Het welzijn van dieren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Soprano

Het welzijn van dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 21:23

Aangezien er de laatste tijd topics voorbijkomen waarbij mijn tenen krullen, heb ik besloten om een topic te openen voor de mensen dat samen met mij hun ei kwijtwillen hoe ze tegenwoordig met dieren omgaan..

Ik vind het verschrikkelijk dat er nog steeds mensen zijn dat de verantwoordelijkheid niet over hun dieren kunnen opnnemen en niet verder kijken dan hun neus lang is (o ik heb een kattin, mijn buurvrouw een kater laten we een nestje kweken Rolleyes ), dat er nog steeds veel te veel impulsaankopen zijn met alle gevolgen van dien, dat de mensen niet genoeg informatie over hun huisdier zoeken (en dan krijg je hamsters per 2, ratten, konijnen en cavia's alleen in een te klein hok en beweren ze dat een rat perfect alleen kan. Terwijl een mens NOOIT een dier zijn plaats kan innemen, maar de mens acht zich precies nog altijd te goed om dat aan te nemen..) Als ik zomers in het asiel help en we krijgen weer het zoveelste nestje kittens met nies/kattenziekte dat we moeten laten inslapen wordt ik stillaan moedeloos. Kunnen mensen nu niet gewoon eens wat dieper nadenken.. Verdrietig

Het klinkt misschien allemaal ontzettend negatief (want er zijn natuurlijk nog goede mensen hé Knipoog )maar ik wordt er zo ongeloofelijk boos van op de duur..

black_kelpie

Re: Het welzijn van dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:35

Zit me nu ook weer op te winden om iemand die een stel vissen in volkomen verkeerde omstandigheden houdt en dit goed probeert te praten Nagelbijten / Gniffelen En da's niet de eerste keer met deze persoon, alleen toen was het met andere dieren..

Ik weet precies wat je bedoelt, denk er precies hetzelfde over..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:39

Ik kan niks anders zeggen dan dat ik het volkomen met je eens ben.

Men schaft dierenmaar in het wilde weg aan zonder te beseffen wat ze eigenlijk in huis halen.

Lorr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:16

ben het ook 100% met je eens..

Onze hond is een kruising Benner sennen X Rottweiler, ook lekker doorgefocked dus..
Mjaa erg dominant.. Is niet helemaal 100% af en toe, mar ik heb hem in mn hart gesloten, en neem t maar voor lief..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:17

Soprano ik heb zowiezo al het gevoel dat we het de afgelopen zoveel topics op beestenboel waarin we hebben gereageerd exact hetzelfde zeggen en ook in dit onderwerp ben ik het weer 100% met je eens Clown

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:28

Het is niet alleen het ondoordacht aanschaffen ervan..
Maar wat veel zwakzinnigen tegenwoordig al niet met dieren uithalen

Zoals dit: een katje in een spa (soort wasmachine)
Walgelijk! Dat soort mensen moeten ze afschieten.
http://www.dumpert.nl/mediabase/9401/b4 ... index.html

Lorr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:31

dat spa filmpje.. te zielig voor woorden gewoon..
Arm katje Huilen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:33

Mijn twee opvanghamstertjes komen van een man die er 20 bij mekaar had zitten om ze op te voeren aan de fretten en de valken, maar voor het zover was had de helft mekaar al doodgebeten natuurlijk Nagelbijten / Gniffelen
Daarnaast kwamen ze dus al van een handelaar vandaan, mijn hamsters kenden geen wcpapier lagen gewoon zielig in een hoekje te maffen en een radje kenden ze ook niet Nagelbijten / Gniffelen

Mijn andere opvangertje is gevonden in een pashokje van de c&a toen ze klein was.. en heeft toen nog een flinke weg afgelegd voor ze nu een flink warm hok heeft en een beetje tam word.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:46

TS ik ben het helemaal met je eens, de broodfok, het ondoordachte aankopen, de overvolle asiels, de vele honden met gedragsproblemen, het is allemaal erg jammer.

Paarden waar niemand wat mee kan en die gewoon de hele dag niks staan te doen, en dan heb je alleen nog maar nederland, wat er verder op de wereld gebeurd.... dierproeven, diergevechten, bio industrie. Huilen

Ik werk, en ben er trots op, op een Biologisch Dynamische geitenboerderij, en hou me onderandere bezig met het welzijn van de geiten (staks wordt dat waarschijnlijk m ijn grootste taak) de geiten hebben het bij ons goed, er wordt alles aan gedaan om ze gezond te houden, ook op energetisch vlak. Ze hebben veel loopruimte en kunnen als ze willen altijd naar buiten.
de lammeren lopen bij moeders, gaan na 14 dagen naar een aparte stal.
Ik heb echt het gevoel dat ik op deze manier in ieder geval iets goeds kan doen.
Verder heb ik drie honden, die gaan vaak mee naar de boerderij, hier kunnen ze de hele dag lekker ravotten met z'n drieen of met de deelnemers (verstandelijk gehandicapten) Het zijn o.a twee amerikaanse bulldoggen en ik vind het, in het belang van het ras, belangrijk om ze zo sociaal mogelijk op te voeden.

