rekening mee dat als je aan een MC begint dat ze graag door het huis rennen en graag gek doen, maar je hebt natuurlijk ook zulke htk katten die zo maf zijn Haha!
Onze katten zijn trouwens allemaal herplaatsers behalve de kruising, die hebben we van jongs af aan dus die hebben we helemaal zelf op kunnen voeden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:50

Die van Natascha zijn ook echt wel Kwijl

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:50

de sphynx is ook een helle leuke kat ( vind ik dan)
en je hoeft ze niet te kammen

Afbeelding

ze zijn veder wel erg prijzig...geloof een euro of 900

en een sphynx kan je mooi in een flat hebben Tong uitsteken

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:51

di_Segno schreef:
Wij hebben Burmezen, hele leuke beestjes Lovers

Heb je foto's van ze?

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:48

Wij hebben een Noorse Boskat. Hij hoeft niet gekamd te worden, kan prima op een flat (nou ja, die van ons niet Schijnheilig Loopt altijd buiten).

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:54

wij hebben 2 ''blauwe'' burmezen
zo lief! ze hebben van nature al een erg lief karakter
bij ons komen ze ook nooit buiten
ja aan een tuigje als wij er ook zijn..
kostbaar he..
prijzen verschillen toch wel een beetje..
maar t kost zo ie zo wel wat!
succes ermee!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:24

Wij hebben op t moment 2 Maine Coons en een EK in onze flat. De EK komt van een boerderij, en was bijna een jaar toen ie bij mij kwam. Hij heeft absoluut geen moeite gehad om te wennen.
Ook hebben we een Pers, en 2 kruisingen Bengaal gehad, dit ging ook super, terwijl ze alle 3 gewend waren om ook naar buiten te kunnen. Onze oude kat (14) was ook buiten en binnen gewend, maar heeft er hier niet naar getaald.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 19:24

Maine coon is populair.. Alle boeken waren uitgeleend. Heb nu iets over de ragdoll (volgens mij zijn die katten echt super!!)
en de heilige birmaan.

Mn vriend was op slag verliefd op de ragdoll (die scoort dus bij deze al 2 punten)
Ik hoop echter dat ik flink veel kan sparen en beide rassen kan aanschaffen Schijnheilig