Ik probeer het zo goed mogelijk te doen, ook met mijn ijslander, het welzijn van mijn dieren heb ik hoog zitten.

Ik wil eigenlijk met honden wandelen uit het asiel, maar daar heb ik gewoon echt geen tijd voor, helaas....

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:35

ik ben net mijn tentamen aan het leren over gedrag, welzijn, ethiek en recht(diermanagement)

en daar kom je ook niet echt fijne filmpjes en voorbeelden bij tegen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet alle asiels een bijdrage geef en niet al mijn dieren uit de opvang of iets dergelijks heb maar ik sta er wel achter dat die dieren ook een nieuwe kans moeten krijgen.
En je ziet het inderdaad vaak dat ze in een dierenwinkel zeggen dat een cavia prima alleen kan zijn en er dan maar even 10 min uit hoeft, over los laten rennen hebben ze het al helemaal niet.

En inderdaad de broodfok gaat helaas ook nogal vaak fout. Kijk ook maar eens op marktplaats er staat zovaak iets van als jij hem niet koopt word hij afgemaakt..

De mens is gewoon een raar wezen met een te groot ego(veel mensen dan)en dan te bedenken dat wij ook DIEREN zijn.

gelukkig zijn er nog mensen die wel willen vechten voor de rechten van dieren!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:35

Ja heel veel mensen (niet allemaal) hebben gewoon geen respect voor dieren, die behandelen dieren als oud vuil! En ja zelfs worden ze levend bij het vuil gedumpt.

Ik word hier zo boos om!!! Stoom uit je oren

Wat ik ook heel erg vind is dat sommige mensen een dier aanschaffen zonder daar ook maar enig verstand van te hebben. Ik vind dat als je aan een dier wil beginnen je goed geinformeerd moet worden en dat je zelf ook moeite doet om zo veel mogelijk informatie in te winnen.

Heb nog een trieste mededeling: in een wijk hier in Dordrecht is een overschot aan muskuseenden (de mensen voeren die beesten de hele tijd en ondertussen klagen ze over overlast Boos! )
Er zijn automobilisten die rijden die eenden (soms met kleintjes) gewoon express aan of dood. Verschrikkelijk! Hoe kan iemand dat doen??
En nou zit de gemeente hier erover te denken om de eenden te vergassen Boos!
Hoe halen ze het in hun hoofd??
Ze kunnen we ook vangen en ergens in een natuurgebied plaatsen, waarom moeten ze dood? Die beesten kunnen er ook niks aan doen en hebben er ook niet om gevraagd...

Ik word er soms zo hopeloos van!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:40

het is gewoon voor hun het makelijkst om het symptoom de eenden(die voor overlast zorgen) af te maken
inplaats van de oorzaak te bestrijden ze zouden die mensen is moeten mededelen dat als ze blijven voeren ze vergast worden, wij zijn toch per slot van rekening ook dieren... Denk is aan je MEDE DIER!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:59

ja inderdaad, je beschrijft het heel goed, symptoombestrijding terwijl de oorzaak blijft Rolleyes

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:17

ja ik oefen voor mijn toets Tong uitsteken
daar komt ook een vraag in waar je je meening over een welzijns probleem moet geven

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:13

Ik ga volledig met jullie mee.
Ik kan er verschrikkelijk kwaad om worden als mensen zomaar een dier aanschaffen, zonder zich eerst over het beestje te informeren.
En als je ze tips geeft hoe het beter kan, en ze luisteren niet naar je, dat maakt me dan zo woest. Boos!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:27

ik erger me er ook kapot aan. zeker na een studie honden en kattenbesluit met bijbehorende stage bij het asiel. zou iedereen eigenlijk eens moeten doen, zomaar een weekje helpen bij het asiel. Dan ben je in 1 keer verlost van het idee de wereld te verrijken met een zelfgeproduceerd nestje poezels Knipoog

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:04

Ik heb het hier helemaal mee eens. Het filmpje van die kat vind ik vreselijk. Tegenwoordig gaat het allemaal om geld, zoveel mogelijk dieren fokken en verkopen en t boeit allemaal niet hoe het dier zich voelt.

silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:22

Ook ik ben het hier volkomen mee eens. Ik heb idd ook tandenknarsend sommige topics zitten lezen en wordt er echt niet goed van hoe sommige mensen met hun dieren omgaan. Boos!

Vooral de omstandigheden waarin sommige dieren leven en gefokt worden vind ik werkelijk afschuwelijk. Een dier verdiend ook een goed en gelukkig leven. Veel mensen denken nog altijd dat dieren geen gevoel hebben en daar moeten ze toch echt vanaf. Het is ook vaak de onwetendheid die mensen hebben. Je moet echt goed weten waar je aan begint als je een dier koopt.

Maar gelukkig zijn er, zoals TS al zegt, ook nog veel mensen die wel goed voor hun dieren zijn en daar wordt ik dan toch altijd wel weer blij van! Knipoog

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 18:30

Echt super dat jullie er ook zo over denken!

Ik was zo eens aan het denken of er nu echt niets meer is wat we er aan zouden kunnen doen Scheve mond

Ik kom ook niet meer in de dierenwinkel hier in de buurt. Verschrikkelijk hoe ze met hun dieren omgaan. Al honderden klachten tegen geweest maar ze houden nog steeds dieren. Dierenbescherming heeft er al sneeuwuilen, wasberen enz.. weggehaald en overlaatst hebben ze in een stal ergens vanachter allemaal vogels gevonden op 30 cm uitwerpselen en kadavers. De konijnen hebben nooit water, ratten eten elkaar lijken op (liggen soms onthoofde ratten bij..), ratten met wondjes en bloemkooloren, dieren met nestjes dat nog gewoon bij de anderen zit. Ze verkopen dieren aan minderjarigen.Ik weiger gewoon nog om daar binnen te gaan en koop mijn spullen allemaal ergens anders maar ondertussen zitten die dieren daar nog wel...

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:44

Ik denk hier precies hetzelfde over, verschrikkelijk gewoon!
Mijn hond komt uit het asiel, en mijn konijn zit alleen (hopelijk binnekort niet meer) maar die heeft een supergroot hok en zit elke dag overdag in een ren dus heeft de vrijheid, zo hoort een huisdier ook te leven is mijn mening.
We hebben ook 1 keer een nestje konijnen gehad maar dat kwam door een ongelukje, maar toen hebben we de konijntjes groot gebracht, en met 8 weken hebben ze allemaal een fijn huisje gevonden.

verschrikkelijk gewoon als je het af en toe hoort/ziet wat mensen wel niet met dieren doen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:01

Tja als we het over dierenwinkels gaan hebben dan weet ik nog wel wat... Op het hamsterforum proberen we deze dierenwinkel uit Breda dicht te krijgen dmv dierenbescherming. Daar hebben ze echt grond voor om het te doen, maar het gebeurt niet... We hebben nog steeds niks gehoord van ze (rapport opgevraagd) Nagelbijten / Gniffelen
Wie de naam van de dierenwinkel wil en zelfs foto's kan pb-en die zet ik hier niet zo neer Knipoog

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:04

helemaal mee eens, ze zouden er echt iets van een regel voor moeten maken, dat je alleen echt goed na gedacht moet hebben om een dier aan te schaffen.

arm katje trouwens... Huilen

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:15

Bij ons in de flat is er een gezin die heeft een piepklein kooitje voor het raam hangen en daar zit een parkietje in. Iedere keer als ik er langs rijd word ik er zo triest van. Krijg echt de neiging om aan te bellen en er wat van te zeggen.
Volgens mij halen ze het beestje er nooit uit. Wat een leven, kan mij er zo kwaad om maken.

Ik vraag mij dan af wat zulke mensen denken. Zouden ze nou niet door hebben dat zo een beestje op die manier geen leven heeft.
Een parkiet kan volgens mij best oud worden. En dan op zo een manier.... Echt geen woorden voor. BAH!!

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:16

Ik ben het helemaal met Soprano eens.

Als afstuderend student dierhouderij wil ik na mijn studie mij proberen te gaan richten op het dier welzijn in Nederland, bij wat voor instantie/organisatie dat dan ook mag zijn. Ik kan me er kapot aan ergeren (onder andere op bokt) dat mensen nog steeds sociale dieren alleen huisvesten, dieren zonder enig verstand ervan aanschaffen, de dieren in veel te kleine verblijven proppen etc etc. Ik hoop dat ik straks iets zinvols kan gaan doen met mijn ergernissen.

Ik lijk soms wel de enige in mijn omgeving die in eerste instantie aan het dier denkt, ipv aan mijn eigen plezier. Op dit moment heb ik 4 prachtige (opvang) cavia's die in een flat (5 * 80-60) wonen. Dit gevaarte heeft me bijna 300 euro gekost, maar als ik zie hoe vrolijk mijn cavia's de trapjes op en af rennen, ben ik helemaal happy met de aanschaf.
Vooral de reden 'het is te duur' vind ik een ontzettend slap excuus om een dier in een te klein hok te zetten. Dieren kosten nu eenmaal geld, als je dit er niet voor over hebt, neem er dan geen!!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:13

Ik dacht dta cavia's geen trap mochten/konden lopen ivm vrij zwakke achterpoten?